Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

30 najlepszych narzędzi dla copywriterów

Najlepsze narzędzia dla copywriterów.
Avatar
Karolina 23 czerwca 2021

Celem każdego copywritera jest tworzenie wartościowych treści, które dopasują się do wymagań wyszukiwarek i jednocześnie okażą się przydatne dla odbiorców. Tekst, aby przyciągał uwagę, musi być unikalny, konkretny, napisany poprawnie, wzbogacony atrakcyjną grafiką oraz przedstawiony w przejrzysty sposób.

W uzyskaniu takiego efektu pomaga copywriterowi między innymi jego wiedza, doświadczenie, czy umiejętność przeprowadzania wszechstronnego i głębokiego researchu. Niezwykle przydatne są również darmowe, jak i płatne narzędzia do weryfikacji tekstów. W tym wpisie zaprezentuję Ci 30 rozwiązań, dzięki którym usprawnisz realizację swoich zawodowych obowiązków.

Wypróbuj te popularne udogodnienia, dopasuj je do indywidualnych preferencji i pisz teksty lepszej jakości. Twoja satysfakcja z wykonywanej pracy będzie jeszcze większa, a tworzony przez Ciebie content bardziej wartościowy i kreatywny.

Narzędzia dla copywriterów do pracy z tekstem

1.     Microsoft Word

Dobry, wszechstronny edytor tekstu to podstawowe narzędzie każdego copywritera. Bez względu na to, jaki rodzaj artykułu się przygotowuje oraz o czym się pisze, zawsze należy stworzyć nowy dokument, zapisywać w nim kolejne akapity, a następnie dopracowywać je. Największą popularnością cieszy się Microsoft Word – cechuje go łatwość obsługi, intuicyjność oraz mnogość funkcji usprawniających pracę z tekstem.

2.     LibreOffice

LibreOffice to darmowa alternatywa dla wskazanego powyżej rozwiązania. Atutem tego pakietu biurowego są częste aktualizacje, które poprzez wprowadzanie nowych funkcji jeszcze bardziej ulepszają jego działanie. To ogólnodostępne narzędzie, dzięki któremu można dowolnie zaprojektować konkretny dokument i redagować go w celu uzyskania oczekiwanego efektu.

3.     Google Docs

Jeśli tworząc teksty, współpracujesz z innymi copywriterami, powinieneś korzystać z Google Docs. Jest to narzędzie, które pozwala na udostępnienie danego dokumentu większej liczbie osób w tym samym czasie. Dzięki temu możliwe jest edytowanie artykułu, obserwowanie zamieszczanych przez współpracowników zmian oraz kontrolowanie postępów prac prowadzonych przez całą grupę.

4.     Evernote

Na etapie przygotowywania się do pisania tekstów i przeprowadzania researchu warto na bieżąco robić notatki. Pozwolą one uporządkować oraz zgromadzić w jednym miejscu wszystkie pomysły i przydatne informacje. Zapisywanie haseł długopisem na kolorowych karteczkach odeszło już do lamusa. Teraz wykorzystuje się do tego specjalne aplikacje – na przykład Evernote. Dzięki niej można stworzyć nie tylko elektroniczne notatki w formie tekstu, ale i w postaci zdjęć, grafik oraz dźwięków.

5.     XMind

Gdy przyjdzie Ci zmierzyć się z napisaniem rozbudowanego tekstu, szczegółowo opisującego daną tematykę, usystematyzowanie wszystkich myśli znajdujących się w Twojej głowie może być naprawdę skomplikowane. W takich sytuacjach zwróć uwagę na XMind. To narzędzie, dzięki któremu stworzysz schematy, diagramy i inne graficzne przedstawienia porządkujące Twój tok rozumowania.

Narzędzia do poprawy tekstu.

Narzędzia do sprawdzania tekstu

6.     Jasnopis

Ta aplikacja pozwala określić stopień trudności tekstu – ocenia go w skali od 1 do 7. Niższy wynik świadczy o tym, że treść jest łatwa i zrozumiała dla wszystkich, bez wymogu posiadania zaawansowanego wykształcenia. Natomiast wyższe oceny są wystawiane specjalistycznemu, bardziej skomplikowanemu contentowi. Po analizie, we wskazanym fragmencie są zaznaczane trudniejsze wyrazy lub zdania, można zapoznać się także z propozycjami poprawek.

7.     LanguageTool

Po napisaniu każdego tekstu należy kilkukrotnie go przeczytać oraz skontrolować jego poprawność. Dzięki temu narzędziu można sprawdzić wybraną treść w dosłownie kilka sekund. LanguageTool wyraźnie podkreśla napotkane błędy ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne i gramatyczne. To szansa na zweryfikowanie artykułów napisanych nie tylko w języku polskim. Jest to pomoc również dla copywriterów piszących po angielsku, francusku, hiszpańsku, czy niemiecku.

8.     ortograf.pl

Także to narzędzie pozwala zadbać o jakość oraz bezbłędność tekstów – zarówno tych w języku polskim, jak i napisanych w ponad dwudziestu innych językach. Ortograf to recepta na bezbłędne artykuły. Dzięki temu rozwiązaniu poprawność poszczególnych akapitów jest badana pod kątem całej masy reguł – od ortograficznych, przez interpunkcyjne, stylistyczne, gramatyczne, aż po typograficzne. Nam pozostaje jedynie nanieść ewentualne poprawki na tekst, zgodnie z zaprezentowanymi sugestiami.

9.     polszczyzna.pl

Za pomocą tego narzędzia również można zlikwidować wszystkie błędy językowe, których wcześniej się nie zauważyło. To szansa na szybkie wychwycenie literówek, które pozostawione w tekście i zaobserwowane przez czytelnika wyglądają niezwykle nieprofesjonalnie i skutecznie obniżają jakość nawet najbardziej interesującego wpisu blogowego, czy opisu kategorii lub produktu. Jednocześnie każda wizyta na tej stronie jest dla copywriterów okazją do poszerzenia swojej wiedzy z zakresu poprawności językowej oraz najważniejszych zasad pisowni.

10.  sjp.pwn.pl

Już w czasach szkolnych nauczyciele powtarzali nam, że słowniki są kopalnią wiedzy i źródłem wielu cennych informacji, w związku z czym warto z nich korzystać. Także teraz można przypomnieć sobie ich cenne porady. W końcu w głowie niejednego z nas po kilku godzinach pracy nad tekstem mogą pojawić się wątpliwości co do poprawności, czy znaczenia konkretnego słowa. Słownik online pozwala w mgnieniu oka zweryfikować wszystkie niejasne kwestie i znaleźć konkretne odpowiedzi na nurtujące nas pytania.

11.  synonim.net

Chcesz wzbogacić i urozmaicić język używany do tworzenia swoich tekstów? Zależy Ci na unikaniu powtórzeń? Zaprzyjaźnij się z internetowym słownikiem synonimów. To przydatna baza wiedzy, która podpowiada jakimi innymi, mniej znanymi wyrażeniami można zamienić konkretne słowo. Jest to duże wsparcie przy tworzeniu atrakcyjnych oraz unikalnych treści, które dzięki synonimom nie są nudne, tylko bardziej przyjazne w odbiorze dla czytelnika.

12.  Zecerka

Czy wiesz, że z wykorzystaniem tego narzędzia sprawdzanie tekstu pod względem zgodności z polską typografią sprowadza się do trzech kroków? Wystarczy wkleić tekst w przeznaczony do tego obszar, zaznaczyć funkcje, z których chce się skorzystać oraz wybrać przycisk rozpoczynający proces wieloaspektowej weryfikacji tekstów. Po dokonanej korekcie otrzymuje się raport, dzięki któremu można szczegółowo prześledzić poprawione, usunięte oraz dodane fragmenty tekstu.

13.  WordCounter

Potrzebujesz precyzyjnie przeanalizować napisany przez siebie tekst? Interesują Cię takie detale jak: długość artykułu z uwzględnieniem liczby znaków oraz wyrazów, powtarzalność pewnych słów, albo czas, jaki czytelnik musi przeznaczyć na zapoznanie się z całą treścią? Przy okazji okazuje się, że piszesz głównie po angielsku? Zapoznaj się z narzędziem WordCounter i jego wszystkimi bardzo przydatnymi funkcjami.

14.  Copywritely

Jest to narzędzie, które przede wszystkim pozwala sprawdzić poprawność treści, które przygotowujesz w ramach realizacji swoich zawodowych obowiązków. Każdego dnia możesz zupełnie za darmo zweryfikować jakość aż 5 swoich tekstów. Co ważne, Copywritely poprawi nie tylko ewentualne błędy, ale i dokona edycji treści, skrupulatnie policzy wszystkie znaki oraz zweryfikuje unikalność tekstu, będzie więc wsparciem dla narzędzi antyplagiatowych.

15.  CoSchedule Headline Analyzer

Wszyscy wiemy, że chwytliwy nagłówek może sprawić, że nasz tekst zainteresuje odbiorców i będzie cieszył się wśród nich dużą popularnością. Warto więc poznać narzędzie, które ocenia skuteczność frazy stanowiącej wizytówkę artykułu. CoSchedule Headline Analyzer powinien stać się Twoim wsparciem, zwłaszcza jeśli specjalizujesz się w pisaniu artykułów po angielsku. Narzędzie to przeanalizuje jakość wymyślonego przez Ciebie hasła i wystawi mu ocenę w skali od 0 aż do 100. Zależność jest tutaj prosta – im wyższa ocena, tym lepsza skuteczność nagłówka.

Narzędzia do SEO copywritingu.

Narzędzia dobierające frazy SEO

16.  Ubersuggest

Pisząc teksty, nie sposób nie zwracać uwagi na słowa kluczowe. Umieszczanie ich w artykułach to standard, jednak nie można stawiać tu na pełną dowolność. Aby ich dobór był prawidłowy, poparty wiarygodnymi danymi, warto korzystać z darmowych narzędzi SEO (na przykład takich jak Ubersuggest), dzięki którym wyszukiwanie konkretnych słów kluczowych, analiza wyrażeń z nimi powiązanych oraz badanie konkurencji nie stanowi żadnej trudności.

17.  Google Keyword Planner

Kolejne narzędzie wykorzystywane do określenia słów kluczowych, które należy umieścić we wpisie blogowym, czy artykule sponsorowanym, to Google Keyword Planner. W tym przypadku zweryfikowanie danej frazy jest proste – wpisujesz ją, a w wynikach wyszukiwania otrzymujesz informację zwrotną o jej popularności oraz wskazania dotyczące analogicznych słów kluczowych.

18.  Google Trends

Dopasowanie treści do bieżących trendów to nie lada wyczyn, który jednak pozwala copywriterowi wzbudzić ciekawość wśród czytelników. Aby uzyskać taki efekt, warto wesprzeć się narzędziem, jakim jest Google Trends. To rozwiązanie, dzięki któremu możliwe jest zapoznanie się z „gorącymi” w danym czasie tematami, wzbudzającymi zainteresowanie wydarzeniami, czy informacjami zyskującymi na popularności. Na podstawie takich statystyk można konstruować zwracające uwagę tematy tekstów.

19.  Yoast SEO

Yoast SEO jest wtyczką do WordPressa. Dostępna jest za darmo, a jej główną funkcjonalność stanowi weryfikacja tego, czy tworzone przez Ciebie treści są dostosowane do wymogów SEO. Narzędzie to bada czytelność tekstu oraz ocenia jego jakość w kontekście ilości i sposobu zastosowania słów kluczowych.

20.  AnswerThePublic

Twoją bolączką jest częsty niedostatek weny oraz brak ciekawych pomysłów na content? Zwróć uwagę na AnswerThePublic. To przydatne narzędzie, które okazuje się dużym wsparciem, jeśli chwilowo zabraknie Ci kreatywności. Wystarczy sformułować konkretne zapytanie, a w zamian otrzyma się zestaw krótkich i długich fraz oraz kombinacji słów kluczowych często wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Jest to świetne zobrazowanie potrzeb person, do których kierujesz swój przekaz.

Poznaj najważniejsze zasady webwritingu, aby Twoje teskty były jeszcze lepsze!

Darmowe bazy zdjęć i grafik dla copwyriterów

21.  Freepik

Wzbogacenie tekstu grafiką, która zilustruje jego treść, jest niezwykle ważne. W zasobach tego narzędzia znajdziesz wysokiej jakości zdjęcia, wektory, pliki PSD oraz ikony – zarówno w wersji darmowej, jak i premium, czyli płatnej.

22.  Unsplash

Unsplash to kolejna bogata baza zdjęć, której zawartości warto się bliżej przyjrzeć. Grafiki do swoich tekstów możesz wyszukiwać tam na dwa sposoby – wpisując określone hasło w pole wyszukiwania albo zapoznając się z poszczególnymi kategoriami.

23.  Pixabay

Czy wiesz, że istnieje internetowy bank zdjęć, w którym znajduje się ponad 2 000 000 obrazów? To Pixabay, który pod względem ilości grafik bije na głowę wszystkie inne narzędzia tego typu. Jest to społeczność kreatywnych fotografów, do której Ty także możesz dołączyć – zarówno jako osoba korzystająca z dostępnych zdjęć, jak i publikująca tam własne prace.

24.  FreeImages

W zwiększeniu widoczności Twojego tekstu przydatne mogą okazać się także grafiki dostępne na FreeImages. Zdjęcia zamieszczane w tej bazie możesz poszukiwać według ich popularności, daty dodania, jak i konkretnych obszarów tematycznych, których dotyczą.

25.  Pexels

Ciekawe fotografie stanowiące ilustrację do artykułu znajdziesz także dzięki temu narzędziu. Dostępna jest jego polskojęzyczna wersja, dlatego poszukiwanie potrzebnych obrazów staje się jeszcze prostsze.

26.  Gratisography

To ostatni z zaprezentowanych banków zdjęć. Baza fotografii, które można tam znaleźć, nie jest zbyt obszerna, jednak zapoznanie się z jej zawartością to sprawdzona recepta na znalezienie nietypowych, bardziej oryginalnych grafik.

Jeżeli nie znasz jeszcze terminu UX writing, koniecznie odwiedź artykuł dostępny TUTAJ i poszerz swoją wiedzę!

Narzędzia antyplagiatowe

27.  Google

Jedną z najistotniejszych cech artykułów przygotowywanych przez copywriterów powinna być unikalność. W sprawdzeniu oryginalności naszych treści może pomóc wiele narzędzi. Najprostszym rozwiązaniem okazuje się wyszukiwarka Google. Wystarczy wyszukać za jej pomocą określony fragment tekstu, należy jednak pamiętać o wpisaniu go w cudzysłowie. W wynikach wyszukiwania zobaczymy lokalizacje, w których znajduje się dokładnie takie samo zestawienie wyrazów.

28.  Plagiator

Niepowtarzalność swojego tekstu zweryfikujesz także za pomocą tego narzędzia. Na początku musisz się zalogować, a potem wskazany przez Ciebie artykuł zostanie szybko oraz dokładnie skontrolowany. Odbędzie się to poprzez wielopłaszczyznowe przeszukanie zasobów wirtualnej przestrzeni. I pamiętaj –  w taki sposób sprawdzisz, czy tekst nie jest plagiatem, jednak nie musisz mieć obaw, że wyląduje on w jakieś zewnętrznej bazie kontrolowanych treści.

29.  Copyscape

Kolejne rozwiązanie, które pozwala skutecznie zwalczać problem plagiatu, określanego często mianem kradzieży treści, to Copyscape. Jednak tutaj doskonale widać, że schemat działania jest odwrotny – nie sprawdzasz, czy to, co napisałeś, jest w pełni unikalne, ale za to monitorujesz czy teksty Twojego autorstwa nie są bezprawnie wykorzystywane przez innego osoby.

30.  Rapidus

Ciekawym narzędziem antyplagiatowym jest również Rapidus. Rozwiązanie to porównuje artykuł Twojego autorstwa z treściami znajdującymi się w Internecie – zawartością stron www, książkami, czasopismami i wieloma innymi źródłami. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów otrzymane wyniki są bardzo wiarygodne, a ukazanie ich w postaci czytelnego raportu pozwala czarno na białym zapoznać się z zestawieniem danych statystycznych charakteryzujących dany tekst.

Czy darmowe narzędzia są potrzebne copywriterowi?

Tak jak krawcowa potrzebuje maszyny do szycia, malarz pędzla, a fryzjerka grzebienia, tak samo copywriter musi być wyposażony w zestaw określonych narzędzi. Korzystanie z rozwiązań przedstawionych w tym wyliczeniu jest standardem i nieodłącznym elementem pracy niejednego z nas. Mamy je niemal na wyciągnięcie ręki – wiele z nich jest łatwo dostępnych zupełnie za darmo w wirtualnej przestrzeni. Zatem dużą ignorancją z naszej strony, byłoby bagatelizowanie ich znaczenia. Jeśli można w łatwy sposób udoskonalić napisany tekst, przyspieszyć swoją pracę i sprawić, że będzie ona przyjemniejsza, dlaczego by tego nie robić?

Tym bardziej że darmowe narzędzia weryfikujące poziom tekstów tworzonych przez copywriterów są intuicyjne i przydają się osobom pracującym w tym zawodzie bez względu na długość stażu pracy. Ta różnorodna pomoc zdaje egzamin w przypadku zaprawionych w boju profesjonalistów, jak również u nowicjuszów stawiających swoje pierwsze kroki w świecie profesjonalnego copywritingu.

Czy warto korzystać z płatnych narzędzi?

Niektóre ze wskazanych powyżej specjalistycznych narzędzi są w pełni płatne lub posiadają rozszerzenia, za korzystanie, z których należy uiścić stosowną opłatę. Taka inwestycja jest jednak opłacalna. Szczególnie jeśli wsparcie oferowane ze strony darmowych rozwiązań okazuje się niewystarczające, a nasze potrzeby w danym momencie przekraczają zakres ich podstawowych funkcjonalności.

To oczywiste, ale warto jednoznacznie podkreślić – żadne z tych narzędzi nie daje stuprocentowej gwarancji napisania angażującego, cieszącego się ogromną popularnością tekstu. Jednak ich wykorzystywanie zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania właśnie takiego efektu. Chociażby dlatego warto znać te rozwiązania, wykorzystywać je w praktyce i pracować efektywniej.

A Wy, z jakich przydatnych narzędzi do weryfikacji tekstów korzystacie w codziennej pracy? Zachęcamy do podzielenia się swoimi doświadczeniami w komentarzach! Niech Wasze propozycje wzbogacą powyższą listę i staną się inspiracją dla innych copywriterów.