Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

5 zasad pisania artykułów dla copywritera

5 zasad pisania artykułów dla copywritera
Redakcja 18 września 2018

Marzysz o karierze copywritera? Chcesz pisać skuteczne oraz wartościowe artykuły, których tematyka zainteresuje czytelników i będzie dopasowana do ich rzeczywistych potrzeb? W osiągnięciu takiego efektu może pomóc szczegółowe zapoznanie się z najważniejszymi zasadami tworzenia atrakcyjnych treści. Wykorzystując w praktyce te przydatne wskazówki, unikniesz podstawowych błędów, poprawisz jakość przygotowywanego contentu oraz przyciągniesz uwagę nowych odbiorców.

Zanim wczytasz się w zamieszczone poniżej porady dla copywriterów, pamiętaj, że są to wyłącznie sugestie. Warto zwracać na nie uwagę, jednak równocześnie niezbędne jest dostosowanie ich do indywidualnej sytuacji (rodzaju pisanego tekstu, tematyki oraz celu, który chce się osiągnąć). Czerp z nich, jednak nie ignoruj drzemiącej w Tobie kreatywności. Kieruj się własnym instynktem twórczym i dbaj, żeby Twoje teksty brzmiały naturalnie oraz były oryginalne. Przyjęcie takiej perspektywy pozwoli Ci szerzej spojrzeć na wykonywaną pracę i przyczyni się do poprawy efektywności realizowanych działań.

Spis treści:

1. Pamiętaj, że piszesz do ludzi i dla ludzi

W centrum zainteresowania każdego copywritera musi znajdować się człowiek. Docelowo to właśnie ludzie będą zapoznawać się z tworzonym contentem, dlatego trzeba pisać tak, żeby w rezultacie zyskać ich przychylność i zaufanie oraz wywoływać u nich same pozytywne doświadczenia. Przełoży się to na rosnące wskaźniki popularności tekstów.

Zatem punktem wyjścia każdorazowo musi stać się wielopoziomowe poznanie swojej grupy docelowej. Ważnym etapem przygotowań do pisania artykułów jest także staranny research, pozwalający zagłębić się w poruszanej kwestii i ukazać ją w wyczerpujący sposób. Trzeba wiedzieć, co się pisze, o czym się pisze, dla kogo oraz po co się to robi. Istotną rolę odgrywa również kontekst.

Tekst będzie użyteczny, jeśli zostanie przygotowany z uwzględnieniem upodobań, gustu, oczekiwań oraz zwyczajów czytelników, do których jest kierowany. Przeanalizowanie tych aspektów to recepta na sformułowanie skutecznego komunikatu, obok którego nie można przejść obojętnie. W efekcie przekaże się konkretne informacje, zachęci do działania, czy też przekona do podjęcia określonej aktywności.

2. Szukaj inspiracji dookoła siebie

Kiedy bierzesz się za pisanie artykułu, powinieneś przede wszystkim obrać konkretny cel, czyli wskazać, co zamierzasz osiągnąć udostępnianiem swoich treści. Chodzi o przekonanie do poszczególnych produktów, wypromowanie marki, a może stworzenie poradnika dotyczącego oferty pewnej firmy? Możliwości jest wiele, dlatego wyróżnia się kilka rodzajów treści pisanych przez copywriterów, różniących się między sobą pożądaną długością, strukturą, czy formą przekazu.

Skąd brać pomysły na interesujące artykuły? Ciekawe tematy znajdują się bliżej, niż myślisz! Inspirację może stanowić wnikliwa obserwacja trendów oraz śledzenie pojawiających się nowości, a więc odwoływanie się do tego, co aktualnie jest na czasie. Jednocześnie należy odpowiadać na rzeczywiste potrzeby odbiorców – uwzględnienie ich punktu widzenia to sprawdzony sposób na stworzenie użytecznego contentu, stanowiącego wartość dodaną dla osób, które się z nim zapoznają. Cennymi wskazówkami w tym zakresie są najpopularniejsze słowa kluczowe. Frazy te powinny być wykorzystywane w tekstach umiejętnie, z umiarem i w sposób całkowicie naturalny.

3. Przestrzegaj zasady 3xNIE

Wskazana reguła jest przykładem autorskiego pomysłu i odnosi się do trzech cech, które powinny charakteryzować bardzo dobry content. Treści muszą być: niezaprzeczalne, nieskomplikowane oraz nieszablonowe. Nawiązuje to do pisania w sposób rzetelny dla odbiorców, gdzie kluczowe jest przekazywanie jedynie prawdziwych informacji, podpartych wiarygodnymi argumentami. Warto odwoływać się do statystyk, przywoływać konkretne dane i podawać je w przystępnej formie (np. tabelek oraz wykresów).

Zasada nieskomplikowanego pisania dotyczy zarówno tekstów ogólnych, jak i specjalistycznych. Zawsze sprawdza się proste, zrozumiałe dla grupy docelowej słownictwo, które w 100% wyczerpuje poruszany temat. Wskazane jest stosowanie krótkich zdań oraz wykorzystywanie języka korzyści. Czytelnicy nie przepadają za dodatkowymi ozdobnikami treści, pustymi sformułowaniami, a także przysłowiowym laniem wody. Doceniają za to konkrety, czy stosowanie życiowych porównań i wziętych z rzeczywistości przykładów. Przy formułowaniu takiego jasnego przekazu liczy się także poprawność językowa – ortograficzna, interpunkcyjna, gramatyczna i stylistyczna.

Natomiast przejawem nieszablonowości i przełamywania utartych schematów są wszystkie aktywności stanowiące wyraz osobistej kreatywności oraz oryginalności. Nietypowy pomysł na artykuł pozwala przyciągnąć uwagę odbiorców, stanowi również sprawdzoną metodę na wyróżnienie się na tle konkurencji.

4. Twórz treści z głową

Przygotowywane teksty muszą posiadać przejrzystą konstrukcję, wpływającą na wygodę zapoznawania się z nimi. Najczęściej stosuje się doskonale znany schemat, czyli: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Dzięki temu tekst jest bardziej intuicyjny oraz ustrukturyzowany.

W tej kwestii mamy dla Ciebie kilka konkretnych wskazówek, o których warto pamiętać przed rozpoczęciem pisania, jak i w trakcie pracy nad tekstem:

  • Tytuł ma zaciekawić, zafascynować, wzbudzić emocje i przykuć uwagę.
  • Wstęp powinien być skondensowany oraz wciągający, jednocześnie musi zawierać kwintesencję całego artykułu.
  • Treść podzieloną na mniejsze fragmenty czyta się znacznie przyjemniej – nie bój się stosować nagłówków i akapitów.
  • Najważniejsze informacje warto pogrubić albo przedstawić w postaci wypunktowania.
  • Śródtytuły muszą być trafione w punkt, czyli odzwierciedlać w skrócie zasadniczą kwestię poruszaną w danym paragrafie.

5. Pośpiech to Twój wróg

Niekiedy zdarza się, że copywriterowi trudno uniknąć przyśpieszonego tempa pracy – terminy gonią, dlatego konieczne jest działanie pod presją czasu. Oczywiście w wielu przypadkach przynosi to oczekiwane efekty, jednak należy wykazywać się wtedy dużą rozwagą, aby nadmierny pośpiech nie przełożył się na obniżenie jakości tworzonych treści. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że ograniczone zasoby czasowe nie zwalniają copywriterów z obowiązku ponownego przeczytania i sprawdzenia napisanego tekstu. Zweryfikowanie jego poprawności, wychwycenie ewentualnych niedoskonałości oraz ich wyeliminowanie to priorytet.

Klucz do sukcesu stanowi zatem odpowiednia organizacja pracy i rozsądne planowanie realizacji kolejnych obowiązków. Pozwoli to uniknąć wypalenia zawodowego, jak również zmniejszy prawdopodobieństwo popełniania tych samych błędów oraz ograniczy ryzyko utraty chęci i weny do pisania.

Zasady pisania artykułów dla copywritera – podsumowanie

Tworzenie skutecznych treści publikowanych w Internecie nie może być zlepkiem przypadkowych kroków. Niezbędne okazuje się przemyślane działanie na poziomie treści oraz formy, bazujące na rozległej wiedzy i posiadanych umiejętnościach. Przestrzeganie wytycznych, pozytywnie wpływających na jakość tworzonych treści, to fundament, na którym warto opierać swój warsztat pisarski. Równocześnie trzeba wykazywać się zaangażowaniem, należytą starannością oraz chęcią ciągłego rozwoju. To sprawdzona recepta na pisanie zrozumiałych tekstów o wysokiej wartości merytorycznej, których potencjał dostrzeże szerokie grono odbiorców.