5 zasad pisania artykułów dla copywritera

Jeśli marzy Ci się kariera copywritera, to koniecznie powinieneś zapoznać się z kilkoma ogólnie przyjętymi regułami tworzenia treści, dzięki którym popełnisz mniej błędów, a tym samym zaimponujesz swoim zleceniodawcom. Wystarczy zapoznać się z naszymi wskazówkami, by następnie wykorzystać je na swój sposób podczas pisania artykułów różnego rodzaju.

Zanim jednak wczytasz się w poniższe zasady dla copywriterów, musisz wiedzieć, że są one wyłącznie sugestiami, które należy traktować poważnie, ale jednocześnie umieć dostosować je do swojej sytuacji. Jak przystało na prawdziwego autora treści online – kieruj się przede wszystkim własnym instynktem twórczym, by Twoje teksty brzmiały naturalnie i sprawdziły się w konkretnych zleceniach.

1. Pamiętaj, że piszesz do i dla ludzi

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, o której nie możesz zapominać zwłaszcza w natłoku zleceń jest to, że Twoje teksty w późniejszym czasie mają posłużyć innym. Jako copywriter powinieneś pamiętać o swoich odbiorcach, którzy są ludźmi o rozmaitych zainteresowaniach, różnią się także wiekiem czy miejscem w hierarchii społeczeństwa. Mimo wszystko, Twoje artykuły muszą docierać do szerszego grona osób, które musisz najpierw dokładnie określić samodzielnie lub z pomocą zleceniodawcy.

Ich skonkretyzowanie pomoże Ci również w obraniu dalszej ścieżki pisania artykułów, by stały się zrozumiałe dzięki specjalnie dobranemu słownictwu czy stylowi pisania. Teksty typowe dla branży specjalistycznej powinny być dokładnie opracowane i zgodne z określonymi standardami, ale równocześnie zrozumiałe dla osób spoza tej dziedziny. Natomiast pozostałe artykuły -ogólnotematyczne czy też poradniki – dobrze, kiedy dopasowują się do rzeczywistej sytuacji, a tekst dotyczy już bezpośrednio doświadczeń i odczuć poszczególnego grona czytelników. W rezultacie zyskasz ich zaufanie i przychylność, co powinno się przełożyć również na wskaźniki zainteresowania.

2. Szukaj inspiracji dookoła siebie

Kiedy bierzesz się za pisanie artykułów, powinieneś przede wszystkim obrać konkretny cel, a mianowicie – co zamierzasz osiągnąć udostępnieniem swoich treści? Chodzi o przekonanie do poszczególnych produktów, wypromowanie marki, a może stworzenie poradnika dotyczącego poniekąd oferty pewnej firmy? Możliwości może być wiele, dlatego też teksty copywritera możemy podzielić na kilka odrębnych rodzajów treści.

Na pewno sam pomysł nie powinien brać się znikąd, dlatego radzimy kierować się głównie słowami kluczowymi. Wpisywanie ich w wyszukiwarkę może oczywiście okazać się pomocne i inspirujące, ale wyłącznie podczas dogłębnego researchu. Jednak, najlepszym sposobem będzie odnalezienie podobnych stron, jak na przykład www.answerthepublic.com. Właśnie tam możesz zaczerpnąć sporej dozy inspiracji do pisania, równocześnie poszczególne słowa kluczowe spełniają również wymagania wyszukiwarek i są najczęściej wpisywane przez użytkowników.

Wyszukiwarka-slow-kluczowych-ze-starszym-mezczyzna-w-tle

Jeszcze innym sposobem na zaciekawienie i spełnienie oczekiwań czytelników jest odtworzenie zupełnie innego punktu widzenia niż dotychczasowo opisywane w Internecie. To dość odważne rozwiązanie, ale z pewnością praca copywritera czasami wymaga podjęcia ryzyka.

3. Przestrzegaj zasady 3xNIE

Co prawda, powyższa reguła powstała według mojego autorskiego pomysłu, ale z całą pewnością można dostosować ją do stylu pisania większości profesjonalnych copywriterów. Zasada 3xNIE odnosi się do trzech cech, które powinny posiadać bardzo dobre treści, a mianowicie muszą być: niezaprzeczalne, nieskomplikowane i nieszablonowe. Wszystko to nawiązuje do pisania w sposób rzetelny wobec odbiorców, gdzie należy podawać wyłącznie prawdziwe informacje podparte wiarygodnymi argumentami, na przykład w postaci tabelek, wykresów czy innych statystyk.

Kolejna zasada nieskomplikowanego pisania powinna dotyczyć zarówno tekstów ogólnych, jak i specjalistycznych. Najpewniej zawsze sprawdza się proste słownictwo, które w 100% wyczerpie temat i będzie do niego bezpośrednio nawiązywać. Czytelnicy nie przepadają za dodatkowymi ozdobnikami treści i przysłowiowym laniem wody, a zdecydowanie bardziej wolą konkrety, w szczególności przedstawione w formie wypunktowanej listy.

Nieszablonowość to natomiast Twoja kreatywność i oryginalność, których nie może absolutnie zabraknąć. Jak już wspomnieliśmy, stosowanie życiowych porównań i przykładów wziętych z rzeczywistości może jedynie wpłynąć na korzyść odbioru artykułu.

4. Twórz treści z głową

Powstały tekst musi posiadać wstęp, rozwinięcie i zakończenie zgodnie z normami przyjętymi na lekcjach języka polskiego. W tej kwestii mamy dla Ciebie kilka konkretnych wskazówek, o których warto pamiętać przed rozpoczęciem pisania, jak i w trakcie:

  • Tytuł ma zaciekawić, zafascynować i wzbudzać dynamiczne emocje.
  • Wstęp powinien być jak najkrótszy, ale jednocześnie musi zawierać kwintesencję całego artykułu.
  • Nie bój się stosować wielu nagłówków i akapitów, ponieważ dobrze podzielony tekst czyta się znacznie przyjemniej.
  • Śródtytuły mają być trafione w punkt, czyli odzwierciedlać w skrócie zasadniczą kwestię danego akapitu.
  • Unikaj stosowania strony biernej, a najlepiej przestaw się na pisanie jako trzecia osoba w czasie teraźniejszym, gdyż to sprawdza się najlepiej. Następnie, musisz już pilnować się, by konsekwentnie używać tylko jednej formy pisania.

5. Pośpiech to Twój wróg

Z doświadczenia wiem, że czasami nie da się po prostu uniknąć przyspieszonego tempa prac, ze względu na ilość zleceń, aczkolwiek pamiętaj, by zachować w swojej pracy umiar. To prawdziwy klucz do sukcesu, dzięki czemu unikniesz wypalenia zawodowego, a tym samym nie stracisz chęci i weny do pisania. Również jakość Twoich artykułów będzie mogła utrzymać się stale na najwyższym poziomie, co wcale nie zwalnia Cię z obowiązku ponownego czytania swoich tekstów, by w porę wyłapać z niego wszystkie błędy i niedociągnięcia, choć to także zdarza się najlepszym.

Powodzenia! 😉

Autor wpisu
Paulina
Copywriter Specialist
Wspiera wszystkich naszych Klientów z różnorodnych branż w budowaniu pozytywnego wizerunku marki, tworzeniu koncepcji kreatywnych treści marketingowych oraz zwiększeniu sprzedaży on-line.
KOMENTARZE

DO WPISU