Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Błędy w pozycjonowaniu strony internetowej

Błędy w pozycjonowaniu strony.
Patrycja 23 lipca 2021

Korzyści płynące z posiadania wysokiej pozycji w wynikach Google są bardzo kuszące dla wielu z nas. Ale jak osiągnąć wysokie pozycje? Jest to możliwe dzięki umiejętnemu pozycjonowaniu! Optymalizacja strony internetowej pozwala na zdobycie wielu nowych potencjalnych klientów. Jednak należy pamiętać, że pozycja strony zależy od algorytmów Google, których działanie pozostaje nadal tajemnicą, a wiedza specjalistów pochodzi z ich obserwacji oraz przeprowadzonych badań.

Dlaczego specjalista popełnia błędy?

Branża SEO i pozycjonowania jest dość młoda, a pozycja strony jak już wspomniałam wyżej zależy od wielu czynników. Podczas pozycjonowania należy zwrócić uwagę między innymi na prawidłowe wdrożenie technicznego SEO, tworzenie angażujących treści czy linkowanie wewnętrze i zewnętrzne. Dlatego nawet najlepsi specjaliści czasem zapominają o niektórych elementach.

Algorytmy Google są ciągle rozwijane i udoskonalane, dlatego specjaliści również muszą w szybkim tempie nadążać za zmianami. Optymalizacja strony to ciągły proces uaktualniania witryny do aktualnie panujących trendów oraz aktualizacji Google. Dodatkowo, w Internecie dostępnych jest wiele informacji na temat pozycjonowania, jednak nie wszystkie z nich są pomoce i mogą prowadzić do popełniania błędów zarówno przez właścicieli stron, jak i specjalistów.

Podsumowując, błędy w pozycjonowaniu strony internetowej biorą się z różnorodnych przyczyn, jednak najczęstszymi powodami, które możemy wymienić są:

  • brak doświadczenia osoby, która pozycjonuje stronę,
  • opieranie się na niewiarygodnych źródłach dostępnych w Internecie,
  • częste zmiany w algorytmach Googla,
  • niejawność algorytmu oraz zasad ich działania,

Czy błędy w pozycjonowaniu da się naprawić?

Czy błędy w pozycjonowaniu da się naprawić? Oczywiście, że tak. Jednak, naprawa niektórych błędów wymaga czasu i większego doświadczenia, dlatego też warto zgłosić się do specjalisty, by nie pogorszyć sytuacji. Każdy błąd jest dla nas specjalistów nauką i wskazówką, dzięki której wiemy, w którym kierunku należy podążać podczas pozycjonowania.

Sprawdź, co daje pozycjonowanie strony internetowej!

Jak sprawdzić czy strategia SEO jest właściwa?

W skład strategii SEO wchodzi wiele elementów, jak na przykład wybór pozycjonowanych fraz kluczowych, zaplanowanie treści na stronie, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz optymalizacja techniczna SEO. A jak wiadomo algorytmy Google są często aktualizowane i udoskonalane, dlatego też strategia powinna być również uaktualniania i dostosowywana do obecnie panujących trendów.

Brak dostosowana do urządzeń mobilnych i wyszukiwania głosowego

Statystyki wskazują, iż obecnie większość ruchu na stronach generowana jest z urządzeń mobilnych. Dodatkowo, Google już oficjalnie wprowadziło Mobile-First Index, co oznacza, iż wersja mobilna strony jest dla Google punktem wyjściowym przy ocenie pozycji w wyszukiwarce. Dlatego, aby zaistnieć w wynikach wyszukiwania obowiązkowo musisz posiadać wersję mobilną, inaczej użytkownikowi będzie ciężko dotrzeć do Twojej witryny, a Tobie zająć wysoką pozycję w SERP.

Jak rozwiązać problemy z niedostosowaną stroną do urządzeń mobilnych?

Aby sprawdzić czy Twoja strona jest dostosowana do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych możesz skorzystać z narzędzia: https://search.google.com/test/mobile-friendly. Obsługa narzędzia jest bardzo prosta, w pasku wyszukiwania podaj adres URL swojej strony oraz wciśnij „Sprawdź URL”, a po chwili otrzymasz wynik.

Jeśli Twoja witryna jest zoptymalizowana pod urządzenia mobile otrzymasz wynik:

Strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

natomiast jeśli nie – zobaczysz następującą informację (jak na poniższym screenie) wraz z problemami występującymi na stronie:

Strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

Dzięki temu narzędziu dowiesz się jak błędy występują na stronie oraz jakie działania należy podjąć, by dostosować stronę do urządzeń mobilnych.

Coraz częściej użytkownicy smartfonów korzystają również z opcji wyszukiwania głosowego. Co prawda wyszukiwanie głosowe jest dość nową opcją, ale nie należy jej lekceważyć. Dlatego warto podczas wyboru fraz kluczowych wziąć pod uwagę wyniki wyszukiwań głosowych, gdzie użytkownicy w inny, bardziej naturalny sposób formują pytania.

1.     Duplikacja treści – wewnętrzna i zewnętrzna

Kopiowanie treści w obrębie własnej witryny nazywamy duplikacją wewnętrzną, natomiast kopiowanie treści ze stron zewnętrznych, np. konkurencji czy producenta nazwane jest duplikacją zewnętrzną. Z problemem powielania treści spotykamy się najczęściej w e-commerce, gdzie właściciele sklepów internetowych kopiują opisy produktów od producentów i dodają je na własną stronę tworząc tym samym duplikację zewnętrzną. Stosując taką praktykę narażamy się na niewyświetlanie w wynikach wyszukiwania, gdyż Google nie będzie wiedział, na której stronie opis jest unikalny i może wybrać stronę konkurencji zamiast naszej.

Oba rodzaje duplikacji negatywnie wpływają na widoczność Twojej strony, gdyż firmie Google zależy na promowaniu stron z unikalnym, ciekawym contentem, a gdy spotyka strony z nieunikalną treścią uznaje je za niskiej jakości. Dlatego ważne jest, aby treści na stronie były niepowtarzalne i nierozpowszechniane nigdzie indziej.

Jak rozwiązać problem z duplikacją treści?

Jak wspomniałam już wyżej musisz poświęcić czas na przygotowanie unikalnych treści, na każdą ważną podstronę. Aby sprawdzić czy Twoja treść jest unikalna możesz wkleić fragment tekstu wyszukiwarkę Google – pamiętaj jednak, aby fragment ten był w cudzysłowie.

Unikalna treść w wyszukiwarce

Nasza treść jest unikalna! 😊 A świadczy o tym brak innych witryn wyświetlających się na dany fragment. Natomiast, jeśli u Ciebie pojawią się inne witryny to może oznaczać, że treść została skopiowana.

2.     Duplikacja linków

Pozostajemy nadal w temacie duplikacji – duplikacji linków. Większość osób nie zdaje sobie sprawy, że duplikacja może dotyczyć również linków. Duplikacja linków polega na tym, że jedna strona jest widoczna pod wieloma różnymi adresami. Pokaże przykład na stronie głównej:

  • http://domena.pl
  • https://domena.pl
  • http://www.domena.pl
  • https://www. domena.pl

Z powyższego przykładu możesz zauważyć, że strona główna może być widoczna pod czterema różnymi adresami. Sytuacja ta również negatywnie wpływa na pozycję strony, gdyż Google uznaje każdy link jako osobną stronę z tą samą treścią.

Jak rozwiązać problem z duplikacją linków?

Najprostszym i najlepszym sposobem jest wybranie jednej opcji adresu, np. https://domena.pl i wykonanie przekierowania 301 z pozostałych wersji na tę wybraną. Pamiętaj, że problem może dotyczyć również pozostałych podstron w serwisie, dlatego je także powinieneś sprawdzić.

Zapominanie o content marketingu

Google jest wyszukiwarką tekstową, dlatego najważniejsze są dla niej treści. Powiedzenie „Content is a king” jest wciąż aktualne, zadbaj więc o ciekawe i wysokiej jakości treści.

Jak zbudować dobrą treść na stronę?

Przed przystąpieniem do tworzenia treści wybierz frazy kluczowe, które mają się w niej zaleźć. Pamiętaj, żeby każdą podstronę zoptymalizować pod inne słowo kluczowe, by uniknąć kanibalizacji! Zwróć uwagę również na formatowanie tekstu, ważne by zawierał między innymi śródtytuły, pogrubienia czy wypunktowania, które urozmaicą tekst i pozwolą użytkownikowi w przyjemniejszy i łatwiejszy sposób przyswoić tekst.

Bagatelizowanie meta tagów

Niewykorzystanie potencjału meta tagów jest jednym z podstawowych błędów popełnianych na stronie. Często spotyka się w meta title samą nazwę firmy, bądź ogólne słowo niewskazujące na zawartość podstrony. Podobnie wygląda sytuacja z meta description, gdzie opisy są zupełnie pomijane. Co prawda meta opis nie jest czynnikiem rankingowym, lecz poprawna jego optymalizacja może zachęcić użytkownika do wejścia na stronę, zwiększając przy tym CTR.

Błędem jest również pozostawienie automatycznie uzupełnionych tytułów czy opisów, które są najczęściej zduplikowane.

Jak naprawić problem z meta tagami?

Meta title jest czynnikiem rankingowym, dlatego ważna jest jego poprawna optymalizacja. Warto na początku tytułu umieścić w nim słowo kluczowe dobrane tematycznie do danej strony oraz zawrzeć zachętę do kliknięcia, tzw. CTA – Call To Action.

Podobnie wygląda sytuacja z meta opisem – umieść w nim frazę kluczową, zachęcenie do kliknięcia i krótki opis co znajduje się na stronie.

Dodatkowo, wtyczki SEO umożliwiają automatyzację procesu tworzenia meta danych. Dla większych serwisów warto ustalić schemat tworzenia tytułów oraz meta opisów, co ułatwi znacznie pracę.

Bałagan w linkach – błędy 404, przekierowania 301

Problem dotyczy najczęściej sklepów internetowych, gdzie rotacja produktów jest bardzo duża – jedne produkty są dodawane, a inne usuwane. Kłopotem są produkty, które są usuwane ze sklepu, gdyż zostaje po nich komunikat 404, który jest bardzo frustrujący dla klientów i powoduje u nich zniechęcenie oraz (czasem) wyjście ze strony.

Problemem jest również niestosowanie przekierowań 301, bądź ich nadmierne stosowanie, które stanowią najczęściej kłopot dla botów indeksujących. Łańcuch przekierowań powinien być krótki, a można niestety spotkać strony, na których wykonano przekierowanie z punku A do B przez punkty C oraz D pomiędzy nimi.

Jak temu zaradzić?

Na początku warto odnaleźć strony, które generują status 404 lub 301. Pomocne mogą okazać się w tym narzędzia takie jak Screaming Frog czy Google Search Console.

Po odnalezieniu problematycznych stron i ich posortowaniu należy przystąpić do akcji ich naprawy.

W przypadku błędów 404 wykonaj przekierowania na stronę główną bądź produkt podobny do tego, który był na danej stronie z błędem 404.

Przeoptymalizowanie

Przeoptymalizowanie? Zapewne zastanawiasz się co to takiego i czy w ogóle coś takiego istnieje?! Tak, istnieje 😊 Przeoptymalizowanie ma miejsce, gdy na witrynie zostają upychane na siłę słowa kluczowe w każdym możliwym miejscu – treści, meta tagach, nagłówkach, anchorach bez zwracania uwagi na jakość przekazywanych informacji. Dodatkowo słowa kluczowe są zawierane w nieodmienionej formie i wyglądają sztucznie.

Jak nie przeoptymalizować strony?

Skup się na dostosowaniu strony pod użytkowników, a nie roboty Google. Przygotuj wartościowe treści, w których kilka razy zostanie użyta fraza kluczowa – również w odmienionej formie. Umieść dodatkowo słowa kluczowe w nagłówkach oraz pamiętaj o stosowaniu anchorów w linkowaniu wewnętrznym.

Błędnie wybrane słowa kluczowe – brak fraz long tail

Analiza słów kluczowych jest podstawowym zadaniem każdego specjalisty SEO. Jednak wykonana przez osoby niedoświadczone może przynieść odwrotne efekty od spodziewanych. Niektórym wydaje się, iż pozycjonowanie się na frazy ogólne jest najlepszym rozwiązaniem i przynosi największy ruch, zapominając o tym, że frazy generyczne są również najbardziej konkurencyjne. A pozycjonowanie się na te frazy może być czasem również nierealne – w zależności od branży.

Jak dopasować frazy kluczowe?

Określ jakie frazy są dla Ciebie najbardziej interesujące, również weź pod uwagę te ogólne. Następnie, wybierz frazy długiego ogona, które są znacznie mniej konkurencyjne i przyciągną na stronę wartościowy ruch.

Błędnie użyte nagłówki Hx

Często spotykanym błędem jest brak użycia nagłówka najwyższego poziomu – h1 lub powtarzanie ich wielokrotnie na danej stronie. Również błędem, z którym się niejednokrotnie spotkałam jest niezachowana hierarcha nagłówków lub używanie ich do stylowania tekstu.

Jak poprawnie zoptymalizować nagłówki H1, H2 i H3?

Nagłówek H1 powinien znajdować się tylko raz na danej stronie oraz zawierać słowo kluczowe. W pozostałych nagłówkach niższego poziomu również stosuj słowa kluczowe ogóle i long tailowe. Zaleca się, także, aby hierarchia nagłówków była zachowana – oznacza to, że nagłówek H1 powinien znajdować się na samej górze, pod nim nagłówek H2, a następnie H3.

Indeksowanie stron wyników wyszukiwania, sortowania, filtrowania

Błąd ten dotyczy sklepów internetowych, w których właściciele myślą, że im więcej stron jest zaindeksowanych tym lepiej – w tym przypadku to nie prawda. Nie warto indeksować wszystkich podstron dostępnych w sklepie, należą do nich między innymi strony wyników wyszukiwania, sortowania czy filtrowania. Pozwolenie na zaindeksowanie tych stron sprawia, że marnujemy nasz tzw. Crawl budget na strony nieistotne pod względem pozycjonowania.

Jak temu zaradzić?

Adresy URL, które są przykładowo wynikami filtrowania posiadają w swojej ścieżce najczęściej dodatkowe elementy takie jak „search”, „filter”, które możesz zablokować w pliku robots.txt, bądź ustawić na tych stronach znacznik „noindex”. Dzięki temu nie zmarnujesz crawl budżetu na nieistotne strony.

Indeksowanie stron informacyjnych

W witrynie możemy znaleźć również strony, które nie wnoszą szczególnej wartości zarówno dla Google, jak i użytkowników. Są nimi na przykład polityka prywatności, regulamin, itp. Dlatego jak w przypadku stron z wynikami wyszukiwania czy filtrowania strony te powinny zawierać znacznik „noindex”.

Brak optymalizacji zdjęć

Zdjęcia zarówno na stronie, jak i w sklepie internetowym są ważnym elementem, ponieważ pozwalają potencjalnym klientom zapoznać się z produktem lub urozmaicają treść na stronie, podobnie jak animacje. Niestety, wiele osób zapomina zadbać o ich prawidłową wagę czy rozdzielczość, co skutkuje obciążeniem strony i zwiększeniem czasu wczytywania się całej witryny.

Jak prawidłowo zoptymalizować grafiki?

Pamiętaj, aby zwracać uwagę na wagę pliku. Do optymalizacji zdjęcia możesz użyć specjalnie przeznaczonych do tego narzędzi jak np.: kraken.io – w którym bezstratnie skompresujesz grafikę.

Pamiętaj również o dodaniu atrybutu ALT, w którym opiszesz zawartość zdjęcia wraz z umieszczeniem słów kluczowych. Jest to ważne, ponieważ boty Googla nie potrafią odczytywać zawartości obrazów i nie wiedzą co się na nich znajduje. Dodatkowo, uzupełnienie atrybutu ALT pomaga również osobom niepełnosprawnym zrozumieć treść obrazka (systemy czytające stronę).

Nie wiesz, jak zacząć pozycjonowanie strony internetowej? Sprawdź to TUTAJ.

Błędy w SEO – podsumowanie

Oczywiście są to niektóre błędy popełniane zarówno przez specjalistów SEO, jak i właścicieli stron, który chcą samodzielnie zająć się pozycjonowaniem własnej witryny. Pozycjonowanie to proces, w którego skład wchodzi wiele elementów oraz czynników, dlatego też mogą pojawić się błędy, które oddalają nas od uzyskania oczekiwanych efektów.

Nie sposób wymienić wszystkie błędy popełniane w seo w jednym artykule, ponieważ mógłby być nieskończenie długi 😊 Myślę jednak, że wymieniłam wiele podstawowych błędów, z którymi warto zapoznać się przed przystąpieniem do pracy nad witryną, by ustrzec się porażki.