CASE STUDY SEO: Niski budżet - zwiększenie konwersji - AdVIST

CASE STUDY SEO: Niski budżet – zwiększenie konwersji

W grudniu zeszłego roku zgłosił się do nas Klient związany z branżą wykończenia wnętrz. Założenie Klienta było bardzo precyzyjne – wzrost widoczności serwisu w wynikach organicznych, który ma konwertować. Niestety był jeden minus – bardzo mały budżet na działania SEO. Dodatkowo Klient zerwał umowę z obecną Agencją SEO. Nie zastanawialiśmy długo. Jako Agencja Marketingu Internetowego nie boimy się żadnych wyzwań, dlatego podjęliśmy się tego trudnego zadania.

Stan początkowy:

  • wszystkie pozycje słów kluczowych: poza TOP 50
  • ruch organiczny: 0
  • średni współczynnik konwersji: 0%
  • ruch Direct: 0

ooo Panie, a kto to Panu tak spi#$%^&*

Nasza reakcja po początkowej analizie sytuacji Klienta

Na samym początku kampanii przeprowadziliśmy kompleksowy audyt SEO, który umożliwił nam określenie kluczowych błędów optymalizacyjnych strony Klienta, między innymi:

  • wewnętrzne oraz zewnętrzne duplikaty treści
  • thin content
  • brak optymalizacji tagów tytułowych, struktury nagłówków HX oraz adresów URL
  • bardzo niskiej jakości profil backlinków

Kolejnym krokiem był wybór słów kluczowych, który cechuje się popularnością wśród użytkowników wyszukiwarki Google. Cały czas mieliśmy na uwadze fakt, iż Klient nie posiada dużego budżetu, dlatego skupiliśmy się na znalezieniu fraz long tail oraz lokalnych słów kluczowych.

W tym celu skorzystaliśmy z wielu narzędzi (płatnych oraz darmowych), między innymi:

  • SEMSTORM
  • Google Trends
  • Google Keyword planner
  • Answer The Public
  • Ubersuggest
  • analiza konkurencji
  • oraz własnej głowy

Finalnie, udało nam się zebrać ponad 100 fraz long tail oraz słów kluczowych lokalnych, a cechujących się popularnością wśród użytkowników Internetu.

Od razu przeszliśmy do procesu optymalizacji strony. Wdrożenie wszystkich zmian na stronie Klienta przy współpracy z naszym zespołem programistów z Agencji Interaktywnej WebVIST zajęło nam niewiele czasu.

Pierwsze efekty wzrostu ruchu pojawiły się już po 2 tygodniach od czasu, kiedy wdrożyliśmy zmiany na stronie, co ilustruje poniższy wykres z Google Analytics.

case study krok 1 optymalizacja strony Wykres ruchu organicznego po 2 tygodniach od optymalizacji strony

Co ciekawe, wzrosła również ilość wejść Direct, co przedstawia poniższy wykres z GA:

case study krok 1 ruch direct

Wykres ruchu Direct po 2 tygodniach od optymalizacji strony

Kolejnym krokiem była szczegółowa analiza wszystkich linków, które kierowały do domeny Klienta. Niestety, działania poprzedniej agencji SEO opierały się na zdobywaniu niskiej jakości backlinków, które w większości pochodziły z „automatów” czy systemu wymiany linków (SWL). Przeanalizowaliśmy ponad 40 000 backlinków, z czego ponad 75% miały charakter spamowy.

Podczas analizy tak dużej ilości backlinków wspieraliśmy się narzędziem Clusteric SEO. W miejscach do których mieliśmy dostęp lub mogliśmy się skontaktować z administratorem strony – usunęliśmy linki ręcznie (około 35), w pozostałych przypadkach zgłosiliśmy je do narzędzia Disavow Tool (zgłoszono 54 domeny oraz 18 adresów URL).

Kolejnym krokiem było założenie wizytówki w Google My Business oraz jej optymalizacja pod określone frazy, w celu uzyskania dodatkowego ruchu od użytkowników lokalnych. Przy okazji edytowaliśmy większość wizytówek firmowych, w których występowały nieprawidłowe NAP’y związane z firmą Klienta.

Po około 2 miesiącach zauważyliśmy znaczące zmiany we wzroście pozycji monitorowanych przez nas słów kluczowych, które zaczęły przynosić pierwsze konwersje oraz ruch organiczny. W międzyczasie zwiększyliśmy działania content marketingowe oraz link buildingowe.

case study pierwsze efekty

Pierwsze widoczne efekty kampanii SEO – ruch organiczny

case study pierwsze efekty direct

Pierwsze widoczne efekty kampanii SEO – ruch Direct

Przez kolejne miesiące prowadziliśmy działania związane z content marketingiem oraz link buildingiem. W międzyczasie na bieżąco analizowaliśmy kolejne linki przychodzące oraz w przypadku potrzeby usuwaliśmy je manualnie lub za pomocą Disavow Tool.

Poniższy wykres przedstawia wykres ruchu organicznego od początku nawiązania współpracy do końca maja bieżącego roku.

case study tygodniowy

Efekty kampanii SEO – ruch organiczny – wykres tygodniowy

case study miesieczny

Efekty kampanii SEO – ruch organiczny – wykres miesięczny

Efekt kampanii? Większy ruch na stronie = konwersje = zadowolenie Klienta. Ruch pozyskany z fraz long tailowych przełożył się także na znaczne zwiększenie konwersji, dzięki którym Klient przeznaczył większą kwotę na działania SEO.

Stan końcowy:

  • większość słów kluczowych w Top 10, ponad 30 słów kluczowych w Top 3
  • ruch organiczny (śr. miesięczna): 200 i rośnie
  • średni współczynnik konwersji: 28,32%
  • średni ruch Direct: 130 i rośnie
  • Wygląda to trochę tak jakby wcześniej Google Analytics w ogóle nie funkcjonował. 0 wejćć? nawet z brandu? z directa?

    • AdVIST

      Michale, statystyki były podpięte prawidłowo. Działania poprzedniej Agencji rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku (w tym samym dniu wystartowała firma). Strona pod względem SEO technicznym nie nadawała się do niczego. Kompletny brak optymalizacji tagów tytułowych, nagłówków oraz adresów URL.

      • Ok, rozumiem. Mimo wszystko mega dziwna sprawa, że żadnych wejść z directa przy kilka tygodni ze screena.