Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Co to jest konwersja?

Co to jest konwersja?
Redakcja 22 listopada 2019

W marketingu internetowym używamy wielu metryk i narzędzi, aby jak najlepiej poznać zachowania użytkowników i mierzyć efektywność prowadzonych przez nas działań. Tworząc strategie marketingowe, bierzemy pod uwagę szereg czynników, które mogą wpłynąć na optymalne doświadczenia Klientów na naszej stronie internetowej, co w konsekwencji powinno prowadzić do konwersji. Z tego artykułu dowiecie się, co to jest konwersja, pod jaką postacią może występować w naszej witrynie, jak wyznaczać cele konwersji oraz jak liczyć wskaźnik konwersji. Zapraszamy do zgłębiania marketingowych tajników!

Spis treści:

Konwersja — Definicja

Konwersja w marketingu oznacza wykonanie przez użytkownika zamierzonej czynności na stronie internetowej, która przynosi wymierne korzyści właścicielowi witryny. Konwersja jest bardzo ważną metryką marketingowego lejka, ale nie zawsze musi oznaczać dokonanie zakupu czy pozyskanie leada.

Przykłady konwersji

  • założenie konta na stronie;
  • zapisanie się do newslettera;
  • wypełnienie formularza;
  • obejrzenie filmu dostępnego na stronie;
  • pobranie e-booka;
  • kliknięcie w baner reklamowy;
  • dodanie produktu do koszyka;
  • dodanie produktu do ulubionych;
  • dokonanie zakupu online.

Mikro i makro konwersje

Standardowy podział naszych celów marketingowych możemy podzielić na mikro i makro konwersje.

Mikro konwersje to najczęściej realizacja małych kroczków, które użytkownik napotyka na swojej drodze, które w konsekwencji poprowadzą go do głównego targetu, czyli np. zakupu produktu. Przykładem mikro konwersji może być zapis do bazy newslettera, napisanie komentarza lub opinii czy udostępnienie treści na platformie social media.

Makro konwersja to nasz cel nadrzędny, który osiągamy bardzo często dzięki wsparciu odpowiednio zoptymalizowanych mikro konwersji. Przykładem makro konwersji może być dokonanie zakupu na stronie internetowej, rezerwacja pokoju w hotelu, pozyskanie leada lub wysłanie zapytania o ofertę.

Cele konwersji — niezbędny element kampanii marketingowej

Wyznaczenie celów konwersji jest kluczowe w prowadzeniu kampanii marketingowej. Pozwala pogrupować nasze działania, analizować wpływ na sprzedaż i interakcję z Klientem, a ostatecznie przedstawić efekt i wyciągnąć wnioski. Ustalenie celów konwersji powinno zatem być naszym priorytetem, więc warto skupić się na tym czynniku już na początku optymalizacji projektu.

Właściwe przyporządkowanie wszystkich możliwych kroków lejka marketingowego powinno w przyszłości skutkować lepszym zrozumieniem naszych Klientów i zebraniu cennego doświadczenia w kolejnych działaniach wizerunkowych.

Zobaczcie, jak wyznaczyć cele konwersji w Google Analytics.

Jak liczyć wskaźnik konwersji?

lejek sprzedażowy

źródło grafiki: https://www.searchenginejournal.com/4-proven-ways-to-5x-your-conversion-rate/285219/

Obliczenie współczynnika konwersji nie powinno nam sprawić żadnego problemu. Ta prosta operacja matematyczna wymaga od nas jedynie podzielenia ilości konwersji przez liczbę użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę internetową lub landing page w określonym czasie. Następnie ten wynik mnożymy razy 100% i otrzymujemy wartość wskaźnika konwersji.

Wskaźnik konwersji = (Konwersja / Liczba odwiedzających) * 100%

Przykład: Podczas naszej kampanii marketingowej utworzyliśmy landing page, którego celem było zarejestrowanie jak największej ilości użytkowników do promowanego przez nas newslettera. W przeciągu istnienia strony udało nam się zgromadzić łącznie 5000 odwiedzających. Do naszego newslettera zapisało się w sumie 1000 użytkowników. Wykorzystując podany przez nas wzór, otrzymujemy wynik na poziomie 20%. To jest nasz wskaźnik konwersji dla tej konkretnej kampanii.

Obliczanie współczynnika konwersji nie jest zatem niczym skomplikowanym, jednak warto korzystać z narzędzi online, które zapewnią nam efekty naszej kampanii automatycznie, bez naszej większej ingerencji. Wystarczy skorzystać z platform analitycznych, jak np. Google Analytics lub narzędzi, w których konfigurujemy reklamy, m.in.:

Jak zwiększyć wskaźnik konwersji?

W Internecie mamy nieskończone możliwości w kontekście tworzenia relacji z użytkownikiem i zachęcania do naszej oferty. Wskaźnik konwersji możemy zwiększyć poprzez:

– utworzenie animowanego Pop-upa (czyli wyskakujące okienko, zawierające komunikat skłaniający do wykonania zamierzonego działania);

przykład popup

– precyzyjną personalizację strony, np. ze względu na lokalizację;

– skuteczne działania optymalizacyjne (SEO), m.in.:

  • dopasowanie trafnych słów kluczowych,
  • utworzenie przyjaznych adresów URL,
  • optymalizację tagów tytułowych, opisów i nagłówków,
  • content marketing.

Ten proces nazywany jest CRO (Conversion rate optimization) i jego realizacja polega na zwiększaniu wskaźnika konwersji. Oprócz podanych przez nas przykładów popularne rozwiązania marketingowe to również:

testy A/B – polegają na utworzeniu dwóch wersji jednego przekazu reklamowego i badaniu efektów, pokazując połowie użytkowników opcję A, a drugiej połowie opcję B;

testy a b

źródło grafiki: https://www.optimizely.com/optimization-glossary/ab-testing/

  • sprawdzanie wpływu designu strony, różnych nagłówków, zdjęć, przycisków, wezwań Call-To-Action i weryfikacja, które czynniki wpływają pozytywnie na konwersję wśród odwiedzających.

Zobacz nasze case study, w którym zwiększyliśmy konwersję, mimo niskiego budżetu!

Podsumowanie

Konwersja to słowo, które z marketingiem będzie zawsze szło w parze. Powinniśmy opierać nasze działania na precyzyjnym określeniu celów, a następnie wykorzystywać dostępne kanały informacyjne i testować skuteczność swoich operacji podczas ścieżki całego lejka marketingowego. Efektywność konwersji najlepiej mierzyć poprzez dostępne narzędzia do analizy, więc kluczowe jest uprzednie wdrożenie odpowiednich rozszerzeń na stronę internetową. Pamiętajmy również, że to najczęściej mikro konwersję prowadzą do końcowego sukcesu — czyli makro konwersji. Skupmy się na każdym detalu, przeprowadzajmy testy typu A/B i trafiajmy do Klientów w mistrzowskim stylu!