Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Co to jest SMO?

Redakcja 13 sierpnia 2021

Social Media Optimization, czyli stosowanie najlepszych działań — rozwiązań, dających największe efekty i rezultaty — na przykład, zwiększenie zainteresowania, świadomości Twojej marki, produktów czy usług, na Twojej stronie za pomocą platform społecznościowych takich jak Google, Facebook, Instagram czy Youtube.

Media społecznościowe są ważnym kanałem komunikacyjnym zarówno dla małych marek, jak i wielkich korporacji, dlatego bardzo ważnym aspektem jest dobór odpowiedniej platformy.

Najważniejsze zasady SMO

Ogromne znaczenie ma tworzenie treści, które angażują, zachęcają do reakcji oraz mają możliwość łatwego udostępniania — im więcej osób będzie chciało się podzielić Twoim contentem za pomocą jednego kliknięcia, tym większy rozgłos zyskasz w mediach społecznościowych. Koniecznie zadbaj o proaktywne i regularne publikacje swoich treści dopasowane do tone of voice marki.
Klucz do sukcesu — nie zapominaj o interakcji z Twoimi odbiorcami.

Jak zoptymalizować stronę pod SMO?

Wersja responsywna strony to minimum. Niemniej jednak należy również zadbać o UX/UI i szybkość ładowania. W celu podniesienia popularności strony warto pamiętać o hasztagach branżowych, odpowiednich słowach kluczowych, przyciskach umożliwiających kliknięcie tj. like czy share.

Dodaj widżety z linkiem do swoich profili na portalach społecznościowych, powinny być umiejscowione w odpowiednim miejscu. Mogą przyjmować różne kształty w zależności od platformy, z której pochodzą. A także na odwrót dodawaj odnośniki w swoich publikacjach do swojej strony.

Pamiętaj o interakcji ze swoim odbiorcą. Daj możliwość pozostawienia komentarzy, prowadzenia dyskusji pod artykułem, czy napisania wiadomości poprzez czat z zapytaniem o produkt.

I co najważniejsze — instalacja kodu piksela Facebooka, używanego do zbierania informacji na temat naszych użytkowników, remarketingu i precyzyjnego kierowania reklam do naszej grupy odbiorców.

SMO a SEO

SEO to oddziaływanie na wszystkie czynniki poprawiające ranking i widoczność w wyszukiwarkach oraz optymalizacja budowy strony.

Kolejność wyszukiwań w Google.

Search Engine Optimization — bezpłatny ruch, oznacza to, że nie można sobie kupić lepszych rankingów organicznych w wyszukiwarce. Za pozycję strony odpowiadają algorytmy.

Więc im precyzyjniej specjalista odczyta, zinterpretuje dane, z przełożeniem na efektywne działania optymalizacji i pozycjonowania, tym wyżej w rankingu. Natomiast każdy popełniony błąd, które wyszukiwarki nie lubią, będzie skutkował obniżeniem, w rankingu i widoczności, a nawet usunięciu z Google.

SEO, optymalizacji na stronie, jak i poza nią — kierowanie ruchu przez wyszukiwarki.

SMO, optymalizacja na stronie — tworzenie treści łatwo skalowalnych i dostępnych dla platform społecznościowych.

SMO a SEO - screenshot.

Zarówno SEO jak i SMO, są długoterminowymi rozwiązaniami, wykonane poprawnie mogą stale przynosić pożądane korzyści, reasumując, mają podobne cele — generowanie ruchu w sieci, zwiększanie świadomości witryny internetowej firmy.

SMO a UX

UX to etapy procesu badań, czego wynikiem są pozytywne wrażenia użytkownika, wykorzystywane przy budowaniu stron www, projektowania komunikacji, a także reklamy. Nie zajmuje się tylko designem, a również drogą, przez którą przechodzi nasz odbiorca.

Z tego powodu projekty powinny być proste w obsłudze, użyteczne, a co najważniejsze — intuicyjne, estetyczne i wywołujące pozytywne emocje i skojarzenia.

A co za tym idzie — aby użytkownik dłużej spędzał czasu na naszej stronie i skorzystał z oferty.

Social Media Optimization to część działań wdrażanych w ramach UX.

Korzyści płynące z odpowiedniego SMO

Przemyślana strategia SMO może:

  • zdobyć więcej liczby odbiorców (zbudowanie społeczności),
  • wzmocnić markę,
  • podnieść efektywność promocji,
  • generować silniejsze leady,
  • zwiększyć wzrost sprzedaży,
  • zmniejszyć koszty reklamy,
  • zwiększyć świadomości marki i jej widoczności w sieci.

SMO — jakie niosą zagrożenia?

Tworzenie konta w platformie społecznościowej może wydawać się pozornie prostym zadaniem do wykonania. Niemniej jednak podczas tego etapu zostają popełniane najczęstsze błędy, które skutkują przepalonym budżetem, kradzieżą konta, brakiem zaufania czy poczucia bezpieczeństwa odbiorców. Brak skutecznej strategii może spowodować „zostanie w tyle” w świecie mediów społecznościowych. Brak śledzenia optymalizacji mediów społecznościowych będzie skutkowało, że nie będziesz wiedział, czy Twoja strategia dobrze działa.

Ponadto bez odpowiedniej optymalizacji wizerunku marki — profili w mediach społecznościowych — nie można osiągnąć oczekiwanych korzyści płynących z odpowiedniego SMO.

SMO a viral marketing

Viral marketing, czyli marketing wirusowy to „taktyka marketingowa, która polega na zainicjowaniu reakcji łańcuchowej wokół produktu lub treści”. Materiał reklamy, który wzbudza emocje, w szybki tempie zostaje przekazywany i udostępniany wśród znajomych, a co za tym idzie — dociera do więcej liczby odbiorców. Optymalizacja mediów społecznościowych ma bardzo ścisły związek z marketingiem wirusowym. Odpowiednie użycie może namnożyć wiele dobrego.

To najlepszy sposób na dotarcie z przekazem do użytkowników i potencjalnych klientów.