Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Co to jest tag?

Junior SEO Specialist
Przemysław 3 września 2019

Struktura strony internetowej wymaga od nas przemyślenia kilku istotnych elementów, które mają znaczący wpływ na optymalne funkcjonowanie witryny, doświadczenia użytkownika i poprawne indeksowanie przez Google. Tworzymy więc mapę, na której rozmieszczamy ustalone wcześniej kategorie, odpowiednio posortowane względem treści przez nas publikowanej.

Kolejnym krokiem może być utworzenie tagów, które precyzyjnie dopasują content do haseł im przypisanych. Zabieg ten nie jest obowiązkowy, jednak wykonany poprawnie może nie tylko wpłynąć pozytywnie na odbiór użytkownika, ale też utworzyć wartościowe podstrony w oczach Google.

Tag – definicja

Tag (z ang. etykietka, metka) to słowo kluczowe, które opisuje całość lub część posta. Jest czymś w rodzaju mini-kategorii. Służy do przyporządkowania powiązanej ze sobą treści w postaci aktywnego linka. W momencie kiedy użytkownik kliknie w ten element, zostanie przeniesiony na nową podstronę, gdzie znajdzie wszystkie wpisy określone tą samą etykietą. W ten sposób właściciel strony zyskuje cenny ruch w obrębie swojej witryny, a użytkownik otrzymuje wartościowe treści w jednym miejscu. Najczęściej można je spotkać:

  • pod postem blogowym,
  • pod prezentacją produktu,
  • w sidebarze strony.

W WordPressie, tagi można dodawać na dwa sposoby.

  • Dodawanie tagu/zarządzanie tagami (kokpit):

tagi kokpit

 

  • Dodawanie lub edytowanie wpisu:
    tagi wpis

Jak dodać chmurkę tagów?

Tagi mogą występować w tzw. chmurach, o różnych rozmiarach i kolorach. W WordPressie możemy wykonać ten proces za pomocą następujących kroków:

  • Przechodzimy do kokpitu naszego WordPressa
  • Klikamy Wygląd, a w nim Widgety
    tagi widgety
  • Z dostępnych widgetów wybieramy „Chmurkę tagów” i dodajemy np. do footera.
  • Przykładowa chmurka tagów na stronie internetowej:
  • Przykład zastosowania tagów pod wpisem:
    tagi przykład pod wpisem

Jaka jest różnica między tagiem, a kategorią?

Kategorie pozwalają na organizowanie produktów/postów w odpowiednie grupy. Dzięki temu, użytkownik doskonale wie czego spodziewać się po konkretnej grupie, a przeglądarka nie ma kłopotów z rozpoznaniem struktury. Najczęściej podział na kategorie znajduje się w menu głównym, czasem również w stopce bądź sidebarze. Kategorie nie zmieniają się często, w przeciwieństwie do tagów, które zazwyczaj zmieniają się z każdym postem i są bardziej zbliżone do tematu wpisu.
Tagi, w uproszczeniu, to szczegółowo określone kategorie. Zazwyczaj występują w postaci pojedynczych słów. Powinny znajdować się w sidebarze. Nie są hierarchiczne i nie mogą dzielić się na podkategorie.

Jak wykorzystać tagi na stronie internetowej?

Tagi można wykorzystać do rozszerzenia słów kluczowych w swojej witrynie. Należy precyzyjnie sprawdzić czy na pewno nie duplikują się z nazwami kategorii, lub innymi podstronami. Pozycjonowanie sklepów internetowych może również dodatkowo opierać się na tagach. Operujemy wtedy na produktach, które dopasowujemy do odpowiednich mini-kategorii. Stosowanie tych znaczników jest zabiegiem, który może pozytywnie odbić się na SEO naszej strony.

Zasady tworzenia tagów

  1. Na samym początku należy przemyśleć strukturę tagów. Warto wykonać w pierwszej kolejności mapę, na której przypisane zostaną odpowiednie nazwy, przyporządkowania, ale też wygląd i rozmieszczenie.
  2. Nazwy tagów nie mogą powielać się z nazwami kategorii. Takie podejście uchroni nas przed duplikacją treści.
  3. Należy stosować tagi, do których dopasowane zostanie stosunkowo dużo produktów/wpisów. Odbije się to pozytywnie, zarówno na doświadczeniach użytkownika, jak i robotach Google’a, które nie będą zmagały się z tzw. thin content.
  4. Warto wykonać keyword research, który pozwoli na rozszerzenie tagów o wyszukiwane przez użytkowników hasła.
  5. Tagi powinny być krótkie (maksymalnie 3 słowa). Traktujmy je jako słowa kluczowe do aktualnego artykułu.
  6. Trzeba dbać o unikalne treści na podstronach tagów! Do każdej podstrony powinno się dodać chociaż krótkie wprowadzenie.
  7. Zastosowanie tagów jest tylko dodatkową opcją na stronie. Ich nadmiar, lub mała popularność słowa kluczowego może nam zaszkodzić.

Podsumowanie

Tagi, są przydatnym narzędziem, które może zostać wykorzystane podczas projektowania i edytowania strony internetowej. Pomagają rozpoznać strukturę tekstu, wyróżnić istotne fragmenty, które są powiązane z wpisem, bądź produktem. Mogą być dodatkową bazą słów kluczowych!

Stosowanie tagów ma wiele zalet, jednak należy się zastanowić jak chcemy je wykorzystać i czy na pewno będzie to opłacalne. W przypadku błędnego użycia tagów możemy nieświadomie duplikować content na naszej stronie lub tworzyć podstrony, które zawierają ubogą treść. Należy również pamiętać, aby nie powielać nazw z kategoriami i być świadomym różnic pomiędzy nimi.

A Wy jakie macie doświadczenia z używaniem tagów na Waszych stronach? Zauważyliście wpływ na pozycje w SERPach dzięki trafnemu zastosowaniu tego dodatku? Dajcie znać w komentarzach!