Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Co to jest UX writing?

UX Writing
Redakcja 16 września 2020

Współczesny rynek pracy zmienia się diametralnie, powstaje wiele nowych zawodów, o których istnieniu nie zdajemy sobie nawet sprawy. Pośród nich swoje miejsce znajdują takie profesje jak coolhunter, specjalista do spraw zrównoważonego rozwoju, analityk big data, programista aplikacji mobilnych czy właśnie UX writer.

UX writing – definicja

Czy zdarzyło Ci się opuścić witrynę sklepu internetowego albo aplikację mobilną ze względu na irytację, którą w Tobie wzbudziła? Może nawet nie wiesz, jaki czynnik dokładnie wywołał w Tobie zniecierpliwienie i zniechęcenie, a w konsekwencji również porzucenie produktu. UX writer współpracuje z UX designerami po to, aby takie sytuacje się nie zdarzały, a użytkownik mógł w szybki i przyjemny sposób zrealizować swoje cele.

UX writing polega zatem na tworzeniu tekstów oraz komunikatów, które pojawiają się w interfejsie różnych produktów cyfrowych, takich jak np. strony internetowe czy aplikacje mobilne.

Skrót UX pochodzi od angielskiego terminu user experience i oznacza doświadczenia użytkownika w kontakcie z danym oprogramowaniem. Ze względu na to, że codziennie coraz więcej czasu spędzamy na interakcji z różnego typu technologią, dobrzy UX writerzy oraz UX designerzy są nam bardzo potrzebni. Dzięki ich pracy możemy w naturalny i płynny sposób korzystać z możliwości, jakie dają nam przeróżne produkty cyfrowe.

UX writing a microcopy

Szukając materiałów dotyczących UX writingu, na pewno natrafisz także na pojęcie microcopy. Nie są to jednak tożsame terminy. Microcopy jest elementem UX writingu i dotyczy sztuki tworzenia prostych oraz jednoznacznych komunikatów, instrukcji, komentarzy, haseł czy podpisów. Należą do nich między innymi: napisy na buttonach, formularzach kontaktowych, informacje o błędzie czy treści call to action. Microcopy jest ważną techniką UX writingu, dobrze napisane komunikaty wpływają korzystnie na wizerunek firmy, a także eliminują ryzyko wprowadzenia użytkownika w błąd.

UX writing w praktyce, czyli jak robić to dobrze

Zanim przejdę do konkretnych zasad i technik UX writingu, należy podkreślić, że UX writer powinien od początku uczestniczyć w projekcie. Niekiedy UX designerzy myślą, że najważniejsze jest zaprojektowanie produktu, a tekst interfejsu można napisać później. Jednak taki sposób działania może przynieść wiele szkód i w konsekwencji przynieść gorsze efekty. Z tego względu nad projektem od samego początku powinien pracować zespół stworzony z programistów, UX designerów oraz UX writerów.

Treści zgodne z zasadami UX writingu powinny być proste, przejrzyste i jednoznaczne dla każdego odbiorcy. Nie ma tu miejsca ani na specjalistyczne słownictwo, ani kwiecisty język. Oprócz tego teksty bądź komunikaty napisane przez UX writera powinny zachęcać użytkownika do zapoznania się ofertą produktu, a także skłaniać go do wypełnienia formularza czy dokonania zakupu. Ważne, aby całość strony bądź aplikacji była jak najbardziej intuicyjna, ponieważ zniechęcony użytkownik prawdopodobnie szybko zrezygnuje i poszuka konkurencyjnego oraz bardziej przyjaznego produktu.

Zasady UX writingu

  1. Pisz prosto i zwięźle.

Prosty i zwięzły język ma być zaletą tekstu, a nie jego wadą. Dlatego też należy uważać, aby treść zawierała wszystkie potrzebne informacje, ale nie była ograniczona. Użytkownikowi należy je przekazać w taki sposób, aby każde słowo komunikatu miało znaczenie.

  1. Zadbaj o spójność językową.

Dopilnuj, aby tekst był spójny językowo. Typowym błędem jest np. zastąpienie danego słowa synonimem w innej części interfejsu. Nie zwracaj się także do użytkownika zarówno w pierwszej, jak i w drugiej osobie w tym samym wyrażeniu.

Dobrze:

Zmień ustawienia Twojego konta.

Źle:

Zmień ustawienia mojego konta.

  1. Pisz zdania w stornie czynnej.

Wszystkie treści powinny być napisane w stronie czynnej, a nie biernej. Taki sposób komunikacji jest dla użytkownika bardziej naturalny i zrozumiały.

Dobrze:

Aby odzyskać hasło, wpisz adres e-mail podany przy rejestracji.

Źle:

Aby odzyskać hasło, musi zostać wpisany e-mail podany przy rejestracji.

  1. Używaj cyfr.

Jeżeli w treści chcesz napisać o ilości np. nieprzeczytanych wiadomości, stosuj cyfry.

Dobrze:

Masz 3 nieprzeczytane wiadomości.

Źle:

Masz trzy nieprzeczytane wiadomości.

  1. Cel komunikatu stawiaj na pierwszym miejscu.

W zdaniach składających się z 2 lub więcej orzeczeń zacznij od tego, które jest najważniejsze z perspektywy użytkownika. Rozpocznij od informacji o celu, jaki osiągnie odbiorca, a dopiero potem wskaż mu drogę.

Dobrze:

Aby zobaczyć opis produktu, kliknij jego ikonkę

Źle:

Kliknij w ikonkę produktu, aby zobaczyć jego opis.

  1. Zadbaj o przejrzystość tekstu.

Nikt z nas nie lubi szukać informacji ukrytej w „ścianie tekstu”. UX writer musi zadbać o przejrzystość tekstu, dzieląc go odpowiednio na akapity, wstawiając dopasowane i atrakcyjne tytuły oraz śródtytuły. Użytkownicy nie czytają całości tekstu, a jedynie skanują go wzrokiem, dlatego musisz ułatwić im to zadanie.

Więcej o pisaniu treści „przyjaznych dla oka” przeczytasz we wpisie: Czym jest webwriting?

  1. Dozuj ilość potrzebnych informacji.

Niekiedy użytkownikom zależy na zdobyciu dodatkowych informacji, jednak nie powinno się podawać ich od razu. Podanie zbyt wielu instrukcji bądź komunikatów na raz może przytłoczyć i odstraszyć użytkownika. Aby temu zapobiec, warto stosować jedną z technik UX writingu nazywaną stopniowym ujawnianiem informacji (progressive disclosure).

Czym różni się UX writing od copywritingu?

UX writing i copywriting często idą ze sobą w parze, jednak ich zadania są zupełnie inne. Co więcej sam copywriting również dzieli się na klasyczny copywriting oraz SEO copywriting. Każda z tych technik jest odrębną gałęzią i w odmienny sposób wypełnia swoją rolę.

Na poniższej grafice możesz sprawdzić, czym różni się praca copywritera od pracy UX writera.

Różnice między copywritingiem a ux writingiem

Co możesz zyskać? Zalety UX writingu

Skuteczny UX writing ma za zadanie zbudować relacje między użytkownikiem a produktem cyfrowym. Wpływa na użyteczność oprogramowania, czyniąc je intuicyjnym i przyjaznym dla każdego odbiorcy. Skuteczne techniki UX writingu zastosowane podczas projektowania produktu cyfrowego są w stanie zdziałać cuda!

Tabela zalet UX writingu

Gdzie stosować UX writing?

UX writer powinien pracować nad treścią:

  • CTA

Tworzenie skutecznych „call to action” to jedno z najczęstszych zadań UX writingu.

  • Formularzy

Dobry tekst UX powinien dostarczyć użytkownikowi wszystkich potrzebnych informacji, które pomogą mu bezproblemowo i w jak najkrótszym czasie wypełnić formularz.

  • Komunikatów o sukcesach i niepowodzeniach

Komunikaty o sukcesach i niepowodzeniach powinny dawać użytkownikowi bezpośrednią oraz jednoznaczną informację zwrotną.

  • Instrukcji

Dobrze napisana instrukcja powinna pomóc użytkownikowi bezproblemowo wykonać zadanie w jak najkrótszym czasie.

  • Buttonów

Skuteczny napis na buttonach ułatwia m.in. poruszanie się po interfejsie użytkownika.

UX writing – podsumowanie

Specjalista znający skuteczne techniki UX writingu może wnieść bardzo dużo do każdego zespołu, który zajmuje się tworzeniem produktów cyfrowych. Mam nadzieję, że w przyszłości profesja ta zyska prawdziwe znaczenie na rynku pracy, a UX writerzy na jeszcze większą skalę niż obecnie znajdą swoje miejsce w zespole dbającym o user experience.

Jeżeli chcesz zadbać o skuteczny UX writing na swojej witrynie internetowej, skontaktuj się z nami. Nasz zespół sprawi, że poruszanie się po Twoim produkcie cyfrowym będzie przyjemnością, a klienci będą ochoczo do Ciebie wracać!