Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Czym jest microcopy?

Co to jest microcopy?
Redakcja 27 października 2020

Z pewnością nieraz spotkałeś się z komunikatami, takimi jak „Zaloguj się”, „Dodaj do koszyka”, „Kliknij”. To nieodłączne elementy większości stron internetowych i aplikacji mobilnych. Bez nich, poruszanie się po witrynie byłoby niezwykle trudne dla użytkowników. Te krótkie komunikaty noszą swoje określone nazwy i rodzaje, jednak wrzucając je do jednego worka, mamy do czynienia z pojęciem – „microcopy”. I chociaż wydaje się ono nieistotne, niesie ze sobą olbrzymią wartość sprzedażową.

Czym jest microcopy i kiedy warto go stosować?

Microcopy, microcopy UX, micro copywriting… co się za tym kryje?

Microcopy to krótkie systemowe komunikaty, które ułatwiają użytkownikowi wykonywanie konkretnych działań na Twojej stronie lub aplikacji. Dzielą się na dwa rodzaje: microcopy funkcyjne oraz informacyjne. Są one nieodłącznym elementem UX writingu, który jest szalenie ważny, jeżeli chcemy mówić o skutecznych działaniach sprzedażowych w Internecie.

Komunikaty informacyjne mają za zadanie informować użytkownika o np. statusie realizacji zlecenia, dodaniu produktu do koszyka, braku dostępności danego produktu itp.

Microcopy - Zamówienie

Komunikaty funkcyjne, to wszelkie napisy na buttonach, które komunikują o tym, co się stanie, kiedy użytkownik kliknie dany przycisk. Będą to zatem treści typu „Opuść stronę”, „Zaloguj”, „Zarejestruj się” itp.

Okno Logowania

Zdarza się również tak, że oba rodzaje microcopy łączą się ze sobą, tworząc komunikaty informacyjno-funkcyjne. Będzie to wówczas wyskakujące okno dialogowe, które zarówno niesie ze sobą jakiś przekaz oraz posiada wbudowany przycisk, który wywoła następującą funkcję.

Okno dialogowe

I chociaż mogłoby się wydawać, że microcopy występuje wyłącznie w przestrzeni internetowej, spotykamy się z nim każdego dnia. Będą to chociażby wszelkie ogłoszenia naklejane na szybach mijanych przez nas sklepów – „Tu otwiera się XYV”, „Zatrudnię sprzedawcę”, „Zamknięte/Otwarte” i wiele, wiele innych.

Komunikaty tego typu funkcjonują praktycznie od zawsze. W perspektywie rozwoju technologicznego, w wyniku którego statystyczny użytkownik jest zmuszony do przetwarzania znacznie większej ilości informacji – microcopy jeszcze bardziej nabrało na znaczeniu. Otworzyło również drogę do przewagi konkurencyjnej i stało się skutecznym uzupełnieniem działań marketingowych. Tam, gdzie trzeba umieścić niewielką ilość treści, swoje zastosowanie znajduje właśnie micro copywriting.

Do czego przydaje się microcopy?

Jeżeli wydaje Ci się, że możesz przygotować reklamę lub zaprojektować swój sklep internetowy bez przemyślenia i przygotowania odpowiedniego microcopy, to od razu uprzedzam – jesteś w błędzie. Micro copywriting doskonale sprawdza się w takich miejscach, jak:

  • sklepy internetowe – zastosowanie prostego i zrozumiałego języka bardzo często decyduje o tym, czy dana platforma internetowa będzie generować zyski, czy może odnotuje straty. W serwisach internetowych opartych na sprzedaży towarów lub usług, microcopy znacznie ułatwia złożenie zamówienia czy realizację płatności;

Koszyk

  • formularze kontaktowe – używając prawidłowo skonstruowanego micro copywritingu możesz skuteczniej pozyskiwać leady. Przejrzysty i zrozumiały formularz zachęci większą liczbę użytkowników do pozostawienia danych;

Formularz kontaktowy

  • instrukcje, disclaimery, FAQ i porady – jeżeli musisz coś wyjaśnić w bardzo prostych słowach, bez zbędnego „lania wody”, albo musisz przekazać istotne informacje, prawdopodobnie przyda się dobry micro copywriting.

Najczęściej zadawane pytania

Microcopy to skuteczne rozwiązanie dla firm, które dbają o jakość i renomę, ponieważ wpływa zarówno na wygodę użytkowników, jak również ich sprawne poruszanie się po danej witrynie.

Jak stosować micro copywriting?

Pamiętaj o zasadzie „im prościej, tym lepiej”. Microcopy powinno być zwięzłe, logiczne i zrozumiałe dla każdego użytkownika strony internetowej. Pamiętaj, że z Internetu korzystają również przeciętni odbiorcy, którzy być może nie potrafią sprawnie poruszać się po witrynach.

Microcopy

Microcopy powinno być interpretowane instynktownie i automatycznie, bez zbędnego zastanawiania się i marnowania czasu na refleksje. Konkretny komunikat musi przekazywać jasną informację, lub wywoływać określoną funkcję.

Aby mówić o skutecznym micro copywritingu, należy przede wszystkim zrozumieć intencje użytkowników, którzy będą odwiedzali Twoją stronę internetową. To doskonałe narzędzie do wspierania komunikacji z odbiorcą, które pomoże mu zrozumieć ofertę. Krótko mówiąc – microcopy wspiera sprzedaż.

Przeczytaj także nasz wpis o języku korzyści, który zwiększa konwersję! 

Jeżeli chcesz, aby Twoje komunikaty były jak najlepiej dostosowane do potrzeb użytkowników, powinieneś zlecić to zadanie profesjonalnemu copywriterowi. W tym celu możesz skontaktować się z naszą agencją – zespół profesjonalnych copywriterów przygotuje dla Ciebie odpowiednie komunikaty, które będą wspierały sprzedaż.

Micro copywriting

Microcopy a marketing internetowy

Dobrze napisane komunikaty będą wpływały na lepsze doświadczenia użytkownika. Zaangażują go do korzystania z Twojej strony internetowej lub aplikacji. Oprócz tego, microcopy zapobiega błędom podczas dokonywania jakiejkolwiek akcji na Twojej stronie, a w przypadku takowych – pomoże je sprawne rozwiązać. Ludzie, którzy nie wiedzą co powinni zrobić w następnym kroku, w większości przypadków opuszczają daną stronę. Dzięki odpowiednim komunikatom, użytkownik sam naprawi błąd, wynikający np. z niepoprawnego wypełnienia formularza rezerwacji, czy dodania złego produktu do koszyka. W efekcie – dokończy zakup.

Prosty język o wiele skuteczniej dociera do użytkownika i jego potrzeb. Im łatwiejsze użytkowanie danej witryny lub aplikacji, tym większa szansa na powrót i ponowne dokonanie zakupu. Oprócz tego, im lepiej dobrany i oryginalny content microcopy, tym większa szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji. Zamiast suchej informacji typu „Kup teraz” lub „Dodaj do koszyka”, możesz postawić na oryginalne „Biorę to!” lub „Jestem za”. Oczywiście im lepiej dopasowany microcopywriting do Twojej działalności, tym większa szansa na jego powodzenie.

Poznaj także podstawowe zasady webwritingu, aby lepiej pisać teksty w Internecie!

Zachęcam również przy okazji, do zapoznania się z bardzo interesującym artykułem. Opisano w nim, jak zmiana komunikatu na buttonie z „Register” (zarejestruj się) na „Continue” (kontynuuj) odnotowała wzrost sprzedaży o 45%, co przełożyło się na 300 milionów dolarów przychodu dla firmy.

Pamiętaj, że microcopy musi odwzorowywać charakter Twojej branży oraz sprawnie dopasować się do przyjętej polityki komunikacyjnej. Jeżeli zdecydowałeś się na język oficjalny, nie stosuj zwrotów potocznych. Nie zapominaj również o spójności przekazu – jeżeli w jednym miejscu zdecydowałeś się na formułę „Kupuję”, to na dalszym etapie nie stosuj zwrotu „Płacę”. Ten drobny niuans w dobie rosnącej konkurencji może mieć naprawdę istotne znaczenie.

Podsumowanie – skuteczne microcopy i jego znaczenie dla biznesu

Microcopy to bardzo istotny element UX writingu i content designu, w którym kluczowe jest zrozumienie odbiorcy. Tworząc krótkie komunikaty na swojej stronie internetowej, pamiętaj o tym, aby były:

  • proste,
  • zrozumiałe,
  • informacyjne,
  • logiczne,
  • marketingowe,

ale nie zapominaj, aby oprócz tego:

  • poprawiły wrażenie użytkowników,
  • poprawiły czytelność treści przycisków,
  • przykuły uwagę odbiorcy,
  • urozmaiciły Twoją stronę internetową lub aplikację.

Jeżeli nie wiesz, jak się za to zabrać, daj nam znać! Nie tylko przygotujemy dla Ciebie skuteczne microcopy, ale również opiszemy, jakie efekty ze sobą niesie.