Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Czym jest webwriting? Zasady pisania tekstów w Internecie

Webriting - zasady tworzenia treści do Internetu
Kasia
Kasia 20 lipca 2020

Content marketing jest skutecznym trendem, który podbija świat współczesnego biznesu. Jedna z jego gałęzi zajmuje się regularnym publikowaniem wartościowych i dobrze zoptymalizowanych treści. Umiejętnie napisane teksty podnoszą i wzmacniają pozycję firmy w wyszukiwarkach oraz wpływają na jej pozytywny wizerunek. Jak w takim razie zostać dobrym webwriterem i co to właściwie znaczy?

Mogłoby się wydawać, że teksty do sieci jest w stanie pisać każdy. Jednak takie myślenie jest bardzo zgubne, a Internet i jego użytkownicy wręcz natychmiastowo zweryfikują brak umiejętności w tworzeniu wartościowego contentu. W tym wpisie znajdziesz sporą dawkę rzetelnych informacji popartych m.in. naszym doświadczeniem, a także wynikami badań w dziedzinie webwritingu.

Zdobyta tu wiedza pomoże Ci tworzyć wartościowe i angażujące treści, które jednocześnie zwiększą wyniki sprzedaży!

Co to jest webwriting?

W dużym uproszczeniu, webwriting jest sztuką tworzenia tekstów, które odpowiadają na potrzeby użytkowników, a zarazem są stworzone zgodnie z zasadami panującymi w Internecie. Wiedza w tej dziedzinie łączy ze sobą klika, na pozór całkowicie odrębnych obszarów takich jak: marketing, psychologia Internetu, informatyka i dziennikarstwo. Zrozumienie świata webwritingu jest kluczem do sprawnego i skutecznego posługiwania się jego narzędziami.

Aby dobrze pisać teksty publikowane w Internecie, na początku spójrz na nie z perspektywy użytkownika. Według Internet Live Stats w sieci istnieje ponad 1,5 miliarda stron internetowych. Miesięcznie dochodzi do 3,5 miliarda wyszukiwań w Google każdego dnia, a to przekłada się na 1,2 biliona wyszukiwań rocznie na całym świecie. Co to oznacza dla Ciebie, jako webwritera? Aby odbiorca zainteresował się Twoim tekstem, musisz zrobić wszystko co w Twojej mocy, żeby go zaangażować. Należy nie tylko zaciekawić go treścią, a także zadbać o jej prawidłową edycję i optymalizację.

Zasady skutecznego webwritingu

Persona – zastanów się kim są odbiorcy Twojego contentu

Według badań przeprowadzonych przez J. Nielsen i H. Loranger użytkownicy spędzają średnio mniej niż 2 minuty przed podjęciem decyzji o opuszczeniu witryny. Dlatego tak ważne jest, aby Internauta w krótkim czasie znalazł dokładnie te informacje, których szuka. Jak zatem określić potrzeby użytkownika? Tutaj z pomocą przychodzi właśnie narzędzie polegające na tworzeniu persony.

Przed rozpoczęciem każdego pisania treści musisz zastanowić się nad tym, dla kogo piszesz. W tym celu, w zależności od rodzaju tekstu, stwórz od 3 do 6 sylwetek osób, które potencjalnie będą zainteresowane Twoim contentem.

Przy tworzeniu person postępuj według następujących kroków:

  1. Wymień swoich głównych odbiorców – kim są?
  2. Zgromadź informacje o każdej grupie użytkowników.
  3. Wymień ich główne cechy.
  4. Zgromadź potencjalne pytania, potrzeby oraz zadania do wykonania, które muszą być zrealizowane na podstawie Twoich treści.
  5. Użyj tych informacji, aby stworzyć persony.

Zalety tworzenia persony

Styl, w jakim tworzysz content, powinien być jak najlepiej dopasowany do odbiorcy. Jeżeli język, którym piszesz, będzie niedostosowany do użytkownika, szybko opuści on witrynę i poszuka bardziej przyjaznej treści. Inaczej musisz napisać tekst kierowany do studentów chcących przeczytać o najnowszych gadżetach, inaczej do rodziców poszukujących informacji na temat dobrych kosmetyków dla dzieci, a jeszcze inaczej dla biznesmenów, którzy chcą znaleźć rzetelne informacje dotyczące prowadzenia przedsiębiorstwa.

Stworzenie person pomoże Ci dopasować content do rodzaju szukanych informacji, typów zachowań potencjalnych klientów oraz ich sposobu korzystania z usług.

Więcej o tworzeniu persony przeczytasz w naszym osobnym wpisie.

Stosuj zasadę odwróconej piramidy

Zasada odwróconej piramidy jest znana od dawna, między innymi w świecie tradycyjnego dziennikarstwa. Polega ona na takim projektowaniu treści, aby najważniejsze informacje znajdowały się na górze strony. Następnie, należy przechodzić do bardziej szczegółowych informacji, a zakończyć całość detalami. Na końcu możesz także dodać wątki poboczne, które będą uzupełnieniem poruszanych wcześniej kwestii.

Odwrócona piramida

„Lekkie pióro” – pisz językiem, który dobrze się czyta

Bardzo ważne jest, aby tekst był napisany prostym językiem. Skoncentruj się na używaniu czasowników i rzeczowników. Oszczędnie natomiast operuj przymiotnikami i przysłówkami.
Rozległe opisy i kwiecisty język zostaw dla powieściopisarzy.

Postaw na proste i powszechnie znane określenia i zwroty. Zamiast przymiotnika „adekwatny” użyj raczej sformułowania „odpowiedni”, dzięki temu Twój tekst będzie zrozumiały dla szerszego grona odbiorców. Należy też unikać specjalistycznego słownictwa, a jeśli chcesz go użyć, musisz wytłumaczyć znaczenie danego terminu. Jeżeli nie wiesz, czy Twój tekst jest wystarczająco jasny, warto korzystać z narzędzi, które określają poziom czytelności:

Jasnopis

Używaj czasowników w stronie czynnej, a nie biernej. Unikaj stosowania rzeczowników odczasownikowych („niedotrzymanie terminu” czy „niepalenie papierosów”). Zrezygnuj z takich form jak np. powiedziano, zrobiono, kupiono.

Zamiast pisać „kupiono czerwoną sukienkę” napisz „Kobieta kupiła czerwoną sukienkę”. Takie zdania pomagają tworzyć zwięzłe i czytelne dla użytkownika treści. Strona czynna czasownika tworzy także bezpośredni przekaz. „Dasz radę” jest bardziej angażujące, niż „Można to zrobić”.

Znajdź „złoty środek” – oryginalny content oraz zasady SEO

Tworzona przez Ciebie treść jest przede wszystkim dla ludzi. To oni mają znaleźć w niej to, czego szukają. Jak wcześniej wspominałam, masz mało czasu, aby zaciekawić odbiorcę i przechwycić jego uwagę. Dlatego też tworzone przez Ciebie teksty muszą być ciekawe i oryginalne. Zdradzę Ci, że roboty wyszukiwarek również to docenią.

Jednak najbardziej wartościowa treść nie będzie miała szansy zaistnieć w Internecie, jeżeli jest źle zoptymalizowana. Teksty na strony internetowe muszą być napisane w taki sposób, aby podnosić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Swoją drogą, wiesz jak sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce?

5 zasad SEO Copywritingu

Więcej informacji o SEO Copywritingu znajdziesz w naszym innym wpisie.

Jak dobrze wiesz, Internet zmienia się dynamicznie. Dlatego też musisz śledzić zmiany zachodzące również w SEO.

Zadbaj o atrakcyjne nagłówki i lead

Atrakcyjne nagłówki (szczególnie H1) oraz lead Tworzą pierwsze wrażenie. To Twoja szansa na zaskoczenie, zaciekawienie lub zaintrygowanie odbiorcy. Nagłówek musi nawiązywać do treści. Dobrą praktyką jest zawieranie w nim także słów kluczowych. Lead powinien zaciekawić użytkownika, ale jednocześnie wzbudzić w nim poczucie niedosytu tak, aby chciał zapoznać się z całą treścią.

Główne zasady tworzenia ciekawych nagłówków:

  • Dobrze sprawdzają się wszelkie wyliczenia, listy 5 sposobów na skuteczną naukę języka angielskiego;
  • Postaw na pytania, których szuka użytkownik np. Jak zaparzyć espresso niczym z włoskiej kawiarni, we własnym domu?
  • Stosuj nagłówki poradnikowe Skuteczne sposoby na aranżację łazienki w bloku;
  • Fakty w nagłówku również bardzo dobrze działają np. Mniej niż 2 minuty – Twój czas na zainteresowanie użytkownika contentem

Linkowanie i konwersja

Wysoka konwersja powinna być dla Ciebie priorytetem. Tekst musi być użyteczny, atrakcyjny, przygotowany zgodnie z zasadami SEO. Powinien także zachęcać do podjęcia interakcji, dlatego też Twoim celem powinno być to, aby użytkownik pozostawił komentarz, kliknął „Lubię to”, dokonał zakupu, napisał opinię o produkcie, kliknął link. Efekt ten uzyskasz pisząc do odbiorcy językiem korzyści, stosując call to action oraz linkowanie.

Zamieszczanie linków w tekście umożliwia użytkownikowi łatwą nawigację po całej stronie. Link należy odpowiednio zaznaczyć w tekście. Dzięki temu odbiorca jednoznacznie wie, gdzie kliknąć. Budowanie linków wewnętrznych wspomaga także działania SEO. Linki muszą być zawsze związane z tematem i pomocne dla użytkownika. Na jednej podstronie najlepiej umieścić dany link tylko raz. Tak jak słów kluczowych, również linkowania nie należy nadużywać.

Twórz treść „przyjazną dla oka”

Oprócz korzystania z zasady odwróconej piramidy należy również stosować inne praktyki. Każda z nich ma na celu zaprojektowanie tekstu w taki sposób, aby był jak najbardziej przystępny. Większość treści w Internecie nie jest czytana w całości, a jedynie skanowana przez użytkowników. Musisz zatem sprawić, aby jak najszybciej znaleźli informacje, których szukają. Badania przeprowadzone przez J. Nielsen i H. Loranger wykazują, że Internauci spędzają średnio 27 sekund na każdej stronie internetowej.

Dobrze skonstruowana treść „przyjazna dla oka” może znacząco wydłużyć czas przebywania odbiorcy na Twojej witrynie. Zachęci go również do interakcji, na czym powinno zależeć Ci najbardziej.

Zasady konstruowania treści „przyjaznej dla oka”:

  • Unikaj tworzenia „ścian tekstu”, które utrudniają użytkownikowi skanowanie treści;
  • Używaj list punktowych i numerycznych;
  • Stosuj podkreślenia i pogrubienia kluczowych wyrazów i fragmentów tekstu;
  • Podziel treść na sekcje – umieszczaj regularnie nagłówki ( H1 – tylko raz, H2, H3, H4).

Webwriting – podsumowanie

Webwriting to sztuka żonglowania wieloma narzędziami jednocześnie. Musisz przygotować się na konieczność aktualizowania swojej wiedzy na bieżąco. Internet zmienia się dynamicznie, dlatego też warto śledzić wyniki najnowszych badań w tej dziedzinie. Mistrz webwritingu to osoba, która szybko odnajduje się w trendach pojawiających się w sieci i dostosowuje do nich swoje teksty.

A jeżeli czujesz, że nie jesteś w stanie samodzielnie przygotowywać wartościowych treści do Internetu (w końcu, to wcale nie taka prosta sprawa), zgłoś się do nas! Dostarczymy Ci prawidłowo zoptymalizowany i angażujący content! Dzięki temu, Twoja strona internetowa będzie uchodziła za przyjazną nie tylko w oczach robotów indeksujących, ale przede wszystkim w oczach Twoich odbiorców!