Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Digital marketing – czym jest i co musisz o nim wiedzieć?

Obrazek przedstawiający zagadnienie digital marketingu.
Redakcja 15 marca 2021

Niesamowity rozwój cyfrowy, którego jesteśmy świadkami na przestrzeni ostatnich lat, nie pozostawia złudzeń. Zarówno przyszłość marketingu, jak i reklamy tkwi w digitalu. Wszystkie najważniejsze działania reklamowe i promocyjne odbywają się w sieci, a posiadanie biznesu wręcz zobowiązuje nas do wdrożenia szerokiego wachlarzu działań marketingowych w Internecie. Marketing cyfrowy zdecydowanie różni się od marketingu tradycyjnego, ale łączy je jedno – mają za zadanie spowodować wzrost naszej sprzedaży, a także rozpoznawalności marki.

Spis treści

Co to jest digital marketing?

Digital marketing to rodzaj marketingu cyfrowego, który obejmuje swoim działaniem nie tylko internet, ale także inne kanały cyfrowej komunikacji takie jak SMS czy MMS. Głównym zadaniem digital marketingu jest osiągnięcie jak najlepszych rezultatów i dotarcie do jak największej liczby osób w możliwie najtańszy sposób.

Digital marketing zyskuje coraz większą popularność i nic w tym dziwnego. Znaczna część ludzi docenia jego zalety i możliwości, które daje. Dodatkowo ważnym elementem digital marketingu jest fakt, że większą część działań marketingowych możemy obserwować właśnie w sieci. W 2018 roku w Polsce, po raz pierwszy w historii, wydatki na reklamę cyfrową przewyższyły wydatki na reklamę w TV, osiągając 43% w porównaniu do 40%. Ma to swoje źródło głównie w tym, że znacząco wzrosła częstotliwość używania smartfonów do przeglądania treści w internecie. Mam je przy sobie zawsze, a wolne chwile spędzamy na przeglądaniu treści zamieszczonych w sieci.

Rodzaje digital marketingu

Mogłoby się wydawać, że digital marketing to głównie reklamy, które możemy spotkać w sieci. W rzeczy samej na digital marketing składa się dużo więcej czynników, które razem tworzą przestrzeń internetową, jaką znamy. Sięgając po definicję pojęcia, digital marketingiem nazwiemy wszystkie działania reklamowe w przestrzeni internetowej, które mają na celu zwiększenie sprzedaży, popularności lub rozpoznawalności naszej usługi. W skrócie – digital marketingiem jest każdy rodzaj marketingowej działalności w sieci, jaką możemy spotkać. Tym samym digital marketingiem będzie mailing, ale również działania SEO, które mają za zadanie podniesienie pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Jakie kanały działań digital marketingowych wybrać?

Jeżeli rozważamy rozpoczęcie działań marketingowych w sieci, z pewnością zastanawiamy się, jakie będą najlepsze kanały komunikacji, aby osiągnąć nasz cel. Zdecydowanie warto stosować się do jednej zasady: nie ograniczaj się.

Zwłaszcza na początku naszych działań marketingowych, warto spróbować wszystkich opcji, aby sprawdzić, które z nich osiągają najlepsze rezultaty. Pamiętajmy, zwłaszcza na początku naszej przygody z digital marketingiem, że kształt naszych działań reklamowych powinien zostać określony przez grupę docelową. To właśnie od niej zależy ostateczny wybór formy działań reklamowych, stosowanych komunikatów, a także podejmowanych działań.

Cele kampanii digital marketingowej

Mogłoby się wydawać, że digital marketing ma doprowadzić do jednego: sprzedaży naszego towaru i usługi. I oczywiście, jest to jeden z najważniejszych celów, jakie ma zrealizować odpowiednio przeprowadzona kampania digital marketingowa. Warto mieć jednak na uwadze, że kampanie reklamowe, nieważne czy tradycyjne, czy digitalowe, nie zawsze mają jedynie za zadanie spowodowanie sprzedaży usługi. Znamionami dobrych kampanii marketingowych jest to, że ich działanie odbywa się na wielu różnych płaszczyznach, a efekty możemy obserwować w różnych miejscach.

Zdecydowana większość kampanii digitalowych realizuje nadrzędny cel, jakim jest rozpoznawalność marki. To właśnie to, pozwala na budowanie świadomości w umysłach konsumentów, a następnie prowadzenie odpowiednich działań sprzedażowych, które przynoszą realne efekty. Warto mieć na uwadze, że kampanie digitalowe, podobnie jak działania w tradycyjnym marketingu, mogą mieć różne cele. I tak np. możemy prowadzić kampanię, która ma na celu spowodowanie zakupu danego towaru, a możemy prowadzić kampanie, które mają skłonić Konsumenta do kontaktu z nami.

Jakie są zalety digital marketingu?

Oczywiście, lista zalet digital marketingu jest długa i pewnie nie sposób wymienić ich wszystkich. Można zaryzykować stwierdzenie, że jakikolwiek digital marketing jest wręcz wymagany w dzisiejszych czasach, w których zdecydowana większość działań marketingowych przeniosła się do przestrzeni internetowej.

Podstawową zaletą digital marketingu jest to, że praktycznie nic nas nie ogranicza. Przy dobrych pomysłach oraz ich odpowiedniej realizacji, możemy z łatwością dotrzeć do dowolnej liczby odbiorców ulokowanych na całym świecie. Możliwości są nieograniczone i zależą tylko od naszej kreatywności i odpowiedniego planu działania.

Skuteczność kampanii digitalowych doskonale widać na przykładzie wszechobecnych virali internetowych. Jest to niezwykle fascynujące zjawisko, które możemy odpowiednio wykorzystać w celu promowania naszych usług lub budowania rozpoznawalności marki.

Dodatkowo, działania digital marketingowe są bardzo łatwe do zmierzenia. Jest to niesamowita zaleta, która pozwala na badanie realnego wpływu naszych akcji na odbiorców. Pozyskiwanie danych odnośnie skuteczności poszczególnych kampanii pozwoli następnie na zaplanowanie dalszych działań w taki sposób, aby skuteczność była najbliższa naszym oczekiwaniom i dokładnie trafiała do grupy docelowej. Dodatkowo wiele rozwiązań takich jak Google AdWords, czy FB Pixel pozwalają na rozwinięcie marketing automation, który bardzo pomaga usprawnić nasze działania reklamowe.

Targetowanie, bo o tym mowa w powyższym akapicie, jest kolejną zaletą, która wypływa z digital marketingu. Dzięki stosowaniu poszczególnych narzędzi dostępnych dla naszych firm możemy z łatwością określić dokładnie grupę odbiorców naszych działań. Dzięki temu wiemy np., że reklamy naszych odżywek białkowych pojawią się tylko osobom, które interesują się aktywnością fizyczną, a nie domatorom.

Warto wspomnieć również, że imponujące efekty kampanii digitalowych możemy osiągnąć zupełnie za darmo. Wystarczy odpowiednio przemyślana strategia i pomysł, które pozwolą na osiągnięcie doskonałych wyników tylko za pomocą zasięgów organicznych. Oczywiście najlepsze rezultaty osiągniemy poprzez mieszanie poszczególnych metod i nawet niewielkiej inwestycji, ale warto podkreślić, że zadowalające efekty są możliwe do osiągnięcia bez konieczności inwestycji.

Marketing internetowy a marketing cyfrowy

Teoretycznie moglibyśmy zamknąć całe zagadnienie w zdaniu:

Każdy marketing internetowy jest marketingiem cyfrowym, ale nie każdy marketing cyfrowy jest marketingiem internetowym.

Chodzi głównie o to, że wszystkie działania z zakresu marketingu internetowego, takie jak:

  • Marketing afiliacyjny,
  • SEO content marketing,
  • Social media marketing,
  • E-mail marketing,
  • Web analytics i inne

możemy zaliczyć do marketingu cyfrowego, ale np. niektóre działania z zakresu marketingu cyfrowego takie jak działania w zakresie SMS czy MMS już nie będą zaliczone do marketingu internetowego. W uproszczeniu możemy jednak założyć, że oba pojęcia mają ze sobą bardzo wiele wspólnego.

Jak uzyskać imponujące efekty w digital marketingu?

Po pierwsze, musimy zdać sobie sprawę, że digital marketing nie opiera się tylko na narzędziach internetowych. W obecnych czasach większość działań marketingowych opiera się przede wszystkim na treściach i contencie, gdyż odbiorcy naszych reklam są zazwyczaj bardzo wymagający. O ile działania podstawowe wynikające z digital marketingu może robić każdy, o tyle nie każdy zrobi je tak, aby przyniosły one efekt. Należy pamiętać o tym, aby treści reklamowe były angażujące i skłaniały użytkowników do nawiązania z naszą marką jakiejkolwiek interakcji, gdyż często jest to pierwszy krok w budowaniu odpowiedniego grona odbiorców.

Digital marketing – podsumowanie

Jak widzisz, digital marketing jest zagadnieniem, bez którego nie istniałoby większość firm w wydaniu takim, jakie widzimy aktualnie. Dzięki niemu możemy budować rozpoznawalność naszej marki, prowadzić wiele kampanii reklamowych jednocześnie. Digital marketing pozwala nam na poznanie naszych odbiorców bez wychodzenia z domu i realizowanie działań reklamowych, na jaki sposób tylko chcemy.