Jak wskazują badania Content Marketing Institute firmy, które zainwestowały swój czas i pieniądze na tworzenie strategii contentowej, w 60% przypadków zakończyły swoje działania powodzeniem. Przeciwieństwem są organizacje, które zrezygnowały z organizacji treści na bloga i ich efektywność wynosiła 32% maksymalnie.[1]
Można zatem śmiało stwierdzić, że opracowanie własnego harmonogramu tworzenia i publikowania treści na bloga firmowego czy jakiegokolwiek innego ma ogromne znaczenie. Zachęcam do zainteresowania się tematem contentu na stronie, który jest kluczowym elementem sukcesu firmy i przynosi widoczne rezultaty, o których będę mówić w dalszej części artykułu.
Wyróżniam 5 głównych etapów tworzenia treści, gdzie znajdziesz niezbędne wskazówki, by łatwiej i szybciej osiągnąć swój cel. Zapewniam, że jeśli zastosujesz się do wszystkich poniższych kroków, zyskasz przewagę nad innymi organizacjami, które bez zaplanowanej strategii content zostaną po prostu w tyle.
Content marketing – wyznacz swoje cele
Bez nich Twoje działania nie będą miały najmniejszego sensu, a więc wszelkie wysiłki mogą zwyczajnie pójść na marne, podczas gdy Twoja konkurencja będzie już dawno na pierwszych stronach wyszukiwania. Wyznaczając swoje priorytety, trzeba wziąć pod uwagę 3 aspekty:
Co? Czego będzie dotyczyć Twój blog – produktów czy usług?
Jak? Co wyróżni Cię na tle konkurencji i sprawi, że zaskoczysz swoich odbiorców?
Dlaczego? To najważniejsze pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć. Nie chodzi tutaj absolutnie o pieniądze, ale o konkretny cel, misję firmy i wszelkie powody, dla których istniejesz na rynku.
Przykłady:
- Zwiększenie sprzedaży
- Pozyskanie nowych klientów
- Zaktualizowanie bazy danych z informacjami o klientach
- Zebranie opinii na temat firmy, produktów czy usług
- Budowanie wizerunku marki
To tylko część „dlaczego?”, które mogą dotyczyć Twojej organizacji. Zastanów się po co to robisz i określ dokładnie swój cel z założeniem terminów czy statystyk, które chcesz osiągnąć.
Content marketingowy i Twoi odbiorcy
Następnym krokiem będzie badanie rynku docelowego, czyli Twoich potencjalnych klientów. Z pewnością posiadasz już bogatą bazę informacji na ich temat – gdzie mieszkają, jakie mają zainteresowania, numer buta czy status związku.
Muszę Cię jednak zmartwić, ponieważ to nie wystarczy do budowania treści na blogu. Wbrew pozorom te dane są bezwartościowe, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Co odbiorcy próbują osiągnąć?
- Jakie napotykają ograniczenia i problemy?
- Co się dzieje, gdy odbiorcy zrealizują swój cel?
Wszystko to dotyczy ich psychografii, czyli motywacji i powodów, dla których dokonują zakupu czy korzystają z danych usług. Właśnie Ty za pomocą swojego contentu możesz im pomóc, podpowiedzieć i zrozumieć, przez co istnieje duże prawdopodobieństwo, że wrócą do Ciebie z powrotem.
Słowa kluczowe w contencie
To jedna z ważniejszych czynności, która pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć zainteresowanie odbiorców, co staje się coraz trudniejsze, ze względu na mnogą ilość podobnych artykułów i tematów poruszanych w sieci. Nie jest łatwo zachować oryginalność w dzisiejszych czasach, ale musisz szukać pewnych niedoskonałości, braków i innych luk, które jeszcze nie zostały dostatecznie zgłębione.
To może być Twoja szansa, podobnie jak znalezienie odpowiednich słów kluczowych, które będą zdobiły i jednocześnie wybijały Twój artykuł na sam szczyt wyszukiwania. Zatem wypróbuj 3 najskuteczniejsze etapy badań zarówno słów kluczowych, jak i SEO:
1. Wyszukaj słowa z dużą ilością wyświetleń i stosunkowo niską konkurencyjnością. Możesz skorzystać ze specjalnych narzędzi do ich wyszukiwania i porównywania.
Rysunek 1. Narzędzie do wyszukiwania i porównywania słów kluczowych Google Keyword Planner
Rysunek 2. Narzędzie do wyszukiwania i porównywania słów kluczowych Ubersuggest
2. Utwórz rewelacyjną i unikatową treść z użyciem słów kluczowych w tytule, nagłówkach, podtytułach i tytułach alternatywnych obrazków, ale zrób to naturalnie. Zaleca się optymalną ilość 3-7 słów kluczowych w tekście.
3. Zajmij się pozyskiwaniem linków zwrotnych właśnie do tego artykułu z głównymi słowami kluczowymi.
Pamiętaj też, że wszystkie te słowa kluczowe mają być jedynie dla Ciebie elementem pomocniczym, a nie głównym czynnikiem determinującym tematykę bloga. Postaraj się połączyć je z ciekawymi pomysłami na content, które znajdą się w kręgu zainteresowania Twoich czytelników.
Planowanie postów i kalendarz wpisów
Ten krok pomoże Ci przede wszystkim w organizacji czasu pracy, rozłożenia obowiązków na pozostałych pracowników i zapewni możliwość kontrolowania poczynać pracy nad contentem bloga. W rezultacie możesz stworzyć w kalendarzu bazę tematów, zawrzeć wszystkie informacje odnośnie grup społeczności i podzielić ich zrealizowanie w konkretnych terminach czasowych.
W rezultacie praca będzie przebiegała efektywniej i szybciej, a w razie zastoju czy nagłych zmian wszyscy zostaną o tym poinformowani, a także będą mogli się wzajemnie wesprzeć swoją wiedzą, wskazówkami czy pomysłami na tematy. Przygotowałam też kilka propozycji narzędzi, w których stworzysz indywidualnie dopasowany kalendarz dla swojego zespołu.
Rysunek 3. Narzędzie do tworzenia wirtualnego kalendarza Airtable
Rysunek 4. Narzędzie do tworzenia wirtualnego kalendarza Trello
Rysunek 5. Narzędzie do tworzenia wirtualnego kalendarza Kalendarz Google
Content marketingowy – zasady pisania
Celowo użyłam tutaj stwierdzenia „buduj” zamiast „pisz” albo „twórz”, ponieważ chodzi głównie o zachowanie prawidłowej struktury treści na blogu. Nie możesz pozwolić sobie na napisanie zwykłego tekstu zlanego w jedną całość, przez co staje się kompletnie nieatrakcyjny i nieczytelny dla odbiorców, a przecież nie o to chodzi.
- Zadbaj o poprawną pisownię, gramatykę i stylistykę zdań, a także postarają się unikać trudnych stwierdzeń czy złożonych zdań.
- Nie zapominaj o przykładach, dodaj ciekawe case study z własnych doświadczeń albo wesprzyj swoje argumenty statystykami ze znalezionych badań.
- Załączaj wiele kolorowych i dopasowanych tematycznie zdjęć – zawsze to poprawi czytelność i atrakcyjność wpisu.
- Buduj treść za pomocą nagłówków, podtytułów, akapitów, list wypunktowanych i cytatów, a także śmiało pogrubiaj ważne elementy lub zaznacz je kursywą.
Strategia content marketingu – wnioski
Bardzo się cieszę, że „dotrwałeś” do końca artykułu i mam nadzieję, że znalazłeś tutaj co najmniej kilka cennych wskazówek jak tworzyć własną strategię contentu na swoim blogu. To wszystko powinno w zupełności wystarczyć, aby znaleźć się wśród liderów i stopniowo zyskiwać coraz większe zainteresowanie użytkowników.
Najważniejsze to wyznaczenie swoich celów, ich skonkretyzowanie i zastanowienie się czego tak naprawdę potrzebują Twoi klienci. Życzę powodzenia w planowaniu swojej pierwszej albo może kolejnej i już właściwej strategii contentowej. Oczywiście zapraszam też do czytania kolejnych wpisów na naszego bloga z perspektywy copywritera.
Pozdrawiam!
[1] https://contentmarketinginstitute.com/2014/10/2015-b2b-content-marketing-research/