Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Identyfikacja wizualna, a świadomość marki

Identyfikacja wizualna, a świadomość marki
Avatar
Angelika 27 grudnia 2019

Tworzenie własnej marki to wymagający i długotrwały proces, który wymaga zastosowania nowoczesnych narzędzi i środków. W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie działalność bez jakiegokolwiek znaku firmowego, potocznie zwanego logiem. Pełni ono bardzo istotną funkcję w budowaniu marki – jest wręcz jej fundamentem, swoistym punktem wyjścia, a im bardziej rozpoznawalna i uznana marka, tym wyższe ceny towarów i usług. Świadomi konsumenci będą w stanie zapłacić więcej za sprawdzony produkt, niż za taki nieznanego pochodzenia.

Logo, jako wizualna siła rozpoznawalności marki

Jakie w takim razie powinno być logo? Nie da się określić jednej reguły, czy sprzedać recepty na znak firmowy, który będzie kluczem do sukcesu. Pewnym jest jednak, że logo to jeden z pierwszych elementów, które zapadają w pamięć odbiorcy. Powinno cechować się prostotą minimalizmem, ponieważ zbyt skomplikowane znaki graficzne nie przykuwają uwagi w taki sposób, jakbyśmy oczekiwali. Równie istotny jest dobór czcionki oraz kolorów.

Można wyodrębnić kilka bardzo istotnych cech, które powinno mieć nasze logo:

  • powinno wpływać na myślenie o naszym produkcie,
  • zwracać uwagę,
  • wywoływać odpowiednie skojarzenia,
  • zapadać w pamięć,
  • podkreślać charakter i cechy marki,
  • powinno być czytelne, nowoczesne, funkcjonalne i oddawać osobowość marki.

Logo i skojarzenia z nim związane są tak ważne, ponieważ w dzisiejszych czasach decyzje o zakupach są podejmowane bardzo szybko. Życie w ciągłym biegu powoduje, że nie mamy czasu, by produkty ze sobą porównywać, czy stać i zastanawiać się, którą firmę wybrać. Nie jest to oczywiście regułą, ale zwykle bywa tak, że mając dwa podobne produkty obok siebie, wybierzemy mimo wszystko ten, który dzięki swojej marce jest nam w jakimś stopniu znany. Niezależnie od tego, czy logo widzieliśmy w reklamach w telewizji, w Internecie, czy w domu u znajomych. Jest to po prostu kwestia tego, że produkt, który gdzieś zauważyliśmy i zapadł nam w pamięci, wzbudza w nas większe zaufanie, niż produkt, którego markę widzimy na oczy pierwszy raz.

Nazwa i slogan

Zanim zdecydujemy się na nazwę dla naszej marki musimy przede wszystkim sprawdzić, czy jest ona wolna. Pamiętajmy, że będzie to nasza wizytówka, będziemy w nią inwestować czas i pieniądze, rozwijać i budować, dlatego powinna być unikalna i dopracowana. Nazwa sama w sobie powinna być prosta i łatwa do zapamiętania. Można tu przytoczyć sytuację, w której potencjalny klient przypadkiem trafia na produkt lub usługę naszej marki, ale nie ma czasu na zapoznanie się z ofertą i odkłada to na później. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że później będzie miał problem z tym, by przypomnieć sobie nazwę naszej marki, a samo logo nie będzie mu zbyt wiele mówić. W efekcie zapomni o nas, ponieważ nie będzie miał czasu ani ochoty przeglądać Internetu by nas odnaleźć. Ułatwmy mu to, nie twórzmy skomplikowanych nazw, albo takich, które w ogóle nie będą kojarzyć się z usługami, które oferujemy. Pomocny może okazać się również slogan – powinien on nawiązywać do naszej nazwy, lub ją dopełniać, wyjaśniać ideę, zawierać w sobie słowa, które będą uzupełnieniem samej nazwy. Przykładem może być Castorama, jej slogan znają chyba wszyscy – „Budujesz. Remontujesz. Urządzasz” – i wszyscy wiedzą o co chodzi. Możemy zakupić tam materiały budowlane, niezbędne  rzeczy do remontu, a także elementy dekoracyjne, które dopełnią aranżację wystroju naszego domu czy mieszkania.

Budowa świadomości marki

Odpowiednie logo to jedna kwestia, drugą jest strategia marki. Niezwykle istotna jest tutaj spójność podejmowanych działań i materiałów promocyjnych, które wspólnie pracują nad wizerunkiem firmy. Dobrym przykładem może być sieć Play – widząc ten charakterystyczny, nieregularny, białofioletowy kształt od razu wiemy, że chodzi właśnie o tą markę. Gdyby ich strategia była inna, a marka zmieniała motywy przewodnie, mogłoby się to negatywnie odbić na odbiorze u konsumentów. W tej chwili widząc reklamę sieci Play nie musimy widzieć nawet ich loga. Marka wypracowała sobie takie działania, że wystarczy kilka spójnych, kluczowych elementów i od razu wiadomo, że chodzi właśnie o Play. Jest kilka wartościowych posunięć, które śmiało można zastosować, ponieważ mogą mieć ogromny wpływ na rozpoznawalność naszej marki:

  • spójna identyfikacja wizualna,
  • obecność w mediach społecznościowych i zachęcanie followersów do aktywności na naszych profilach,
  • prowadzenie firmowego bloga i regularne publikowanie wartościowych treści,
  • opracowywanie atrakcyjnych i wartościowych treści związanych z firmą, zarówno tekstowych jak i w formie wideo czy audio.

Dlaczego zatem powyższy wpis nie jest receptą na gwarantowany sukces? Dlatego, że tak jak wspomniałam – nie ma jednej reguły, nie ma jednej recepty. Te wskazówki mogą pomóc, ale nie zagwarantują idealnego rozwiązania. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj firma Apple – zarówno nazwa jak i logo nie jest potocznie powiązana z profilem firmy, a mimo to jest znana i rozpoznawalna na całym świecie. Widząc to charakterystyczne jabłko od razu wiemy, o jaką firmę chodzi, czym ona się zajmuje i co oferuje. Dlatego właśnie wybór nazwy oraz logo jest tak istotny. Przed wybraniem go trzeba koniecznie dokonać analizy rynku i konkurencji, przemyśleć sobie wszystkie kwestie, które mogą mieć wpływ na naszą decyzję. Oczywiste rozwiązania nie zawsze będą skuteczne w naszym przypadku. Ryzyko czasami popłaca i możemy być mile zaskoczeni, jak odważny pomysł przynosi oczekiwane efekty. Należy też pamiętać, że nie od razu Rzym zbudowano – rozwój świadomości marki to proces długotrwały wymagający dużego wkładu czasu, pracy i konsekwentności.