Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Influencer marketing – co to jest? Jak może wpłynąć na Twój biznes?

Kasia
Kasia 8 kwietnia 2021

Rozwój mediów społecznościowych, serwisów contentowych oraz innych kanałów komunikacji sprawia, że wraz z nimi pojawiają się nowe możliwości promocji Twojej marki. Jednym z nich jest właśnie influencer marketing. Z roku na rok zyskuje on coraz większe grono zwolenników. Wcale nas to nie dziwi, ponieważ jest świetną formą promocji Twoich produktów lub usług w Internecie. Czytaj dalej, a dowiesz się, jak wiele jesteś w stanie zyskać, stosując tę formę promocji!

Kim jest influencer?

Określenie „influencer” powstało od angielskiego słowa „influence”, czyli wpływ. Influencerem nazywamy osobę, która prowadzi konto na Instagramie lub innych portalach społecznościowych, pisze swojego bloga czy prowadzi kanał na YouTube. Są to ludzie, którzy dzięki ciekawej tematyce swojego kanału, a także regularnym publikowaniu treści zyskali duże grono odbiorców.

Czym różni się influencer od zwykłego użytkownika? Tym, co wyróżnia influencerów, jest duże zaufanie odbiorców. Badania Influencer Marketing Hub wykazują, że aż 84% internautów wierzy internetowym rekomendacjom prawie tak samo, jak rekomendacjom od bliskich czy znajomych. Zastanawiasz się, z czego wynika tak duże zaufanie i zaangażowanie wśród odbiorców?

Influencerzy mają duży wpływ na swoich odbiorców ze względu na:

  • podobne zainteresowania,
  • często podobny status społeczny czy styl życia,
  • skracanie dystansu, pokazywanie swojego życia codziennego,
  • budowanie relacji między influencerem a obserwującymi,
  • promowanie produktów lub usług w naturalny sposób,
  • możliwość aktywnego uczestnictwa fanów w działaniach influencera

Mikro- i makro-influencerzy

Podział na mikro-influencerów oraz makro-influencerów to podział ze względu na zasięgi, które uzyskują. Liczba odbiorców jest szczególnie istotna podczas wyboru osoby, z którą chcemy nawiązać współpracę. Wbrew pozorom nie zawsze warto wybierać inluencerów o wielkich zasięgach. Podział na mikro- i makro-influencerów nie jest ściśle określony, jeżeli chodzi o liczby, źródła podają różne wersje. Jednak na ogół podział na influencerów ze względu na ich zasięg wygląda następująco:

  • mikro-influencerzy – jak sama nazwa wskazuje, mają mniej odbiorców niż makro-influencerzy. Zazwyczaj zakłada się, że jest to od tysiąca do dziesięciu tysięcy followersów. Jednak nasza wiedza i doświadczenie wykazuje, że są oni dla odbiorców dużo bardziej autentyczni i wiarygodni.

W przypadku niektórych mediów społecznościowych, szczególnie Instagrama mikro-influencerzy posiadają dużo większy wskaźnik zaangażowania fanów, niż makro-influencerzy. Z tego względu w wielu przypadkach współpraca z mikro-influencerami to szansa na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej.

  • makro-influencerzy – to osoby mające często dużo większe zasięgi niż mikro-influencerzy. Posiadają od kilkudziesięciu tysięcy do kilkuset tysięcy fanów. Ich content jest zazwyczaj tworzony z dużą starannością i konsekwencją.

Z reguły takie osoby mają również większe doświadczenie niż mikro-influencerzy. Współpraca z osobami o większych zasięgach sprawdza się szczególnie przy kampaniach marketingowych mających na celu poprawę widoczności oraz rozpoznawalności marki.

Jakie są zalety Influencer Marketingu?

Influencer Marketing obejmuje różnego typu działania marketingowe polegające na współpracy firmy z influencerem. Rodzaj współpracy zależy przede wszystkim od celu kampanii, jak i potrzeb obydwu stron. Influencer jest jakoby pośrednikiem między daną marką a konsumentem.

Działania marketingowe mogą być w tym przypadku realizowane poprzez różne portale społecznościowe, blogi czy serwisy video. Bazują na popularności danego influencera, zaufaniu, jakie zbudował wśród swojej społeczności, a także na bardziej ulotnych cechach osobistych jak np. charyzma czy oryginalny, atrakcyjny styl bycia. Influencer marketing może być dużą szansą dla Twojej marki, zwłaszcza jeżeli grupa docelowa Twoich produktów lub usług to osoby w wieku 15-35 lat.

Zapewne zastanawiasz się, co konkretnie możesz zyskać, decydując się na kampanie, prowadzoną w obszarze Influencer Marketingu. To przede wszystkim szansa na to, aby o Twojej firmie usłyszało wiele nowych osób, a odbiorcy, którzy już ją znają, mogli nabrać zaufania do jej produktów lub usług.

Warto zaznaczyć, że Influencer Marketing to bardzo przystępna cenowo forma promocji, która jak wspominałam, może przynieść wiele korzyści dla Twojej marki. Coraz częściej mówi się również o zjawisku „ślepoty banerowej”. Określenie to opisuje odruchowe lekceważenie przez użytkowników wszelkich „wyskakujących” reklam czy bannerów w czasie przeglądania stron internetowych. Decydując się na współpracę z influencerem, sprytnie omijasz ten problem, ponieważ odbiorcy z własnej woli śledzą działania swoich ulubionych influencerów. Należy dodać, że tego typu działania wywołują pozytywne emocje, co wywiera duży wpływ na przyspieszenie decyzji zakupowej oraz wzbudzenie zaufania do marki.

Tabela opisująca korzyści płynące z influencer marketingu.

Autentyczność i naturalność przekazu

Wiele osób nie ufa reklamom, które widzą w telewizji czy Internecie. Jednak zupełnie inaczej jest w przypadku influencerów, których często świadomie lub podświadomie traktują jak dobrych znajomych.

Influencer Marketing pozwala zbudować zaufanie wśród odbiorców do Twoich produktów lub usług. Influencerzy pośredniczą w kontakcie marka-klient i umożliwiają stworzenie wartościowej, autentycznej relacji. Odbiorcy darzą influencera zaufaniem, a więc z zainteresowaniem również przyglądają się jego wyborom.

Influencer marketing a SEO

Influencer Marketing wpływa również na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwarki Google! W czasie kampanii marketingowej influencer, w treści swojego wpisu na blogu, może zostawić aktywny odnośnik do Twojej witryny internetowej, wspierając ją tym samym w obszarze SEO.

Precyzyjne dotarcie do określonej grupy docelowej

Społeczność zebrana wokół danego influencera to zazwyczaj grupa fanów o podobnych zainteresowaniach, wartościach, a często również w podobnym wieku czy płci. Z tego względu decydując się na współpracę z influencerem, masz szansę na precyzyjne dotarcie do wybranej grupy docelowej!

Atrakcyjny koszt kampanii reklamowej

Zapewne zastanawiasz się, ile będzie Cię kosztować taka kampania reklamowa. Również tutaj mamy dla Ciebie dobre wieści! Niejednokrotnie współpraca z influencerem okazuje się dużo tańsza niż inne zasięgowe formy promowania marki. Na cenę takiej kampanii ma zazwyczaj wpływ kilka czynników. Są to m.in. zasięg, rozpoznawalność, kanał współpracy, zakres działań oraz branża.

Oryginalność przekazu

Większość influencerów promuje produkty, korzystając z komunikacji opartej na story tellingu. Influencer tworzy opowieść związaną z Twoimi produktami lub usługami, dzięki czemu cała kampania jest odbierana w zupełnie inny sposób niż standardowe reklamy.  Dzięki temu kampania traktowana jest bardziej jak wpis tematyczny, niż forma promocji.

Influencer marketing – podsumowanie

Influencer marketing już od kilku lat prężne się rozwija i stale generuje zyski oraz wiele innych korzyści dla wielu marek. Z tego względu coraz więcej firm decyduję się na tego typu promocję. Także w naszej agencji prowadzimy z sukcesem współpracę z influencerami. Jeżeli zaciekawiła Cię ta forma działań marketingowych, koniecznie daj nam znać! Po przeczytaniu tego wpisu wiesz już, ile korzyści dla Twojej marki możemy razem wypracować dzięki działaniom Influencer Marketingu!