Prowadzenie własnej firmy to nie lada wyzwanie. Aby przedsiębiorstwo sprawnie funkcjonowało właściciele firm muszą sprostać wielu zadaniom, w tym również przygotowaniu kampanii marketingowych. Opracowanie skutecznej kampanii wymaga doświadczenia, ale także znajomości narzędzi, które znacznie ułatwiają i przyśpieszają pracę. Jednym z nich jest Google Trends, którego działanie przybliżę w tym artykule.
Czym jest Google Trends?
Na początku warto wspomnieć czym w ogóle jest narzędzie Google Trends. Jak sama nazwa wskazuje, narzędzie to pozwala zapoznać się z aktualnymi trendami w wyszukiwarce, przez zbadanie popularności słów kluczowych. Dzięki czemu w szybki sposób poznasz aktualne w danym czasie zainteresowania użytkowników Internetu i dostosujesz swoje działania marketingowe do potrzeb odbiorców z Twojego otoczenia, ale i również z całego świata.
Jak działa Google Trends?
Działanie Google Trends jest bardzo proste – wystarczy w wyszukiwarkę narzędzia wpisać interesującą nas frazę. Po pojawieniu się okna z wynikiem masz możliwość zawężenia danych poprzez doprecyzowanie kraju wyszukiwania, regionu, miejsca czy też kategorii. W jak to wygląda w praktyce?
Polską wersję narzędzia znajdziesz pod adresem https://trends.google.pl/trends/?geo=PL. Już na stronie głównej możesz zauważyć, że Google prezentuje dane z różnych regionów i dziedzin wyszukiwania.
Dodatkowo, poniżej paska wyszukiwania narzędzie to proponuje nam kompleksowe zestawienie danych z różnych dziedzin pod nazwą „Najnowsze artykuły i wiadomości”. Po wejściu w konkretny artykuł zobaczysz zbiór informacji na wybrany temat. Jakie informacje możesz tam znaleźć? Google Trends prezentuje zainteresowanie tematem w danych regionach, przedstawia najpopularniejsze zapytania oraz te, które dopiero zdobywają popularność. Dzięki tym informacjom możesz wyprzedzić konkurencję i stworzyć ciekawy artykuł, który przyciągnie nowych odbiorców.
Na stronie głównej prócz wspomnianej sekcji o najciekawszych artykułach i wiadomościach znajdują się również sekcje:
Zyskujące ostatnio popularność – są to tematy, które w ostatnim czasie przyciągają większą uwagę internautów,
Rok w wyszukiwarce – to zestawienia najpopularniejszych zapytań wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki w danym roku,
Google News Initiative –są to dodatkowe materiały i informacje (w tym szkolenia) dotyczące Google Trends.
No dobrze, ale wróćmy do obsługi narzędzia ?Wpisz w wyszukiwarkę wybraną frazę, np. pozycjonowanie.
Po wyszukaniu danej frazy kluczowej zobaczysz dane jak na poniższym zdjęciu. Przedstawione wyniki wyszukiwania możesz również doprecyzować w razie potrzeby przez ustawienie następujących filtrów. Do swojej dyspozycji masz:
- określenie kraju – Polska, Australia, Meksyk czy cały świat
- wybór zakresu dat – godziny, dni, lata lub niestandardowy zakres czasowy
- wybór kategorii – dom i ogród, reklama i marketing, itd.
- oraz miejsca wyszukiwań – tekstowe, graficzne, wyszukiwania na YouTube lub na Zakupy Google.
Obok naszej frazy znajduje się opcja „porównaj” – dzięki niej masz możliwość porównania popularności dwóch interesujących Cię fraz i sprawdzenia, któremu wyrażeniu warto poświęcić większą uwagę.
Sprawdź, co daje pozycjonowanie strony!
Jak wykorzystać Google Trends podczas prowadzenia działań marketingowych?
Jak już wiemy Google Trends służy do sprawdzania popularności wyszukiwanych fraz przez użytkowników Internetu. Narzędzie to przyda się przede wszystkim w procesie pozycjonowania strony internetowej, tworzenia kampanii w Google ADS, w content marketingu, ale i również w prowadzeniu firmy w ogóle. Oto kilka podpowiedzi, w jaki sposób wykorzystać Google Trends w działaniach marketingowych.
- Weryfikacja pomysłów biznesowych – zanim podejmiesz decyzję czy wprowadzić dany produkt do swojego asortymentu sprawdź, czy internauci są nim zainteresowani i wyszukują go wciąż w Internecie. Dzięki temu działaniu możesz uniknąć błędnych inwestycji oraz straty czasu i pieniędzy.
- Poznanie branży i sezonowości – Goolge Trends pozwoli Ci określić, które branże lub produkty są sezonowe. Taka analiza pomaga w przygotowaniu skutecznych i intensywnych kampanii marketingowych, które trafią do potencjalnych klientów.
- Weryfikacja zainteresowania danym tematem w określonych regionach – narzędzie posiada opcję, dzięki której możesz zweryfikować, w którym województwie internauci są zainteresowani daną frazą bardziej, a w którym mniej. Informacje te pozwolą Ci dostosować kampanię do wybranego regionu Polski i uczynią ją bardziej skuteczną!
- Wybór słów kluczowych – język polski posiada wiele synonimów, które mogą określać daną usługę, np. dentysta i stomatolog. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, która frazę wybrać? Rozwiązanie da nam porównanie obu fraz w Google Trends, dzięki temu zdecydujesz, którą frazę umieścić na swojej stronie.
- Wybór tematu na bloga – prowadzenie bloga i wybór tematów nie zawsze należy do łatwych czynności. Pomóc może również Google Trends, które wykorzystywane jest bardzo często przez blogerów, czy copywriterów do znalezienia ciekawych pomysłów na temat kolejnego wpisu.
Wskazówka: Wybieraj słowa frazy, które cieszą się popularnością przez dłuższy okres czasu, by utrzymywać ruch na stronie na podobnym poziomie.
Dla kogo jest Google Trends?
Najprościej mówiąc Goolge Trends jest dla każdego, kto interesuje się i zajmuje promowaniem marek, produktów czy usług w Internecie. Dlatego jeśli:
- prowadzisz swój sklep internetowy,
- jesteś osoba odpowiedzialną za wyniki sprzedaży,
- jesteś początkującym przedsiębiorcą, który chce zweryfikować swoje pomysły,
- jesteś specjalistą SEO/SEM,
- jesteś autorem bloga,
- lub osobą ciekawą świata,
to Google Trends pomoże Ci rozwiązać wiele wątpliwości.
Sprawdź, jak prowadząc efektywne SEO zaoszczędzić na kampanii Google Ads ponad 34 000 zł miesięcznie?
Statystyki Google Trends – w czym mogą Ci pomóc?
Statystyki z Google Trends pomogą określić Ci:
- w jakim czasie internauci wyszukują Twoich produktów,
- które wyrażenia są najpopularniejsze,
- w jakich regionach dana fraza cieszy się popularnością,
- jakie tematy stają się popularnie w danym czasie,
- jakie frazy są powiązane tematycznie z Twoim hasłem,
- popularność fraz w poprzednich latach.
Google Trends z pewnością może pomóc w rozwijaniu i prowadzeniu twojego biznesu, dlatego warto zapoznać się z narzędziem i wykorzystywać je w codziennej pracy. Dzięki poznaniu i zrozumieniu sposobu wyszukiwań internautów ulepszysz swoją strategię marketingową.