Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak napisać angażującą stronę „O nas” lub „O firmie”?

Angażująca treść na stronę "o firmie"
Adrianna Bartusik
Adrianna 18 czerwca 2020

Mogłoby się wydawać, że przygotowanie tekstu, który pojawi się na stronie „o nas” czy „o firmie” jest banalnie proste. Przecież znasz się bardzo dobrze na swojej branży, znasz najlepiej swoją działalność, pracowników i misję firmy. Niemniej jednak, to właśnie miejsce na autoprezentacje sprawia często najwięcej trudności przygotowując własną stronę internetową. Dlaczego tak się dzieje? Jak zatem napisać angażującą treść na stronę „o nas”?

Dlaczego tak ciężko napisać opis firmy?

Tak naprawdę im mniej treści mamy do napisania, tym gorzej ubrać w słowa to, co chcemy przekazać. Jak się zapewne domyślasz, treść na stronę „o nas” czy „o firmie” nie może być zbyt długa, ponieważ ludzie są z natury leniwi i nie będą zainteresowani czytaniem długich poematów.

Z analizy stron internetowych wynika, że podstrona „o firmie” to druga z najczęściej odwiedzanych sekcji na danej witrynie. Dlatego bardzo ważne jest, aby opis działalności i misji firmy był jak najlepszy. Co powinien zawierać, jak go napisać? A czego powinieneś unikać? Zacznijmy od początku.

Do kogo kierujemy stronę „o nas”?

Pamiętaj, że to nie Ty jesteś bohaterem strony opisowej Twojej firmy, nie jest nią nawet ona sama. Tu liczą się jej odbiorcy, czyli Twoi potencjalni klienci. Niestety, musisz pogodzić się z brutalną prawdą, że użytkowników Internetu nie interesujesz ani Ty, ani historia Twojej firmy. Jedyne na czym im zależy to to, co możesz dla nich zrobić. Interesuje ich oferta Twojej firmy, ponieważ szukają odpowiedzi na pytanie, czy znajdą u Ciebie to, czego szukają.

Po zapoznaniu się z ofertą przeważnie przechodzą na stronę „o nas”, ponieważ chcą upewnić się, że firma będzie w stanie dostarczyć konkretny produkt lub usługę, a przede wszystkim zweryfikować, czy jest godna zaufania. Wtedy właśnie opisywana w dzisiejszym artykule podstrona „o nas” zyskuje największe znaczenie. Potencjalni klienci muszą zdobyć zaufanie do Twojej marki i uwierzyć w jej kompetencje.

Oprócz tego, stronę „o nas” lub „o firmie” kierujemy do potencjalnych pracowników. Nawet jeżeli w danym momencie nie potrzebujesz nowego pracownika i nie prowadzisz rekrutacji, warto dać możliwość innym nadesłania CV. Nigdy nie wiesz kiedy sytuacja się zmieni i będziesz potrzebował kogoś do pomocy. Dla potencjalnych pracowników strona „o nas” jest tak samo ważna, jak dla klientów. Poprawnie przygotowana będzie budziła zaufanie, a pracownik może uznać ją za prestiżową lub wartą uwagi.

Strona „o firmie” – pamiętaj, że nie jest o Tobie!

Do potencjalnego klienta nie będzie przemawiał sam opis tego, jak niezwykle doświadczony i dynamiczny zespół pracowników posiadasz czy jak innowacyjne i nowoczesne rozwiązania stosujesz. Sama sucha informacja na ten temat nic nie da, mało tego, jest to bardzo oklepany i powtarzający się schemat zdań, który już na początku zniechęca do dalszego zapoznania się z treścią. Przecież widzieliśmy już takich tysiące, wszystkie brzmią tak samo i nie ma sensu ich czytać kolejny raz…

Musisz mieć na uwadze, że kierujesz swój opis „o firmie” do klienta, dlatego nie pisz wyłącznie o swoich sukcesach i zaletach. Skup się na tym, jak to przekłada się na korzyści, które z tego tytułu otrzyma klient. Nie pisz jakie usługi oferujesz, ale dlaczego warto skorzystać właśnie z nich. Kupując drukarkę, klient nie chce wiedzieć jaki to model, ale jak działa i jak polepszy jego życie. Budując osobistą markę nie skupiaj się na suchych informacjach w stylu „jestem dobrym prawnikiem”. Opisz dlaczego nim jesteś i co robisz, że można Cię za takiego uważać.

Zanim rozpoczniesz opisywanie swojego bio, śmiało odejdź od schematu i nie rozpoczynaj od pisania o swoim wykształceniu czy doświadczeniu. Nie pisz wyłącznie o tym jakie sukcesy czy nagrody otrzymała Twoja firma na rynku.

Kompetencje Twojej firmy z pewnością nie ograniczają się tylko do tego, a w dodatku niczym się wtedy nie wyróżnisz i nie wzbudzisz zaufania. Za Twoim biznesem z pewnością stoi jedyna w swoim rodzaju i interesująca historia, którą warto opowiedzieć. Zastanów się, jakich odpowiedzi może szukać czytelnik tej podstrony i postaraj się je odpowiednio opisać.

Strona „o firmie” – storytelling

Przygotowując tekst o Twojej firmie, musisz wcielić się w rolę narratora, który opowiada innym o swojej działalności. Przecież nikt nie zna Twojej firmy lepiej niż Ty! O tym, co to jest storytelling w biznesie i reklamie, pisaliśmy w naszym innym wpisie. Teraz chciałabym się skupić, jak można wykorzystać go na podstronie „o firmie”.

Przede wszystkim, jak już wspomniałam, nikt nie zna Twojej firmy lepiej niż Ty sam, ponieważ byłeś w niej od samego początku i to właśnie Ty doprowadziłeś ją do miejsca, w którym jest obecnie. Większość znanych mi tekstów storytellingowych umieszczanych na stronie „o firmie” była śmiertelnie nudna. Zwłaszcza, jeżeli dana firma specjalizuje się w dość specyficznej branży, o której ciężko powiedzieć coś interesującego. Nie każdy umie opowiedzieć o sobie w angażujący sposób, nie każdy wie czym jest dobry content marketing. A jest on kluczem do sukcesu.

Dlatego jeżeli chcesz zastosować taką formę treści na swojej podstronie „o firmie”, zastanów się co chciałbyś osiągnąć swoją historią, czym chcesz się wyróżnić i dzięki czemu chcesz zostać zapamiętany. Szkoda marnować miejsce na „lanie wody” i puste słowa. Nie pisz, że jesteś pasjonatem lub miłośnikiem czegoś, tylko spraw, aby czytelnik sam doszedł do takiego wniosku. Możesz w tym celu podzielić się fascynującym szczegółem z okresu tworzenia własnej firmy lub jej rozwoju. Może masz w zanadrzu jakąś ciekawą anegdotę ze studiów, która przyczyniała się do powstania Twojej marki.

Inspirujące historie biznesowe mogą pomóc Ci nawiązać swego rodzaju więź z odbiorcą, pokażą Twoją ludzką stronę. Dzięki temu czytelnik będzie wiedział, że za sterami danej działalności nie stoi odarty z emocji przedsiębiorca, a normalny człowiek, któremu można zaufać. Wystarczy jedna chwytliwa historyjka, aby to osiągnąć.

Jak napisać angażującą stronę „o firmie”?

Kiedy tworzysz tekst „o nas” na stronie internetowej lub na Twoim portalu społecznościowym, zapomnij na chwilę o sobie i zastanów się:

  • dla kogo przygotowujesz ten tekst,
  • do jakiego działania chcesz skłonić potencjalnego klienta? Kontakt mailowy z prośbą o wycenę? Kontakt telefoniczny? A może od razu chcesz, aby coś u Ciebie zakupił?
  • dlaczego czytelnik miałby zdecydować się na wykonanie powyższych działań? Co możesz mu zaoferować, co możesz mu obiecać i dlaczego będzie to dla niego korzystne?

Podstrona „o nas” lub „o firmie” to nic innego, jak witryna służąca marketingowi sprzedażowemu. Jest jednym z jego najważniejszych elementów, który w swojej funkcji niewiele różni się od strony z ofertą czy treścią sprzedażową na landing page.

Jeżeli zastanawiasz się co to jest landing page – kliknij!

Celem powyższych jest skłonienie potencjalnego klienta do wykonania określonego działania. Aby wspomagać konwersję, musisz zrozumieć czego szuka Twój czytelnik. Wspominałam o tym powyżej, lecz dla podkreślenia napiszę to jeszcze raz – tekst „o nas” lub „o firmie” powinien zawierać informacje, co Ty możesz zrobić dla odbiorcy!

4 proste kroki na stworzenie angażującego tekstu „o firmie”

Aby przygotować angażującą treść na podstronę „o firmie” lub „o nas” musisz przypomnieć sobie, jak to jest wręczać wizytówkę swojej firmy potencjalnemu klientowi. W jaki sposób dążysz do jej przekazania? Zapewne nie wciskasz mu jej do ręki siłą, lecz starasz się zaaranżować rozmowę. Podczas takiej rozmowy delikatnie badasz grunt i subtelnie kierujesz temat rozmowy na swoją działalność. Jeżeli tylko udało Ci się wyciągnąć nawet najdrobniejszą informację, że Twoje usługi mogłyby go zainteresować – przechodzisz do działania.

Tak samo powinna wyglądać strona „o firmie”, która w pierwszej kolejności musi angażować ciekawą rozmową. Przekonaj odbiorcę, że trafił w odpowiednie miejsce, że z pewnością zainteresuje go, co masz do powiedzenia. Następnie przejdź do prezentacji mocnych stron i korzyści, jakie z nich płyną – dla niego! Wówczas marketing nie będzie nachalny, a subtelny, dyskretny i bardziej ludzki.

Krok 1 – interesujące wprowadzenie

Na początku zacznij od informacji czym się zajmujesz. Opisując swój zawód i branżę.

Koniecznie unikaj określeń takich jak: guru, autorytet czy ekspert. Są bardzo oklepane i mają negatywny wydźwięk, przywodzą na myśl oklepany motyw i nie wyróżnią Cię na tle innych firm. W dodatku są trudne do zmierzenia i nie masz żadnego potwierdzenia ich prawdziwości. Zamiast tego postaw na słowa, takie jak: profesjonalista, wiarygodny, zaangażowany, pasjonat.

Krok 2 – misja Twojej firmy

Misja firmy to coś, co wyróżnia dane przedsiębiorstwo na tle innych. Pierwszym krokiem, który będzie umożliwiał utożsamienie się z Twoją działalnością będzie cel jej istnienia. Zatem musisz wytłumaczyć odbiorcy, jak chcesz „zmienić świat”. Oczywiście mowa tu o subtelnym wymienieniu Twoich założeń, tak aby nie zabrzmiały jak słowa rzucane na wiatr. Twoich klientów zainteresuje to, jak chcesz swoją pracą zmienić ich dotychczasowe życie.

Pod żadnym pozorem nie używaj tu korporacyjnej nowomowy. Słowa zakazane dla Ciebie to: wiodąca na rynku, najlepsza w swojej klasie, wychodząca oczekiwaniom naprzeciw czy najnowocześniejsza. Twoi potencjalni klienci nie oczekują od Ciebie rywalizacji z innymi firmami, tylko dostarczenia im produktów lub usług, które zmienią coś na lepsze. Podstrona „o nas” powinna wzbudzać zaufanie i pozytywne emocje. To content marketing, który działa.

Krok 3 – wzmocnij swoją wiarygodność

To dopiero odpowiednie miejsce na zaprezentowanie swoich osiągnięć. Pamiętaj, że słowa bez podania przykładów będą jedynie słowami i nikt w nie nie uwierzy. Wybierz z listy osiągnięć Twojej marki to, co najbardziej zainteresuje odbiorcę, zaprezentuj ciekawe case study, publikacje czy niecodzienne zlecenie. Zdecydowanie nie umieszczaj w tym miejscu formalnych dokumentów, ponieważ nie zainteresują odbiorcy. A oprócz tego, koniecznie napisz jak i dlaczego te wyróżnienia miałyby zainteresować Twoich potencjalnych klientów.

Krok 4 – firma to przede wszystkim ludzie

Pamiętaj, że firmę tworzą pracujący w niej ludzie. Jeżeli nie prowadzisz jednoosobowej działalności gospodarczej, bez pomocy zatrudnionych osób z pewnością byłoby Ci ciężko cokolwiek osiągnąć. Nie tylko Ty jesteś odpowiedzialny za jakość świadczonych usług, ale cały Twój zespół. Dlatego jeżeli chcesz zbudować zaufanie, musisz również przekonać potencjalnego klienta, że Twoja firma jest profesjonalna, ponieważ pracują w niej profesjonaliści.

Pomocne w kreowaniu wizerunku będzie przedstawienie kilku członków zespołu, którzy przyczyniają się do realizacji misji Twojej firmy. Jeżeli Twoi pracownicy osiągnęli coś, czym warto się pochwalić (branżowe konkursy czy certyfikaty) podziel się tym z odbiorcami Twojej strony. Pamiętaj jednak, że odbiorców nie interesują wyłącznie nagrody i certyfikaty, lecz to czy wynika z nich coś pozytywnego dla nich. Postaraj się przedstawić swoich pracowników maksymalnie profesjonalnie, nienachalnie, ale jednocześnie na luzie. Tak jakbyś podczas spotkania branżowego zapoznawał ze sobą dwie osoby.

Unikaj określeń, takich jak – młody i dynamiczny zespół, świetna atmosfera, jesteśmy zespołem profesjonalistów czy dostosowujemy oferty indywidualnie do potrzeb klienta. Są to bardzo oklepane schematy, które już na wstępie przekreślą Twój tekst.

O czym warto pamiętać przygotowując stronę „o firmie”?

Oprócz samej treści opisującej Twoją firmę, warto na stronie umieścić także:

  • publikacje o Twojej firmie – jeżeli możesz pochwalić się obecnością Twojej firmy w mediach, warto stworzyć dodatkową sekcję w stylu „piszą o nas”. Możesz tu umieścić linki do artykułów lub materiałów video, czy pliki PDF w których korzystnie piszą o Twojej marce.
  • zdjęcia biura oraz mapę – Twoi odbiorcy to przede wszystkim wzrokowcy. Prezentując im swoje biuro udowodnisz, że nie istniejesz wyłącznie w wirtualnej rzeczywistości. Nowocześnie urządzone wnętrze podnosi prestiż Twojej marki. To także informacja dla potencjalnych pracowników.
  • social media – w obecnych czasach obecność w mediach społecznościowych jest koniecznością. Na stronie „o nas” musi znaleźć się miejsce na ikony przenoszące do Twoich profili na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. Dzięki temu klient zauważy, że firma „żyje”, że na bieżąco coś się w niej dzieje i utrzymuje kontakt ze swoimi klientami na wszelkich płaszczyznach. Oczywiście portale te muszą być aktualne, a publikacja nowych postów systematyczna.
  • informacje kontaktowe – oprócz umieszczenia danych na podstronie „kontakt”, tu również warto powtórzyć numer telefonu do konkretnego działu oraz umieścić formularz kontaktowy. Treść ta powinna jednak znaleźć się na samym dole strony.

Angażująca strona „o firmie” – ostatnie szlify

Rzeczy, które z pozoru są mało istotne, mają niekiedy bardzo duży wpływ na odbiór Twojej treści „o firmie”. Przede wszystkim bardzo ważna jest spójność komunikacji. Jeżeli w social mediach czy w mailingach komunikujesz się z klientami dość swobodnie – nie możesz na swojej wizytówce brzmieć szalenie oficjalnie. Taki dysonans u odbiorców może zadziałać na Twoją niekorzyść.

Oprócz tego, nie ograniczaj się wyłącznie do tekstu. To, jak przedstawisz swoją historię zależy od grupy Twoich odbiorców oraz rodzaju oferowanych towarów lub usług. Możesz dla urozmaicenia postawić na atrakcyjne infografiki, załączyć materiał video lub wstawić profesjonalne zdjęcia. Nie zapominaj jednak o spójności przekazu.

Kolejną rzeczą, która z pozoru wydaje się mało istotna jest aktualizacja na bieżąco informacji o Twojej firmie. Jeżeli klienci zobaczą archaiczne materiały na tej podstronie, będzie to dla nich jasny sygnał, że nie zależy Ci na ich opinii. Raz na jakiś czas wykonaj audyt strony i zaktualizuj informacje.

Ostatnią kwestią związaną z przygotowaniem treści „o firmie” jest to, w jakiej formie gramatycznej będziesz zwracał się do swoich czytelników. Pierwsza czy trzecia osoba? Istnieje cała masa badań analizujących konwersję dotyczącą sposobu, w jaki zwracać się do czytelników tekstu. (O tym również pisaliśmy na naszym blogu – sprawdź!) Wyniki są bardzo niejednoznaczne i tak naprawdę ciężko wybrać jedną z nich. Aby odnaleźć się w tym chaosie, warto zastanowić się, jaki chcemy uzyskać efekt.

Pierwszoosobowa forma będzie bardziej osobista i pozwoli na nawiązanie emocjonalnego stosunku między odbiorcą i nadawcą. Jednakże może również wywołać wrażenie przechwalania się.

Trzecioosobowa forma, poprzez zachowanie dystansu będzie brzmiała obiektywnie, a co za tym idzie – wiarygodnie. Jednakże nie wolno z tym dystansem przesadzić, bo może skutkować wrażeniem braku zaangażowania ze strony nadawcy. Ciężej tu o zbudowanie relacji.

Strona „o nas” – przykłady

Zebrałam również dla Ciebie kilka przykładowych stron opisowych, którymi możesz się inspirować przygotowując lub edytując własną:

Freshmail - o nas

Mercedes - o nas

Dhl

x-kom

Podsumowanie

Przede wszystkim – nie bój się eksperymentować! To, co wyróżni Cię na tle innych to oryginalność, niekonwencjonalność i przełamanie schematów. Nie powielaj gotowych rozwiązań, zaproponuj swoje. Bądź szczery, przedstaw swoją firmę z jak najlepszej strony i jednocześnie daj odbiorcom to, czego szukają!

Jeżeli nie masz pomysłu na swoją stronę opisową, pozwól nam opowiedzieć Twoją historię za Ciebie! Przygotujemy dla Ciebie angażujące teksty na stronę „o firmie” w oparciu o skuteczny content marketing!