Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak prowadząc efektywne SEO zaoszczędzić na kampanii Google Ads ponad 34 000 zł miesięcznie?

Case study SEO: Kupiewszystkieauta.pl
Redakcja 20 października 2020

Początki współpracy z naszym Klientem nie należały do łatwych. Świeża domena, praktycznie zerowa widoczność w Google, brak ruchu na stronie. Cel pozycjonowania, to przede wszystkim dwie główne usługi świadczone w konkurencyjnej pod tym względem, stolicy Polski.

Pozycjonowanie stron o tematyce motoryzacji nie jest nam obce, jednak ten projekt możemy w szczególności zaliczyć do naszych agencyjnych sukcesów. Małymi krokami, dokładając wszelkich starań do każdego procesu związanego z SEO, doszliśmy do momentu, w którym nasz Klient jest liderem wśród skupu samochodów oraz usługi złomowania aut w Warszawie. Dzięki pozycjonowaniu jego biznes rozkręcił się w najlepsze.

Jak tego dokonaliśmy? Które czynniki okazały się kluczowe w wywindowaniu pozycji i utrzymaniu fotelu lidera, nawet dla fraz o potencjale powyżej 5 000 wyszukiwań miesięcznie? Przeczytajcie nasze case study i przekonajcie się, że skuteczne, cierpliwe pozycjonowanie, oraz efektywna współpraca z Klientem mogą przynieść niesamowite efekty i obustronną satysfakcję!

Ekwiwalent w Google Ads - Senuto

Spis treści:

Podstawowe informacje o Kliencie

  • Nazwa domeny: Kupiewszystkieauta.pl
  • Data wykupienia domeny: 4.11.2017
  • Rodzaj strony: CMS – WordPress
  • Tematyka: Motoryzacja – skup i złomowanie aut

Na samym początku warty uwagi jest fakt, że przy rozpoczęciu prac nad stroną naszego Klienta, mieliśmy do czynienia ze świeżą domeną, co bez dwóch zdań nie jest sprzyjającym aspektem w kontekście wyszukiwarki Google. Kupiewszystkieauta.pl to strona, która świadczy dwie flagowe usługi: skup i złomowanie samochodów w Warszawie i okolicach. Atutem tej firmy jest dostępność 24/h, co z pewnością jest wartością dodaną dla zainteresowanych.

Rozpoczęcie współpracy z Kupiewszystkieauta.pl

Współpracę z Kupiewszystkieauta.pl rozpoczęliśmy w maju 2018 roku. Po zaakceptowaniu przygotowanej przez nas darmowej wyceny SEO, przeszliśmy do konkretów, czyli ustaleniu słów kluczowych oraz budżetu. Klient dopiero raczkował w marketingu internetowym, więc zaczęliśmy od bardzo niskich kwot, a działania skupiliśmy na wykonaniu solidnego audytu SEO, a następnie długofalowej optymalizacji on-site.

Pierwszy rok współpracy

Budżet medialny to kwota, którą przeznaczaliśmy miesiąc w miesiąc wyłącznie na linki (Klient dodatkowo płaci za obsługę agencyjną)

Wyszukiwanie słów kluczowych związanych z biznesem Klienta i ustalenie priorytetów

Standardowo, rozpoczęliśmy od researchu słów kluczowych. Klient zdecydowanie stawiał na najmocniejsze frazy, czyli „Skup aut Warszawa” oraz „Złomowanie aut Warszawa”, jednak zasygnalizowaliśmy problem, którym była duża konkurencja i brak autorytetu w oczach najbardziej popularnej wyszukiwarki w Polsce. Postawiliśmy, więc na long-tail, przygotowując też wstępnie witrynę do walki o najtrudniejsze frazy. Zauważyliśmy potencjał w słowach kluczowych związanych z dzielnicami Warszawy, które pomimo mniejszego wolumenu wyszukiwań, były bardzo łakomym kąskiem dla strony, która chce być widoczna w Google, ale jeszcze nie jest gotowa na prawdziwą bitwę o SERPy. Przykładowe słowa, które zostały uwzględnione w ofercie:

Słowo kluczwe Śr. miesięczna ilość wyszukiwań
Skup aut Warszawa 5400
Złomowanie aut Warszawa 590
Skup starych aut Warszawa 170
Skup aut Warszawa Bemowo 110
Skup aut Warszawa Praga Południe 90
Skup samochodów Warszawa Wawer 10
Skup samochodów Warszawa Targówek 10
Skup samochodów Warszawa Tarchomin 10
Skup aut rozbitych Warszawa 10
Skup aut Warszawa Ochota 10

Dane pochodzą z planera słów kluczowych w Google Ads

Po akceptacji przez Klienta zaproponowanych przez nas słów kluczowych, przeprowadziliśmy kompleksowy audyt SEO, w którym poruszyliśmy wszystkie istotne aspekty strony wraz z obszernymi rekomendacjami. Najważniejsze czynności, które wdrażaliśmy w ramach audytu będą opisane w dalszej części artykułu.

Kompleksowy audyt SEO

Audyt SEO wykazał ogromne braki witryny zarówno w merytorycznej, jak i technicznej warstwie. Do największych problemów zaliczyliśmy:

  • Krytyczną prędkość wczytywania się strony (ok. 9s na podstronę do pełnego załadowania),
  • Brak optymalizacji meta tagów (meta title oraz meta description),
  • Brak linków przychodzących,
  • Brak protokołu HTTPS,
  • Niewielka ilość podstron oraz kanibalizacja słów kluczowych.

Zamówienie treści i jej optymalizacja

Po utworzeniu strategii SEO, w której m.in. zaplanowaliśmy strukturę treści, ustaliliśmy przyjazne i zoptymalizowane adresy URL, przyszedł czas na zamówienie treści, które zleciliśmy dla naszych SEO Copywriterów z działu Content Marketing.

Przygotowaliśmy wytyczne odnośnie każdego tekstu bazując na opisach konkurencji i własnym doświadczeniu. Copywriterzy otrzymali więc wyczerpujące tabelki:

  • z sugerowanym nagłówkiem H1,
  • przygotowanymi nagłówkami H2,
  • docelową ilością zzs (znaków ze spacją),
  • intencją użytkownika,
  • kompletem słów kluczowych (zarówno głównym, jak i słowami zależnymi oraz powiązanymi z tematem).

Poprawa technicznych aspektów strony

W trakcie tworzenia tekstów, nie próżnowaliśmy i zaczęliśmy wprowadzać rekomendacje z audytu SEO. Na pierwszy ogień poszedł protokół HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure), ponieważ wiemy, że Google lubi bezpieczne strony. Do wprowadzenia certyfikatu wykorzystaliśmy darmowy Let’s Encrypt.

Następnie wzięliśmy na warsztat kolejny istotny składnik algorytmu, czyli szybka i wydajna strona internetowa. Zoptymalizowaliśmy wszystkie obrazki na stronie za pomocą narzędzi online: TinyPNG oraz Kraken, a także skorzystaliśmy z funkcji lazy-load obrazków. Zadbaliśmy również o to, aby rozmiary grafik były idealnie dopasowane do miejsca, które miały zajmować. Następnie zminifikowaliśmy kod CSS i JS. Pozbyliśmy się również pętli przekierowań, które wykryliśmy za pomocą narzędzia Screaming Frog, a na koniec zoptymalizowaliśmy działanie cache’a w witrynie.

Efekt?

GTmetrix - prędkość

Po wykryciu wszelkich błędów 404 (podana strona nie istnieje) oraz tymczasowych przekierowań (302) wykonaliśmy niezbędne przekierowania stałe (301) i postawiliśmy stronę na nogi.

Tworzenie nowych podstron

Po otrzymaniu zoptymalizowanych tekstów, zabraliśmy się za tworzenie nowych podstron, które zaplanowaliśmy w strategii SEO. Tym samym powstało ich aż 18.

Dzielnice Warszawy w pigułce:

Dzielnice Warszawy - Skup aut

Nowe podstrony indeksowały się w zawrotnym tempie, jednak efekty były dalekie od zamierzonych. Po kilku miesiącach widoczność strony to:

  • TOP 50: 25 słów kluczowych
  • TOP 10: 2 słów kluczowych
  • TOP 3: brak słów kluczowych

Postanowiliśmy zwiększyć obroty i poszukać kolejnych fraz z długiego ogona, które mogą przynieść upragnione konwersje. Udało się. Kolejne frazy, które pobudzały nasze nadzieje:

Skup - typy pojazdów

Optymalizacja meta tagów

Pomimo coraz lepszej kondycji witryny, coraz pokaźniejszej i zoptymalizowanej ilości podstron – efektów brak. Szansy szukaliśmy w dodatkowej optymalizacji meta title i meta description, aby wycisnąć jak najwięcej z każdej podstrony. Wykreowaliśmy schemat przeznaczony dla tagów tytułowych oraz opisy z wyraźnym CTA i podkreśleniem oferowanych usług.

Linkowanie wewnętrzne

Stworzenie nowych podstron pociągnęło za sobą właściwe ich powiązanie ze sobą, a więc skupiliśmy się na linkowaniu wewnętrznym. Dzielnice dostały swoje odnośniki ze strony głównej, a typy aut można było odnaleźć dodatkowo także w stopce.

Nawigacja w witrynie zaczęła mieć ręce i nogi, ale wciąż brakowało stronie wiarygodności, czyli m.in. linków!

Pozyskiwanie backlinków

Ze względu na niski budżet początkowy Kupiewszystkieauta.pl skupiliśmy się głównie na pakietach, które sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym. Wizytówki NAP (Name, Address, Phone) traktowaliśmy jako niezbędnik, by potwierdzić przynależność firmy do rynku warszawskiego. Nieliczne publikacje artykułów sponsorowanych zwiększały wartość profilu linkowego, a marketing szeptany, który zlecaliśmy wpływał na jego dywersyfikację. Linki pozyskiwaliśmy głównie z WhitePressa i Linkhouse’a.

Z biegiem czasu, widać było skromne rezultaty, więc zasugerowaliśmy zwiększenie budżetu medialnego. Pozytywnie na stronę wpływał równie czas, ponieważ domena nie była już tak świeża i zaufanie wyszukiwarki było na innym poziomie niż dotychczas.

Drugi rok współpracy

Od maja 2019 roku można zauważyć tendencję wzrostową dla słów kluczowych.

  • TOP 50: 168 słów kluczowych
  • TOP 10: 24 słów kluczowych
  • TOP 3: 2 słów kluczowych

Zarówno naszej agencji, jak i Klientowi zależało bez dwóch zdań na aktywniejsze uczestniczenie właśnie w pierwszej trójce ze względu na zachowania użytkowników (34.2% klika w 1. pozycję, 17.1% w drugą, a w trzecią: 11.4%. Dla porównania, zajmowanie 9. pozycji wiąże się z ok. 2.9% wskaźnikiem kliknięć).

Średni CTR, a pozycja

Źródło obrazka: https://www.smartinsights.com/search-engine-optimisation-seo/seo-analytics/comparison-of-google-clickthrough-rates-by-position/

Dodatkowe słowa kluczowe

Po zwiększeniu budżetu, regularnej analizy konkurencji i dodatkowej optymalizacją tekstu (rozszerzenie opisu na stronie głównej) strona Kupiewszystkieauta.pl zaczęła osiągać coraz bardziej imponujące wyniki dla konkurencyjnych fraz:

  • Skup aut Warszawa: 6 pozycja
  • Skup aut za gotówkę Warszawa: 5 pozycja
  • Skup pojazdów Warszawa: 5 pozycja

Doszliśmy do wniosku, że nie wyczerpaliśmy jeszcze limitu słów kluczowych dla domeny, a sam Klient zapewnił, że poradzi sobie z obsłużeniem całego województwa mazowieckiego. Wzięliśmy się więc po raz kolejny za research słów kluczowych i okazało się, że w pobliżu Warszawy można także liczyć na ogromny potencjał w postaci dodatkowego ruchu na stronie. Kolejny pakiet nowych podstron wyniósł 21, a on zawierał następujące lokalizacje:

Województwo mazowieckie - podstrony

Z racji coraz mocniejszego proflu linkowego Kupiewszystkieauta.pl szybko wbiło się na wysokie pozycje, a wykresy widoczności cieszyły oko z tygodnia na tydzień. Stosowaliśmy technikę linkowania kilku lokalizacji w jednym artykule sponsorowanym, co przyniosło ekspresowe rezultaty. Przykłady:

Ciechanów (kwiecień 2020):

Ciechanów - kwiecień 2019

Raszyn i Serock (kwiecień 2020):

Serock i Raszyn - kwiecień 2020

Nie zapomnieliśmy również o najważniejszych dla Klienta frazach, które już zadomowiły się w TOP 3:

Skup aut - kwiecień 2020

Screenshoty pochodzą z narzędzia Stat4SEO

Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma

W pozycjonowaniu lokalnym niebagatelną rolę odgrywa Google Moja Firma. Wizytówka jest wręcz obowiązkowa dla każdego, kto liczy na dodatkowe źródło ruchu i chce być aktywny w mapach. Zaproponowaliśmy Klientowi rozwinięcie tej gałęzi marketingowej i rozpoczęliśmy optymalizację. Uzupełniliśmy wszelkie potrzebne dane, dopasowaliśmy usługi oraz zoptymalizowaliśmy nazwę. Przeszliśmy następnie do bombardowania Google przeróżnymi zdjęciami przedstawiającymi usługi firmy.

Skup aut Warszawa - wyniki w mapach Google

Kluczem do sukcesu w tej działce okazała się jednak współpraca agencji z Klientem. Po ustaleniu priorytetów i wytłumaczeniu zasad działania wizytówki, zaproponowaliśmy wysyłanie linka umożliwiającego znalezienie firmy Kupiewszystkieauta.pl z krótką prośbą o wystawienie opinii dla osób, które skorzystały z usługi skupu aut lub złomowania pojazdów.

Klient dba o swój biznes, więc zgodził się na tę próbę, która okazała się strzałem w dziesiątkę! Aktualnie na wizytówce znajduje się 119 opinii 5-gwiazdkowych. Całość została zgromadzona w zaledwie 11 tygodni, a ocen wciąż przybywa. Najcenniejszy jest jednak fakt, że wszystkie opinie pochodzą od realnych osób, które faktycznie skorzystały z usług. Jako agencja pomagamy z indywidualnymi odpowiedziami na każdą z opinii.

Wizytówka Google Moja Firma - Kupiewszystkieauta.pl

Praca nad wizytówką Google Moja Firma przyniosła następujące efekty:

Wyświetlenia zdjęć w Google Moja Firma

 

Google Moja Firma - statystyki

 

Działania klientów - Google Moja Firma

Efekty pozycjonowania

2020 rok rozpoczęliśmy z nowym budżetem medialnym. Po zaufaniu, które wzbudziliśmy u właściciela firmy Kupiewszystkieauta.pl zaprocentowało większymi środkami na linkowanie i budowanie wizerunku biznesu online.

Trzeci rok współpracy

Rezultaty, którymi się możemy pochwalić widać w narzędziu Senuto:

  • TOP 50

Senuto - TOP 50

  • TOP 10

Senuto - TOP 10

  • TOP 3

Senuto - TOP 3

  • Kluczowe frazy w Senuto:

Kluczowe frazy z Senuto

  • Statystyki z Google Analytics:

Google Analytics - statystyki

Google Analytics - porównanie

Porównanie od początku współpracy (05.2018 – 09.2018 do tego samego okresu dwa lata później: 05.2020 – 09.2020)

Aktualnie widoczność Kupiewszystkieauta.pl prezentuje się następująco:

  • TOP 50: 479 słów kluczowych
  • TOP 10: 136 słów kluczowych
  • TOP 3: 65 słów kluczowych

Podsumowanie

Droga, którą przebyliśmy była kręta i wyboista, ale cel został osiągnięty i Klient aktualnie obsługuje minimum 6 pojazdów dziennie i ledwo wyrabia się z telefonami. Powierzone zaufanie i cierpliwość w pozycjonowaniu doprowadziły nas do momentu, w którym ten sam efekt w Google Ads kosztowałby ponad 34 tysiące złotych.

Kupiewszystkieauta.pl to tylko jeden z licznych projektów, którego efekty kampanii SEO wskazują na profesjonalizm i indywidualne podejście do każdego Klienta. Jeśli marzy Ci się być widocznym w wyszukiwarce Google – napisz do nas, na pewno się dogadamy.

Spodobało Ci się nasze case study? Zapraszamy do komentowania, dyskusji i udostępniania na swoich portalach!