Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak przygotować angażujące posty na Facebooka i Instagrama?

Angażujące posty Facebook Instagram
Ola
Ola 15 maja 2020

Budowanie zaangażowanej społeczności w mediach społecznościowych jest najważniejsze, niezależnie od tego, czy prowadzimy swój firmowy profil, czy profil naszego Klienta. Za pomocą stron w mediach społecznościowych budujemy nie tylko swój wizerunek, ale angażujemy się w komunikację z użytkownikami, zatrzymujemy uwagę oraz wzbudzamy pewne emocje i zachowania, co finalnie doprowadza do zainteresowania produktem bądź usługą.

Niezwykle ważne jest, aby publikować treści na Facebooka i Instagrama starannie oraz na podstawie grupy docelowej, dzięki czemu dotrzemy do pożądanych odbiorców. Publikowanie przypadkowych wpisów może doprowadzić do braku zainteresowania treścią przez naszych fanów. Dlatego, aby móc przechylić szalę na swoją stronę, angażujące posty w mediach społecznościowych to podstawa.

Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób tworzyć angażujące posty na Facebooka i Instagrama na podstawie kilku ważnych kroków. Przedstawimy także przykłady ciekawych postów, które być może, zainspirują Cię do stworzenia treści w mediach społecznościowych o angażującym przekazie.

Zacznij od…grupy docelowej!

Stworzone przez Ciebie posty na dwóch najpopularniejszych kanałach w mediach społecznościowych nie przynoszą zadowalających organicznych rezultatów? To znak, że prawdopodobnie źle dobierasz treści lub zapomniałeś o dostosowaniu postów do swojej grupy docelowej. Określenie swojej grupy docelowej pomoże Ci dobrać rodzaj postów, a także przedstawić w nich odpowiedni przekaz.

Tworząc angażujące posty na Facebooka i Instagrama powinieneś zawsze pamiętać o osobach, do których te treści mają trafić. Gdy dopasujesz posty do grupy docelowej względem przygotowanych treści, grafik i oczywiście napisanego języka, masz szansę przyciągnąć do siebie większą liczbę użytkowników. Znasz swoich odbiorców? Świetnie, ale może warto przeanalizować ich ponownie, zastanów się nad tym dobrze. Pamiętaj, że osobami, które chętnie zaglądają na Twoje strony, mogą być osoby zarówno młode, jak i starsze.

W określeniu swojej grupy docelowej na Facebooku może pomóc zakładka „Statystki”, a następnie wybór „Osoby”.

Facebook statystyki

W zakładce dokładnie zobaczysz, kim są Twoi fani oraz jak kształtuje się ten podział w zależności od osób, które obserwują i wyświetliły stronę oraz tych, którzy najczęściej reagują na posty. Masz również możliwość wywnioskować, z jakich miast i krajów pochodzą Twoi fani oraz w jakim języku się porozumiewają.

Więcej o dopasowaniu treści na swoim profilu pod konkretnych odbiorców możesz przeczytać w naszym artykule – https://advist.pl/persona-jako-element-strategii-w-social-media/.

Statystki, statystyki i jeszcze raz statystyki

Statystki, to kolejna kluczowa kwestia, która pomoże Ci zrozumieć Twoich fanów, a także wykorzystać posty o największym zasięgu i aktywności. To ważna zakładka, dzięki której możesz doglądać, które z postów sprawdziły się najlepiej. Umożliwi Ci to wykorzystanie podobnej treści w przyszłości, a także wywnioskujesz, jaki rodzaj postów najbardziej przyciągnął użytkowników.

Aby móc doglądać statystyki postów na Facebooku, wystarczy, że wejdziesz ponownie w zakładkę „Statystyki”, a następnie „Posty”.

Statystyki postów na Facebooku

Otrzymasz informacje o najważniejszym elemencie na Twoim fanpage – postach. Dowiesz się również, w jakich godzinach Twoi fani są najaktywniejsi oraz sprawdzisz, który typ postów na stronie sprawdzał się najlepiej.

statystyki

To samo tyczy się również Instagrama, na tym portalu społecznościowym również warto przeglądać najlepiej sprawdzające się posty, zwłaszcza pod względem zasięgu i liczby polubień. Treści, które sprawdzały się kiedyś – mogą zostać ponownie wykorzystane w zmienionej wersji.

W postach na Instagrama najważniejsze jest, aby zaangażować użytkowników już od pierwszej sekundy zetknięcia się z naszym postem. Jak wiadomo, na tym kanale społecznościowym najważniejsza jest grafika. Dlatego w przypadku Instagrama, warto przeglądać zdjęcia, które przyciągały największą widownię. Pozwoli Ci to dopasować kolejne grafiki do gustu swoich odbiorców i estetyki profilu.

Na Instagramie statystki mogą różnić się w zależności od profilu. Na wykresach przedstawiano liczbę osób obserwujących oraz zaangażowanie. Takie statystyki możemy sprawdzić z poziomu naszego profilu lub na stronie https://igblade.com/.

statystyka followersów na facebooku Zaangażowanie na facebooku

Grafika i materiał video na Facebooku i Instagramie

Pierwszą rzeczą, na którą przeważnie użytkownik zwraca uwagę podczas przeglądania „tablicy” na Facebooku i Instagramie, jest grafika. Wykorzystanie w poście grafiki, zdjęcia lub video znacząco zwiększa jego atrakcyjność. Odbiorca zatrzymuje się, w celu zapoznania się dokładniej z przedstawionym obrazem, a co za tym idzie – również z tekstem. Dzięki odpowiednim materiałom możemy przyciągnąć uwagę użytkownika, który następnie pozostawi reakcję pod postem czy zapozna się dokładniej z naszym profilem.

Dlatego nie nastawiajmy się na sam tekst, tworząc posty na Facebooku i Instagramie. Pamiętajmy, że na Facebooku dominuje przede wszystkim grafika, z kolei na Instagramie zdjęcia, robione zazwyczaj telefonem oraz krótkie filmiki video.

Więcej o roli grafiki w Social Mediach przeczytasz w naszym innym artykule: https://advist.pl/rola-grafiki-w-social-mediach/.

Grafika, zdjęcie czy video pełnią ważną funkcję w budowaniu angażujących postów zarówno na Facebooku i Instagramie.

Na Instagramie najważniejsze jest, aby przedstawione grafiki i zdjęcia były ze sobą jak najbardziej spójne i w pełni naturalne, ponieważ na tym kanale społecznościowym wyróżnią się profile estetyczne, spójne wizualnie i kreatywne.

Posty na Instagramie

Konto na Instagramie

Zadbaj o przekaz i rozmawiaj z odbiorcą w treści

W postach zarówno na Facebooka i Instagrama należy odbiorcy przekazać pewną wartość. Treści na media społecznościowe nie powinny być wyłącznie związane z promocjami i przedstawieniem oferty. Oczywiście, to najważniejsze z punktu widzenia każdego, komu zależy na finalnej sprzedaży. Jednak, prowadząc profile w mediach społecznościowych, zadbaj o przekazanie odpowiednich wartości i rozmawiaj ze swoimi odbiorcami. Dzięki temu zbudujesz wizerunek marki, użytkownicy bardziej zaufają Twoimi produktom lub usługom, a to sprawi, że chętniej zdecydują się na ich wybór.

Przyciągnij odbiorcę chwytliwym tekstem, który umieścisz w pierwszym zdaniu – jednocześnie zachęcisz go do przeczytania dalszej treści postu czy zapoznania się dokładniej z grafiką. Pierwsze zdanie będzie zatem kluczowezadbaj o angażujący przekaz do swoich fanów.

wpis na blogu

Warto również dzielić się wiedzą, drobnymi wskazówkami, poradami oraz wymyślać ciekawe zadania, które angażują fanów, np. wykreślanki, rebusy czy zagadki. Twoi użytkownicy powinni znaleźć nie tylko profesjonalne posty związane z ofertą i usługami Twojej firmy.

Wykreślanka - post na Facebooku

post na instagramie przykład

Krótka i chwytliwa treść to podstawa. Długie kolumny tesktu nie zawsze się sprawdzają, chyba że odpowiednio oddzielisz tekst akapitami i emotikonami. Jednak, gdy zależy Ci na prostym przekazie i kontakcie z odbiorcą – maksimum treści, minimum objętości. Niekiedy 1 lub 2 zdania są znacznie lepsze, niż długa treść, która ma 10 czy nawet 15 zdań.

W postach kluczowe jest również przedstawienie Real Time Marketing, czyli zastosowanie strategii marketingowej, która w kampaniach i treściach na profilach społecznościowych nawiązuje do bieżących i ważnych wydarzeń.

real time marketing

Emotikony – estetyczny aspekt postów

Niektórzy myślą, że używanie emotikonów w postach jest nieprofesjonalne. Nic bardziej mylnego! Nie każdy zdaje sobie sprawę, że używanie w postach emoji sprawia, że komunikacja jest znacznie łatwiejsza, a dla odbiorcy post jest przejrzysty i przyciąga jego uwagę.

Emotikony użyte w treści postów pomagają podzielić i odpowiednio uporządkować tekst. Stanowią swego rodzaju przerywnik pomiędzy częściami treści. Poprawiają również estetykę postu – wygląda przejrzyście i jest przyjemniejszy dla oka.

Jeśli chcesz używać emotikonów w swoich postach, zachęcamy do skorzystania z prostego narzędzia, w którym znajdują się wszystkie emoji, możliwe do wykorzystania 👉 https://pl.piliapp.com/facebook-symbols/.

Emoji na Facebooku

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o historii i znaczeniu emotikonów, zapraszamy do tego artykułu.

Najważniejsze wskazówki tworzenia angażujących postów na Facebooka i Instagrama

Twoje posty powinny odpowiadać na potrzeby grupy docelowej. W przypadku, gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z tymi dwoma kanałami społecznościowymi, zacznij od odpowiedniej obsługi profilu w Social Media. Dzięki temu Twoja marka stanie się bardziej rozpoznawalna, dotrzesz do potencjalnych Klientów, gdzie następnie z powodzeniem będziesz mógł rozpocząć działania reklamowe Facebook Ads i Instagram Ads. Jednak profile w mediach społecznościowych to podstawa, aby móc poznać swoich odbiorców i zbudować zaufanie wokół swojej marki.

Obserwuj, kto lubi Twoje posty, kto najczęściej reaguje. Przedstaw swoją ofertę, produkty, usługi, a jednocześnie zachęcaj odbiorców do zabawy, takiej jak np. rozwiązywanie zagadek czy rebusów. Buduj społeczność i rozpoznawalność marki.

  • Skup się na celu swojego przekazu – zastanów się, co chcesz przekazać użytkownikom. Czy zależy Ci na przedstawieniu oferty, a może dzieleniu się wiedzą? Wybór pozostawiam Tobie – musisz określić, na co chcesz postawić podczas komunikacji z odbiorcami grupy docelowej.
  • Wspominaj o swojej marce – głównie poprzez nawiązania do niej. Publikowane treści niech będą spójne z Twoją marką. Pamiętaj także, aby zdjęcia czy grafiki również były dopasowane do specyfiki Twojej branży. Nie zapomnij umieszczać na grafikach i zdjęciach logo Twojej firmy.
  • Porozumiewaj się z użytkownikami – pytaj, odpowiadaj na komentarze, zwracaj się bezpośrednio do odbiorcy. Bardzo ważne jest aby dopasować komunikację do grupy docelowej, inaczej nie stworzysz więzi ze swoim odbiorcą i nie zyskasz jego zaufania.
  • Przyciągnij grafiką, zdjęciem i filmem – pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego do swoich postów wybieraj ciekawe, dynamiczne i jak najmniej stockowe zdjęcia. Postaw na grafiki w odpowiednich kolorach, aby profil biznesowy w mediach społecznościowych był spójny. Jeśli masz możliwość – rób zdjęcia temu, co dzieje się w Twojej firmie i w ciekawy sposób przedstaw je na profilu. To samo tyczy się materiałów video.
  • Zatrzymaj użytkownika treścią – jak już wspomnieliśmy, pierwsze zdanie przyciąga uwagę użytkownika. Wykorzystaj to! Content marketing w mediach społecznościowych pełni ważną funkcję. To właśnie dzięki niemu budujemy więź z użytkownikiem. Zachęcamy go do podjęcia konkretnego działania, tzw. CTA (Call To Action).

Przykładowe CTA, czyli wezwanie do działania, w postach w mediach społecznościowych:

cta

Cta na Facebooku

  • Wykorzystuj angażujące formy postów – mowa o ankietach, postach na reakcję, grach i zabawach, cytatach i historiach, cyklicznych postach, świętach i kalendarzu nietypowych dat czy Real Time Marketingu.

Ankieta na Facebooku

Ankieta na reakcje na Facebooku

  • Nie zapomnij o hashtagach – zwłaszcza na Instagramie, gdzie przekaz nastawiony jest na zdjęcie, treść, ale również hashtagi. Za ich pomocą dotrzesz do większej liczby osób i zwiększysz zaangażowanie odbiorców. Więcej o hashtagach pisaliśmy tutaj.
  • Konkursy – post na Facebooku i Instagramie może mieć także formę konkursową. Zachęcamy do przeprowadzania co jakiś czas, ciekawych i kreatywnych konkursów. Nie tylko na „polub zdjęcie i udostępnij post”, ale również na takie, które angażują odbiorców, skłaniając do wykonania innej akcji niż polubienie postu. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zaplanować konkurs na Facebooku, odsyłamy do tego artykułu.

Podsumowanie

O tworzeniu angażujących postów na Facebooka i Instagrama można by pisać w nieskończoność. Oczywiście jest jeszcze mnóstwo pomysłów, które warto przetestować na swoich kanałach społecznościowych i sprawdzić ich potencjał. Pamiętaj jednak, że jeśli masz świetny pomysł na post, wykorzystaj korzystając z powyższych wskazówek.

Tworzenie postów polega również na testowaniu, co się sprawdza u danej grupy docelowej, a co nie. Dlatego trzymamy kciuki, aby Twoje posty na Facebooku i Instagramie odniosły wysokie zasięgi oraz dużą ilość aktywności!