Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak skutecznie korzystać z narzędzia Google Keyword Planner?

Patrycja 7 października 2021

Niezależnie od tego, czy chcesz zacząć pozycjonować stronę internetową, czy zainwestować w płatne reklamy w Google ADS, musisz na samym początku poznać zainteresowania swoich odbiorców, czyli to, czego szukają w Internecie. Oczywiście można kierować się intuicją, lecz na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które ułatwiają pracę i przedstawiają dane, dzięki którym można zacząć wdrażać konkretne działania! Narzędzie, które chciałabym wam przedstawić, to Google Keyword Planner. Niektórym jest on już bardzo dobrze znany, a tych, którzy chcą go lepiej poznać, zapraszam do lektury!

Czym są słowa kluczowe?

Najprościej mówiąc słowa kluczowe to frazy, hasła i wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę Google, gdy potrzebują znaleźć informacje na dany temat. Słowa kluczowe mogą być zarówno ogólne, jak np. „telefon”, jak i bardziej szczegółowe, np. „telefon komórkowy dla seniorów”. Oczywiście występuje szerszy podział fraz kluczowych, lecz w tym artykule nie będziemy się w niego zagłębiać.

Rodzaje tych fraz posiadają swoje „właściwości”, a dzięki odpowiedniej wiedzy i umiejętnemu dobraniu fraz kluczowych, mogą one generować ruch na stronie. Dlatego zarówno w pozycjonowaniu, jak i kampaniach Google ADS odpowiedni dobór kluczowych fraz ma szczególne znaczenie, ponieważ to dzięki nim potencjalni klienci mogą trafić na Twoją stronę www i dokonać konwersji.

Dlaczego warto używać słów i fraz kluczowych?

Działanie wyszukiwarki Google opiera się na dostarczaniu użytkownikom najbardziej trafnych wyszukiwań, które wyświetlane są w SERP-ie właśnie po wpisaniu danej frazy. Za pomocą słów kluczowych internauci poszukują informacji, usług, produktów czy opinii, których aktualnie potrzebują, dlatego warto zastanowić się nad poprawnym doborem wyrażeń. Słowa kluczowe kryją w sobie bardzo duży potencjał, który wykorzystany w odpowiedni sposób pozwala zwiększyć widoczność witryny i pozyskać nowych klientów.

Co to jest Google Keyword Planner?

Google Keyword Planner (nazwany również Planerem słów kluczowych Google) jest darmowym narzędziem udostępnionym przez Google, które pozwala zarówno na znalezienie nowych słów kluczowych, jak i sprawdzenie danych historycznych. Korzystanie z narzędzia jest darmowe pod warunkiem, że posiadasz utworzone konto w Google ADS. Jeśli jeszcze go nie masz, nie martw się – założenie konta jest bardzo proste i szybkie.

Dzięki niemu odkryjesz nowe frazy lub wykryjesz te, które dobrze konwertują i przyniosą sukces w zaplanowanych kampaniach reklamowych ADS, czy pozycjonowaniu.

Funkcje Planera słów kluczowych

Obsługa Planera słów kluczowych jest niezwykle intuicyjna i nieskomplikowana, dlatego jest to świetne narzędzie zarówno dla specjalisty, jak i osoby początkującej, która stawia pierwsze kroki w planowaniu kampanii marketingowej. Do najważniejszych funkcji Planera słów kluczowych możemy zaliczyć:

  • znalezienie nowych fraz kluczowych zarówno dla kampanii SEO, jak i ADS,
  • sprawdzenie sezonowości dla słów kluczowych,
  • poznanie stawek za reklamę dla danego słowa kluczowego,
  • możliwość zaplanowania budżetu dla danej frazy lub grupy fraz,
  • możliwość porównania kilku fraz,
  • poznanie danych dotyczących liczby wyszukiwań oraz danych historycznych słowa,
  • możliwość prognozowania skuteczności fraz,
  • sprawdzenie jakich fraz używa konkurencja.

Jak działa Planer słów kluczowych?

Będąc na koncie Google ADS, wejdź w zakładkę „Narzędzia i Ustawienia” i wybierz „Planer słów kluczowych”.

Po załadowaniu się strony zobaczysz dwie opcje do wyboru „Poznaj nowe słowa kluczowe” oraz „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”.

Poznawanie nowych słów kluczowych – jak to zrobić?

Wybierając pierwszą opcję – „Poznaj nowe słowa kluczowe” zobaczysz (jak sama nazwa na to wskazuje) propozycje nowych fraz kluczowych, dzięki którym dotrzesz do potencjalnego klienta. Do wyboru masz ponownie dwie opcje – możesz samodzielnie wpisać słowa kluczowe związane z Twoją ofertą, produktem czy usługą, bądź wkleić adres witryny, a Google wyszuka hasła powiązane z jej zawartością.

Opcja 1: Samodzielne wpisanie fraz

Warto zaznaczyć także, że w pasku można podać więcej niż jedną frazę oraz wybrać interesujący nas kraj i język.

Opcja 2: Podanie adresu strony

Jak można zauważyć, Google również podaje wskazówki względem dodawanych fraz, więc cała czynność jest bardzo prosta.

Dla przykładu posłużę się frazą „czerwone szpilki”, którą wpiszę w pasku wyszukiwania.

Na początku strony pojawia się nam duży wykres, który przedstawia trendy wyszukiwania dla wybranej przeze mnie frazy. Nad wykresem znajdują się dodatkowe kafelki ze słowami, które pozwalają zwiększyć zakres wyszukiwania dla podanego hasła. Czerwona linia na wykresie przedstawia wyszukiwania ze smartfonów, natomiast niebieska wyszukiwania ogółem.

Bardzo fajną opcją jest możliwość zmiany danych z wykresu. Klikając w prawym górnym rogu na „Wykresy”, możemy zobaczyć dane dotyczące średniej ilości wyszukiwań z różnych urządzeń – smartfonów, tabletów oraz komputerów. Wybierając ostatnią opcję, zobaczymy wykres kołowy z podziałem na województwa, bądź miasta, z których pochodzą wyszukiwania na dane hasło.

Podział na urządzenia:

Podział na lokalizacje:

Poniżej wykresu widzimy tabelę z podanymi wcześniej frazami oraz propozycje od Google. Tabela została podzielona między innymi według średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, konkurencji, stawki za górę strony, czy udziale w wyświetleniach.

Wyświetlane kolumny możesz edytować i dostosować do własnych potrzeb.

Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy

Drugą opcją oferowaną przez Google Keyword Planner jest poznanie prognoz i danych historycznych dla fraz, dzięki czemu można zauważyć jakie zmiany zachodziły w określonym czasie oraz estymować koszt kampanii. Tutaj musisz mieć już wybrane wcześniej frazy kluczowe, które wpiszesz w wyznaczonym miejscu i klikniesz „Rozpocznij”.

W kolumnie po lewej stronie pojawiają się takie opcje jak: „Prognoza” oraz „Plan słów kluczowych” (zapisane słowa kluczowe, wykluczające słowa kluczowe).

Opcja 1: Prognoza

W zakładce „Prognoza” znajdziesz dane, które informują o tym, iż na frazę „czerwone szpilki” możesz uzyskać:

  • 1 300 kliknięć,
  • 16 000 wyświetleń,
  • 270 dokonanych konwersji,
  • a koszt kampanii na frazę „czerwone szpilki” wyniesie 1 600 zł.

Pamiętaj jednak, że powyższe dane to prognoza i skierowane są głównie do osób, które chciałyby zacząć reklamować się w Google ADS.

Opcja 2: Plan słów kluczowych

Pomocą w planowaniu kampanii i wyborze fraz kluczowych jest również opcja „Zapisane słowa kluczowe”, która ukazuje dane historyczne dla słowa kluczowego. Dzięki niej można sprawdzić zainteresowanie internautów wybraną frazą w danym przedziale czasowym.

Wykres przedstawia trendy wyszukiwania od daty, którą wybierzesz jako początkową (możesz ją edytować w każdym momencie). Natomiast poniżej znajduje się tabela prezentująca wybrane słowo kluczowe, jego średnią miesięczną liczę wyszukiwań, stawkę za górny zakres (dla reklam ADS) oraz konkurencyjność frazy.

Google Keyword Planner – podsumowanie

Podsumowując, obsługa narzędzia udostępnionego przez Google nie jest skomplikowana, lecz jak mogłeś zauważyć – bardzo prosta i intuicyjna. Dzięki planerowi słów kluczowych istnieje szansa zdobycia wielu cennych informacji za darmo. Poprzez ich odpowiednie wykorzystanie można przyczynić się do wzrostu ruchu i zasięgu strony. Warto również dodać, że narzędzie to pozwala na sprawdzenie fraz nie tylko z Polski, ale i z innych krajów, co jednocześnie daje możliwość poznania innych rynków!