Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak sprawdzić statystyki strony internetowej?

Jak sprawdzić statystyki
Dawid 17 listopada 2020

Statystyki strony bądź sklepu internetowego to zbiór danych liczbowych związanych z popularnością określonej witryny. Dzięki nim można sprawdzić ruch na stronie oraz przeprowadzić dogłębne analizy pozwalające zbadać zjawiska zachodzące w witrynie internetowej. Na ich podstawie możemy wyciągać wnioski oraz optymalizować witrynę w celu zwiększenia ruchu, konwersji czy sprzedaży.

Czy wiesz, na co warto zwrócić uwagę, jak szukać i jak przetwarzać gromadzone dane? W poniższym artykule przybliżymy ten temat i omówimy najbardziej popularne narzędzia analityczne, które warto znać, prowadząc biznes w Internecie. Gotowy? Zaczynamy!

Jakie dane możemy zbierać i analizować?

Każde narzędzie analityczne charakteryzuje się gromadzeniem oraz przetwarzaniem odmiennych danych analitycznych. Poprzez wdrożenie kodu analitycznego Google Analytics na swojej stronie internetowej możemy gromadzić dane i zyskać dostęp do ponad 100 różnych czynników oraz analiz związanych z ruchem na stronie internetowej. Brzmi świetnie, prawda?

Nie wiesz jak zacząć pozycjonowanie stron? Pomożemy Ci!

Popularne statystyki strony internetowej w Google Analytics

  • Najpopularniejsze podstrony na stronie internetowej (możliwość przeanalizowania najbardziej popularnych usług czy produktów);
  • Współczynnik konwersji (statystyki sprzedaży / wykonanie określonych akcji / mikro konwersje);
  • Kanały, z których użytkownik trafił na Twoją stronę internetową (np. Social Media / Ruch organiczny / Płatne reklamy / Odesłania / inne);
  • Ilość użytkowników (w danym dniu / miesiącu / okresie);
  • Ruch na stronie i odbiorcy (użytkownicy / nowi użytkownicy / sesje);
  • Informacje o użytkownikach (dane demograficzne / geograficzne / zainteresowania / przeglądarka / inne);
  • Zachowania użytkowników (strony wejścia / wyjścia / współczynnik odrzuceń);
  • Oraz wiele innych danych, które można także porównywać do różnych okresów.

Skorzystaj także z naszego poradnika – jak sprawdzić pozycję w Google!

Zauważ, że Google Analytics gromadzi oraz przetwarza dane związane z ruchem użytkowników na Twojej stronie internetowej. Co zrobić aby sprawdzić ilu użytkowników weszło na Twoją stronę z wyszukiwarki internetowej? Do tego przyda się m.in. narzędzie Google Search Console.

Google Search Console to narzędzie analityczne badające Twoją stronę pod względem jej widoczności oraz ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Sprawdź jak założyć konto w Google Search Console!

Popularne statystyki w Google Search Console

  • Łączna liczba kliknięć w Twoją stronę;
  • Łączna ilość wyświetleń Twojej strony;
  • Średni współczynnik CTR;
  • Średnia pozycja w wynikach organicznych;
  • Zapytania generujące wyświetlenia i ruch;
  • Najczęściej wyświetlane i klikane strony;
  • Kraje / urządzenia z których generowany jest ruch organiczny;
  • Najczęściej linkowane strony;
  • Najczęściej linkowane anchory;

Google Search Console przetwarza dane związane z wyświetlaniem Twojej strony w wyszukiwarce internetowej, a nie dane odnośnie tego, co użytkownicy robią na Twojej stronie. Warto wdrożyć oba narzędzia analityczne Google Search Console oraz Google Analytics!

Na rynku istnieje bardzo dużo różnych narzędzi analitycznych, które przetwarzają także inne dane, których nie podają wyżej wymienione narzędzia. W zależności od Twoich potrzeb, można analizować m.in.:

  • Profil linków przychodzących;
  • Widoczność strony w TOP 3 / TOP 10 / TOP 50;
  • Naszą konkurencję;
  • „Moc” domeny;
  • Mapę ciepła strony;
  • Video sesje użytkowników;

Dlaczego warto sprawdzać statystyki strony internetowej?

Dzięki dostępowi do statystyk swojej strony – zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych – mamy możliwość optymalizowania na bieżąco naszej strony oraz poprawiania wyników sprzedażowych. Zgromadzone dane dają nam precyzyjne informacje o naszych użytkownikach, ich zachowaniu na stronie oraz ewentualnych błędach na witrynie.

Pozostałe zalety wdrożenia analityki internetowej na Twojej witrynie:

  • analiza grupy docelowej – możesz precyzyjnie sprawdzać statystyki takie jak: płeć, lokalizacja, wiek, zainteresowania oraz inne parametry;
  • analiza statystyk czasowych – dotycząca wzrostu widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania;
  • prowadzenie efektywnego marketingu – dzięki gromadzonym danym będziesz mógł lepiej organizować akcje marketingowe;
  • analiza błędów występujących na witrynie – za pomocą Google Search Console na bieżąco otrzymasz komunikaty o występujących błędach, które mogą być powodem słabej widoczności w wynikach organicznych;

Warto zaznaczyć, że wyżej wymienione narzędzia Google Analytics* oraz Google Search Console są zupełnie za darmo.

* Jeśli usługa wysyła do Analytics więcej działań miesięcznie, niż zezwalają na to Warunki korzystania z Google Analytics – w interfejsie użytkownika może pojawić się ostrzeżenie, a dostęp do raportów może zostać zablokowany. To wiąże się z koniecznością wykupienia Google Analytics 360.

Jeśli masz problem z założeniem oraz konfiguracją narzędzi analitycznych – napisz do nas.

Jak sprawdzić statystyki strony internetowej oraz ruch?

Statystyki strony internetowej możesz sprawdzić na wiele różnych sposobów. Potrzebna jest odpowiednia wiedza odnośnie doboru narzędzi, z których powinieneś skorzystać. Poznaj rekomendowane przez nas darmowe oraz płatne narzędzia analityczne.

Narzędzia darmowe

Google Analytics (link: https://analytics.google.com/analytics/web/)
Najbardziej popularne oraz proste w obsłudze narzędzie do analizowania danych oraz statystyk. Wystarczy założyć tam konto, dodać swoją witrynę oraz podpiąć kod analityczny. Samo założenie konta nie powinno zająć Ci dłużej niż 2 minuty. Gromadzone dane są bardzo rozbudowane.

Google Analytics

Bing & Yandex (link: https://www.bing.com/toolbox/webmaster, https://webmaster.yandex.com/welcome/)
Interesującą alternatywą dla narzędzia Google Analytics są narzędzia dla Webmasterów Bing oraz Yandex. Gromadzą one mniejszą ilość danych niż Google Analytics, ale zawierają szereg innych i cennych innych opcji, jak m.in. nagrywanie oraz analiza video sesji użytkowników.

Bing

Yandex

Google Search Console (link: https://search.google.com/search-console/)
Koleje narzędzie od Google dające możliwość analizy pozyskiwania ruchu na naszej stronie internetowej. Gromadzone w tym narzędziu dane dotyczą statystyk z pozyskiwania ruchu a nie odnośnie samego ruchu i zachowania użytkowników na naszej witrynie.

Google Search Console

Logi serwera
Bardzo często lekceważoną oraz zapominaną metodą pozyskiwania statystyk na stronie internetowej są logi serwera, które można sprawdzić u praktycznie każdego hostingodawcy w panelu klienta (Cpanel lub Direct Admin).

Google Trends (link: https://trends.google.com/trends/)
Narzędzie do statystyk internetowych stworzone przez Google. Prezentowane dane nie są dostępne w formie liczbowej, ale pozwalają oszacować popularność konkretnych fraz na podstawie danych procentowych. Jest to podstawowy materiał pomocniczy przy ocenie popularności stron konkurencji.

Google Trends

Planer słów kluczowych Google
Narzędzie Google związane z estymacją ruchu związanego z konkretną frazą kluczową lub grupą fraz. Narzędzie kalkuluje popularność miesięcznych wyszukiwań fraz w wynikach organicznych, a także płatnych.

Google keyword planner

Sprawdź, co daje pozycjonowanie strony!

Narzędzia płatne

Senuto (link: https://senuto.com/)
Oprogramowanie służące do analizy widoczności domeny w wynikach wyszukiwania, monitoringu fraz oraz analizy słów kluczowych. Senuto to zdecydowanie jedno z najlepszych na polskim rynku narzędzi do zbierania statystyk i analiz swojej strony, a także stron konkurencji. Cena od 99 zł na miesiąc.

Senuto

Semstorm (link: https://www.semstorm.com/pl)
Narzędzie umożliwiające analizę widoczności witryny internetowej pod kątem ilości wejść czy ilości słów kluczowych w TOP 10. Narzędzie analizuje także konkurencję oraz statystyki wejść na stronę w zestawieniu do 4 konkurencyjnych domen. Cena od 99 zł na miesiąc.

Semstorm

SimilarWeb (link: https://www.similarweb.com/)
Idealny soft do porównania danych z innymi domenami z danej branży lub z całego świata. Znajdziesz tam cenne informacje, których inne narzędzia nie udostępniają jak: współczynnik odrzuceń, czy czas spędzony na stronie. SimilarWeb w szczególności przyda się w kwestiach promocji sklepów internetowych oraz branży e-commerce. Pomoże także w przygotowaniu strategii oraz analiz online. Cena: indywidualnie dla „dużych graczy” oraz agencji.

Similar Web

Ahrefs (link: https://ahrefs.com/pl/)
Narzędzie analityczne dla osób zajmujących się marketingiem online profesjonalnie. Z Ahrefsa korzystają w głównej mierze SEOW’cy oraz webmasterzy. Narzędzie analizuje ruch na stronie z podziałem na podstrony oraz frazy. Posiada także bardzo duży zakres linków konkurencji oraz funkcję wykonania zaawansowanego audytu strony.

Semrush (link: https://www.semrush.com/)
Narzędzie dedykowane dla specjalistów SEO. Pokazuje statystyki strony od ruchu organicznego po ruch płatny, social media, analizę treści czy działania Cena: od 99$.

Searchmetrics (link: https://www.semrush.com/)
Soft pozwalający na zmierzenie statystyk wejść na stronę oraz widoczności słów kluczowych. Możesz sprawdzić wzrosty i spadki na określone frazy oraz to, które frazy generują dla Twojej strony największy ruch/widoczność.

Alexa (link: https://www.alexa.com/)
Jedno z najpopularniejszych narzędzi analizujących statystyki strony konkurentów. Przeznaczone jest głównie do badania największych serwisów, które charakteryzują się dużą popularnością. Statystyki domeny prezentowane w sofcie prezentowane są w postaci rankingu porównującego liczbę odwiedzin wszystkich monitorowanych serwisów. Poglądowe statystyki strony są bezpłatne, natomiast szczegółowe dane można uzyskać po wykupieniu konkretnego pakietu.

Sprawdź także, jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji!

Jak sprawdzić statystyki na stronie internetowej – podsumowanie

Analiza statystyk własnej domeny jak również statystyki stron konkurencji są podstawą prowadzenia działalności online. Umożliwia ona nie tylko rzetelne rozpoznanie rynku, ale także poznanie aktualnych trendów Google. Bierność w pozyskiwaniu statystyk własnej strony i brak zainteresowania działaniami konkurencji to bardzo duży błąd, który może okazać się niezwykle kosztowny.

Statystyki dają niezbędną wiedzę, a ich umiejętna interpretacja jest szczególnie potrzebna w analityce internetowej, pozycjonowaniu stron oraz w kampaniach reklamowych.