Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak stworzyć e-booka? Poradnik krok po kroku

Redakcja 29 lipca 2021

W pierwszym kwartale 2021 roku sprzedaż e-booków wzrosła aż o 38%! Możemy doszukiwać się w tej tendencji różnych powodów, jedno jest jednak pewne – w dobie digitalizacji wszystkiego, także e-booki ogrywają coraz bardziej znaczącą rolę na rynku treści cyfrowych.

Tworzenie e-booka może być jednak bardzo wymagającym zadaniem. Nie tylko musisz opracować odpowiednie, angażujące treści, ale również zadbać o to, aby cała oprawa graficzna była odpowiednio zaprojektowana, a finalny produkt prezentował się profesjonalnie. Sprawdź, o czym pamiętać tworząc e-booka!

Jakie są zalety e-booka i dlaczego warto go wydać?

Przy założeniu, że jesteś autorem bardzo witryny o bardzo dużym zakresie treści, która ma już stabilną pozycję na rynku i stałych czytelników generujących określoną liczbę wejść na stronę. Czy wówczas warto zawracać sobie głowę wydawaniem e-booka?

Do najważniejszych korzyści, które mogą płynąć z wydania e-booka należą:

  • Dostęp do e-booków zamieszczonych w sieci jest niemal natychmiastowy, co doskonale wpływa na jego popularność;
  • Często w zamian za dostęp do e-booka możesz uzyskać adres mailowy Klienta, który może zostać wykorzystany do marketingu;
  • W e-booku możesz zamieścić szczegółowe grafiki i wykresy, na które nie zawsze jest miejsce na Twoim blogu lub witrynie;
  • Wydawanie e-booka ogranicza koszty publikacji, wydania i dystrybucji – wszystko możesz zrobić na własną rękę;
  • E-booki pozwalają na umieszczanie w sobie odnośników i linków do innych Twoich treści, dzięki czemu możesz rozpowszechniać je w łatwy sposób.

Jakie korzyści z e-booków czerpią Twoi odbiorcy?

  • E-book może być otwarty w każdym miejscu, zarówno na telefonie, tablecie, jak i komputerze co sprawia, że jest niezwykle przenośną treścią;
  • Nie są fizyczne, a jeżeli dany odbiorca ma chęć lub potrzebę, może z łatwością zamienić go na formę fizyczną drukując zawartość;
  • E-booki posiadają szereg unowocześnień i udogodnień takich jak czytanie na głos, zwiększenie lub zmniejszenie czcionki i innych modyfikacji;
  • Znalezienie w nich informacji za pomocą narzędzia lupki jest niezwykle proste.

Czy e-booki są opłacalne?

To zależy od Twojej filozofii podczas jego tworzenia. Oczywiście możesz stworzyć odpłatnego e-booka, ale jedną z najczęściej stosowanych taktyk jest sprzedaż ich po wyjątkowo niskiej cenie, ale jednocześnie w jak największej ilości.

Zanim ustalisz cenę swojej publikacji warto zrobić rozeznanie na rynku, zbadać konkurencję i określić wartość w adekwatny sposób. Pamiętaj, że nie zawsze muszą to być korzyści materialne, nieraz mogą to być dane lub odwiedziny na danej witrynie.

Jaka jest struktura e-booka?

Struktura, wygląd i zawartość e-booka to kwestia niezwykle indywidualna. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że im bardziej oryginalna zawartość, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie Twoja publikacja odniesie sukces i wyróżni się na rynku wśród konkurencji.

Warto jednak brać pod uwagę to, do czego nasi odbiorcy są przyzwyczajeni. Treści w e-booku powinny być uporządkowane i ułożone według klucza lub schematu, który umożliwiłby proste odnalezienie się w jego zawartości. Warto również postawić na duża ilość infografik, która pomoże w zrozumieniu tego, co chcemy przekazać.

O czym może być e-book?

W zasadzie o… wszystkim 🙂

Kluczem do sukcesu jest jednak stworzenie e-booka o takiej tematyce, która zainteresuje Twoich odbiorców i sprawi, że będą oni chcieli po nasza publikację sięgnąć. Warto również przekazywać odbiorcom informacje, które mieszczą się w granicach naszej działalności. Jeżeli jesteśmy specjalistami w jakiejś dziedzinie, treści, które prezentujemy z tego zakresu będą automatycznie brzmiały dużo bardziej autentycznie!

Niezależnie od tego, jaki temat wybierzesz, pamiętaj, że treści musza być zweryfikowane, a informacje umieszczone w środku – oparte na faktach. Warto dysponować zgromadzonymi przez siebie danymi, które pozwolą Ci udowodnić wiedze, którą pragniesz przekazać.

Czy możesz edytować e-booka po publikacji?

Nie! E-book może być edytowany tylko do momentu kiedy zdecydujemy się go wydać lub opublikować w sieci, dlatego tak ważne jest to, aby wielokrotnie sprawdzać jego ostateczną wersję przed publikacją.

Dodatkowo formaty, które są stosowane do publikacji e-booków muszą być nieedytowalne, aby chronić Twoją pracę, aby nie dało się jej zmienić i zmodyfikować.

Jak czytać e-booka?

Niezaprzeczalną zaleta e-booków jest to, że mogą być one czytane na wielu urządzeniach, począwszy od iPhone’ów, przez telefony z Androidem, Macbooku, PC i czytnikach e-booków, takich jak Nook i Kindle. Oba wymienione czytniki cieszą się niesamowitą popularnością wśród miłośników e-booków, a dodatkowo mogą oni z łatwością przechowywać na nich wybrane treści.

W jakim formacie zapisać e-booka?

Jeżeli chcemy opublikować e-booka, możemy to zrobić za pomocą jednego z najpopularniejszych formatów. To, który z nich wybierzemy zależy tylko od nas i naszych preferencji.

PDF

Pliki PDF są najpopularniejszym rozszerzeniem stosowanym w e-bookach. Rozszerzenie „PDF” oznacza „Portable Document Format” i najlepiej nadaje się do e-booków przeznaczonych do czytania na komputerze

EPUB

Ten typ pliku oznacza „publikację elektroniczną” i jest bardziej elastycznym formatem e-booków. Format ten pozwala na „płynność tekstu” dzięki czemu może się on modyfikować i dopasowywać do poszczególnych urządzeń. Rozszerzenie to sprawdza się zwłaszcza tam, gdzie e-booki są czytane na mniejszych ekranach, takich jak smartfony, a także Nook od Barnes and Noble.

 

MOBI

Format MOBI pochodzi z oprogramowania Mobipocket Reader, które zostało zakupione przez Amazon w 2005 roku, aczkolwiek zakończyło swoją działalność w 2016 roku. Pozostało jednak popularnym formatem ebooków, który jest kompatybilny z większością czytników.

AZW

Jest to typ rozszerzenia stworzonego dla Kindle , urządzenia e-czytnika firmy Amazon. Jednak użytkownicy mogą również otwierać ten format plików na smartfonach, tabletach i komputerach.

Jak napisać e-booka krok po kroku?

  1. Wybierz temat, który odpowiada potrzebom odbiorców

Pamiętaj o tym, że głównym celem publikacji Twojego e-booka jest to, aby przyciągnął on swoją treścią jak największa ilość potencjalnych odbiorców. Temat powinien być skonstruowany w taki sposób, aby zachęcić ludzi do pobrania e-booka. Wobec tego nie powinieneś zbytnio odbiegać od tematów, które dotyczą Twojej firmy, marki lub działalności, jeżeli chcesz, aby zachowała ona spójność.

Równie istotne jest odpowiednie nazewnictwo e-booka, które pomoże Ci w przyciągnięciu uwagi. O ile w przypadku publikacji internetowych w grę wchodzi również SEO, o tyle w przypadku tytułów e-booka chodzi nam tylko i wyłącznie o przyciągnięcie uwagi, które zakończy się pobraniem publikacji. Najpopularniejsze formy nadawania tytułów (X to dowolna liczba):

  • X najlepszych praktyk w…
  • Wprowadzenie do …
  • X najczęściej zadawanych pytań dotyczących …
  • X problemów dotykających branżę …

 

  1. Zatrzymaj ich wprowadzeniem

Wbrew pozorom, odpowiednie wprowadzenie może sprawić, że potencjalny odbiorca poczuje się jeszcze bardziej zainteresowany nasza publikacją. Przede wszystkim powinniśmy opisać, jakie korzyści będą płynąć z zapoznania się z publikacją. Z pewnością, jako twórca, warto wyobrażać sobie e-booka jako przyspieszony kurs w danej dziedzinie.

  1. Pisz każdy rozdział indywidualnie

Warto podchodzić do pisania poszczególnych rozdziałów jak do wyjątkowo dopracowanych postów na blogi. Dzięki temu skutecznie i metodycznie będziesz podchodził do pisania treści, każdą część traktując w wyjątkowy sposób. Warto jednak ustalić sobie strukturę wpisu, która będzie powtarzalna dla każdego rozdziału, aby odbiorcy odczuwali spójność w treści e-booka. Pamiętaj również o tym, aby język, którym się posługujesz był odpowiednio dobrany do Twoich odbiorców!

Jak sprawić, aby treść e-booka była bardziej przystępna dla czytelników? To proste, powinieneś trzymać się podobnych zasad jak tych w tworzeniu postów:

  • Użyj w tytule przymiotników i określeń, które podkreślą wartość Twojej oferty. Będą to przymiotniki takie jak „niesamowity”, „niesamowity” lub „najwyższy”,
  • Zachowaj spójność formatu książki, aby stworzyć kompletny model dla czytelników i poprawić ich zrozumienie materiału,
  • Korzystaj z formatowania — takiego jak listy punktowane, pogrubiony tekst, kursywa i zmiany rozmiaru czcionki — aby przyciągnąć uwagę ludzi do najważniejszych treści lub podkreślić pewne aspekty, które czytelnicy mają zapamiętać.

 

  1. Zaprojektuj wizualną część e-booka

Pamiętaj, że każdy odbiorca jest w pierwszym odruchu wzrokowcem. To właśnie odpowiednia szata graficzna i okładka sprawia, że odbiorca zapragnie sięgnąć właśnie po Twoja publikację. Warto dołożyć wszelkich starań, aby szata graficzna e-booka była maksymalnie spójna i ciekawa. Istotne są nie tylko stosowane fonty, ale również kolory, których używamy.

  1. Zadbaj o atrakcyjne treści wizualne

Zarówno grafiki, jak i inforgrafiki, wykresy i wszystkie wizualne formy przekazywania wiedzy będą trudne do odpowiedniego zamieszczenia w e-booku tak, aby nasz odbiorca mógł je maksymalnie wykorzystać. Warto jednak poświęcić odpowiednią ilość czasu na zaprojektowanie właściwej szaty wizualnej, gdyż wówczas nasz e-book zyska na wartości. Pamiętaj, że grafiki pomagają niektóre tematy zrozumieć i przyswoić.

  1. Umieść statystyki i poprzyj swoją tezę badaniami

Pamiętaj, że treści i informacje, które przekazujesz nie mogą być wymyślone. Ważne jest to, aby przekazywana wiedza była wartościowa. Dlatego warto popierać swoje przemyślenia i teorie badaniami, statystykami i prawdziwymi informacjami, które pomogą zrozumieć zagadnienie.

  1. Umieść odpowiednie wezwania do działania w swoim ebooku

Jeżeli jesteś już na ostatniej prostej w tworzeniu swojego e-booka, pamiętaj, aby wykorzystać go do aktywnej promocji swojej strony/marki/firmy. Zoptymalizuj je pod kątem generowania leadów i odpowiedniej konwersji. Jak to zrobić?

Możesz umieszczać CTA na poszczególnych stronach swojej książki. Jeżeli chcesz stworzyć skuteczną promocję, kanałów do promocji e-booka jest mnóstwo – począwszy od mailingu aż po posty na SM. Warto w sowim e-booku umieszczać hiperłącza, które będą przenosiły na inne strony, np. landing page Twojej witryny.

  1. Promuj swojego e-booka

Twój e-book jest produktem jak każdy inny, a tym samym wymaga odpowiedniej promocji, dzięki której dowie się o nim jak największa ilość potencjalnych odbiorców. Warto stworzyć specjalny landing page dla Twojej publikacji, która może jednocześnie pełnić role wstępu. Reklamuj go i bądź z niego dumny, a Twoi odbiorcy z pewnością go docenią!

Pomysły na e-booki – nasze propozycje

Jeżeli chciałbyś napisać e-book, który wpłynąłby na odbiór Twoich treści, ale nie do końca wiesz, co chciałbyś w nim przekazać możesz skorzystać z naszych propozycji. Poniżej przedstawię Ci najpopularniejsze „ścieżki” tworzenia publikacji internetowych, które same podsuwają Ci pomysły. Wystarczy opracować do nich odpowiednią i ciekawą treść

Nowe badania

Jeżeli Twoja branża lub produkt dotyczy zagadnienia, które stale się rozwija, najnowsze badania z tego zakresu stanowią idealny temat do napisania e-booka. Dzięki temu nie tylko udowodnisz potencjał, który posiada Twój produkt, ale także zaciekawisz kogoś i przekażesz wiedzę.

Historia

Masz do opowiedzenia ciekawa historię, swoją lub innego zagadnienia? Odbiorcy kochają ciekawe opowieści, które dodatkowo niosą w sobie jakiś przekaz.

Prezentacja produktu

Wbrew pozorom, e-booki to świetne narzędzie do obszernego opowiedzenia historii Twojego produkty, dzięki czemu z pewnością jeszcze bardziej zainteresujesz swoich Klientów i odbiorców. Wystarczy, że poprzesz jego powstanie odpowiednią historia i zaprezentujesz absolutnie wszystkie zalety.

Poradnik

Zdecydowanie najpopularniejsza forma e-booka, która zawiera uniwersalne rady na dany temat. Wskazówki i tipy to coś, czego ludzie zdecydowanie poszukują.

Tworzenie e-booka – podsumowanie

Jak widzisz, nie ma jednej prostej recepty na stworzenie dobrego e-booka. Pamiętaj, że nie warto tworzyć go na siłę, jeżeli nie wiesz sam, jakie treści chcesz przekazać. Równie ważne jak stworzenie e-booka jest przeprowadzenie dokładnych badań konkurencji, aby upewniać się, że poruszamy temat, który dotychczas nie został jeszcze obszernie omówiony. Warto jednak rozważyć stworzenie swojej publikacji, gdyż zdecydowanie daje ona pole do popisu w marketingu!