Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak stworzyć kampanię produktową (PLA) w Google Ads?

Rafał 5 sierpnia 2021

Czym jest kampania produktowa ?

Kampania produktowa zwana także PLA (ang. Product Listing Ads), to typ reklamy, w której w efektywny sposób możemy przedstawić ofertę sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. Wyświetlana jest ona nad wynikami wyszukiwania (niezależnie od reklam tekstowych), w karcie „Zakupy”, w witrynach partnerów w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej Google (w tym YouTube, Gmail i Google Discover), a nawet w karcie „Grafika”. Należy pamiętać, że nie promujemy za jej pomocą usług i nie promujemy marki – głównym jej celem jest sprzedaż. Reklamy po kliknięciu, przekierowują klienta do strony produktu z reklamy.

Reklama w kampanii produktowej składa się z takich elementów jak:

  • Zdjęcie produktu,
  • Tytuł,
  • Cena,
  • nazwa sklepu.

Dzięki tym informacjom potencjalni klienci zyskują więcej informacji o produkcie, a są to użytkownicy, którzy są już na dalszym etapie zakupowym.

W porównaniu do innych kampanii, prowadzenie kampanii PLA jest dość ograniczonym sposobem reklamowania swojego produktu. Pozwala ona nam na: wybór produktów, które chcemy reklamować na podstawie pliku produktowego przesłanego do Merchant Center, ustawienie odpowiedniej stawki, a także możliwość wykluczenia słów kluczowych. Natomiast słowa kluczowe, które powodują wyświetlanie się reklam, są automatycznie dobierane przez system Google’a – nie mamy wpływu na ten proces. Mamy jednak możliwość wykluczyć te słowa, które nie są odpowiednie dla naszej kampanii.

Przykład reklamy produktowej wyświetlanej nad wynikami wyszukiwania:

Zalety kampanii produktowej PLA

Użytkownik, wpisując dane hasło w wyszukiwarce, może zobaczyć więcej niż jedną reklam z Twojego sklepu, a dodatkowo razem z reklamą produktową może się wyświetlić reklama tekstowa, zwiększając w ten sposób widoczność Twojej oferty. Masz także możliwość sprawdzenia konkretnych statystyk dla danego produktu – dzięki temu wiesz które produkty sprzedają się lepiej, a które gorzej. Inną zaletą kampanii PLA jest umieszczenie najważniejszych informacji o produkcie w reklamie tj. zdjęcie produktu, tytuł, w którym są zawarte podstawowe informacje o produkcie np. rower górski + „marka” + „rozmiar” + „kolor” i przede wszystkim cena. To wszystko sprawia, że oferta jest bardziej dopasowana do klienta, a on dokonuje bardziej przemyślanych zakupów. Łatwe zarządzanie kampanią umożliwia tworzenie w Google Ads grup produktów, aby ustawić dla nich odpowiednie stawki.

Cele kampanii produktowej

Jak już wspomniałem wcześniej, głównym i najczęściej wybieranym celem kampanii produktowej (PLA) jest sprzedaż produktów – najlepiej takich z wysoką marżą tak, aby osiągnąć jak największy zwrot z inwestycji. Inne cele, które Google Ads oferuje nam do wyboru to „potencjalni klienci”, czyli zachęcenie potencjalnych klientów do zainteresowania się oferowanymi przez Ciebie produktami. Trzecim, ostatnim celem jaki możemy wybrać w kampanii PLA to „ruch w witrynie”, czyli zachęcanie potencjalnych klientów do odwiedzenia strony Twojego sklepu.

Co jest potrzebne do prowadzenia kampanii produktowej ?

Aby utworzyć kampanię produktową, należy w pierwszej kolejności utworzyć konto Google Merchant Center (GMC), który pozwala nam na zarządzanie informacjami o naszym sklepie oraz produktami poprzez plik produktowy, który przesyłamy do GMC. Na tym etapie ważne jest, aby wygenerować na platformie sklepu, z którego korzystamy – plik produktowy (jest to baza danych o produktach, w której znajdują się takie informacje jak nazwa produktu, jego opis, stan magazynowy, cena i ewentualna promocja oraz linki do zdjęć, a także linki ze stronami gdzie można kupić dane produkty) i przesłanie go do GMC. Po skonfigurowaniu Google Merchant Center, należy go połączyć z Google Ads – dzięki temu zaimportujemy produkty, które chcemy reklamować w Google. Pamiętaj, aby produkty spełniały zasady reklam produktowych (więcej tutaj: https://support.google.com/google‑ads/answer/6149970?hl=pl). Ważne jest także, aby przesyłać aktualny plik danych co najmniej raz na 30 dni.

Rodzaje kampanii produktowej

Standardowa kampania produktowa

Jest to najczęściej wykorzystywany typ kampanii PLA. Jest ona tworzona zazwyczaj wtedy gdy mamy nowe konto reklamowe lub mamy za mało uzbieranych danych, aby utworzyć kampanię inteligentną. Standardowa kampania daje większą możliwość konfiguracji i optymalizacji. Pozwala ona nam na m.in. na segmentacje grup reklam, wykluczenia słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników, dostosowanie stawek do odbiorców lub urządzeń, wybór lub wykluczenie danej lokalizacji geograficznej, ustawienie harmonogramu wyświetlania się reklam i ustalanie priorytetów kampanii oraz wybór strategii ustalania stawek (do wyboru mamy: CPC ustawiane samodzielnie, docelowy ROAS i maksymalizacje kliknięć).

Inteligentna kampania produktowa

Inteligentna kampania PLA to połączenie standardowej kampanii PLA z kampanią remarketingową w sieci reklamowej, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do maksymalizacji konwersji. W tej kampanii nie mamy tak szerokiej możliwości jej konfiguracji i optymalizacji jak w przypadku standardowej kampanii produktowej. Mamy możliwość wyboru tylko jednej strategii ustalania stawek: maksymalizuj wartość konwersji. Należy także zapewnić odpowiednią ilość danych (co najmniej 100 aktywnych użytkowników w ciągu ostatnich 30 dni na listach remarketingowych). Pomimo tych ograniczeń, warto skorzystać z takiego rozwiązania. Zaletami tej kampanii są: ciągłe ulepszenia sztucznej inteligencji, która bierze pod uwagę więcej danych, niż człowiek byłby w stanie przeanalizować, inne zalety tej kampanii to możliwość użycia remarketingu oraz szybkość i łatwość jej stworzenia, a także minimalny udział przy jej bieżącym zarządzaniu.

Instrukcja tworzenia kampanii produktowej krok po kroku

Aby utworzyć kampanię produktową, należy na koncie Google Ads przejść do zakładki kampanie w sekcji „wszystkie kampanie” i kliknąć „+” w celu utworzenia nowej kampanii.

W pierwszej sekcji, dla kampanii PLA mamy do wyboru 3 cele, które zostały wcześniej omówione: sprzedaż, potencjalni klienci i ruch w witrynie. Dla tego przykładu wybieramy „sprzedaż”, który jest głównym oraz najczęściej wybieranym celem kampanii produktowej.

 

W kolejnej sekcji, jako typ kampanii wybieramy „produktowa”.

 

W następnych sekcjach należy wybrać konto Merchant Center, kraj, w jakim są sprzedawane produkty oraz podtyp kampanii. W tym przykładzie wybierzemy ”standardowa kampania produktowa”. Klikamy „dalej”.

 

 

W następnym kroku nadajemy nazwę swojej kampanii.

 

 

W sekcji „stawki i budżety” mamy możliwość wyboru strategii ustalania stawek i budżetu dziennego. W pierwszej kolejności wybieramy strategię. W standardowej kampanii produktowej mamy do wyboru 3 strategie: CPC ustawiane samodzielnie, docelowy ROAS i maksymalizacje kliknięć. Krótko wyjaśnimy, na czym one polegają:

  • CPC ustawiane samodzielnie – tutaj maksymalny koszt kliknięcia (CPC) dla naszej reklamy ustawiamy ręcznie.
  • Docelowy ROAS – w tej strategii, Google Ads automatycznie ustala stawki tak, aby osiągnąć jak największą wartość konwersji przy zachowaniu ustawionego docelowego zwrotu z nakładów na reklamę (ROAS). Przy tej strategii wpisujesz swój docelowy ROAS (wartość procentowa).
  • Maksymalizacja kliknięć – w tym przypadku, Google Ads automatycznie ustala stawki tak, aby uzyskać jak największą liczbę kliknięć w ramach Twojego budżetu.

Po wybraniu strategii należy wpisać budżet dzienny – jest to średnia dzienna stawka, jaką chcesz wydać (twoje łączne wydatki w ciągu danego miesiąca nie przekroczą kwoty budżetu dziennego pomnożonej przez średnią liczbę dni w miesiącu).

Do wyboru mamy jeszcze możliwość ustawienia priorytetu kampanii.

W następnej sekcji – „kierowanie”, mamy możliwość wyboru sieci i lokalizacje, na które chcemy kierować naszą kampanię.

Ostatnim krokiem jest wybór daty rozpoczęcia i zakończenia kampanii oraz nadanie nazwy grupie reklam.

Klikamy „utwórz kampanię”. Po jej utworzeniu zostaniemy automatycznie przeniesieni do panelu głównego konta do zakładki „grupy reklam”. Tutaj będzie znajdować się nasza grupa reklam. Aby przejść do produktów, kliknij w nazwę grupy reklam lub kliknij z boku w zakładkę „grupy produktów”. W tym miejscu masz możliwość wyboru czy chcesz reklamować wszystkie produkty czy dany produkt lub grupę produktów. Jeśli chcesz reklamować konkretny towar, kliknij w „+” który się znajduje obok grupy produktów „wszystkie produkty”. Zostaniesz przekierowany do okna, w którym będzie możliwość podziału grupy według: marki, identyfikatora produktu, warunku, typu produktu, kanału, wyłączności kanału i według etykiety własnej. Wybierz produkty, które chcesz reklamować i kliknij „kontynuuj, by zmienić stawki” lub „zapisz bez zmiany stawek”. To wszystko! Teraz należy obserwować kampanię, sprawdzać jak się zachowuje jakie wyniki osiąga i wprowadzać usprawnienia, na bieżąco ją optymalizować.

Podsumowanie

Kampanie produktowe to idealne rozwiązanie dla osób działających w e-commerce. Jeżeli Twoim celem jest sprzedaż, to ten typ kampanii będzie idealny dla ciebie. Masz do wyboru zarówno standardową kampanię produktową jak i inteligentną oraz wiele innych ustawień, dzięki którym możesz odpowiednio pokierować swoją kampanię. Jeżeli nie jesteś pewien swoich umiejętności lub zwyczajnie brakuje Ci doświadczenia ‑ skontaktuj się z nami! Nasz zespół fachowców pomoże ci w wyborze odpowiedniej decyzji. A może potrzebujesz kogoś, kto odpowiednio zaopiekuje się twoją kampanią? Zadzwoń lub napisz!