Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak tworzyć opisy kategorii produktów? Czy to ważne w kwestii pozycjonowania?

Jak tworzyć opisy kategorii produktów?
Redakcja 11 marca 2020

Opisy kategorii są często pomijanym elementem przez właścicieli stron i sklepów internetowych,  mimo iż mają duży wpływ na optymalizację witryny pod kątem SEO. Należy mieć na uwadze fakt, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania uzależniona jest od kilku czynników, do których niewątpliwie należą unikalne i wysokiej jakości opisy kategorii i produktów. W dzisiejszym artykule przedstawimy, jak stworzyć skuteczne opisy produktowe, które staną się wartościowe w kwestii pozycjonowania i zachęcą użytkownika do skorzystania z naszych usług, czy zakupu produktów na stronie. Zapraszamy do lektury!

Czym jest opis produktów?

Opis produktów jest tekstem, który znajduje się na konkretnej podstronie, wyjaśniającym użytkownikom, czym jest produkt lub usługa oferowana przez Ciebie i dlaczego użytkownicy powinni się nim zainteresować. Przede wszystkim taki opis odpowiada za wyjaśnienie wszystkich funkcji produktu lub usługi, jednocześnie zachęcając do zakupu. Dobrze napisany opis może skutecznie przekonać innych do zapoznania się z ofertą danej witryny. To również sposób, aby udowodnić odbiorcy, że sklep dobrze zna swoje produkty i dokładnie wie, co sprzedaje. Odpowiednio stworzony opis z wysokiej jakości treścią sprowadzi również ruch organiczny z wyszukiwarki, co w kwestii pozycjonowania stron internetowych jest niezwykle ważne.

Napisanie takiego opisu jest kluczowe, jeśli nasza strona posiada dużą ilość kategorii i produktów znajdujących się na danej podstronie. Klient czytając opisy na każdej z podstron chce się dowiedzieć wszystkiego o produkcie lub usłudze. W takich opisach znajdują się zazwyczaj informacje, do czego dany przedmiot służy, jakie ma zalety, zastosowanie, wykorzystanie oraz informacje o producencie.

Długość opisów kategorii

Niektórzy stawiają na krótkie i bardzo zwięzłe opisy kategorii, które nie przekraczają 1000 zzs (znaków ze spacjami). W takich przypadkach treść powstaje tylko na podstawie tego, aby „po prostu była” i znajdowała się na stronie, gdzie umieszcza się kilka fraz. Opisy zawierające do 1500 znaków umożliwiają lepsze zoptymalizowanie treści, a także wpływają na działania SEO, poprzez umieszczanie w nich najważniejszych słów kluczowych.

Zalecane jest, aby opisy kategorii zawierały treść od 2 do 3 tysięcy znaków. Pozwala to na zawarcie potrzebnych informacji, zachęcenie użytkownika do zakupu oraz przedstawienie produktu lub usługi, zachowując słowa kluczowe i odpowiadając na najważniejsze pytania. Dłuższa treść również lepiej wpływa na działania w zakresie SEO. Takie opisy powinny mieć tylko i wyłącznie konkretne dane bez tak zwanego „lania wody”, ponieważ nie zachęca to do dalszego czytania, a użytkownik nie dowiaduje się nic konkretnego. Dlatego zadbaj o rozbudowane i wartościowe opisy. W ich tworzeniu może pomóc bardzo innowacyjne narzędzie – Content Editor, od Surfer SEO. Za jego pomocą przygotujesz wartościowe i zoptymalizowane opisy, dzięki możliwości śledzenia użytych fraz kluczowych, nagłówków itp.

Odpowiadaj na pytania użytkowników

Opis produktu i kategorii powinien jak najbardziej zachęcić użytkownika do zapoznania się z produktem lub usługą i odpowiadać na jego potrzeby. Musi zawierać to, czego potrzebuje klient. Im więcej różnych informacji i elementów zamieścisz w opisie, tym zdecydowanie lepiej odbiorca pozna produkty czy usługi, które oferujesz.

Przygotowując opis kategorii lub produktu, warto odpowiedzieć na kilka istotnych pytań:

  • W jaki sposób działa produkt lub usługa?
  • Jakie ma zastosowanie?
  • Jak wyróżnia się na tle konkurencji?
  • Co może klient otrzymać w zamian?
  • Jakie ma zalety i dlaczego warto go kupić?
  • Do kogo skierowany jest produkt lub usługa?

Dzięki odpowiedzi na powyższe pytania zbudujesz sobie pewien obraz tego, w jaki sposób powinien wyglądać opis kategorii lub produktu, aby zachęcić do siebie odbiorcę. Nie będzie nudny, czy mało przyjazny dla czytelnika. Zaspokoisz tym samym wiedzę potencjalnego klienta, dzięki temu pozna dokładnie Twoją ofertę. Wpłynie to również na pozytywny obraz treści.

Pamiętaj o unikalnej treści

Podczas tworzenia opisów kategorii, najważniejsze jest, aby utworzyć unikalne i wysokiej jakości treści, których nie znajdziemy na innych stronach. Muszą zatem być oryginalne dla użytkownika i z punktu widzenia pozycjonowania. Dzięki temu odbiorca będzie mógł lepiej poznać przedstawione produkty i usługi oraz wybrać odpowiedni przedmiot zainteresowania według swoich upodobań czy preferencji. Dlatego tworząc treść, należy wziąć pod uwagę to, aby była unikalna i niekopiowana z innych witryn, dzięki temu unikniemy problemu z duplicate content. Opisy powinny być jak najbardziej użyteczne dla użytkownika, a także zoptymalizowane pod SEO.

Opisy kategorii zoptymalizowane pod SEO

Pisanie opisów przyjaznych SEO nie jest trudnym zadaniem. Musimy jedynie zastosować się do kilku istotnych zasad:

  • Umieszczenie słów kluczowych – warto dokonać dokładnej analizy i na tej podstawie wybrać najbardziej trafne słowa kluczowe, bazujące na ofercie i oczekiwaniach klienta, aby móc następnie zamieścić je w opisach.
  • Nagłówki – dzięki nim treść będzie bardziej czytelna i pozwoli podzielić opis na poszczególne części.
  • Unikalna treść – jak już wspomnieliśmy, to podstawa przy tworzeniu opisów. Nie powielajmy treści z innych stron, dzięki temu nasza witryna będzie posiadać unikatowy content.
  • Linkowanie wewnętrzne – przede wszystkim poprawia pozycję witryny na daną frazę kluczową, lepiej indeksuje stronę i wspomaga użytkowników podczas przeglądania strony.
  • Title i description – to podstawa optymalizacji, dlatego warto o to zadbać, ponieważ są to elementy, na które użytkownik zwróci uwagę po raz pierwszy, wyszukując produkt lub usługę w wyszukiwarce.

Podczas przygotowania opisów kategorii nie możesz zaciągać treści od konkurencji i producenta. Przez takie działanie, wszelkie czynności pod kątem SEO się nie sprawdzą. Ponadto nie możesz stosować takiej samej treści do podobnych kategorii. Przez taki ruch można doprowadzić do kanibalizacji treści, gdzie finalnie strona nie będzie dobrze oddziaływać na działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych.

Jak napisać opis kategorii produktowej? Poznaj kilka wskazówek

Warto, abyś teraz zapoznał się z kilkoma cennymi wskazówkami, które dotyczą samego pisania opisu, aby zawierał nie tylko unikalną treść, ale również był w pełni poprawny i zachęcał czytelnika wizualnie, do zapoznania się z nim. Podczas tworzenia opisu kategorii powinniśmy pamiętać o poniższych kwestiach:

  • Akapity i nagłówki – w sytuacji, gdy opis jest znacznie dłuższy niż kilka zdań, zastosuj akapity oraz nagłówki. Dzięki temu tekst stanie się uporządkowany, a także przyciągnie użytkownika, aby dokładnie się z nim zapoznał.
  • Wypunktowania, pogrubienia i podkreślenia – to aspekty wizualnie w tekście, które dodają przejrzystości, a sam opis staje się przyjazny w odbiorze. Łatwiej można również go przeskanować wzrokiem, by znaleźć najważniejsze fragmenty i wyszukać konkretne informacje. Dlatego wszystkie ważne elementy w tekście warto pogrubić i podkreślić, a także wypunktować. Używaj ich szczególnie do wyróżnienia zalet i korzyści.
  • Język tekstu – gdy już poznaliśmy naszą grupę docelową, do której kierujemy opis kategorii i produktów, dobrze jest dopasować język tekstu do użytkownika. Chodzi głównie o zawieranie słów i sformułowań, które odbiorca będzie znał – dopasujesz się do jego upodobań i szybko dowiesz się, czego szuka, odwiedzając Twoją witrynę.
  • Stosuj prosty język – unikaj skomplikowanych i słownikowych zwrotów, szczególnie gdy kategoria produktowa nie wymaga takiego słownictwa. Nie stosuj również długich zdań, które męczą czytelnika – krótsze i lepiej skonstruowane będą przyjazne dla odbiorcy.
  • Słowa kluczowe – aby opis był odpowiednio zoptymalizowany pod kątem SEO, powinien zawierać frazy kluczowe. Muszą one znaleźć się w samej treści i zostać rozmieszczone prawidłowo w całym opisie. Nie przesadzaj z ich ilością, aby tekst nie zrobił się zbyt nasycony frazami, które nie będą wyglądać naturalnie dla użytkownika.

Podczas tworzenia opisów, niezbędna jest również ich aktualizacja na stronie. Bardzo często oferta sklepu czy strony internetowej zmienia się ze względu na wiele czynników, np. trendy czy sezonowość. W tym przypadku, aby opis był skuteczny i przyniósł odpowiednie korzyści, powinien być aktualizowany na bieżąco, aby dostarczyć użytkownikowi wszystkie potrzebne informacje.

Podsumowanie

Opisów kategorii nie należy pomijać, ponieważ pełnią ważne funkcje i przedstawiają klientowi wartościowe informacje o produkcie, zwiększając szansę na sprzedaż. Opisy powinny być nie tylko stworzone z myślą o wyszukiwarce, ale również po to, by pomóc klientowi dokonać odpowiednich decyzji i zapoznać się z ofertą. Opisy kategorii są ważne z punktu widzenia pozycjonowania, ponieważ zwiększają pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki nim Twoja witryna będzie odnotowywać lepsze wyniki widoczności, a klient skutecznie zainteresuje się przedstawioną ofertą.