Tworzenie tytułów jest niezwykle ważne, jeśli chcemy, aby nasz artykuł przyciągnął uwagę czytelników. To właśnie nagłówki w dużej mierze decydują o tym, czy dany tekst będzie interesujący. Tworzenie dobrych tytułów jest jedną z najtrudniejszych czynności podczas przygotowania wpisów oraz artykułów. Aby ułatwić Ci ten proces, przygotowaliśmy kilka wskazówek, dzięki którym Twój tekst nie tylko zyska odpowiedni tytuł lub nagłówek, który przyciągnie czytelnika, ale również samo pisanie artykułów stanie się łatwiejsze i przyjemniejsze.
Jak stworzyć tytuł lub nagłówek? Przykłady
Chcesz stworzyć interesujący tytuł swojego artykułu? Z pewnością powinien być jak najbardziej przejrzysty i prosty dla czytelnika – na temat, ale w taki sposób, by zachęcić odbiorcę do przeczytania całej treści wpisu, nie zdradzając wszystkich szczegółów.
Najlepiej sprawdzają się nagłówki, które zawierają liczby, są w formie pytania, lub wskazują na konkretny proces rozwiązywania danego problemu. Dlatego, gdy zastanawiamy się jaki nadać tytuł lub nagłówek w artykule, warto skorzystać z poniższych rozwiązań, aby całość teksu była spójna i zachęcała czytelnika do przeczytania całości.
Korzystanie z liczb
Gdy w tytule znajdziemy liczbę, czytelnicy otrzymują informację o tym, czego mogą się spodziewać w dalszej części artykułu. Zostają poinformowani, że otrzymają konkretne porady, bez zbędnego „owijania w bawełnę”. Zdecydowanie chętniej czytane są właśnie wpisy z wykorzystaniem liczb.
- 10 pomysłów na temat na bloga
- TOP 5 książek kryminalnych
- 3 najlepsze ekspresy do kawy – musisz je mieć!
Tak naprawdę tytułów i nagłówków z wykorzystaniem liczb możemy tworzyć w nieskończoność, a ilość kombinacji jest naprawdę spora:
- 5 rzeczy, których nie wiesz o wakacjach w Hiszpanii
- 7 najgorszych porad, które możesz usłyszeć o odchudzaniu
- 3 błędy, które popełniasz przy zakupie nowego samochodu
- 10 szybkich porad na temat odchudzania
- 20 pomysłów na drugie śniadanie do pracy
- 5 największych zalet ekspresu do kawy
Tytuły w formie pytań
Tworzenie tytułów i nagłówków w formie pytań jest najczęstszym sposobem zachęcenia czytelnika do przeczytania tekstu. Dzięki wykorzystaniu pytań możemy bezpośrednio odpowiadać w tekście na zadane pytanie i rozwiązywać problem, który z tego wynika. Pytania wpisane w wyszukiwarkę przez użytkowników, są efektem poszukiwania rozwiązania na temat danego problemu. Czytelnik nie wie, co ma zrobić, a więc szuka porady, wpisując odpowiednie pytania lub frazy w Internecie. Najlepiej w tym przypadku sprawdzają się pytania, rozpoczynające się na „jak”:
- Jak wybrać ekspres do kawy?
- Jak wybrać dobrą pralkę do łazienki?
- Jak w X krokach nauczyć się języka angielskiego?
Używanie superlatywów
Superlatyw (przymiotnik w stopniu najwyższym) umieszczony w tytule zwraca uwagę. Jednak nie należy zbytnio nadużywać go, tworząc nagłówki. Zdecydowanie bardziej sprawdzi się wykorzystanie jednego superlatywu niż dwóch lub trzech.
- 10 najlepszych pomysłów na szybki obiad
- 7 najbardziej popularnych modeli samochodu marki X
- Najszybszy sposób nauki języka hiszpańskiego
Superlatywów można używać także w formie negatywnej, co z pewnością zaskoczy czytelnika, obudzi jego ciekawość i sprawi, że chętniej kliknie w nasz tekst:
- Najczęstsze błędy, które popełniasz podczas nauki angielskiego
- 5 najgorszych błędów popełnianych przez copywriterów
Bezpośredni i spersonalizowany przekaz
Tytuł można formułować, korzystając z zaimków osobowych lub form grzecznościowych. Czytelnicy lubią spersonalizowany przekaz, ponieważ czują, że ten tekst jest kierowany do nich i zawiera rozwiązanie ich problemu. Zwracaj się zatem do czytelnika, pisząc „ty”, „ciebie” czy tobie”:
- Tą skuteczną metodą, pomożemy Ci w walce z odchudzaniem
- 10 porad, które pomogą Ci przeżyć najlepsze wakacje życia
Prezentowanie obszernej wiedzy w formie poradnika
Nagłówki, które mówią nam o poradnikowym charakterze treści, powodują u czytelnika chęć dalszego zapoznania się z artykułem. Mamy wówczas świadomość o profesjonalnej wiedzy eksperta, który przedstawi nam kompletne i rzetelne informacje oraz wskazówki na dany temat:
- Jak promować własny biznes w Internecie?
- Jak zaparzyć kawę w kawiarce? Poradnik dla kawoszy
Dlaczego warto stosować nagłówki w treści?
Nagłówki są niezbędne i pomagają uporządkować tekst, a także oddzielić poszczególne akapity. Poprawia to przede wszystkim czytelność artykułu. Obecność nagłówków sprawia, że odbiorca znacznie łatwiej zapoznaje się z tekstem, który jest dodatkowo atrakcyjny wizualnie. Pełnią również ważną funkcję w pozycjonowaniu. Wdrożenie prawidłowej struktury nagłówków HTML ułatwia użytkownikowi odnalezienie się w tekście, a roboty wyszukiwarki skanujące stronę wskazują słowa kluczowe i tematykę sekcji. Nagłówki HTML stosuje się, aby wyróżnić cały tekst na stronie internetowej.
Można je podzielić na sześć pozycji – H1 jest największe, natomiast H6 najmniejsze. Treść staje się odpowiednio pogrubiona i powiększona, oddzielając fragmenty tekstu nagłówkami w prawidłowej hierarchii.
Nagłówek H1 jest najważniejszym elementem na stronie i powinien być zastosowany tylko jeden raz – najlepiej w tytule artykułu. W kwestii pozycjonowania, dobrze aby zawierał słowo kluczowe. Tworząc tytuł i nagłówki postarajmy się o ich prostą i zwięzłą formułę. Kolejne nagłówki powinny być zastosowane w rosnącej kolejności. Następny powinien być nagłówek H2 (tutaj także można wykorzystać frazę kluczową, np. odmieniając ją przez przypadki lub formułując w inny sposób). Gdy będziemy chcieli wprowadzić podrzędny akapit w nagłówku H2, wtedy należy skorzystać z nagłówka H3. Rzadziej używane w tekście są nagłówki H4, H5 oraz H6.
Nie masz pomysłu na temat artykułu? Skorzystaj z prostego narzędzia
Gdy brakuje Ci pomysłu na temat artykułu lub wpisu, warto zaczerpnąć inspiracji, korzystając z różnych narzędzi. Jednym z nich jest answearthepublic.com. W jaki sposób z niego korzystać? Wystarczy jedynie wpisać w okno wyszukiwania dane frazy lub słowa, na których chcemy oprzeć swój artykuł oraz zaznaczyć odpowiedni język.
Po wpisaniu pojawią nam się wykresy, które zawierają wymienioną frazę (w naszym przypadku jest to „ekspres do kawy”).
Jak widać, mamy do czynienia z wieloma zdaniami oraz pytaniami, gdzie utworzyły się gotowe tematy i tytuły wpisów, np.:
- Jak odkamienić ekspres do kawy?
- Jak działa ekspres do kawy?
- Gdzie kupić ekspres do kawy?
Możemy także dany wykres przekształcić na listę poukładaną alfabetycznie lub w odpowiedniej kolejności dopasowanej do pytania.
W wersji darmowej możemy skorzystać z ograniczonej ilości zapytań w ciągu dnia.
Podsumowanie
Stworzenie dobrego nagłówka, zoptymalizowanego pod SEO oraz zachęcającego czytelników wymaga przede wszystkim praktyki. Obserwuj, jakie artykuły przynoszą korzyści oraz sprawdzaj, co lepiej działa w kontekście Twojej grupy docelowej. Stawiaj na proste, a zarazem nieoczywiste rozwiązanie, dzięki którym osiągniesz odpowiednie wyniki. Mam nadzieję, że przedstawione wskazówki oraz przykłady sprawią, że tworzenie tytułów oraz nagłówków do Twoich artykułów pomoże Ci w skutecznym przyciągnięciu nowych odbiorców.
Powodzenia!