Jak utworzyć sitemapę strony? - Agencja Marketingu Internetowego AdVIST

Jak prawidłowo utworzyć sitemapę strony?

Sitemapa (mapa strony) jest plikiem utworzonym w formacie XML, który zawiera szczegółowe informacje związane ze wszystkimi adresami URL danej witryny. Jego głównym zadaniem jest ułatwienie indeksacji rozbudowanych stron przez roboty wyszukiwarek internetowych.

W poniższym poradniku dowiesz się jak za pomocą różnych narzędzi wygenerować prawidłowy plik sitemap, jakie adresy URL powinien zawierać oraz jak prawidłowo go zoptymalizować.

Jak wygląda prosty plik sitemap?

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><?xml-stylesheet type="text/xsl" href="//advist.pl/main-sitemap.xsl"?>
<urlset xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1" xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd" xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
 <url>
  <loc>https://advist.pl</loc>
  <lastmod>2017-06-22T10:26:07+00:00</lastmod>
  <changefreq>monthly</changefreq>
  <priority>0.8</priority>
 </url>
</urlset>

Przykład mapy strony w formacie xml

Co oznaczają powyższe podstawowe znaczniki w sitemapie?

  • url – nowa podstrona ujęta w sitemapie
  • loc – adres URL
  • lastmod – data ostatniej modyfikacji
  • changelog – określa częstotliwość aktualizowania danej strony i może przyjmować jedną z poniższych wartości:
    • always – zawsze
    • never – nigdy
    • hourly – co godzinę
    • daily – codziennie
    • weekly – co tydzień
    • monthly – co miesiąc
    • yearly – corocznie

Ogólne wskazówki związane z plikiem sitemap

Prawidłowy plik sitemap powinien spełniać kilka podstawowych wymagań:

  • musi zawierać adresy URL pod prawidłową domeną i protokołem (pamiętaj, że www.advist.pl. https://www.advist.pl i advist.pl to różne adresy URL)
  • sitemapa nie powinna zawierać zduplikowanych adresów URL
  • plik mapy powinien być zapisany zgodnie z systemem UTF-8
  • adresy URL powinny zwracać kod 200 (chyba, że chcemy przeindeksować stronę na inny adres lub domenę)
  • adresy URL w sitemapie nie powinny mieć ustawionego tagu kanonicznego wskazującego na inny adres URL
  • adresy URL w sitemapie nie powinny posiadać meta tagu noindex
  • adresy URL w sitemapie nie powinny być zablokowane w pliku robots.txt
  • w przypadku strony, która posiada wiele wersji językowych należy podać w pliku sitemap kanoniczny adres URL każdej z wersji językowych z zachowaniem adnotacji z atrybutem hreflang, przykład:
    <url>
     <loc>http://domain.com/english/</loc>
     <xhtml:link
      rel="alternate"
      hreflang="de"
      href="http://domain.com/deutsch/"
     />
     <xhtml:link
      rel="alternate"
      hreflang="de-ch"
      href="http://domain.com/schweiz-deutsch/"
     />
     <xhtml:link
      rel="alternate"
      hreflang="en"
      href="http://domain.com/english/"
     />
    </url>
  • rozmiar sitemapy nie powinien przekraczać 50 MB po zdekompresowaniu oraz 50 000 adresów URL w sitemape. Jeśli rozmiar sitemapy lub ilość adresów URL umieszczonych w pliku przekroczy powyższe wartości – należy utworzyć mniejsze sitemapy, które powinny być „złączone” w indeks sitemap.

Wskazówka: dla danej grupy adresów URL najlepiej utworzyć osobne pliki sitemap, aby lepiej kontrolować przebieg indeksacji serwisu za pomocą narzędzia Google Search Console.

Czym jest indeks sitemap?

Najprościej mówiąc, indeks sitemap to spis wszystkich sitemap serwisu (pamiętaj: sitemapy posiadają adresy URL serwisu).

indeks sitemap

Indeks sitemap

Narzędzia pomocne do generowania plików sitemap

Na rynku jest dużo narzędzi, które wspomagają prace podczas tworzenia plików sitemap. Każde z nich posiada swoje wady i zalety.

Screaming Frog – narzędzie ułatwiające analizę strony pod kątem SEO. Wersja darmowa oprogramowania pozwala na utworzenie sitemapy dla serwisów, które posiadają nie więcej niż 500 adresów URL. Aby utworzyć plik sitemap za pomocą narzędzia Screaming Frog,  należy uruchomić crawler swojej strony www, a następnie zaznaczyć Sitemaps / Create XML Sitemap. W kolejnym kroku konieczne jest ustalenie które adresy URL powinny być zawarte w sitemapie oraz pobranie gotowego pliku xml, przeznaczonego do opublikowania na serwerze strony.

screaming frog sitemap

Okienko konfiguracji sitemapy w narzędziu Screaming Frog

Zalety narzędzia:

  • łatwa konfiguracja
  • darmowa wersja oprogramowania dla mniejszych stron

Wady narzędzia:

  • brak możliwości utworzenia sitemapy dla większych stron (powyżej 500 adresów URL)

XML Sitemaps Generator – darmowe narzędzie on-line pomocne przy generowaniu adresów URL.

xml-generator

Sitemap XML Generator – konfiguracja

Zalety narzędzia:

  • darmowa wersja oprogramowania dla mniejszych stron

Wady narzędzia:

  • brak możliwości utworzenia sitemapy dla większych stron (powyżej 500 adresów URL)
  • uboga wersja konfiguracji pliku sitemap

WordPress SEO by YOAST – darmowy plugin do WordPressa, który posiada wbudowane narzędzie do generowania sitemap oraz ich konfiguracji.

yoast seo sitemap

WordPress SEO by Yoast – konfiguracja

Zalety narzędzia:

  • darmowa wersja oprogramowania dla mniejszych i większych stron
  • częste aktualizacje wtyczki
  • rozbudowany poziom konfiguracji sitemapy

Wady narzędzia:

  • długotrwała konfiguracja sitemapy

Jak śledzić poziom indeksacji adresów URL z sitemapy?

Śledzenie stanu indeksowania adresów URL umieszczonych w sitemapie wymaga zarejestrowania konta w Google Search Console lub zalogowania się do istniejącego, by następnie przesłać plik sitemap lub indeks sitemap w zakładce: Indeksowanie / Mapy witryn.

Po kilku dniach dane w panelu Google Search Console powinny zostać zaktualizowane.

statystyki indeksowania Google Search Console

Statystyki indeksowania Google Search Console

Dzięki podzieleniu sitemap na kilka „grup” można w wygodny sposób obserwować poziom indeksacji adresów URL i poznać przyczynę braku ich zaindeksowania.