Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Co to jest mapa witryny? Jak prawidłowo utworzyć sitemape?

jak utworzyć sitemapę
Head Of SEO
Dawid 19 lipca 2017

aktualizacja: 29.06.2020

Sitemapa (mapa strony) jest plikiem utworzonym w formacie XML, który zawiera podstawowe informacje związane z adresami URL wewnątrz danej witryny. Jej głównym zadaniem jest ułatwienie indeksacji rozbudowanych stron przez roboty wyszukiwarek internetowych. Posiadanie sitemapy pozytywnie wpływa więc na SEO każdej strony. W takim wypadku, nawet witryny, które są słabo podlinkowane wewnętrznie — mogą liczyć na to, że mapa strony XML, będzie dla Google’a istotną pomocą, a pozycjonowanie stron nie będzie zaniedbane.

Mapa witryny dla Google, to więc lista istotnych dla danego brandu URL-i, która pozwala wyszukiwarce zrozumieć strukturę i znalezienie podstron, a następnie ich zindeksowanie.

W naszym poradniku dowiesz się, jak za pomocą różnych narzędzi wygenerować prawidłowy plik sitemap, jakie adresy URL powinien zawierać oraz jak prawidłowo go zoptymalizować. Będziesz również wiedzieć, jak dodać mapę strony do Google, a także jakie triki wykonać, aby precyzyjnie śledzić indeksację wewnątrz swojej witryny.

Jak wygląda prosty plik sitemap? Tworzenie mapy witryny

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><?xml-stylesheet type="text/xsl" href="//advist.pl/main-sitemap.xsl"?>
<urlset xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:image="http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1" xsi:schemaLocation="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9 http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9/sitemap.xsd" xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
 <url>
  <loc>https://advist.pl</loc>
  <lastmod>2017-06-22T10:26:07+00:00</lastmod>
  <changefreq>monthly</changefreq>
  <priority>0.8</priority>
 </url>
</urlset>

Przykład mapy strony w formacie xml

Co oznaczają powyższe podstawowe znaczniki w sitemapie?

  • url – nowa podstrona ujęta w sitemapie
  • loc – adres URL
  • lastmod – data ostatniej modyfikacji
  • changelog – określa częstotliwość aktualizowania danej strony i może przyjmować jedną z poniższych wartości:
  • always – zawsze
  • never – nigdy
  • hourly – co godzinę
  • daily – codziennie
  • weekly – co tydzień
  • monthly – co miesiąc
  • yearly – corocznie

Jak zrobić mapę strony? Ogólne wskazówki związane z plikiem sitemap

Prawidłowy plik sitemap powinien spełniać kilka podstawowych wymagań:

  • musi zawierać adresy URL pod prawidłową domeną i protokołem (pamiętaj, że np. www.advist.pl oraz https://advist.pl to różne adresy URL),
  • sitemapa nie powinna zawierać zduplikowanych adresów URL,
  • plik mapy powinien być zapisany zgodnie z systemem UTF-8,
  • adresy URL powinny zwracać kod 200 (chyba, że chcemy przeindeksować stronę na inny adres lub domenę),
  • adresy URL w sitemapie nie powinny mieć ustawionego tagu kanonicznego wskazującego na inny adres URL,
  • adresy URL w sitemapie nie powinny posiadać meta tagu noindex,
  • adresy URL w sitemapie nie powinny być zablokowane w pliku robots.txt,
  • w przypadku strony, która posiada wiele wersji językowych należy podać w pliku sitemap kanoniczny adres URL każdej z wersji językowych z zachowaniem adnotacji z atrybutem hreflang, przykład:
    <url>
     <loc>http://domain.com/english/</loc>
     <xhtml:link
      rel="alternate"
      hreflang="de"
      href="http://domain.com/deutsch/"
     />
     <xhtml:link
      rel="alternate"
      hreflang="de-ch"
      href="http://domain.com/schweiz-deutsch/"
     />
     <xhtml:link
      rel="alternate"
      hreflang="en"
      href="http://domain.com/english/"
     />
    </url>
  • rozmiar sitemapy nie powinien przekraczać 50 MB po zdekompresowaniu oraz 50 000 adresów URL w sitemape. Jeśli rozmiar sitemapy lub ilość adresów URL umieszczonych w pliku przekroczy powyższe wartości – należy utworzyć mniejsze sitemapy, które powinny być „złączone” w indeks sitemap. Jak utworzyć indeks sitemap, dowiesz się z dalszej części artykułu.

Wskazówka: dla danej grupy adresów URL najlepiej utworzyć osobne pliki sitemap, aby lepiej kontrolować przebieg indeksacji serwisu za pomocą narzędzia Google Search Console.

Reasumując, mapa strony www w formacie XML to zbiór najistotniejszych podstron, które mają znaczenie pod kątem SEO. Sitemapa powinna zawierać jedynie adresy URL, które faktycznie figurują na stronie, są aktualnie i nie zawierają przekierowań czy canonicali. Kierując się tymi podstawowymi zasadami, indeksacja naszej strony przebiegnie sprawnie, a komunikacja z Google będzie jasna dla obu stron.

Czym jest indeks sitemap?

Najprościej mówiąc, indeks sitemap to spis wszystkich sitemap serwisu (pamiętaj: sitemapy posiadają adresy URL serwisu).

indeks sitemap

Indeks sitemap

Jeśli posiadasz więcej, niż jedną sitemape, możesz użyć indeksu map witryn, aby przesłać je równocześnie. Wystarczy, że użyjesz tagu <sitemapindex>, a wewnątrz zamieścisz kolejne mapy witryny, przy pomocy tagu <sitemap>:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<sitemapindex xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">

   <sitemap>

      <loc>http://www.przyklad1.com/sitemap1.xml.gz</loc>

      <lastmod>2020-06-28</lastmod>

   </sitemap>

   <sitemap>

      <loc>http://www.przyklad2.com/sitemap2.xml.gz</loc>

      <lastmod>2020-06-29</lastmod>

   </sitemap>

</sitemapindex>

Ten kod wskazuje na istnienie dwóch sitemap, które przesłane są w jednym, zbiorczym pliku.

Powyższy przykład pochodzi z dokumentacji sitemaps.org. Tam też odsyłamy zainteresowanych, aby dowiedzieć się szczegółów odnośnie tworzenia mapy witryny.

Warto zwrócić uwagę, że narzędzia, takie jak Yoast SEO (o którym więcej za chwilę), udostępnia możliwość podzielenia mapy strony na kilka mniejszych. Często również podaje się wyszukiwarce Google sitemape, która zawiera jedynie obrazy, aby ich indeksowanie przebiegało równie sprawnie.

Generator mapy strony — z jakich narzędzi skorzystać?

Na rynku jest dużo narzędzi, które wspomagają prace podczas tworzenia plików sitemap. Każde z nich posiada swoje wady i zalety.

  1. Screaming Frog – narzędzie ułatwiające analizę strony pod kątem SEO. Wersja darmowa oprogramowania pozwala na utworzenie sitemapy dla serwisów, które posiadają nie więcej niż 500 adresów URL. Aby utworzyć plik sitemap za pomocą narzędzia Screaming Frog,  należy uruchomić crawler swojej strony www, a następnie XML, przeznaczonego do opublikowania na serwerze strony.

Sitemapa w Screaming Frogu

 

Okienko konfiguracji sitemapy w narzędziu Screaming Frog

Screaming Frog bardzo przejrzyście udostępnia opcje, w których możemy zaznaczyć interesujące nas URL-e. Wybranie wyjątków, jak np. strony zablokowane przez plik robots.txt czy podstrony paginacji, pozwoli nam na przesłanie poprawnie zoptymalizowanej mapy strony XML.

Oprogramowanie udostępnia również możliwość stworzenia sitemapy wyłącznie dla obrazków (Sitemaps -> Images Sitemaps).

Zalety narzędzia:

  • łatwa konfiguracja
  • darmowa wersja oprogramowania dla mniejszych stron,
  • konieczna ręczna aktualizacja sitemapy.

Wady narzędzia:

  • brak możliwości utworzenia sitemapy dla większych stron w darmowej wersji (powyżej 500 adresów URL).

XML Sitemaps Generator – darmowe narzędzie on-line pomocne przy generowaniu adresów URL.

xml-generator

Sitemap XML Generator – konfiguracja

Zalety narzędzia:

  • darmowa wersja oprogramowania dla mniejszych stron,
  • przejrzysta i intuicyjna struktura mapy.

Wady narzędzia:

  • brak możliwości utworzenia sitemapy dla większych stron (powyżej 500 adresów URL),
  • uboga wersja konfiguracji pliku sitemap.

WordPress SEO by YOAST – darmowy plugin do WordPressa, który posiada wbudowane narzędzie do generowania sitemap oraz ich konfiguracji.

Yoast SEO - mapa strony

WordPress SEO by Yoast – dodawanie mapy strony w formacie XML

Zalety narzędzia:

  • darmowa wersja oprogramowania dla mniejszych i większych stron,
  • częste aktualizacje wtyczki,
  • rozbudowany poziom konfiguracji sitemapy,
  • aktualizacja sitemapy wraz z dodaniem lub zmianą URL-i na stronie.

Wady narzędzia:

  • długotrwała konfiguracja sitemapy.

Jak dodać mapę witryny do Google?

Śledzenie stanu indeksowania adresów URL umieszczonych w sitemapie wymaga zarejestrowania konta w Google Search Console lub zalogowania się do istniejącego, by następnie przesłać plik sitemap lub indeks sitemap w zakładce: Indeks / Mapy witryn.

Sitemap - Google Search Console

Po kilku dniach dane w panelu Google Search Console powinny zostać zaktualizowane.

Dodawanie sitemapy w Google Search Console

Odczytywanie sitemapy w Google Search Console

Statystyki indeksowania Google Search Console

Dzięki podzieleniu sitemap na kilka „grup” można w wygodny sposób obserwować poziom indeksacji adresów URL i poznać przyczynę braku ich zaindeksowania.

Oczywiście, istnieje wiele narzędzi, które pozwolą nam na wygenerowanie sitemapy. Pokazaliśmy tylko 3, ale bardzo skuteczne i często wybierane przez specjalistów SEO. Wiele e-commerców (np. PrestaShop) posiada wbudowane narzędzia lub wtyczki, które wystarczy zainstalować lub zakupić.

Podsumowując, mapa witryny to zdecydowanie “must-have” dla każdej witryny w Internecie, która chce dobrze współgrać z wyszukiwarką Google. Oprócz przyspieszenia indeksacji, pozwala na znalezienie każdej istotnej podstrony, a także zrozumienie struktury przez roboty. Tworzenie sitemapy to nic trudnego. Dostępność wielu narzędzi sprawia, że cała praca zostaje wykonana za nas. Naszym głównym wyzwaniem będzie odpowiednia konfiguracja mapy witryny XML, tak aby wykluczyć nieistotne podstrony, a zawrzeć jedynie kluczowe pod kątem pozycjonowania strony. Google Search Console jest niezbędnym narzędziem w celu przesłania mapy witryny, a więc konieczne będzie założenie konta, lub zalogowanie się i przekazanie pliku wyszukiwarce.

Życzymy powodzenia w tworzeniu świetnie zoptymalizowanych sitemap!