Rynek e-commerce dynamicznie wzrasta, a wraz z nim ilość sklepów internetowych, jak i produktów oraz usług sprzedawanych online. Tak ogromna ekspansja wpłynęła na wysoką konkurencję wśród producentów, którzy chcąc wyróżnić swoją markę, postawili na skuteczne działania marketingowe. Coraz więcej handlowców decyduje się na komunikację z klientami poprzez e-mail marketing.
Mailing jest jednym z ważniejszych elementów sprzedaży e-commerce, który pozwala dotrzeć z komunikatem do docelowej grupy odbiorców. Jednak, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów oraz stale budować relację z dotychczasowymi klientami, należy trzymać się pewnych zasad, które wpłyną na efektywny odbiór mailingów. Poniżej przygotowaliśmy strategię tworzenia treści mailingowych, które pozwolą zatrzymać uwagę odbiorców i tym samym, wpłynąć na zwiększenie sprzedaży i budowanie świadomości marki.
Spis treści:
- Definiowanie grupy docelowej
- Strategia tworzenia skutecznego mailingu
- Dopasowanie języka komunikacji do grupy odbiorców
- Struktura pisania treści mailingowych
- Temat maila oraz preheader musi przyciągać uwagę
- Nagłówek, treść, CTA oraz stopka
- Podsumowanie
Definiowanie grupy docelowej
Precyzyjne określenie grupy odbiorców poprzez tworzenie person, czyli modelowych profili klientów. Charakteryzują się one zwięzłymi i jasnymi informacjami demograficznymi, psychograficznymi oraz behawioralnymi. Zdefiniowanie potencjalnej grupy klientów pozwala na lepsze zrozumienie swojego rynku docelowego oraz na prowadzenie świadomych działań marketingowych i przygotowanie trafnej komunikacji marketingowej.
Oto kilka pomocniczych kwestii, na które warto zwrócić uwagę przy tworzeniu persony:
- podstawowe informacje (imię, płeć, wiek, branża, miejsce zamieszkania),
- osobowość oraz cechy charakteru (czy odbiorca jest pracowity, pragmatyczny, kreatywny, poważny?),
- wartości, jakimi się kieruje,
- obawy oraz bolączki,
- cele i potrzeby,
- preferowane usługi i media, z jakich korzysta odbiorca,
- zainteresowania oraz marki, którym poświęca uwagę.
Powyżej wypisane aspekty można rozbudowywać bądź zawężać w zależności od konkretnego projektu. Opracowywanie person pozwala na trafne znalezienie klientów, którzy będą zainteresowani danymi produktami, usługami, stroną internetową i pomoże dopasować odpowiednie komunikaty dla danej grupy odbiorców.
Strategia tworzenia skutecznego mailingu
Strategia w marketingu określa działania i zasady, które powinny być spełnione, aby osiągnąć zamierzone cele i osiągnąć maksymalizację zysków. Z tego względu tak ważne jest odpowiednie formułowanie wiadomości w komunikatach mailingowych. E-mail marketing służy promowaniu marki poprzez informowanie klientów o akcjach promocyjnych, wyprzedażach, nowościach, ważnych wydarzeniach działalności przedsiębiorstwa czy przez oferowanie specjalnych rabatów. To także doskonałe narzędzie marketingowe, które służy do zminimalizowania liczby porzuconych koszyków podczas zakupów online, a także do zachęcania nowych klientów do dokonania zakupów w sklepie internetowym. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż za pomocą e-mail marketingu, zachęcamy do zapoznania się ze skutecznymi zasadami tworzenia przyciągających komunikatów.
Dopasowanie języka komunikacji do grupy odbiorców
Odpowiednio dopasowane słownictwo jest niezwykle ważną kwestią, gdyż pozwala poczuć odbiorcy, że kierujemy komunikaty wprost do niego, dzięki czemu z zaangażowaniem i przyjemnością klient reaguje na treści mailingowe. Na jakie aspekty zwracać uwagę, by tworzyć przemyślane teksty? Poniżej przygotowaliśmy kilka kwestii:
- Język powinien być konkretny i prosty, co pozwoli na łatwiejsze zapamiętanie przekazywanych informacji. Należy unikać zbędnych słów.
- Komunikaty należy dopasować do wieku potencjalnego odbiorcy. Inaczej będą brzmieć treści kierowane do młodzieży, a do osób dorosłych.
- Należy zwrócić uwagę na branże klientów, by stosować odpowiednie słownictwo.
Struktura pisania treści mailingowych
Komunikaty mailingu powinny zdobyć uwagę odbiorcy i skłonić do działania. Z tego względu istotne jest zachowanie struktury, dzięki której zainteresujemy klienta naszą wiadomością jeszcze przed otworzeniem maila. Skuteczny mailing musi składać się z kilku części: nazwa adresata (imię i nazwisko lub nazwa marki), temat wiadomości, preheader, nagłówek, treść, call to action oraz stopka. Pamiętając o wszystkich wymienionych elementach i stosując się do niżej wymienionych zasad, możesz mieć pewność, że Twój mailing wyróżni się na tle innych wiadomości w skrzynce odbiorczej potencjalnego klienta.
Temat maila oraz preheader musi przyciągać uwagę
Temat wiadomości mailowej, oraz preheader, czyli pierwsze zdanie, które pojawia się tuż po temacie, są najważniejszymi elementami mailingu. Aż 69% adresatów przeniosło maila do folderu SPAM, bazując jedynie na temacie i preheaderze – bez otwierania wiadomości. Treści, które wyświetlane są przez program pocztowy przed otwarciem wiadomości, to pierwsze, z czym styka się odbiorca. Komunikat musi być przemyślany i na tyle interesujący, by zachęcić adresata do dalszego czytania.
Temat wiadomości e-mail – jak pisać?
Temat powinien być przyciągający, krótki oraz zawierać najważniejsze kwestie, które chcemy przekazać odbiorcom. Poniżej znajdziesz zasady, które pozwolą na tworzenie zachęcających i wyróżniających się komunikatów. Wskazówki pomagają także uniknąć sytuacji, w której wiadomości e-mail trafiają do spamu.
- Krótsze komunikaty są lepiej widoczne na urządzeniach mobilnych, dlatego zaleca się pisanie od 10 do 40 znaków ze spacjami (około 3-6 wyrazowe). Przekroczenie 60 znaków w temacie maila znacząco wpływa na obniżanie Open Rate (wskaźnik wyświetleń wiadomości).
- Słowa, które zwracają uwagę odbiorców i są często wykorzystywane w temacie to między innymi: sprawdź, przekonaj się, zobacz, wejdź, dowiedz się, otrzymaj.
- ? Dopasowane emotikony z pewnością przyciągną uwagę adresatów. Jednak warto pamiętać o zachowaniu umiaru.
- Stosowanie liczb oraz % doprecyzowuje niektóre informacje i sprawia, że temat staje się intrygujący.
- Nie zaleca się stosowania takich wyrazów jak: rabat, promocja, nagroda, konkurs, kup teraz, oferta, reklama, obniżka, kliknij i innych słów, które są bezpośrednio powiązane z handlem lub reklamą. Takie działania mogą skutkować przeniesieniem wiadomości do folderu spam.
- Unikaj zaprzeczeń oraz fraz, które mogą świadczyć o wątpliwościach lub niezdecydowaniu, na przykład: być może, spróbuj, powinieneś.
- Należy uważać na użycie znaków interpunkcyjnych, zwłaszcza na wykrzykniki. Ich przesadzona ilość może skutkować przeniesieniem wiadomości e-mail do spamu.
- Wyrazy pisane z DUŻYCH LITER często postrzegane są jako wyróżnik komunikatu, jednak w rzeczywistości przynoszą odwrotny skutek. Odbierane są jako wykrzykiwane słowa i w rezultacie przenoszone są do niechcianych wiadomości.
Preheader – dlaczego jest tak ważny?
Preheader, czyli tekst, który pojawia się w wybranych skrzynkach pocztowych zaraz obok tematu. Dobrze przygotowany potrafi zwiększyć współczynnik otwarć o prawie 7 punktów procentowych! Powinien pełnić funkcję dopełnienia tematu, by dostarczyć odbiorcy jak najwięcej wartościowych informacji o tym, czego dotyczy całość wiadomości mailowej. Przedstawiamy kilka porad, które pomogą stworzyć chwytliwy preheader.
- Preheader powinien dostarczać odbiorcom informacji dotyczących: od kogo przyszedł mail i czy jest to zaufany nadawca?, czego dotyczy wiadomość i jaki jest temat?, czy warto przeczytać tę ofertę?.
- Preheader powinien zawierać od 40 do 100 znaków ze spacjami, czyli mniej więcej 8-20 dodatkowych słów, dzięki którym można rozwinąć temat wiadomości.
- Jeżeli nie zastosowaliśmy liczb, procentów lub emotikon w temacie, dobrze zamieścić je w preheaderze, by wiadomość wyróżniała się spośród innych. Przypominamy jednak o umiarze.
- Zawrzeć element FOMO (Fear Of Missing Out), a więc umiejętnie wykorzystać strach przed utratą wyjątkowych okazji, ciekawych promocji, nowości czy limitowanych egzemplarzy.
Nagłówek, treść, CTA oraz stopka
Nagłówek (header), czyli pierwszy element po otwarciu maila, na który zwraca uwagę odbiorca. Górna część kreacji może składać się z chwytliwego tekstu lub grafiki, która informuje o tym, co znajduje się w dalszej treści. Nagłówek nie powinien zajmować za dużo miejsca, maksymalnie 1/3 długości całego mailingu.
Treść (body) zawiera najważniejsze informacje, które zachęcą odbiorcę do wejścia na Twoją stronę, do zakupu produktu/usługi czy do skorzystania z oferty handlowej itd. Komunikaty powinny być napisane „językiem korzyści’, a więc zawierać argumenty, które namówią klienta do podjęcia danego działania (CTA). Kolejne wskazówki, które wpłyną na jakość i skuteczność treści to między innymi:
- stosowanie wypunktowań,
- używanie czasowników,
- wyróżnianie ważnych fraz pogrubieniem,
- używanie liczb (przyciągają większą uwagę),
- unikanie zaprzeczeń, które mogą wprowadzić odbiorcę w niezdecydowanie.
CTA (Call To Action), czyli wezwanie do działania, którego celem jest skłonienie odbiorcy do określonej reakcji np. kliknięcie w link, wysłanie formularza, zarejestrowanie konta, pobranie aplikacji itp. Najczęściej występuje w formie przycisku, linku, obrazka czy tekstu. CTA powinno być konkretne, bezpośrednie i precyzyjne np. za pomocą użycia takich słów jak:
- weź udział,
- kup TANIEJ,
- sprawdź,
- odbierz rabat,
- zapisz się na webinar,
- wypróbuj za darmo,
- pobierz bezpłatnie,
- naucz się więcej,
- aplikuj.
Stopka (footer) jest formą wizytówki firmy i znajduje się na samym dole mailingu. Najczęściej zawiera informacje o nadawcy, jego danych teleadresowych, przedstawia podstawę prawną przetwarzania danych osobowych oraz prawa odbiorcy. Równie często zamieszczany jest ewentualny link wypisu z newslettera, który jest uszanowaniem woli odbiorcy, jeżeli zechce zrezygnować z otrzymywania wiadomości.
Podsumowanie
Dynamicznie rozrastający się rynek nowych firm sprawia, że przedsiębiorcy poszukują różnych form przyciągnięcia klientów. Mailing jest świetnym działaniem marketingowym, który pozwala na dotarcie do określonej grupy odbiorców. Jednak tworzenie skutecznych mailingów jest nie lada wyzwaniem i wymaga określonej strategii. Stosowanie się do wyżej wymienionych wskazówek z pewnością pomoże Ci przyciągnąć uwagę odbiorcy i zyskać jego zainteresowanie na dłużej.