Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak zacząć pozycjonowanie stron?

Jak zacząć pozycjonowanie stron?
Redakcja 19 grudnia 2019

Pozycjonowanie stron internetowych to podstawowe działanie, jakie należy podjąć, chcąc zaistnieć w wyszukiwarce Google. Proces ten jest o tyle istotny, że ponad 90% internautów w Polsce korzysta właśnie z tej wyszukiwarki. W tym wpisie dowiemy się: czym jest pozycjonowanie stron, jak skutecznie wdrożyć ten zabieg dla swojego biznesu, w jaki sposób dobrać odpowiednie słowa kluczowe do swojej witryny, jak optymalizować podstawowe czynniki SEO, a także które narzędzia będą nam niezwykle pomocne i niezbędne do skutecznego pozycjonowania i mierzenia efektów swoich działań.

SEO wyniki wyszukiwania

źródło grafiki: https://appdesign.dev/en/seo-positioning-and-high-search-engine-web/

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie bardzo często kojarzy się z optymalizacją stron internetowych, i słusznie. Chociaż nie do końca możemy wrzucić te dwa pojęcia do jednego worka. Pozycjonowanie to działania, których celem jest wzrost widoczności na słowa kluczowe, czy zwiększenie ruchu użytkowników na stronie. Podstawowym targetem jest zatem osiągnięcie jak najwyższych pozycji i zadomowienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, czyli popularnym TOP 10.

Pozycjonowanie przede wszystkim skupia się na tzw. działaniach off-site, czyli polega głównie na zdobywaniu linków do optymalizowanej witryny. Jest to jeden z głównych czynników rankingowych. Poza gromadzeniem odnośników do naszej strony, pozycjonowanie to również działania on-site, czyli m.in. optymalizacja tagów tytułowych, nagłówków H1, optymalizacja techniczna czy efektywny dobór słów kluczowych.

On-Site vs. Off-Site SEO

źródło grafiki: https://outreachfrog.com/onpage-vs-off-page-seo/

W dzisiejszym artykule opiszemy po krótce każdy z tych elementów, co utworzy nam pełny wymiar działań pozycjonerskich i pozwoli postawić pierwsze kroki w skutecznej optymalizacji naszych stron internetowych.

Zaczynając od początku, odpowiedzmy w pierwszej kolejności na kilka pytań związanych z naszą witryną, aby dobrać właściwą strategię marketingową.

Jaki jest cel strony?

Przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania należy obszernie przeanalizować cel swojej witryny. Ten zabieg jest niezbędny w przyszłych działaniach optymalizacyjnych. Musimy zastanowić się nad przekazem naszej strony. Czy jest to strona sprzedażowa, poradnikowa lub może mamy do czynienia z landing-page, albo stroną wizytówkową.

Do kogo chcemy trafić? Idealny użytkownik Twojej strony

Kolejnym krokiem będzie określenie docelowej grupy odbiorców. Jest to istotny element, ponieważ na tej bazie będziemy dopracowywać content, tworzyć kategorie, które odpowiedzą na potrzeby użytkowników, a także optymalizować podstrony według konkretnych wytycznych.

Ustalmy więc, kto jest naszym schematycznym odbiorcą i na tej podstawie wyobraźmy sobie jak może spędzić czas na naszej stronie, trafić do dobrze stargetowanego contentu, przechodząc po kolejnych ścieżkach zakupowych.

Jaki rodzaj pozycjonowania wybieramy?

Następne, konieczne pytanie, które musimy sobie zadać, to rodzaj pozycjonowania jaki chcemy wykorzystać w kwestii naszej witryny. Do wyboru mamy tak naprawdę trzy możliwości:

  • Pozycjonowanie lokalne – w tym wypadku skupiamy się na jednej miejscowości. Dużą rolę odgrywa tutaj utworzenie i zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma, ponieważ pojawienie się w mapach Google’a może dostarczyć nam wielu lokalnych Klientów. W pozycjonowaniu lokalnym koncentrujemy się najczęściej na frazach z dopisaną na końcu nazwą miasta, np.: Fryzjer Wrocław, Hydraulik Katowice, Meble na wymiar Gdańsk, Oferty pracy Warszawa

Lokalne SEO

źródło grafiki: http://fromdrive.com/blog/getting-started-with-local-seo/

Należy pamiętać, że Google doskonale radzi sobie z określeniem geolokalizacji naszych urządzeń mobilnych i komputerów, więc równie dobrze możemy rankować na te same frazy bez dopisku miasta, jeśli szukająca osoba znajduje się w obrębie naszego obszaru działania. Pozycjonowanie lokalne może przynieść efekty znacznie szybciej niż pozycjonowanie ogólnopolskie.

  • Pozycjonowanie ogólnopolskie – najpopularniejszy rodzaj pozycjonowania, gdzie panuje ogromna konkurencja. Na cały kraj pozycjonują się przede wszystkim sklepy internetowe (e-commerce, czyli pozycjonowanie sklepów internetowych), blogi poradnikowe, wizytówki firm lub osób działających na terenie Polski. W tym przypadku próg wejścia jest zazwyczaj wyższy. Po dobraniu optymalnych słów kluczowych, analizujemy konkurencję, potencjał naszej witryny i zaczynamy pozycjonowanie strony. Startujemy zazwyczaj z frazami z tzw. długiego ogona, czyli słowach kluczowych składających się z co najmniej 3 wyrazów, gdzie panuje mniejsza konkurencja, ale użytkownicy trafiając na naszą witrynę, są bardziej zdecydowani i mamy większe szanse, że nasz cel marketingowy zostanie osiągnięty.
  • Pozycjonowanie zagranicznepozycjonowanie za granicą może odbywać się poprzez stworzenie osobnej domeny i stawienie się poza obszarami Polski. Do naszych zadań należeć będzie analiza trendów w kraju, w którym chcemy się pozycjonować, dobór słów kluczowych w tym języku, optymalizacja techniczna, optymalizacja contentu i zdobywanie linków przychodzących, podobnie jak w pozycjonowaniu ogólnopolskim.
  • Pozycjonowanie szerokie – pozycjonowanie oparte na frazach z długiego ogona, gdzie skupiamy się na wielowyrazowych zapytaniach i doprowadzamy pozycjonowane słowa kluczowe do czołówki wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie, a Google – od czego zależy Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania?

Wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się użytkownikom po wprowadzeniu zapytania, nie są przypadkowe. Google opracował algorytm, który jest udoskonalany każdego dnia, a jego celem jest jak najlepsze dopasowanie wyników do potrzeb odbiorcy. Wyszukiwarka udostępniła oficjalne wytyczne, jednak nie zdradza szczegółów, który sposób optymalizacji okaże się efektywny. Istota pozycjonowania jest zatem nie do końca zgodna z zasadami Google’a, które opierają się m.in. na naturalnym pozyskiwaniu linków.

Pozycja w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe jest więc wypadkową wszystkich czynników, które Google bierze pod uwagę. Ze swojego indeksu wybiera kolejność najlepiej dopasowanych podstron, mając na celowniku m.in. content na stronie, tag tytułowy, nagłówek H1 oraz linki przychodzące czy wiek domeny. Naszym zadaniem jest jak najskuteczniejsze wgryzienie się w algorytm i pojawienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (TOP 10), ponieważ właśnie w tym miejscu zdecydowana większość użytkowników klika w proponowane pozycje.

Teraz przejdziemy do kilku technicznych i merytorycznych aspektów dotyczących optymalizacji i pozycjonowania,  zaczynając od szczegółowej analizy strony, czyli audytu SEO.

Audyt SEO, czyli rozkładamy na części pierwsze naszą witrynę

Mamy już swoją stronę w sieci. Wybraliśmy nazwę domeny, znamy jej cel, wiemy jaki jest nasz docelowy użytkownik i wiemy też, na jaką skalę chcemy się pozycjonować. Przed podjęciem faktycznych działań pozycjonerskich, podstawową czynnością jest wykonanie audytu SEO. W dużym skrócie jest to szczegółowa analiza najważniejszych elementów na stronie (on-site) i poza nią (off-site). Dokument ten pozwala na dokonanie kluczowych zmian, które w dalszym procesie ugruntują naszą pozycję w sieci i pozwolą na zdobywanie lepszych wyników online. Audyt SEO najlepiej powierzyć agencji zajmującej się SEO, ponieważ w dużej mierze są to zaawansowane czynniki techniczne i merytoryczne, co bez doświadczenia może spotkać się jedynie ze stratą czasu.

Podstawowe zasady dobrego pozycjonowania

W tej części wpisu opiszemy kilka, bardzo istotnych z punktu pozycjonowania i SEO czynników, które mają znaczny wpływ na osiągane przez nas pozycje w wynikach wyszukiwania Google.

Dobór słów kluczowych: jak znaleźć frazy kluczowe i jakimi narzędziami się posłużyć?

Przed pozycjonowaniem naszej witryny, musimy określić, na jakich słowach kluczowych zależy nam najbardziej. Jest to fundament pozycjonowania i optymalizacji, bez którego dobry pozycjoner nie rozpocznie dalszych działań. W tym miejscu należy zastanowić się jakie posiadamy kategorie, produkty, usługi, wpisy i następnie wziąć się za porządny research słów kluczowych, które będą odpowiadały naszemu serwisowi.

Keyword Research

źródło grafiki: https://www.wpblog.com/wordpress-keyword-research/

Na szczęście w Internecie powstało sporo narzędzi SEO, które pomogą nam w przeszukaniu zasobów w sieci i dopasowanie słów kluczowych do naszej strony. Polecamy przetestować takie platformy, jak:

Warto również zwrócić uwagę na to, co podpowiada nam sam Google, ponieważ może być to doskonałą bazą do wyszukiwania trafnych fraz kluczowych.

Jak zaczac pozycjonowanie strony Google

Przyjazne adresy URL

W procesie pozycjonowania, nie bez znaczenia są adresy URL. Powinny być możliwie jak najkrótsze i konkretne. Nie powinny zawierać znaków specjalnych, ani niepotrzebnego spamu. W adresie mogą znaleźć się słowa kluczowe, które powinny być oddzielone myślnikiem.

Przykład przyjaznego linku znajdziesz w tym momencie w swoim pasku URL.

Tytuł i opis strony

Tagi meta title i meta description to podstawowe czynniki, podlegające optymalizacji na stronie. W tytule powinniśmy zawrzeć słowo kluczowe, na które pozycjonujemy daną podstronę. Warto również zaznaczyć, z jakim brandem mamy do czynienia. Tag tytułowy powinien mieć maksymalnie około 65 znaków. Opis strony nie jest czynnikiem rankingowym Google, jednak jest bardzo przydatny dla użytkowników, dlatego opiszmy tam pokrótce o czym jest dana podstrona i nie zapomnijmy o krótkim haśle  zachęcającym do kliknięcia w nasz wynik. Długość opisu powinna wynosić maksymalnie około 160 znaków (większa ilość będzie oznaczać nie wyświetlenie go w całości).

Nagłówki

Na każdej podstronie powinien znajdować się tylko jeden nagłówek H1. Powinien on zawierać frazę kluczową. Nagłówek pierwszego stopnia pozwala na zrozumienie przez roboty Google’a, o czym jest treść podstrony i dzięki temu nasze szanse na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania wzrosną. Warto również korzystać z nagłówków niższego stopnia (H2-H6), gdzie nie ma już limitów oraz z formatowania tekstu.

Optymalizacja Contentu, jako klucz do sukcesu

Content Marketing

źródło grafiki: https://seotot.vn/content-marketing.html

Content is King! Trend dotyczący wartościowych i wyczerpujących treści utrzymuje się w sieci i ma się bardzo dobrze. Zatem myśląc o pozycjonowaniu naszej strony, musimy skupić się na tworzeniu wysokiej jakości contentu. Możemy zwrócić się w tej kwestii do specjalistów – Content Marketing, czyli Copywriting w SEO to podstawa działań optymalizacyjnych. W tekście należy odpowiednio zagęścić słowo kluczowe, ale nie można też nadużywać fraz, ponieważ możemy doprowadzić do przeoptymalizowania strony, a tym samym zostać ukarani przez Google. Podczas dodawania obrazków, należy pamiętać, żeby uzupełnić atrybut alt, gdzie możemy również zawrzeć słowa kluczowe. Bardzo ważne jest, aby nasz content był unikalny w skali Internetu i wewnątrz naszej strony internetowej.

Szybkość ładowania strony

Techniczna optymalizacja strony ma coraz większe znaczenie dla wyszukiwarki Google. Jednym z czynników decydujących o pozycjach w wynikach wyszukiwania jest prędkość strony. Szybkość witryny możemy sprawdzić w sieci w następujących miejscach:

GTmetrix

W wyżej wymienionych narzędziach dostaniemy ocenę prędkości strony. Testy szybkości biorą pod uwagę wiele czynników i dodatkowo dają nam sugestie, co zrobić, aby poprawić końcowy wynik. Zdecydowanie warto inwestować w szybkie ładowanie się contentu na naszej stronie, ponieważ właśnie ten element może przeważyć w wyświetleniu naszej witryny na wyższej pozycji.

Protokół HTTPS – bezpieczeństwo przede wszystkim

Standardem w Internecie jest już protokół HTTPS. Bezpieczne szyfrowanie połączenia stało się na tyle pożądane, że ma również znaczenie w pozycjonowaniu stron. Posiadanie HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) jest zatem „must-have” i zadbajmy o to, aby nasza strona posiadała ten protokół.

Wersja mobilna

Aktualnie większość użytkowników Internetu korzysta z sieci z urządzeń mobilnych. Stąd niezbędne jest posiadanie wersji przystosowanej do telefonów komórkowych i tabletów. Brak takiego rozwiązania może oznaczać obniżenie naszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Tutaj można sprawdzić, czy strona dopasowana jest do urządzeń mobilnych:

https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl

Strona dostosowana do komorek

Google Search Console – niezbędnik każdego pozycjonera

Jednym z pierwszych narzędzi, które powinniśmy wykorzystać do ulepszania i kontrolowania procesu optymalizacji i pozycjonowania naszej strony jest Google Search Console. To darmowe narzędzie jest niezwykle przydatne dla właścicieli witryn. Pozwala m.in. na kontrolowanie indeksacji, sprawdzanie skuteczności, przesyłanie sitemapy czy weryfikację ulepszeń.

Dowiedz się, jak założyć konto w Google Search Console z naszego bloga!

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie, bez którego ciężko sobie wyobrazić proces pozycjonowania. Narzędzie dostarczone przez Google pomaga nam m.in. śledzić poczynania użytkowników wewnątrz naszej witryny, a także definiować cele marketingowe. Możemy sprawdzić też, która podstrona jest najbardziej popularna, z której użytkownicy szybko uciekają i jakimi kanałami docieramy do odbiorców.

Link building – istota pozycjonowania stron internetowych

Link Building

źródło zdjęcia: https://www.toplerseo.com/guide-competitor-link-building/

Dochodzimy w tym momencie do jednego z najważniejszych czynników rankingowych, który przynosi wymierne efekty i z którym Google nie potrafi się do końca uporać. Wyszukiwarka wskazuje nam, aby odnośniki do naszej strony powinny były naturalne. Nie powinniśmy zatem zdobywać linków płatnych np. z artykułów sponsorowanych, ponieważ jest to ingerencja w wewnętrzne struktury Google. Jednak wbrew zasadom, pozycjonerzy pozyskują linki płatne, sztucznie wpływając na algorytm. Paradoksalnie, kluczowe w tym działaniu jest zachowanie naturalnego profilu linków.

W pozycjonowaniu bierzemy pod uwagę 5 rodzajów linków, które możemy pozyskać (przykłady na podstawie domeny advist.pl):

Na początku możemy skupić się na pozyskiwaniu linków z dobrych jakościowo katalogów czy artykułów sponsorowanych na stronach poświęconych poruszanej przez nas tematyce. Nie możemy również zapominać o buzz marketingu, który dostarcza nam linki nofollow, dywersyfikuje profil linków i buduje świadomość eksperta w branży. W procesie pozycjonowania warto śledzić konkurencję i podpatrywać miejsca, z których otrzymują odnośniki. Miejsca te mogą okazać się wartościowe, a z drugiej strony zabierzemy część mocy z tej podstrony dla nas, odbierając ją naszemu „przeciwnikowi”. W linkowaniu nie warto korzystać z metod tzw. „Black Hat SEO”, przez co rozumiemy systemy wymiany linków i inne spamowe formy. Google szybko może zweryfikować takie działania i nałożyć filtr na naszą witrynę, co będzie oznaczać spore kłopoty w odzyskiwaniu widoczności.

Podsumowując pozycjonowanie poprzez linkowanie:

  • zadbajmy o dywersyfikację profilu linków (nofollow/follow, linki brandowe, url, nawigujące, mieszane i EML)
  • pozyskujmy odnośniki z wartościowych domen, tematycznie dobranych względem pozycjonowanej przez nas strony
  • śledźmy poczynania konkurencji i aktualne trendy w pozycjonowaniu.

Dokładna analiza konkurencji, a efekty w SEO – sprawdź jak to robimy w AdVIST!

Narzędzia wspomagające pozycjonowanie

Na rynku istnieje sporo narzędzi, które w znacznym stopniu ułatwią nam proces pozycjonowania strony. Wśród nich warto wyróżnić:

Majestic/Ahrefs

Narzędzia o podobnej funkcjonalności. Pozwalają między innymi na sprawdzenie profilu linków, uzyskanie oceny za pozyskane odnośniki (Trust Flow i Citation Flow w Majesticu i URL Rating oraz Domain Rating w Ahrefs).

SurferSEO

Kompleksowe narzędzie udostępniające szereg danych dotyczących optymalizacji i pozycjonowania. SurferSEO pozwoli nam zrobienie mini audytu swojej witryny, sprawdzenie backlinków konkurencji, podpowie czego brakuje na pozycjonowanej przez nas podstronie, a także pomoże ukierunkować napisanie tekstu w Content Editorze.

Więcej  o narzędziach SEO przeczytasz na naszym blogu: Lista darmowych i płatnych narzędzi SEO

Jak mierzyć efekty pozycjonowania?

Proces pozycjonowania ma przynosić jak najlepsze efekty, więc potrzebujemy oczywiście narzędzi, które będą ten przyrost mierzyć. Istnieje wiele platform udostępniających dane na temat widoczności strony w Internecie, ilości słów kluczowych w TOP 3, TOP 10 czy TOP 50. Wystarczy wybrać swoje ulubione, a następnie weryfikować podejmowane działania pozycjonerskie. Wiele statystyk można uzyskać poprzez darmowe Google Search Console i Google Analytics, ale warto również wypróbować takie narzędzia, jak Senuto czy SEMStorm lub liczne monitory pozycji.

Trendy – to co popularne, lepiej się sprawdza

Ostatnim aspeketem, który chcieliśmy dziś poruszyć, jest obserwacja trendów. Pozycjonowanie to dział, który rozwija się każdego dnia, nie ma określonych schematów, wymaga testowania i podejmowania złożonych działań. Dobrym pomysłem będzie śledzenie blogów o pozycjonowaniu, sprawdzanie checklist, analiza konkurencji, zmian algorytmu i przede wszystkim, raz jeszcze, TESTOWANIE.

Z racji tego, że kończy nam się 2019 rok, w Internecie pojawia się sporo poradników, co może być istotne w nadchodzącym roku. To może być również kierunek, w którym dowiemy się o trendach w świecie SEO i pozycjonowaniu.

Podsumowanie

Pozycjonowanie stron internetowych to złożony i skomplikowany proces, w którym nie łatwo jest uzyskać zamierzone efekty. Na samym początku należy przemyśleć możliwości, cele i strukturę pozycjonowanej strony, a następnie dopasować strategię optymalizacji witryny.

Dobór słów kluczowych, optymalizacja tytułów, opisów, contentu powinny być wysoko na naszej liście priorytetowej. Decydujące jest przeprowadzenie optymalizacji technicznej, posiadanie protokołu HTTPS, a także dopasowanie do urządzeń mobilnych. Wymienione czynniki dotyczą głównie optymalizacji, jednak mają bezpośredni wpływ na proces pozycjonowania.

Działania off-site to przede wszystkim budowanie zaufania wobec marki, pozyskiwanie linków z wartościowych źródeł, tematycznie dobranych do naszej strony. Istotne jest zdywersyfikowanie profilu linków poprzez pozyskiwanie odnośników nofollow/follow i różnego rodzaju linków (URL, brandowe, mieszane i EML).

Jak w każdym aspekcie SEO, niezbędne jest testowanie. Po wykonanych działaniach, warto odnotować aktualny stan i obserwować zmiany, nie zapominając o analizie konkurencji i podpatrywaniu rozwiązań, które mogą sprawdzić się u nas.

Bardzo dobrym pomysłem będzie korzystanie z dostępnych bezpłatnych i płatnych narzędzi SEO, dzięki którym możemy analizować duże ilości danych, wyciągać wnioski i obserwować efekty naszych działań pozycjonerskich.

Jeśli pozycjonowanie to dla Ciebie wciąż czarna magia, napisz do nas. Zadbamy o widoczność Twojej strony w sieci. Mamy spore doświadczenie i wiele witryn w portfolio, które cieszą się wysokimi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwania Google.