Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak założyć bloga firmowego?

Jak założyć bloga firmowego?
Redakcja 8 października 2019

W dzisiejszych czasach, większość z nas wyszukuje odpowiedzi na pytania w Internecie. Blogi stały się bardzo popularną formą pozyskiwania informacji. Zakładamy, że twórcy tego typu tekstów są nie tylko ekspertami w danej dziedzinie, lecz piszą z własnego doświadczenia. W zależności od tematyki bloga, zamieszczane są w nich krótkie artykuły, fotografie czy poradniki. Współczesny marketing internetowy jest oparty na unikatowych i jakościowych treściach, a skutecznym kanałem ich rozpowszechnienia może być blog firmowy. W dzisiejszym artykule skupimy się na tym, jak i gdzie założyć bloga oraz jak skutecznie go prowadzić.

Blog firmowy – czy warto?

Nie trzeba wyjaśnienia „co to jest blog”, ponieważ we współczesnych czasach jest to bardzo popularna forma działań w Internecie. Z danych statystycznych wynika, że około 29% podmiotów prowadzi firmowego bloga dłużej, niż 3 lata. 23% przedsiębiorców deklaruje, że za pomocą bloga chcą zbudować pozycję eksperta w danej dziedzinie. Natomiast 22% chce również świadczyć fachowe porady i edukować swoich klientów. Content marketing rośnie w siłę, a prowadzenie bloga firmowego jest jego doskonałym uzupełnieniem. Aby jednak przynosił widoczne rezultaty, należy wiedzieć jak stworzyć bloga oraz jakie treści na nim publikować.

Jak zacząć pisać bloga firmowego?

Zastanawiasz się gdzie założyć bloga? Chcesz założyć bloga za darmo? My zdecydowanie odradzamy takie rozwiązanie. Jeżeli chcesz, aby Twój blog był jednocześnie wizytówką w Internecie, nie warto decydować się na bezpłatne rozwiązania. Najlepszym sposobem będzie założenie bloga na własnej domenie. Jeżeli masz swoją stronę internetową, z pewnością wiesz, że koszty są niewielkie i w skali roku praktycznie nieodczuwalne. Wystarczy zainstalować CMS (np. WordPress) i zacząć publikowanie wartościowe treści. To również możliwość niezależności i wolności publikacji. Na platformie WordPress, szablony są przeróżne, dlatego na pewno znajdziesz taki, który będzie pasował do estetyki Twojej witryny. Najlepsze blogi to takie, które są przejrzyste, łatwe w odbiorze oraz o stonowanej kolorystyce. WordPress jest niezwykle intuicyjny i prosty w obsłudze, więc na pewno sobie poradzisz.

WordPress – jak zacząć?

Najlepiej rozpocząć prowadzenie bloga od zainstalowania płatnych lub darmowych wtyczek. Możesz w ten sposób poprawić funkcjonalność bloga i korzystać z dodatkowych opcji. Jednak każda taka wtyczka będzie obciążała stronę, dlatego najlepiej instalować tylko te najpotrzebniejsze (Yoast SEO, P3 czy Disqus).

Mechanika działań wyszukiwarki

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek to bardzo istotny element prowadzenia bloga firmowego. Twoje treści będą trafiały do użytkowników Google dzięki wysokim pozycjom w rankingu. Możesz w ten sposób również generować ruch bezpośrednio z wyszukiwarki. Przed wybraniem konkretnego tematu na bloga firmowego, sprawdź co wyszukują użytkownicy i stwórz tekst poruszający to zagadnienie. Śledź trendy i analizuj potrzeby potencjalnych odbiorców.

Social Media

Warto udostępniać posty w mediach społecznościowych, zapraszając użytkowników do przeczytania wpisu. Aby blogi firmowe trafiały do większej liczby odbiorców, można publikować wpisy na Facebooku. Jeżeli prowadzisz blog kulinarny, blog modowy, blog podróżniczy czy blog lifestylowy, skorzystaj z możliwości publikacji na Instagramie, czyli platformie przeznaczonej do publikowania zdjęć. Za pomocą popularnych hashtagów możesz w ten sposób trafić do większego grona użytkowników.

Jak prowadzić bloga firmowego?

Oto kilka istotnych kwestii, które mogą mieć realny wpływ na odbiór Twojego firmowego bloga. Pamiętaj, że będzie on również wizytówką Twojej firmy. Dlatego warto zadbać o pewne aspekty.

Unikalne treści

Aby przyciągnąć odbiorców, trzeba nauczyć się przewidywać ich wymagania i spełniać potrzeby. Najlepiej sprawdzają się treści o charakterze poradnikowym, rankingi oraz porównania produktów. Jeżeli zarządzasz sklepem z ubraniami lub kosmetykami, warto założyć blog modowy lub blog kosmetyczny. Popularne są również blogi wnętrzarskie czy blogi budowlane. Prowadząc biuro rachunkowe, możesz śmiało założyć blog finansowy.

Cykliczność publikowania wpisów

Prowadzenie blogów firmowych wymaga systematyczności i cykliczności dodawania wpisów. Od samego początku warto ustalić sobie harmonogram wpisów i konsekwentnie się go trzymać. Można skorzystać z pomocnego narzędzia, jakim jest kalendarz Google. Dzięki temu również użytkownicy śledzący Twoją stronę internetową będą wiedzieli, kiedy spodziewać się kolejnego wpisu. Ład i porządek świadczą o profesjonalizmie.

Przejrzyste treści

Piszesz przede wszystkim dla ludzi, dlatego warto zadbać o ich komfort podczas czytania. Chaotyczny i nieprzejrzysty blog ma mniejszą szansę na pozyskanie wiernych czytelników. Pamiętaj również, że spora część użytkowników będzie od Twojego wpisu oczekiwała konkretnych informacji. Nie warto w tym celu „lać wody”, stawiaj na jakość, nie ilość.

Użytkownicy rzadko czytają cały wpis, a jedynie skanują tekst w poszukiwaniu najważniejszych fragmentów. Dlatego, aby tekst był przejrzysty, warto skorzystać z poniższych wskazówek. Jak pisać bloga firmowego:

  • stosuj krótkie akapity, ponieważ w ten sposób użytkownik będzie miał szansę łatwiej poruszać się po tekście;
  • używaj poprawnych nagłówków, które będą odnosiły się do poniższej treści;
  • stosuj pogrubienia, podkreślenia i kursywę, aby wyodrębnić najistotniejsze elementy i nadać odpowiedni ton wypowiedzi;
  • stosuj wypunktowania, dzięki temu tekst będzie przejrzysty,
  • raz na jakiś czas umieść w tekście tabelkę podsumowującą np. parametry produktu, czy wady i zalety danego rozwiązania,
  • zamieść fotografie, które będą odnosiły się do treści i ją urozmaicą.

Obserwuj konkurencyjne blogi firmowe

Czytanie treści konkurencji to nie tylko szansa na poszerzenie słownictwa i wiedzy w danej dziedzinie. W ten sposób możesz zobaczyć, jak inni prowadzą blogi firmowe oraz dlaczego są doceniani przez użytkowników. Nie naśladuj konkurencji, ale staraj się ją wyprzedzić. Pamiętaj również, aby sprawdzić długość tekstu konkurencji na dany temat. Wtedy można stworzyć wpis o podobnej długości lub dłuższy, ponieważ jest to istotne w kwestii wymagań wyszukiwarki.

Dowiedz się jak wypromować bloga

Pisanie na blogu to jedno, natomiast skuteczne trafienie do odbiorców to zupełnie inna kwestia. W początkowej fazie Twój blog firmowy nie będzie miał zaufanej bazy stałych czytelników. W związku z tym musisz dokonać wszelkich działań, aby zdobyć publiczność i pozyskiwać nowych odbiorców. Najlepszą metodą będą np. linki zwrotne, wpisy gościnne czy komentowanie innych blogów. Z płatnych metod można skorzystać z możliwości reklamy na Facebooku, którą możemy kierować do szczegółowej grupy odbiorców.

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?

I wreszcie, skoro wiesz już jak pisać blog firmowy, chcemy jeszcze raz podsumować, dlaczego warto to robić. Prowadząc blog firmowy:

  • budujesz zaufanie – blog może być rozszerzeniem treści na Twojej stronie internetowej, dzięki czemu możesz opowiedzieć klientom o swoich produktach. W oczach odbiorcy będzie to pozytywny aspekt, ponieważ wywoła w nim poczucie kupowania u osoby, która zna swój produkt i wie wszystko o jego zastosowaniu.
  • promujesz markę – bardzo dużo zapytań w Internecie dotyczy rozwiązywania problemów. Chcąc pomóc odbiorcom w rozwiązaniu nurtujących kwestii, możesz jednocześnie wspomnieć o swoich produktach. Dla przykładu, prowadząc firmę sprzedającą ekspresy do kawy, możesz stworzyć krótki blog porównujący konkretne modele, czy ranking o najlepszych sprzętach znajdujących się w Twoim asortymencie.
  • powiększasz zasięg strony internetowej – jak zapewne wiesz, strony www są widoczne dla wyszukiwarek poprzez konkretne słowa kluczowe. Upraszczając, im więcej takich słów na stronie, tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. Blog będzie zatem idealnym miejscem do umieszczania wyszukiwanych fraz i słów kluczowych. Ludzie odwiedzający Twój blog automatycznie generują ruch na stronie internetowej.
  • kontaktujesz się z klientami – pisząc treści na blog firmowy, masz szansę, aby odwiedzający Twój wpis stał się kupującym. Istotną kwestią są również komentarze, ponieważ możesz odpowiadać na zapytania klientów.
  • tworzysz więź – użytkownicy bardzo często dodają ulubione blogi do zakładek, z zamiarem częstszego odwiedzania ich. Prowadząc wartościowy blog, możesz nawiązać więzi i zyskać stałych czytelników.

Czy już wiesz jak i po co prowadzić bloga?

Liczba zalet prowadzenia bloga firmowego przyćmiewa listę wad. Mamy nadzieję, że powyższy tekst doradził Ci jak założyć bloga oraz jak go skutecznie prowadzić. Pamiętaj, że pierwszy krok to wybór właściwej platformy blogowej. Następnie regularne dodawanie wartościowych wpisów, co przyczyni się do rosnącej liczby stałych odbiorców. Początki zawsze będą trudne, lecz z czasem dostrzeżesz pozytywne rezultaty.