Z pewnością nieraz zastanawiałeś się, dlaczego liczba polubień i udostępnień na Twoim koncie na Facebooku nie wzrasta. Gorszym scenariuszem jest moment, kiedy nagle zaczyna gwałtownie spadać. Jeżeli szukasz odpowiedniej metody, by temu zaradzić, przeczytaj poniższy wpis! Zapoznaj się ze skutecznymi poradami odnośnie tego, w jaki sposób zwiększyć zasięg postów na Facebooku.
Czym jest zasięg?
Zasięg jest liczbą wszystkich użytkowników do których dotarł Twój post. Można go podzielić na organiczny (bezpłatny) i nieorganiczny (płatny – sprawdź Facebook Ads).
Aby zasięg Twoich postów docierał do większej ilości użytkowników, bardzo ważne jest tworzenie angażujących treści, które powinny zachęcać do wykonywania określonych czynności. Posty, które publikujesz powinny być ciekawe i interesujące. Dzięki publikacjom nastawionym na interakcje z użytkownikiem, możesz zwiększyć zasięgi i tym samym powiększyć grono Twoich fanów.
Warto budować przemyślaną strategię publikowanych treści na swoim fanpage’u oraz analizować i obserwować na jakie posty użytkownicy reagują najchętniej np. komentarzem, reakcją pod postem, udostępnieniem czy kliknięciem w dany link.
W następnych punktach przedstawię, jakie są sposoby na tworzenie angażujących treści, a tym samym sposoby na zwiększanie Twoich zasięgów.
Przeczytaj też: Nowy Facebook: oceniamy i doradzamy jak zmienić wygląd FB!
Angażuj Twoich obserwujących – stosuj różne formaty postów
Podczas przygotowywania strategii publikowanych postów ważne jest, aby treści, które tworzysz były angażujące dla użytkownika. Twórz content, który dobrany jest do Twojej grupy docelowej i w łatwy sposób zachęci ją do klikania reakcji, dodawania komentarzy lub głosowania.
Reakcje to bardzo prosty sposób na podbicie zasięgów, dlatego staraj się tworzyć takie treści, które do tego zachęcają. Możesz połączyć dodawanie reakcji z formą głosowania, dodając na grafice określone reakcje przypisane do danej odpowiedzi. W ten sposób zachęcisz użytkowników do odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytanie.
Inną formą głosowania jest ankieta opublikowana w tradycyjny sposób. Stawiając na taką formę angażującej treści pamiętaj o zastosowaniu atrakcyjnych grafik. Możesz używać gifów, które są doskonałą alternatywą dla zwykłych zdjęć i postów.
Stosując takie formy aktywności, masz szansę na zwiększenie zasięgów. Użytkownicy dużo chętniej włączają się w aktywność, gdy wiedzą, że mają na coś wpływ.
Udostępniaj posty, które spośród wszystkich form aktywności, są bardzo wartościowym zachowaniem w algorytmie Facebooka. Daje mu to jasny sygnał, że post jest interesujący dla danego użytkownika oraz wyraża chęć podzielenia się nim z innymi.
Sprawdź także: Co zrobić, aby użytkownicy udostępniali Twoje treści?
Udostępniaj swoje wpisy na blogu lub ciekawe artykuły, które mogą zainteresować Twoich fanów. Pamiętaj aby nie używać długich linków w opisie posta. Zamiast tego, skorzystaj ze stron skracających linki, które zapobiegną ograniczaniu zasięgów Twoje treści. Poniżej przykładowe strony:
Spróbuj wykorzystywać również grafiki 3D, które są dużo ciekawsze od tradycyjnych zdjęć. To prosty sposób na zachęcenie ludzi do reakcji, a tym samym poznanie ich bliżej.
Jeżeli nie wiesz, jak utworzyć post 3D na Facebooku – przeczytaj nasz wpis!
Prowadź transmisje na żywo
Obecnie bardzo popularne stały się transmisje live, dzięki, którym łatwo możesz przekazać content swoim użytkownikom, ale również pokazać, że za Twoją marką stoi człowiek. Jest to dobry sposób na zwiększanie zasięgów swoich postów (Facebook wspiera tę formę publikowania treści), ale również na zbudowanie relacji i więzi ze swoimi fanami.
Podczas transmisji na żywo możesz dzielić się ekspercką wiedzą oraz prezentować nowe produkty, ich działanie, czy opowiadać o wadach i zaletach. Do również dobry sposób na opowiedzenie o marce, opisanie jak powstała Twoja działalność i jaka jest jej misja. Ważne, aby tematyka live związana była z branżą którą się zajmujesz. W ten sposób zachęcisz odbiorców do obejrzenia go.
Możesz również prowadzić transmisje live z różnych wydarzeń w Twojej firmie, które nie tylko zwiększą zasięg, ale również wzbudzą większe zaufanie. W ten sposób użytkownicy mogą utożsamić się z nią, co da im poczucie bycia wyjątkowym elementem Twojej marki.
Gdy rozpoczynasz transmisję live, Twoi obecni użytkownicy otrzymują powiadomienie, które pozwala za pomocą jednego kliknięcia rozpocząć oglądanie Twojej transmisji. To ważny element strategii contentu na Facebooku, który w skuteczny sposób zwiększa zasięg.
Organizuj konkursy
Kolejny sposób na zwiększenie zasięgów to organizowanie angażujących konkursów. Forma ta jest szczególnie lubiana przez użytkowników, ponieważ mogą oni nabyć za darmo produkty Twojej marki, zniżki czy kody rabatowe.
Tworząc konkurs możesz dać użytkownikom zadanie, którego efektami powinni pochwalić się w komentarzu. Zadanie może polegać np. na dodaniu zdjęcia, napisaniu wierszyka, rozwiązaniu zagadki itp. Sprawia to, że liczba komentarzy się zwiększa, a tym samym zwiększają się zasięgi.
Stworzenie konkursu wymaga zapoznania się z regulaminem Facebooka oraz stworzenia regulaminu na potrzeby konkursu. Jest to bardzo ważne, inaczej konkurs może zostać niezatwierdzony przez Facebooka. Zanim opublikujesz zasady konkursu, koniecznie zapoznaj się z naszym wpisem na blog. Przeczytasz w nim na co zwrócić uwagę planując konkurs na Facebooku.
Twórz przykuwające wzrok grafiki i video
Nic tak nie przyciąga nowych użytkowników jak estetyczne i przykuwające wzrok grafiki. Decydując się na ich publikację, dajesz sobie szansę na wybicie się spośród tysięcy postów, które codziennie są zamieszczane na Facebooku.
Przygotowanie odpowiedniej grafiki jest tak samo ważne jak tworzenie treści do posta. To właśnie grafikę użytkownik zobaczy na pierwszym planie. Dlatego niezwykle ważne jest, aby przykuła jego wzrok oraz zachęciła do zatrzymania się i zapoznania z resztą informacji zawartych w poście.
Oprócz interesującej grafiki możesz postawić na video, które ostatnio cieszy się dużą popularnością. Twórz filmiki, w których opowiesz o produkcie, usługach czy działaniach Twojej firmy. Mogą to być również animacje.
Pamiętaj o dobrej jakości dźwięku oraz o dodawaniu napisów do takich filmików (wiele osób przegląda je w sytuacji, w której nie może odtworzyć głosu). Formaty video są przyjemne w odbiorze, a także dużo szybciej przekazują komunikat, który jest w nich zawarty.
Publikuj zagadki, quizy, wykreślanki
Zwiększaniu zasięgów sprzyja również publikowanie zagadek czy quizów dla fanów firmy. Stosując ten zabieg, zadbasz o to, aby użytkownicy, chętniej śledzili Twoją stronę, ale możesz również w łatwy sposób skłonić ich do reakcji pod postem (zadając pytanie lub prosząc o komentarz).
Tworzenie contentu w postaci rozrywki jest dobrym posunięciem, które skutkuje zwiększeniem zasięgów. Gdy zaproponujesz swoim odbiorcom rozwiązanie rebusu, znalezienie haseł w wykreślance czy wzięcie udziału w quizie, sprawisz, że użytkownik zostanie zachęcony do wykonania danej czynności. Zwiększa to szanse na komentarz, reakcję lub udostępnienie Twojego posta.
Organizuj wydarzenia
Twórz ciekawe wydarzenia związane z firmą, zapraszaj do nich swoich odbiorców oraz nowe osoby. Wydarzenie może dotyczyć prezentowania marki lub produktów, ale również mogą to być warsztaty, webinar czy transmisja live.
Zapraszaj na nie swoich użytkowników, a także poproś, aby udostępniali je swoim znajomym. W ten sposób zwiększasz szansę na przyciągnięcie nowych odbiorców Twoich treści, a także dajesz sobie możliwość na wzbudzenie wśród nich zaufania do swojej marki.
Przed rozpoczęciem płatnych działań związanych z promocją wydarzenia, zacznij od organicznych: zapraszaj, szukaj współorganizatorów wydarzeń, ale także wykorzystuj grupy czy fanpage do ich promowania.
Opowiadanie historii – Storytelling
Prawidłowo opowiedziana historia o produkcie zwiększa szansę na wzrost Twoich zasięgów. Możesz to zrobić poprzez zastosowanie karuzeli zdjęć. Wybranie ciekawego bohatera, który będzie kojarzył się z marką, przedstawiał jej filozofię, a także opowiadał jej historię w ciekawy sposób, sprawi, że użytkownicy chętniej będą śledzić dalsze losy Twojej działalności.\
Persona jako element strategii w social media? Więcej w linku obok!
Zachęcanie do działania – CTA
Wykorzystuj przyciski CTA (call-to-action), czyli wezwanie do działania. Są one bardzo pomocne jeżeli zaprojektujesz je w ciekawy sposób. Dzięki temu ułatwiasz użytkownikowi kontakt z Twoją stroną oraz podsuniesz mu konkretne działania, które powinien wykonać. Przycisk CTA ułatwia kontakt telefoniczny, napisanie wiadomości do firmy, możliwość szybkiej rejestracji itd. Możliwości jest wiele, dlatego warto dostosować button do przekazu.
Zadbaj o to, aby napis na przycisku był adekwatny do akcji, jakiej oczekujesz od swojego odbiorcy.
Zadawanie pytań i wchodzenie w dyskusje
Wchodź z odbiorcami w dyskusje i zadawaj im pytania. Są to bardzo ważne elementy strategii zwiększania zasięgów organicznych. Gdy zadasz krótkie i proste pytanie, poproś o odpowiedź w komentarzu pod postem. Pomoże to nawiązać dialog z Twoimi fanami, poznanie ich potrzeb, zainteresowań oraz oczekiwań.
Gdy dostaniesz komentarz pod swoim postem, dopytaj o więcej informacji. Zaczynając dyskusję, masz możliwość lepszego poznania swojego odbiorcy, ale również tym samym zwiększasz zasięg postów. W ten sposób możesz sprawić, że odbiorcy poczują więź z Twoim profilem i lepiej się z nim utożsamią wiedząc, że będą wysłuchani.
Staraj się nie używać automatycznych odpowiedzi lub botów, są one gorzej odbierane przez użytkowników. Odpowiadaj na komentarze pełnym zdaniem, unikaj samej reakcji. Pamiętaj oczywiście o zachowaniu kultury słowa. Zadawaj kolejne pytania. Spraw, aby użytkownik poczuł się przez Ciebie wysłuchany.
Jak zwiększyć zasięgi postów na Facebooku – podsumowanie
Zasięg jest bardzo ważnym elementem obsługi profilu na Facebooku. Pomaga on w docieraniu do nowych grup odbiorców, a także wzmacnia więź z obecnymi obserwującymi Twoją stronę.
Algorytmy Facebooka z każdym dniem zmniejszają zasięgi organiczne, jednak wciąż istnieje dużo działań, dzięki którym możesz starać się je zwiększyć. Warto z nich korzystać, pamiętając jednak o przestrzeganiu regulaminu serwisu.
Prowadź profil z zaangażowaniem, a na pewno przełoży się to na zaangażowanie Twoich obserwujących. Działaj, sprawdzaj i testuj nowe możliwości jakie daje Facebook. Jeżeli zobaczysz, że konkretna forma publikowanych postów przyjmuje się lepiej od innych, nie bój się jej powielać. Analizuj wyniki i wyciągaj wnioski, na podstawie których będziesz jeszcze lepiej rozumiał swoich odbiorców. Pamiętaj o systematyczności publikowanych treści – fanpage’u nie można zaniedbać!
A jeżeli nie czuje się na siłach by samodzielnie i systematycznie prowadzić fanpage na Facebooku – zgłoś się do nas! Nasz zespół profesjonalistów przygotuje odpowiednią strategię publikacji postów na social mediach i pomoże skutecznie zwiększyć zasięgi.