Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Marketing internetowy vs. marketing tradycyjny

marketing tradycyjny i internetowy - różnice
Adrianna Bartusik
Adrianna 24 września 2019

Wiele rzeczy małych stało się wielkimi, tylko dzięki odpowiedniej reklamie” powiedział kiedyś Mark Twain. Z kolei Henderson Stuart zauważył, że „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do kogoś po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy”. I jak obaj panowie słusznie zauważyli, nie można mówić o skutecznej sprzedaży, bez przygotowania odpowiedniej strategii marketingowej.

W dzisiejszych czasach wyróżniamy dwa rodzaje działań marketingowych – marketing tradycyjny oraz internetowy. Czym cechują się te pojęcia i jakie działania się za nimi kryją? Jakie są wady i zalety obu rozwiązań? I wreszcie – które z nich jest lepsze? Dowiesz się, czytając poniższy artykuł.

Co to jest tradycyjny marketing?

Działania marketingowe mają na celu zdobywanie nowych klientów oraz utrzymanie obecnych. Stosując odpowiednie techniki i przy użyciu określonych działań, chcemy stworzyć świadomość konsumencką, która będzie się kojarzyć z naszą marką, firmą czy produktem lub usługą.

Podczas planowania strategii marketingowej niezwykle ważne jest, aby nasze działania były wysokiej jakości i okazały się efektywne. Drugim, bardzo ważnym czynnikiem działań marketingowych, jest określenie rynku docelowego oraz zbadanie jego potrzeb. Kluczowe jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań naszych klientów. W sytuacji, w której uda się nam je zaspokoić, możemy mówić o sukcesie naszej strategii marketingowej. Pamiętajmy, że: „Cztery podstawowe elementy marketingu usług to: ludzie, ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie” (Richard Dow).

Cechy marketingu tradycyjnego

Obecnie marketingiem tradycyjnym nazywa się marketing prowadzony w miejscach rzeczywistych. Można posłużyć się również określeniem – marketing offline.

  • wysokie koszty dystrybucji – musimy w tym przypadku dysponować sporym zasobem finansowym, jak również czasem, by uzyskać wymarzony efekt;
  • różne kanały dystrybucji – telewizja, radio, prasa, billboardy, ulotki i wiele innych dostępnych nośników;
  • jest bardziej opłacalny na skalę lokalną – ponieważ chcąc prowadzić strategię marketingową na skalę globalną, koszty będą bardzo wysokie;
  • jest jednostronny – nie mamy w tym przypadku wglądu w reakcje klientów, nie nawiązujemy z nimi więzi.

Co to jest marketing internetowy?

Marketing w Internecie, zwany również marketingiem online, to nic innego jak promowanie produktów i usług w sieci. Strategia rozpoczyna się na bardzo podobnych zasadach. Również należy dokładnie przeanalizować rynek docelowy i jego potrzeby. Różni się kanałem dystrybucji materiałów reklamowych –  wszystko odbywa się w sieci. Strategia obejmuje również różne działania, którymi zajmują się agencje marketingu internetowego:

  • SEO
  • SEM
  • e-mail marketing
  • SEO copywriting
  • PPC

Cechy marketingu internetowego

Marketing internetowy jest znacznie tańszy i szybszy niż tradycyjny. Jest kierowany do internautów i posiada nieograniczony zasięg. W tym przypadku kontakt jest dwustronny, ponieważ zakłada interakcje z odbiorcami. Dzięki temu mamy szansę zyskać większą świadomość konsumencką związaną z naszą marką.

Działalność marketingowa w Internecie pozwala również na uzyskanie dużej ilości informacji o potrzebach, wyborach i preferencjach naszych klientów. W każdej chwili możemy zareagować, na wszelkie zmiany ich potrzeb.

Podstawowe różnice między marketingiem offline i online

Cechy Marketing tradycyjny Marketing internetowy
Grupa docelowaBrak możliwości dokładnego sprecyzowania – odbiorcami będą raczej wszyscy, którzy na nią natrafiąWybrani Internauci, do których chcemy kierować nasz przekaz
Kontakt z konsumentemJednostronnyDwustronny, interaktywny
Wiedza o kliencieWąskaSzeroka
MarkaRosnące znaczenie naszej marki w oczach klientówFundamentalne znaczenie marki
PromocjaStrategia push*Strategia pull**
DystrybucjaDługie kanały dystrybucjiSprzedaż bezpośrednia
Dostęp do informacjiograniczony i czasochłonnynieograniczony i szybki
Zasięg działaniaograniczonynieograniczony
Organizacja marketinguwolny przepływ informacji, niewielka elastycznośćprzepływ informacji bardzo szybki, możliwość natychmiastowej reakcji i zmiany strategii
Kosztywysokieniskie

 

*Strategia push

Inaczej nazywana strategią pchania, tłoczenia – polega na aktywnym promowaniu danego produktu lub usługi i przepychaniu go, przez kanały dystrybucji. W tym przypadku to producent podejmuje wszelkie działania promocyjne i inicjuje kontakt z klientem.

**Strategia pull

Inaczej nazywana strategią przyciągania. Budowanie relacji z klientem w taki sposób, aby to on inicjował kontakt i budował relację z firmą. Polega na zadawaniu pytań, prośba o wypełnienie ankiet czy prośba o możliwość nadesłania informacji.

Reklama tradycyjna Reklama internetowa
Jest statyczna (billboard, prasa)Interaktywna – jednoczesne wykorzystanie dźwięku, obrazu i tekstu
Brak ograniczeń w kwestii rozmiarów reklamyOgraniczenia związane z rozmiarem reklamy narzuconym przez wyszukiwarki i portale społecznościowe
Jest odbierana pasywnieTo użytkownik decyduje czy chce zapoznać się z reklamą, czy nie
Mniejsze szanse na trafienie do grupy docelowejPozwala precyzyjniej dotrzeć do grupy docelowej
Odpowiedź na reklamę nie jest natychmiastowaUmożliwia natychmiastową reakcję na reklamę
Brak możliwości precyzyjnego określenia liczby odbiorców naszej reklamyPozwala na precyzyjne ustalenie kto zareagował na reklamę
Nastawiona na emocjeNastawiona na informacje

 

Podsumowanie

Klienci tradycyjni, różnią się od klientów internetowych. Reagują w inny sposób na działania marketingowe, jak również inaczej podchodzą do zakupów. W Internecie to klient inicjuje kontakt handlowy i ma nad nim pełną kontrolę. Prężnie rozwijająca się dziedzina marketingu online pozwala nowym przedsiębiorstwom wejście na rynek, jak również daje dostęp do wszelkich statystyk.

Wybierając tę formę marketingu, mamy szansę na precyzyjne dopasowanie naszych komunikatów. To my decydujemy komu i kiedy będą wyświetlały się nasze reklamy. Następnie, to odbiorca decyduje o tym, czy nasza reklama jest wartościowa i rozpoczyna interakcję. Dzięki temu, klienci w Internecie nie są przypadkowi, lecz możemy zbudować bazę lojalnych konsumentów. W formie online możemy dopasować reklamę do tego, czego klient szuka. W formie tradycyjnej każdy odbiorca zobaczy dokładnie to samo.

Organizując strategię marketingową, należy dokładnie przeanalizować nasze możliwości. Wybrać tę formę kampanii reklamowej, która będzie dla naszej firmy korzystniejsza. Weźmy pod uwagę rodzaj działalności, jak również dostępne środki finansowe. Pamiętajmy, że marketing internetowy jest o wiele tańszy, a pozwala na precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. Odpowiednio przygotowany i wdrożony, pomoże naszej firmie osiągnąć z czasem silną pozycję na rynku.