Małe, przytulne kawiarnie wyrastają jak grzyby po deszczu. To zjawisko można zaobserwować zarówno w niewielkich miejscowościach, jak i w dużych miastach, gdzie takie obiekty gastronomiczne serwujące aromatyczną kawę i pyszne przekąski, muszą konkurować nie tylko z kawiarniami własnego pokroju, ale też sieciówkami: Starbucks, Costa Coffe, czy McCafe. Kluczem do sukcesu na lokalnym rynku jest odpowiednio zaprojektowana oraz umiejętnie wdrożona strategia marketingowa, skrojona na miarę potrzeb biznesu o takiej specyfice.
Czy kawiarnia powinna mieć własną stronę www? Jaką rolę w tym zakresie odgrywa SEO? Czy właściciel powinien utworzyć jej profil w social media? Czy promowanie poprzez oryginalny storytelling pozwoli przyciągnąć więcej gości? Już teraz zapoznaj się ze wskazówkami na temat tego, jak powinna wyglądać skuteczna reklama Twojej kawiarni w Internecie, aby stała się ona miejscem modnym oraz chętnie odwiedzanym przez miłośników kawy, należących do grona stałych klientów!
Spis treści:
- Reklama kawiarni – zacznij ją jeszcze przed otwarciem!
- Pozycjonowanie strony www kawiarni – o czym należy pamiętać?
- Twoja kawiarnia w mediach społecznościowych
- Storytelling a reklama kawiarni online
- Marketing internetowy dla kawiarni – czy warto w niego zainwestować?
- Jak rozreklamować swoją kawiarnię w sieci? Podsumowanie
Reklama kawiarni – zacznij ją jeszcze przed otwarciem!
Na początku warto zaznaczyć, że o reklamę kawiarni opłaca się zadbać jeszcze przed jej oficjalnym otwarciem. To dobry sposób na wzbudzenie zainteresowania wśród grupy docelowej oraz zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów. A jak wiadomo, im więcej osób dowie się, że na danym terenie ma powstać nowa kawiarnia, tym lepiej. Polecane jest zatem zasygnalizowanie tego z odpowiednim wyprzedzeniem.
Jak więc zrobić ten strategiczny krok, którego wykonanie może zwiększyć szansę na odniesienie biznesowego sukcesu? Jedną z dostępnych opcji reklamy kawiarni jest nienachalny i naturalny marketing szeptany prowadzony między innymi na lokalnych forach internetowych albo grupach w mediach społecznościowych. To idealna okazja, żeby poinformować o dacie otwarcia kawiarni i zaprosić do jej odwiedzenia, jak również zdać relację z przygotowań do tego ważnego wydarzenia.
Przygotowania do startu działalności są dobrym momentem na utworzenie bezpłatnego Profilu Firmy w Google (dawniej znanego jako Google Moja Firma, czyli Google My Business), w którym znajdą się na przykład takie informacje, jak: pełna nazwa, adres, dane kontaktowe (numer telefonu/adres e-mail), godziny otwarcia, czy zdjęcia menu. W dotarciu do Twojej kawiarni pomoże klientom mapka wyświetlana wraz z wynikami wyszukiwania. Jest tam również przestrzeń, w której po wizycie goście będą mogli podzielić się swoimi wrażeniami, dodając ocenę i komentarz. Jako właściciel kawiarni możesz odpowiadać na takie recenzje, co na pewno zostanie pozytywnie odebrane i będzie oznaką zaangażowania.
Przykład: wizytówki rzeszowskich kawiarni w Google.
Pozycjonowanie strony www kawiarni – o czym należy pamiętać?
Bez dwóch zdań punktem wyjścia jest stworzenie swojej strony internetowej. Żeby reklama kawiarni w sieci przynosiła oczekiwane rezultaty, ta witryna musi zostać odpowiednio zaprojektowana i zoptymalizowana, aby zajmowała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Należy zadbać, aby szybko się ładowała, była dostosowana do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych, a poruszanie się po niej było intuicyjne oraz nieskomplikowane. Warto udostępnić tam pakiet najważniejszych informacji (takich jak: menu, kontakt, czy zakładka „o nas”), przedstawionych w przejrzystej i miłej dla oka formie. W przypadku małych kawiarni egzamin zda SEO lokalne, a więc wykorzystujące słowa kluczowe, w których znajdzie się także nazwa województwa, miejscowości, czy dzielnicy miasta.
Liczy się także estetyczny design strony www – warto za pomocą dobrej jakości zdjęć przedstawić kolejne pozycje z menu, sylwetki pracowników, wystrój Twojego lokalu, gości delektujących się pyszną kawą, czy etapy przyrządzania tego aromatycznego napoju.
Teksty publikowane na stronie internetowej swojej kawiarni powinny być unikalne i interesujące. Jest to istotne zwłaszcza w kontekście bloga firmowego, którego warto prowadzić, aby kształtować wizerunek autorytetu oraz eksperta w dziedzinie kawy i wszystkiego, co z nią związane. Regularnie publikowane i aktualizowane, atrakcyjne treści o charakterze poradnikowym mają edukować i odpowiadać na pojawiające się pytania, powinny też zostać odpowiednio przygotowane pod kątem SEO (naturalne wplecenie słów kluczowych oraz odpowiednia hierarchia nagłówków).
Przykład: strona internetowa kawiarni Migawka CAFE.
Twoja kawiarnia w mediach społecznościowych
Skuteczny marketing kawiarni w Internecie przejawia się również poprzez aktywną obecność w mediach społecznościowych. To potężne narzędzie, obok którego nie można przejść obojętnie, chociażby dlatego, że social media są przestrzenią do prowadzenia dialogu i utrzymywania stałego kontaktu z odbiorcami oraz budowania trwałych relacji (w końcu nie ma nic lepszego niż stały klient, który codziennie przed pracą wypija kawę kupioną właśnie u Ciebie). Na oficjalnych profilach punktów gastronomicznych warto informować o aktualnych promocjach, czy nowych pozycjach w menu. Dużą popularnością cieszą się także posty o charakterze edukacyjnym i ankiety, konkursy oraz współpraca z influencerami.
Jak więc działać na Facebooku i Instagramie lub innym portalu? Pierwszy krok to wybór odpowiedniej platformy, z której najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa. Ponadto istotne jest opracowanie spójnej i spersonalizowanej strategii marketingowej oraz trzymanie się tych zasad podczas przygotowywania wartościowych treści, zdjęć, czy contentu innego typu. Zwłaszcza publikowane fotografie, przedstawiające proces parzenia kawy lub witryny pełne tortów, ciast i ciasteczek, powinny być wysokiej jakości, aby skutecznie zachęcały do ich spróbowania. Dodatkowo liczy się systematyczność, zaangażowanie oraz autentyczność, jak również cykliczne analizowanie swoich działań w celu ich ewentualnej optymalizacji.
Przykład: post na Facebooku kawiarni Sofa informujący o promocji z okazji Dnia Matki.
Przykład: post na Instagramie kawiarni Marina Cafe informujący o ofercie miesiąca.
Storytelling a reklama kawiarni online
Marketing dla kawiarni powinien uwzględniać także storytelling, który pozwala wyróżnić się na tle konkurencji oraz przedstawić misję i wartości danej marki. W tym celu warto opowiadać ciekawe historie dotyczące powstania konkretnego miejsca, czy też osób z nim związanych – założycieli albo klientów. Przybliż, co zainspirowało Cię do otwarcia kawiarni lub przedstaw, z jakimi wyzwaniami się to wiązało: takie unikatowe opowieści działają na wyobraźnię, budują emocjonalną więź, wzmacniają lojalność i zaufanie. Wykorzystanie w strategii marketingowej niebanalnych opowieści, pisanych językiem korzyści, może z powodzeniem przekształcić Twoją kawiarnię w lokal generujący same pozytywne doświadczenia, który klienci wręcz uwielbiają, regularnie odwiedzają i chętnie polecają znajomym, przyjaciołom oraz członkom rodziny.
Marketing internetowy dla kawiarni – czy warto w niego zainwestować?
Marketing internetowy ma ogromne znaczenie w branży gastronomicznej. Precyzyjnie dopasowana reklama kawiarni z pewnością zostanie dostrzeżona i stanie się silnym orężem w walce o uwagę i zainteresowanie potencjalnych klientów. Co daje promowanie swojego lokalu online? Przykładowe korzyści to między innymi:
- wyróżnienie się na tle konkurencji,
- budowanie rozpoznawalności i świadomości marki,
- wzmocnienie swojej pozycji w branży,
- dotarcie do szerokiego grona odbiorców,
- zwiększenie sprzedaży.
Już teraz zainwestuj w internetową reklamę kawiarni i pozwól swojemu biznesowi rozwinąć skrzydła. Dzięki temu stworzysz przestrzeń, w której delektowanie się filiżanką profesjonalnie przygotowanej kawy będzie przyjemnością, jakiej każdy zechce doświadczyć.
Jak rozreklamować swoją kawiarnię w sieci? Podsumowanie
Jesteś właścicielem kawiarni? Marzysz o jej dynamicznym rozwoju? Już teraz wiesz, jak pozyskać nowych klientów oraz osiągać lepsze wyniki sprzedażowe z wykorzystaniem potencjału drzemiącego w marketingu internetowym. Konkurencja w tej branży nie śpi, dlatego trzeba robić wszystko, żeby nie pozostać w tyle i utrzymać się na rynku. Podstawowym składnikiem recepty na sukces okazuje się znalezienie jakiegoś wyróżnika i uczynienie z niego swojego największego atutu, którym nie dysponują inni. Umiejętnie poprowadzona narracja promocji online może sprawić, że Twoja kawiarnia stanie się modnym miejscem spotkań, które zechce odwiedzić każdy – zarówno lokalny mieszkaniec, jak i turysta.
Pamiętaj jednak, że budowanie pozytywnego wizerunku Twojego biznesu nie jest jednorazową akcją, ale projektem, którego poszczególne etapy powinny być odpowiednio zaplanowane i rozłożone w czasie. W przypadku reklamy kawiarni kluczowym czynnikiem pozostaje zatem konsekwencja w realizacji starannie dopasowanych działań marketingowych, elastyczne kształtowanie jej zgodnie ze zmieniającymi się trendami oraz uzbrojenie się w cierpliwość podczas oczekiwania na efekty.