Marketing szeptany, inaczej nazywany Buzz Marketing lub Words of Mouth Marketing (WoMM) to działania związane z bezpośrednim kontaktem z potencjalnymi Klientami danej marki. Jego głównym założeniem jest reklama produktu, usługi lub firmy. Marketing szeptany przede wszystkim podejmuje interakcje z użytkownikami za pomocą przekazywania opinii, czy prowadzenia dyskusji.
Działania Buzz Marketing skupiają się głównie na forach internetowych oraz portalach społecznościowych takich jak np. Facebook, oraz Instagram. Jednak możliwości działań w ramach marketingu szeptanego jest bardzo wiele, a ich stosowanie pomaga zaangażować docelową grupę odbiorców, promując jednocześnie swoją markę.
W poniższym artykule dowiesz się, czym dokładniej jest marketing szeptany, gdzie się go wykorzystuje oraz co najważniejsze – jakie przynosi korzyści. Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
- Czym jest marketing szeptany?
- Marketing szeptany – rodzaje i formy
- Jakie korzyści przynosi Buzz Marketing?
- Najważniejsze zasady marketingu szeptanego
- Jak prowadzić dobry marketing szeptany?
- Podsumowanie
Czym jest marketing szeptany?
Buzz Marketing polega głównie na publikacji opinii na: forach dyskusyjnych, portalach społecznościowych, stronach produktowych sklepów internetowych, czy pod różnymi publikacjami i artykułami w sieci. Szeptanka może być opinią, rekomendacją, komentarzem lub po prostu poleceniem usługi bądź produktu.
Marketing szeptany ma również na celu wywołać dyskusję z innymi odbiorcami i stanowić naturalną reklamę marki. Stanowi łatwą komunikację z innymi w celu budowania świadomości o danych usługach. Dlatego fora internetowe, blogi, portale społecznościowe czy serwisy są naturalnym miejscem dla Buzz Marketingu.
Marketing szeptany – rodzaje i formy
Kampanie marketingu szeptanego mogą mieć różne odsłony. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że dane działania mają związek z popularnym Buzz Marketingiem.
Najpopularniejsze formy marketingu szeptanego to:
- Marketing wirusowy – polega na tworzeniu angażujących treści, które mają na celu wzbudzić w użytkownikach chęć przekazywania informacji dalej za pośrednictwem różnych kanałów.
- Evangelist marketing – jego głównym celem jest budowanie silnego przekonania, zaufania oraz identyfikacji z produktem, firmą lub usługą, która zostaje promowana. Evangelist marketing sprawia, że użytkownicy chcą z własnej woli rekomendować dany produkt lub usługę innym, lub pokazują ją na swoich własnych portalach społecznościowych. Tworzy się wówczas tzw. ewangelistów marki, czyli grupę ludzi, którzy są z nią utożsamiani.
- Trendsetting – promocja marki, produktu lub usługi przez konkretną osobę (właściciel, pracownik firmy, influencer itp.). To nic innego jak marketing polegający na tworzeniu trendów, które następnie dany odbiorca będzie chciał naśladować lub wykorzystać.
- Community marketing – inaczej promocja marki w bardzo wąskiej grupie docelowej, społeczności, np. w tematycznych grupach.
- Product seeding – marketing polegający na udostępnianiu próbek produktów różnym osobom (w tym influencerom), które następnie testują dany produkt i przedstawiają jego korzystne właściwości swoim odbiorcom na stronach czy portalach społecznościowych.
- Brand blogging – wykorzystanie blogów w celu promocji produktu lub usługi. To nic innego jak prowadzenie bloga czy zamieszczenie komentarzy na temat marki.
- Casual marketing – to działanie, które ma wspierać wszystkie inne główne strategie marketingu szeptanego. Ma on na celu realizować założenia Buzz Marketingu dyskretnie, nie identyfikując się bezpośrednio z daną marką.
- Cause marketing – ten rodzaj marketingu szeptanego wzbudza zaufanie i przede wszystkim buduje pozytywny wizerunek danej marki poprzez wsparcie dla określonych organizacji, czy grup społecznych.
Jakie korzyści przynosi Buzz Marketing?
Prowadzenie skutecznego marketingu szeptanego pozwala efektywnie budować wizerunek firmy, wzbudza zaufanie obecnych i potencjalnych klientów, a także wspomaga promocję marki na różnych kanałach społecznościowych. Dzięki niemu poznaje się lepiej potrzeby użytkowników oraz ich konkretne działania.
Jednak warto poznać najważniejsze korzyści wynikające z Buzz Marketingu. Przede wszystkim komentarze na forach internetowych czy portalach społecznościowych wpływają na zwiększony ruch na stronie internetowej marki, co może przekładać się bezpośrednio na dokonane konwersje.
Skutecznie prowadzone działania przez agencję marketingu szeptanego pozwolą również zwiększyć zapytania ofertowe. Buzz Marketing umożliwia poznanie rynku i potrzeb wszystkich konsumentów, którzy wymieniają się opiniami oraz przedstawiają rekomendacje dotyczące produktu bądź usługi. Ponadto marketing szeptany jest także działaniem wspomagającym SEO, ponieważ poprzez liczbę komentarzy na różnych portalach i serwisach zwiększa się widoczność strony lub sklepu internetowego w wyszukiwarce Google.
Reasumując, marketing szeptany pozwoli:
- zbudować relację z potencjalnymi klientami, wzbudzić zainteresowanie marką, zachęcić do działania,
- zwiększyć sprzedaż (wzrost liczby konwersji i zapytań ofertowych),
- wspomagać działania SEO i zwiększyć ruch w witrynie internetowej.
Najważniejsze zasady marketingu szeptanego
Bez względu na wybór docelowego kanału interakcji z odbiorcą, marketing szeptany powinien być pomocny dla przeciętnego użytkownika. Co to oznacza w praktyce? Podczas publikacji opinii warto zwracać uwagę na udostępnianą treść, która powinna być jak najbardziej zgodna z przedstawianym produktem lub usługą.
Komunikaty muszą być czytelne, łatwe w odbiorze i nie mogą wprowadzać w błąd potencjalnego czytelnika. Warto pamiętać, że marketing szeptany musi być autentyczny i pasujący do tematyki strony internetowej, gdzie zostają zamieszczone opinie. Dzięki temu użytkownik, który zapoznaje się z opiniami, ma pewność, że korzysta z wiarygodnych i w pełni rzetelnych informacji.
Jak prowadzić dobry marketing szeptany?
Prowadzenie marketingu szeptanego opiera się głównie na dobrych praktykach związanych z copywritingiem. Należy wiedzieć, jak pisać, aby dotrzeć do ludzi i zachęcić ich słowem do przejścia na stronę i podjęcia konkretnego działania. Agencje marketingu szeptanego stosują doprecyzowane komunikaty reklamowe dotyczące produktu lub usługi poprzez. Pobudzają zaangażowanie i zainteresowanie, a także dzielą się informacjami oraz opiniami na różnych kanałach.
W marketingu szeptanym należy najpierw dobrze poznać branżę czy produkty klienta, zapoznać się z nimi, sprawdzić, jakie mają zalety i ewentualne wady. Dzięki temu będziemy mogli swobodnie wypowiadać się w Internecie na temat marki i zdecydowanie pewniej wchodzić w dyskusję z innymi użytkownikami.
Dodatkowo wszystkie działania warto prowadzić na popularnych i co najważniejsze – tematycznych serwisach, blogach oraz forach internetowych. Odpowiadanie na komentarze, czy wchodzenie w dyskusje to kolejne dobre praktyki związane z marketingiem szeptanym. Oczywiście Buzz Marketing należy łączyć z pozostałymi działaniami związanymi z pozycjonowaniem stron internetowych.
Buzz Marketing – jak zacząć?
Do prowadzenia wysokiej jakości marketingu szeptanego warto się przygotować. Przede wszystkim należy stworzyć bazę popularnych serwisów, portali i forów, które tematycznie wiążą się z produktami danej marki lub branżą naszego klienta. Następnie trzeba zapoznać się z produktem lub usługą, zebrać najważniejsze informacje i rozplanować działanie wraz z przygotowaniem treści – nie mogą się powtarzać, czy być zduplikowane z innych stron. Komunikaty przekazywane poprzez Buzz Marketing muszą być naturalne i wiarygodne dla innego użytkownika, przyciągać jego uwagę bez wspominania o konkurencji. Warto publikować komentarze na powstałych już wątkach na forach czy blogach, zamiast tworzyć nowe. Samo konto na forum internetowym powinno również mieć już historię opinii, aby wzbudzać zaufanie innych użytkowników. Konta, które mają kilka opinii, mogą nie wzbudzać zainteresowania użytkowników, o czym warto pamiętać. Publikowana treść musi być również zgodna z regulaminem forum, bloga, serwisu czy portalu.
Niezbędna jest oczywiście kontrola wszystkich działań związanych z marketingiem szeptanym, sprawdzanie zaangażowania i odpowiedzi.
Podsumowanie
Tworzenie nowych wątków na ten sam temat, kopiowanie treści z innych stron na forum, używanie niepoprawnego języka, czy nieodpowiednio formułowane komentarze mogą zostać uznane za działanie nieprawidłowe, co w efekcie stanie się spamem. Z tego względu stosowanie wyłącznie wysokiej jakości praktyk Buzz Marketingu przyniesie oczekiwane rezultaty.
Opinie użytkowników w Internecie mają znaczący wpływ na szerzenie informacji o danych produktach lub usługach wśród nowych potencjalnych Klientów marki. Budują jego popularność, korzystny wizerunek oraz odpowiadają za naturalną promocję. Opinie pełnią bardzo ważną funkcję. Dzięki nim potencjalny klient może dokonać konkretnego działania na podstawie przeczytanej rekomendacji – odwiedzi sklep internetowy, zrobi zakupy, czy wyśle zapytanie. Marketing szeptany powinien być angażujący i przedstawiać rzetelne informacje o marce, inspirować oraz zachęcać do podejmowania działań.