Pliki PDF zrewolucjonizowały świat cyfrowy i konsekwentnie od 1992 roku dominują, jako format do rejestrowania elektronicznych dokumentów. Pliki w formacie PDF mogą być bardzo wydajnym źródłem pozyskiwania ruchu na stronę, jednak do osiągnięcia tego celu, należy stosować się do zasad optymalizacji SEO, których większość znamy z doświadczenia w pozycjonowaniu stron internetowych.
Z artykułu dowiesz się, dlaczego format PDF jest tak popularny, czy warto optymalizować pliki PDF pod wyszukiwarki, oraz jak Google radzi sobie z indeksowaniem takich dokumentów. Następnie zdradzę Ci 11 pomysłów na skuteczną optymalizację plików PDF w kontekście SEO.
Po przeczytaniu tego wpisu, będziesz w stanie bezbłędnie zoptymalizować każdy plik PDF i zwiększysz widoczność wartościowych dokumentów, pozycjonując je w zgodzie z wyszukiwarką Google.
Spis treści:
- Kilka słów o użyteczności PDF
- Dlaczego warto optymalizować pliki PDF pod SEO?
- Jak wyszukiwarka Google indeksuje pliki PDF?
- Jak zoptymalizować plik PDF, aby uzyskać satysfakcjonującą widoczność w wyszukiwarce?
- Odpowiednia nazwa pliku PDF
- Tytuł w zgodzie z SEO
- Optymalizacja contentu oraz zawarcie istotnych i interesujących treści
- Niewielki rozmiar, czyli kompresja pliku PDF
- Sprawne linkowanie wewnętrzne
- Przyjazny adres URL
- PDF w formacie tekstowym
- Unikanie duplikacji treści
- Kompresja obrazów oraz wypełnianie altów
- Optymalizacja pod urządzenia mobilne
- Badanie ruchu i analiza statystyk
- Podsumowanie
Kilka słów o użyteczności PDF
Pliki w formacie PDF są niezwykle popularne ze względu na swoją użyteczność. Można je wyświetlić praktycznie na każdym urządzeniu, bez problemu nawigować po jego zawartości, przesyłać czy drukować. Dokumenty PDF mogą zawierać:
- odnośniki,
- pola formularzy,
- zdjęcia,
- wideo,
- elementy audio.
PDF można też bez problemu podpisać, zaszyfrować czy zabezpieczyć hasłem.
Dlaczego warto optymalizować pliki PDF pod SEO?
Pliki PDF dominują na specyficzne zapytania związane najczęściej z tematami naukowymi, instrukcjami obsługi, raportami, katalogami, cennikami, badaniami czy formami prawnymi. Istnieją, więc branże, które w szczególności powinny skoncentrować się na pozycjonowaniu PDF poprzez skuteczną ich optymalizację.
Optymalizacja PDF ma wiele atutów, a niektóre z nich to:
- szansa na zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce,
- usprawnienie linkowania wewnętrznego,
- dostarczenie wartościowego contentu w przystępnej formie,
- przekazanie użytkownikowi sporej ilości informacji, skompresowanej w jednym pliku,
- możliwość zapisania dokumentu, a także wydrukowania go w dobrej jakości.
Jak wyszukiwarka Google indeksuje pliki PDF?
Wyszukiwarka Google na początku nie radziła sobie zbyt dobrze z indeksacją plików PDF, jednak już od 2001 roku, czyli 9 lat po powstaniu tego formatu, nie miała większych problemów z ich archiwizacją.
Więcej informacji na oficjalnej stronie Google: https://webmasters.googleblog.com/2011/09/pdfs-in-google-search-results.html
PDFy są konwertowane i indeksowane, jako zwykły HTML.
Koniecznym warunkiem poprawnej indeksacji jest brak zaszyfrowania pliku PDF lub zabezpieczenia go hasłem. Podstawowym ograniczeniem, na które należy zwrócić uwagę w kwestii optymalizacji dokumentu, jest brak możliwości oznaczenia linków atrybutem „nofollow”.
Dowodem na poprawną indeksację plików PDF jest unikalny znacznik, który otrzymuje każdy taki wynik w wyszukiwarce Google:
Aby uzyskać wyniki wyłącznie w formacie PDF, można wykorzystać następującą formułkę:
szukana fraza +filetype:pdf
Jak zoptymalizować plik PDF, aby uzyskać satysfakcjonującą widoczność w wyszukiwarce?
Z przyjemnością przedstawię Ci 11 porad, które wpłyną na Twoje podejście do optymalizacji plików PDF. Proces wygląda podobnie do pozycjonowania stron internetowych, jednak ma swoje unikalne elementy. Stosując się do poniższych punktów, z pewnością poradzisz sobie z każdym wyzwaniem. Rozpocznijmy przygodę ze skuteczną optymalizacją plików PDF!
11 czynników, które pomogą Ci w optymalizacji PDF:
1. Odpowiednia nazwa pliku PDF
Podstawową optymalizacją w przypadku PDF jest nadanie mu adekwatnej i z jego zawartością nazwy. Koniecznie zawrzyj frazy kluczowe w nazwie! Pojawienie się w wynikach wyszukiwania (SERP) będzie w dużej mierze zależeć właśnie od tej kwestii. Adres URL zostanie utworzony na podstawie nazwy pliku, a więc dołóż wszelkich starań, aby Twój PDF był SEO-friendly.
- Nie używaj znaków diakrytycznych (tzw. polskich znaków),
- Zamiast spacji, użyj myślnika
- Unikaj losowych kombinacji liter i cyfr
2. Tytuł w zgodzie z SEO
Meta title pełni jedną z najważniejszych ról w pozycjonowaniu stron i optymalizacji on-site. W przypadku plików PDF, tytuł wypełnia się jednak w inny sposób, jednak efekt końcowy w wynikach wyszukiwania jest taki sam.
Zoptymalizuj tytuł, tak jak byś to robił dla każdej podstrony, wykorzystując podstawowe zasady SEO, ale też zachęcając użytkownika do kliknięcia właśnie w Twój wynik (CTR!).
Limit to 600 pikseli, co daje około 50-60 znaków. Wykorzystaj tę przestrzeń do zawarcia słów kluczowych. Do wypełnienia jest również opis, który wyświetli się w SERP w formie meta description. W tym aspekcie masz około 150 znaków do wykorzystania na przekonanie użytkownika do kliknięcia w Twój wynik. Nie zapominaj o optymalizacji CTR!
Niestety większość tych atrybutów dostępna jest w płatnych wersjach programów. Do Twojej dyspozycji są jednak darmowe narzędzia, jak PDF Candy.
Wystarczy wybrać lub przeciągnąć plik z dysku:
Następnie edytować jego metadane:
Więcej o meta tagach, przeczytasz na naszym blogu: Meta tagi – co to jest i jak ich używać?
3. Optymalizacja contentu oraz zawarcie istotnych i interesujących treści
Jeśli chcesz uzyskać satysfakcjonujące pozycje w wyszukiwarce, zastosuj się do podstawowych zasad SEO. Rozpocznij od analizy słów kluczowych i zadbaj o ich odpowiednie nasycenie w treści. Następnie wykorzystaj frazy powiązane z głównym tematem oraz ich synonimy.
Aby umilić czas czytelnikowi, stosuj śródnagłówki i wylistowania. Nie zapomnij, że podstawą jest również merytoryczna treść oraz interesujący, wciągający content.
4. Niewielki rozmiar, czyli kompresja pliku PDF
Im mniej będzie ważył Twój plik PDF, tym większe szanse ma na powodzenie w wynikach wyszukiwania. Odchudzenie dokumentu wpłynie na jego prędkość ładowania się, a więc w mniejszym stopniu zostanie odciążony serwer. Takie podejście docenią zarówno roboty wyszukiwarek, jak i Twoi czytelnicy. Kompresuj zawartość PDF, a przed jego publikacją skorzystaj z darmowych narzędzi online, np.:
5. Sprawne linkowanie wewnętrzne
Każda specjalistka i każdy specjalista SEO zdaje sobie sprawę, jak istotne jest linkowanie wewnętrzne. Ta zasada dotyczy też plików PDF, do których powinny znaleźć się odnośniki w witrynie, aby pomóc w indeksacji tych dokumentów i przekazać im link juice (tzw. moc z linka).
Przemyśl, więc strategię wewnętrznego linkowania i spróbuj znaleźć w niej miejsce dla plików PDF. W przypadku instrukcji obsługi czy cennika, to zadanie wydaje się znacznie ułatwione. Nie zapominaj, że jest to również wartość dodana dla użytkownika, który ma pod ręką przydatną garść informacji zgromadzoną w jednym dokumencie.
Zadbanie o SEO w kontekście plików PDF będzie więc również składową ilości odnośników wewnętrznych, optymalnych anchor tekstów, a nagrodą indeksacja i dobre pozycje w wyszukiwarce Google.
Dodatkowym atutem będzie zewnętrzne podlinkowanie PDFa!
6. Przyjazny adres URL
Utworzenie przyjaznego adresu URL dla plików PDF, to tak naprawdę odpowiednie nazwanie go, o czym wspominałem w punkcie pierwszym. Adres powinien być w miarę możliwości jak najkrótszy, ale jego zadaniem jest również zdradzenie zawartości dokumentu. Systemy zarządzania treścią, jak chociażby WordPress, często automatycznie nadają URL plikom PDF, a więc upewnij się, że Twój wygląda SEO-friendly.
7. PDF w formacie tekstowym
Ten punkt może wydawać się na pierwszy rzut oka oczywisty, a jednak ma kluczowe znaczenie w kwestii pozycjonowania PDF. Zawartość pliku powinna być zapisana w formacie tekstowym, a nie jako obraz. Prostym zabiegiem, który pozwoli Ci upewnić się, czy Twój PDF to format tekstowy, jest zaznaczenie fragmentu tekstu. W przypadku powodzenia, masz pewność, że zastosowano format tekstowy, a nie skorzystano z obrazu. Dla zwykłego czytelnika nie ma to wielkiego znaczenia, ale dla robotów wyszukiwarki, owszem.
8. Unikanie duplikacji treści
Jeśli zdecydujesz się na dostarczenie treści w formie tekstowej, nie umieszczaj kopii zawartości wewnątrz swojej strony internetowej. Zjawisko duplicate content jest niepożądaną sytuacją, a więc unikaj tego jak ognia. W przypadku, gdy nie możesz się powstrzymać przed opublikowaniem np. fragmentu e-booka, nie decyduj się na indeksację pliku PDF. Zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki, preferują content umieszczony w zwykłym HTML.
W przypadku wykrycia duplikacji treści w pliku PDF z dowolną podstroną, zawsze wybrany zostanie czysty HTML.
9. Kompresja obrazów oraz wypełnianie altów
Prędkość jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych według wyszukiwarki Google, więc zadbaj również o szybkie ładowanie się pliku PDF. Z reguły „najcięższe” są właśnie obrazki. Jeśli to tylko możliwe, zastosuj bezstratną kompresję plików graficznych za pomocą takich programów, jak:
Te narzędzia „odchudzą” plik, nie wpływając na wizualną wartość grafik.
Poprawna optymalizacja plików PDF, to także wypełnianie i optymalizacja znaczników alt wewnątrz dokumentu. Uzupełniając wszystkie alternatywne opisy w swoim PDF, dajesz sygnał wyszukiwarce o ich zawartości, oraz zyskujesz kolejne miejsce na zawarcie słów kluczowych, co zawsze ma niebagatelne znaczenie dla SEO. Tego zabiegu dokonać można w płatnej wersji Adobe Acrobat.
10. Optymalizacja pod urządzenia mobilne
Podobnie, jak strona internetowa, pliki PDF także powinny bezawaryjnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Optymalizacja może polegać na dostosowaniu rozmiaru fontu, wyrównanie contentu do lewej strony (w ten sposób zmniejszysz konieczność przewijania PDF w poziomie).
11. Badanie ruchu i analiza statystyk
Analityka internetowa jest kluczowa do wyciągania wniosków, tworzenia strategii i podejmowania decyzji na podstawie badań. Internet dostarcza nam wiele możliwości śledzenia zachowania użytkowników. Efekty możesz monitorować za pomocą Google Search Console lub Google Analytics. Dobrym pomysłem będzie wykorzystanie Google Tag Managera, w którym Twoim zadaniem będzie dodanie zdarzenia i zliczanie pobrań pliku PDF.
Monitoring i analiza statystyk, pozwolą Ci na jeszcze lepszą optymalizację plików PDF, poprzez umieszczenie ich w odpowiednim miejscu, bądź zachęcenie użytkownika do kliknięcia manipulując np. tytułem PDF, wykonując testy A/B i doprowadzając jak najczęściej do konwersji.
Podsumowanie
Optymalizacja plików PDF to szansa na pozyskanie wartościowego ruchu na stronę internetową. Jeśli Twoja branża jest związana z e-bookami, posiada masę instrukcji, badań czy raportów, pozycjonowanie dokumentów PDF może okazać się strzałem w dziesiątkę. Stosowanie się do powyższych 11 zasad, sprawi, że Twoje szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania będą wysokie.
W wielu kwestiach, optymalizacja plików PDF przypomina optymalizowanie strony internetowej, jednak ma swoje smaczki, do których warto się stosować, aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki.
Nie zapomnij, aby monitorować wyniki, które dostarczą Ci narzędzia do analityki, aby jeszcze celniej pozycjonować pedeefy!
Jeśli Ci się podobało, sprawdź też mój wpis o tym, jak zacząć pozycjonowanie stron, jak sprawdzić pozycję w Google, a także przegląd najpopularniejszych platform e-commerce.