Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Pozycjonowanie hotelu – jak podejść do tematu?

Dawid 19 kwietnia 2024

Obiekty wchodzące w skład infrastruktury turystycznej, które odpłatnie świadczą usługi noclegowe, walczą o każdego gościa i robią to na wiele sposobów. Jedną ze sprawdzonych metod na wyróżnienie się na tle konkurencji działającej na podobnym obszarze oraz zwiększenie liczby rezerwacji pokoi w hotelu są umiejętnie prowadzone działania marketingowe – zwłaszcza te w Internecie. Istotną rolę w tym zakresie odgrywa przede wszystkim pozycjonowanie strony hotelowej, ponieważ większość z nas rozpoczyna podróż od wyszukiwarki Google, znajdując z jej pomocą miejsce noclegowe spełniające przedstawione wymagania.

Jak z wykorzystaniem dobrze przemyślanej strategii SEO dotrzeć do osób planując wakacyjny urlop, weekendową wycieczkę, czy wyjazd służbowy w Twojej okolicy i szukających zakwaterowania? Jakie korzyści daje odpowiednio zoptymalizowana strona www, stanowiąca wizytówkę konkretnego obiektu noclegowego? Podpowiadamy, jak krok po kroku zabrać się za pozycjonowanie strony hotelu, aby poprawić widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Już teraz sprawdź, co warto wiedzieć na temat SEO dla branży hotelarskiej.

Spis treści:

Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie hotelu w wyszukiwarce Google?

Chcesz odnieść biznesowy sukces i cieszyć się pełnym obłożeniem w prowadzonym obiekcie noclegowym nawet poza sezonem? Skuteczne promowanie online, uwzględniające zwłaszcza pozycjonowanie Twojego hotelu w Google, może przynieść Ci wiele korzyści.

Najważniejsze atuty takiego rozwiązania to:

  • zwiększenie widoczności strony hotelu w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji w branży,
  • precyzyjne dotarcie ze swoją ofertą do potencjalnych gości i powiększenie grona nowych klientów,
  • wzrost ruchu na stronie www i rosnąca liczba rezerwacji pokoi,
  • budowanie rozpoznawalności, świadomości i pozytywnego wizerunku marki w wirtualnej przestrzeni.

Zaprezentowane zalety pokazują, że pozycjonowanie hoteli w Google jest jednym z najważniejszych obowiązków właścicieli obiektów noclegowych – aktualnie optymalizację strony uznaje się za standard w ramach realizowanych strategii marketingowych, a nie dodatkową opcję.

Strategia SEO dla hotelowej strony www – pozycjonowanie lokalne

Jak powinien wyglądać dobór fraz kluczowych dla hoteli, który jest fundamentem każdej strategii SEO? W ramach przeprowadzonej analizy musisz wziąć pod uwagę zwłaszcza lokalne słowa kluczowe, a więc te związane z lokalizacją hotelu, czyli miastem lub regionem, w jakim działa Twój obiekt noclegowy. Idąc krok dalej przy pozycjonowaniu strony hotelu, uwzględnij frazy, które cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników wyszukiwarek, jednak są nieco bardziej szczegółowe. Dobrym wyborem są rozbudowane słowa kluczowe, w których zawierają się cechy charakterystyczne dla oferty, stanowiące wartość dodaną dla potencjalnych gości hotelowych. Wtedy lokalizacja występuje wraz z przymiotnikami opisującymi dany obiekt noclegowy.

Przykłady:

Skup się na takich frazach lokalnych, jak: „noclegi w [miasto]”, „tani hotel w [miasto]”, „hotel w centrum [miasto]”, „luksusowy hotel w [miasto]”, „hotel z dobrą restauracją w [miasto]” „hotel z basenem w [miasto]”, „hotel ze SPA w [miasto]”.

Przykład: wyniki wyszukiwania dla frazy „tani hotel w Lublinie”.

Zwróć również uwagę na frazy długiego ogona, które precyzyjnie odpowiadają na specyficzne zapytania użytkowników oraz charakteryzują się niższą konkurencją: „noclegi z bezpłatnym parkingiem w centrum Krakowa”, „ekonomiczne noclegi dla studentów w pobliżu Uniwersytetu Wrocławskiego”, „hotel z organizacją przyjęć weselnych w Zakopanem”, „czterogwiazdkowy hotel z widokiem na morze w Sopocie” albo „ekskluzywny hotel konferencyjny w Warszawie”.

Przykład: wyniki wyszukiwania dla frazy „czterogwiazdkowy hotel z widokiem na morze w Sopocie”.

W doborze odpowiednich słów kluczowych przy pozycjonowaniu strony hotelu mogą pomóc narzędzia takie jak: Google Search Console, Google Trends, Senuto, Semstorm, Answer The Public, SEMrush, Ahrefs, SurferSEO, czy nawet ChatGPT.

Content marketing jako istotny element pozycjonowania strony hotelowej

E-marketing w turystyce powinien uwzględniać również tworzenie merytorycznych, unikalnych i atrakcyjnych dla odbiorców treści zawierających wyselekcjonowane słowa kluczowe (frazy lokalne oraz long tail), co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie hoteli. Content ma być użyteczny oraz angażujący, a jego struktura powinna być zgodna z zasadami SEO (na przykład poprzez obecność śródtytułów zgodnych z hierarchią nagłówków H1-H6). Podstawę stanowi zamieszczenie na stronie głównej konkretnych informacji, jakie są przydatne podczas wyboru zakwaterowania, a opisy mają powstawać z zastosowaniem języka korzyści.

Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na firmowego bloga. Publikowane tam artykuły muszą stanowić wartość dodaną dla czytelników. Potencjalni goście mają znaleźć tam odpowiedzi na swoje pytania. Dlatego egzamin zdadzą zwłaszcza treści poradnikowe, a więc wpisy blogowe opisujące najważniejsze atrakcje dostępne w okolicy, aktualności turystyczne, praktyczne wskazówki dla podróżujących, przewodniki, listy must-see, czy wyczerpujące opisy dostępnych w hotelu udogodnień mogą znacząco zwiększyć zainteresowanie ofertą i pozwoli budować autorytet w branży hotelarskiej. Kluczem do sukcesu jest regularna publikacja nowych tekstów, dodawanie do nich autorskich grafik, wystrzeganie się duplikacji treści oraz korzystanie z potencjału, jaki drzemie w nagrywaniu filmików promocyjnych (ich zasięg można zwiększać za pomocą mediów społecznościowych).

Zależy Ci, żeby pozycjonowanie strony hotelu przyniosło oczekiwane rezultaty? Pamiętaj o opracowaniu kompleksowej strategii content marketingowej.

Optymalizacja hotelowej strony internetowej

Równocześnie trzeba jednak pamiętać, że podstawą dla skutecznych działań SEO jest dobra strona internetowa hotelu, stworzona zgodnie z uwzględnieniem UX. Jakich zasad należy się trzymać przy jej projektowaniu? Przede wszystkim witryna ma być: nowoczesna, elegancka, przejrzysta, atrakcyjna wizualnie za sprawą przyciągającego wzrok designu oraz intuicyjna pod kątem nawigacji. Serwis powinien wyróżniać się prostą i logiczną strukturą adresów URL oraz obecnością dedykowanych podstron, takich jak: historia, aktualności, oferta, pokoje, galeria, cennik, czy kontakt.

Priorytetem jest zadbanie o bezpieczeństwo strony, aby chronić dane użytkowników, podawane na etapie rezerwacji albo w momencie dokonywania płatności. Z kolei publikowane tam treści mają być systematycznie aktualizowane, aby były zgodne z prawdą, liczy się także udostępnianie wysokiej jakości fotografii prezentujących wyposażenie poszczególnych pokoi w obiekcie noclegowym. Estetyczna galeria z profesjonalnymi fotografiami może naprawdę wiele zdziałać, bowiem większość ludzi jest wzrokowcami.

Strona www hotelu musi być responsywna, a więc dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Ważne jest również to, żeby witryna szybko się ładowała (to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google) i miała wbudowany sprawnie działający system do rezerwacji online, pozwalający gościom w kilka chwil i bezproblemowo zabookować pobyt w dogodnym dla siebie terminie. Skupienie się na tych elementach może znacząco wpłynąć na sukces hotelu w środowisku online, przyciągając więcej gości.

Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas pozycjonowania strony hotelu?

Strategia SEO dla obiektów z branży hotelarskiej powinna też uwzględniać naturalny link building, a to dlatego, że wyszukiwarka Google uznaje takie odnośniki za swego rodzaju polecenia, które pozytywnie oddziałują na pozycję, jaką strona internetowa zajmuje w rankingu wyników wyszukiwania. Żeby realnie zwiększyć widoczność hotelu, należy sukcesywnie pozyskiwać linki zewnętrzne, robiąc to w sposób przyjazny dla użytkowników i wyłącznie z witryn najwyższej jakości. Warto w tym celu stawiać na zamieszczanie wizytówek NAP na odpowiednich portalach, udzielanie się w komentarzach na forach branżowych, podejmowanie współprac partnerskich albo publikację na tematycznych stronach wpisów gościnnych, a więc artykułów sponsorowanych, w których pojawią się wzmianki o Twoim obiekcie noclegowym.

Prowadząc działania pod kątem SEO, trzeba również umiejętnie zarządzać profilem hotelu w Google Moja Firma, która jest przykładem darmowej usługi. Konfiguracja oraz weryfikacja takiej firmowej wizytówki polega między innymi na wskazaniu: nazwy obiektu, adresu, kategorii opisującej hotel, danych kontaktowych, godzin otwarcia, charakterystyki usług i udogodnień oraz szczegółowych opisów i zdjęć. Na pozycjonowanie hoteli w Google Maps pozytywnie wpływają także pozytywne opinie udzielane przez gości – przy wymeldowaniu z obiektu noclegowego warto więc zachęcać ich do zamieszczenia oceny pobytu.

Przykład: wizytówka hotelu w Google Moja Firma.

Współcześnie istotne znaczenie ma aktywna obecność hotelu w mediach społecznościowych. Posiadanie profili na takich portalach umożliwia im bieżący kontakt z odbiorcami oraz budowanie i podtrzymywanie relacji z nimi poprzez reagowanie na ich komentarze i udzielanie odpowiedzi na nie.

Przykład: profil hotelu w mediach społecznościowych (Facebook).

Skuteczna strategia SEO dla branży hotelarskiej – podsumowanie

Prowadzisz hotel i masz stronę internetową, dla której dotychczas nie były wdrażane żadne działania związane z pozycjonowaniem? A może obrana dotąd strategia SEO nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Stosując wymienione powyżej wskazówki, możesz wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, ale i znacząco zwiększyć widoczność Twojego hotelu w wynikach wyszukiwania, co bez dwóch zdań przełoży się na zwiększenie ruchu na stronie, a co za tym idzie – większą liczbę rezerwacji. Chyba nie masz już żadnych wątpliwości, co do tego, że warto zdecydować się na pozycjonowanie strony hotelowej. Zacznij od audytu SEO, analizy konkurencji, weryfikacji stanu technicznego witryny oraz przygotowania wykazu zdań do wykonania, a potem przejdź do realizowania ustalonego planu punkt po punkcie. Nie zapominaj jednak o uzbrojeniu się w cierpliwość.

To najlepszy moment, żeby zdecydować się na profesjonalne pozycjonowanie strony hotelowej, zrealizowane przez specjalistów w swoim fachu, którzy dysponują niezbędną wiedzą oraz wieloletnim doświadczeniem. Dzięki temu w praktyce przekonasz się o licznych korzyściach, jakie płyną z takiego podejścia – rozwijaj swój biznes w branży hotelarskiej za sprawą nowoczesnego marketingu internetowego, dopasowanego do obiektu noclegowego, którym zarządzasz. Choć pozycjonowanie hoteli w Internecie wymaga czasu, zaangażowania i systematyczności, jest inwestycją, która z pewnością się opłaci oraz zaowocuje w niedalekiej przyszłości.

 

 

 

SEKCJA FAQ

 

Co to jest SEO dla hoteli?

SEO dla hoteli to strategia marketingowa, w ramach której realizowany jest proces optymalizacji strony internetowej konkretnego obiektu noclegowego w celu zwiększenia widoczności tej witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google dla słów kluczowych bezpośrednio związanych z branżą hotelarską (w głównej mierze stawia się na lokalne frazy kluczowe).

Jakie korzyści daje pozycjonowanie strony internetowej hotelu?

Pozycjonując swój hotel, możesz w praktyce przekonać się o profitach, jakie dają działania SEO dla branży hotelarskiej, a będzie to na przykład: osiągnięcie przez stronę www wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, dotarcie do większej liczby gości, którzy zarezerwują nocleg, a także poprawa renomy i rozpoznawalności marki.

Jak pozycjonować stronę hotelową?

Na skuteczne pozycjonowanie strony hotelu powinno składać się przede wszystkim: staranny dobór słów kluczowych oraz przygotowanie i opublikowanie wysokiej jakości treści na stronie z uwzględnieniem fraz lokalnych, link building ukierunkowany na zdobycie wartościowych odnośników, jak również poprawne uzupełnienie profilu hotelu w Google Moja Firma.

Jak dobrać słowa kluczowe przy pozycjonowaniu hotelu?

Jeśli chcesz pozycjonować stronę Twojego hotelu, podstawą jest staranne dopasowanie słów kluczowych, do których wyszukiwania wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia. Nacisk kładzie się tutaj na geotargetowanie oraz podawanie wyrażeń związanych ze specyfiką konkretnego obiektu noclegowego (dotyczących oferowanych atrakcji, czy udogodnień), konieczna jest zatem selekcja dobrze rokujących fraz.

Ile czeka się na efekty pozycjonowania strony hotelu?

Czas oczekiwania na pojawienie się efektów SEO może być różny, choć zwykle pierwsze rezultaty są widoczne po kilku miesiącach. Wszystko zależy między innymi od konkurencyjności rynku, jakości wykonywanych działań związanych z pozycjonowaniem oraz zmian w algorytmach Google.