Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Pozycjonowanie lokalne – kto skorzysta z niego najbardziej?

Pozycjonowanie lokalne – kto skorzysta z niego najbardziej?
Dawid 27 maja 2020

Jak zapewne każdy z Was wie, posiadanie strony internetowej to jedno, ale sposób dotarcia z jej zawartością do klientów to drugie. Istnieje wiele sposobów dotarcia ze swoimi produktami lub usługami do potencjalnych Klientów. W poniższym wpisie skupimy się na jednym z nich – na pozycjonowaniu lokalnym. Dowiecie się, czy warto z niego skorzystać oraz dlaczego jest to idealne rozwiązane dla małych i średnich firm.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne (local SEO) skupia w sobie wszystkie działania związane z optymalizacją on-site jak i działaniami off-site, mających na celu zwiększenie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Czym różni się pozycjonowanie lokalne od zwykłego pozycjonowania? Local SEO skupione jest przede wszystkim na zapytaniach (frazach) związanych z wybraną lokalizacją. Spójrzmy na przykłady poniżej:

Przykład słów kluczowych dla pozycjonowania lokalnego:

  • Hotel w Warszawie
  • Fryzjer w centrum Krakowa
  • Warsztat samochodowy blisko Opola

Przykład słów kluczowych dla pozycjonowania ogólnego:

  • Rower górski
  • Mąka żytnia
  • Bramy garażowe

W ostatnich latach wyszukiwarka Google dokłada wszelkich starań, aby wyniki wyszukiwania były oparte na ich personalizacji oraz regionalizacji wyników wyszukiwania. Już w lipcu 2015 roku Google wprowadził w życie algorytm o nazwie Pigeon, który w wielkim uproszczeniu odpowiada za pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Algorytm ten analizuje frazy kluczowe pod względem ich dopasowania lokalnego. W kolejnym kroku zwraca najbardziej trafne wyniki względem położenia użytkownika (geolokalizacji), który wykonał zapytanie do wyszukiwarki.

Na jakiej podstawie ustalana jest lokalizacja użytkownika?

Google analizuje podstawowe czynniki lokalizacyjne, takie jak lokalizacja GPS czy adres IP. Na ich podstawie jest w stanie określić z dużą dokładnością kraj, miasto czy nawet dzielnicę, w której się znajdujesz. W wyniku zebranych danych wyszukiwarka zwraca wyniki zlokalizowane najbliżej szukającego użytkownika.

Jeśli Google potrafi gromadzić tak precyzyjne dane o swoich użytkownikach – my możemy je doskonale wykorzystać w strategii pozycjonowania lokalnego!

Pozycjonowanie lokalne – czy warto?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy najpierw zastanowić się, czy warto się pozycjonować na ogólne słowa kluczowe, które charakteryzują się dużą ilością wyszukiwań? Aby pomóc Ci w odpowiedzi na to pytanie porównamy strategię pozycjonowania lokalnego oraz ogólnego.

Pozycjonowanie ogólne

Strategia pozycjonowania wykorzystująca frazy ogólne jak i long tailowe w szerokim zasięgu – krajowym, a nawet globalnym.

Główne cechy fraz ogólnych:

  • Duża ilość zapytań
  • Niski współczynnik konwersji
  • Duża konkurencyjność
  • Dłuższy okres wypracowana pozycji

Zalety pozycjonowania ogólnego:

  • Dotarcie do szerokiej grupy odbiorców
  • Budowanie świadomości marki w zasięgu krajowym, a nawet globalnym
  • Większa ilość ruchu organicznego

Wady pozycjonowania ogólnego:

  • Większy ruch niekoniecznie może się przełożyć na ilość konwersji
  • Walka o pozycje z dużą ilością konkurentów
  • Dłuższy czas oczekiwania na wypracowanie pozycji
  • Większe nakłady finansowe na działania SEO

Pozycjonowanie lokalne

Strategia pozycjonowania wykorzystująca frazy lokalne umożliwiające promowanie swoich produktów oraz usług w zawężonym obszarze geograficznym.

Główne cechy fraz ogólnych:

  • Mniejsza ilość zapytań
  • Wysoki współczynnik konwersji
  • Mała konkurencyjność
  • Relatywnie krótszy okres wypracowana pozycji

Zalety pozycjonowania lokalnego:

  • Budowa widoczności dla słów kluczowych opartych na ostatnim etapie lejka sprzedażowego
  • Brak dużych wymagań finansowych na działania SEO
  • Stosunkowo szybsze efekty
  • Generowanie ruchu organicznego z większym współczynnikiem konwersji
  • Walka o pozycje z mniejszą ilością konkurentów

Wady pozycjonowania lokalnego:

  • Wysokie pozycje nie gwarantują dużej ilości ruchu organicznego
  • Świadomość marki budowana na rynku lokalnym

Pozycjonowanie lokalne – podsumowanie

Jeśli prowadzić małą bądź średnią firmę, która świadczy usługi lokalne – usługa pozycjonowania lokalnego jest dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. Przy optymalnym budżecie na działania SEO możesz zwiększyć ilość konwersji na swojej stronie internetowej, budując przy tym świadomość marki wśród lokalnych klientów.