Zastanawiasz się, jak wyróżnić swoją markę premium w wirtualnej przestrzeni, aby przemawiała do najbardziej wymagających konsumentów? Chcesz, aby za pomocą starannie dopasowanych działań promocyjnych nie tylko przyciągała ona uwagę, ale również inspirowała oraz wzbudzała zaufanie? Dobrze to przemyśl, ponieważ strategia, jaką wybierzesz, może zadecydować, czy stanie się ona ikoną luksusu i synonimem wysokiej jakości, czy też zagubi się w morzu innych opcji. Współcześnie liczy się aktywne promowanie w Internecie, opierające się zwłaszcza na umiejętnym pozycjonowaniu marki premium. Co robić, żeby było ono skuteczne? Sprawdź garść przydatnych porad, dzięki którym dotrzesz do właściwej grupy docelowej, a co najważniejsze – na długi czas utrzymasz jej zainteresowanie i zaangażowanie!
Spis treści:
- Czym jest marka premium? Definicja
- Jaką grupę docelową ma marka premium?
- Pozycjonowanie marek premium a tradycyjne pozycjonowanie – jakie są różnice?
- Jak wpłynąć na wizerunek marki premium, korzystając z SEO?
- Optymalizacja strony internetowej marki luksusowej
- Do czego można wykorzystać pozycjonowanie marki premium?
- Jakie konsekwencje niesie za sobą niewłaściwe pozycjonowanie marki premium?
- Działania marketingowe dla marki premium – podsumowanie
Czym jest marka premium? Definicja
Marka premium to kategoria produktów lub usług, które z różnych powodów są postrzegane jako te wyższej jakości od przeciętnych ofert z tej samej kategorii, jakie są aktualnie dostępne na rynku. Ich główną cechą charakterystyczną jest wysoka cena. Kojarzą się one z prestiżem, luksusem, wyjątkowością, elegancją, oryginalnością, innowacyjnością, pochlebnymi opiniami, czymś, co nie jest ogólnodostępne, tylko przeznaczone dla wybranych i wyróżnia się na tle konkurencji. Wysokiej klasy produkty sygnowane logiem marek premium powstają wedle unikalnych projektów oraz zostają wykonane ze zwróceniem uwagi na detale, z wykorzystaniem najlepszych materiałów i z zastosowaniem innowacyjnych metod. W przypadku tego typu usług kluczem do sukcesu w postaci satysfakcji klientów jest spersonalizowane podejście, zapewnienie kompleksowej obsługi posprzedażowej, czy dostarczenie wielostronnych korzyści (funkcjonalnych i emocjonalnych).
Dobra luksusowe mogą być zaliczone do któregoś z następujących segmentów: motoryzacja, odzież i akcesoria, usługi hotelarskie, alkohole, biżuteria i zegarki, kosmetyki i perfumy itp. Natomiast konkretne przykłady ekskluzywnych marek premium to: Rolex, Apple, Louis Vuitton, Porsche, Rolls-Royce, Mercedes, Chanel, Michael Kors, Gucci oraz Prada.
Jaką grupę docelową ma marka premium?
Jedną z najważniejszych cech charakterystycznych dla marek premium (w odróżnieniu od marek masowych) jest ich ograniczona dostępność i ekskluzywność. Te produkty, czy usługi nie są kierowane do wszystkich. Za podstawowe kryterium uznaje się chociażby fakt, że ze względu na ich wysoką cenę nie każdy może sobie na nie pozwolić. Z oferty marek premium korzystają zatem osoby najbogatsze, dobrze sytuowane, które w ten sposób chcą podkreślić własny status społeczny, a przy tym pragną wyrazić swoją indywidualność, czy wyróżnić się na tle ludzi z najbliższego otoczenia. To propozycja dla tych, którzy znają się na obowiązujących aktualnie trendach. Zatem przy pozycjonowaniu marek premium szczególnie liczy się trafne określenie grupy docelowej.
Pozycjonowanie marek premium a tradycyjne pozycjonowanie – jakie są różnice?
Skoro wysokiej klasy marki premium są czymś nadzwyczajnym, łatwo się domyślić, że innych zasad trzeba się trzymać, opracowując reklamę usług, czy produktów luksusowych. Odmiennego nastawienia (od tego przyjmowanego w przypadku standardowych ofert) wymaga także pozycjonowanie marek premium. Co okazuje się tu głównym czynnikiem odróżniającym? Oczywiście będzie to fakt, że stawia się tutaj na wąskie grono odbiorców, natomiast tradycyjne marki mają ofertę adresowaną do masowego odbiorcy. W efekcie spersonalizowana reklama marki premium powinna dotrzeć do jej użytkowników, ewentualnie do obserwatorów, których chce się przekonać, że luksusowe produkty lub usługi znajdują się w ich zasięgu (chociażby pod kątem finansowym). Liczy się więc kreowanie wizerunku oparte na dogłębnym zrozumieniu potrzeb konsumentów oraz aktualnych realiów rynkowych. Jakiekolwiek działanie na oślep nie ma tu racji bytu.
W odniesieniu do marek premium stworzona strategia rządzi się własnymi prawami i powinna opierać się na marketingu-mix, a dokładniej modelu 8P, który tworzą następujące komponenty: produkt lub usługa (product), cena (price), miejsce (place), promocja (promotion), ludzie (people), proces (process), świadectwo materialne (performance) oraz filozofia marki (philosophy).
Identyczny jest jednak cel, czyli osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Wspólne pozostaje również to, że zarówno w jednym, jak i drugim przypadku trzeba wykazać się zaangażowaniem, metodycznie działać i cierpliwie czekać na osiągnięcie pożądanych rezultatów w zakresie SEO.
Jak wpłynąć na wizerunek marki premium, korzystając z SEO?
Budowanie marki premium i promowanie jej elitarnych produktów, czy usług za sprawą pozycjonowania wymaga właściwej narracji, uwypuklającej specyficzne cechy oferty. Kluczem do sukcesu staje się dopasowanie odpowiednich słów kluczowych, a zwłaszcza dążenie do wzrostu liczby wyszukiwań frazy brandowej. Warto też zwrócić uwagę na zdobywanie wartościowych linków, czy aktywność w mediach społecznościowych.
Kiedy warto zdecydować się na pozycjonowanie marki premium? Pierwsza sytuacja to moment, w którym nowa, jeszcze nieznana firma wchodzi na rynek. Ponadto warto podjąć takie działania, gdy występują problemy z pozyskaniem klientów, dla których swoją ofertę opracowała konkretna marka premium albo na rynku pojawił się jakiś kryzys. Dodatkowo inwestycja w SEO jest wymagana zawsze wtedy, gdy luksusowa marka chce się stać niekwestionowanym liderem i być o krok przed konkurencją.
Optymalizacja strony internetowej marki luksusowej
Na pozycjonowanie marki premium powinno też składać się udostępnianie na firmowej stronie internetowej wysokiej jakości, merytorycznych treści pokazujących, że jest się liderem i autorytetem w danej dziedzinie. Starannie opracowany content ma edukować odbiorców, dostarczać im wartościowych informacji, a także wpływać na emocje, wzmacniając tym samym ich przywiązanie do konkretnego przedsiębiorstwa. W przypadku marek luksusowych budowanie silnych i trwałych relacji może odbywać się poprzez angażujący i wzbudzający ciekawość storytelling. Opowieści nawiązujące do historii marki, czy postaci jej twórców albo ukazujące w atrakcyjnym świetle ważne wydarzenia z życia firmy, zapadają w pamięci oraz pozytywnie się kojarzą, sprawiając, że klient niejako czuje, że należy do rodziny marki premium.
Ponadto sama strona www musi spełniać najwyższe standardy i stanowić przykład doskonałego połączenia SEO z UX, wywołując efekt WOW (zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym). Przeglądanie jej zawartości ma być przyjemnym doświadczeniem, w czym bez dwóch zdań może pomóc spójny design oraz intuicyjna struktura witryny.
Do czego można wykorzystać pozycjonowanie marki premium?
Prawidłowe pozycjonowanie marki premium prowadzi do: osiągnięcia przez firmową stronę internetową topowych pozycji w wynikach wyszukiwania, kreowania pożądanego wizerunku i tożsamości, budowania świadomości wśród konsumentów, edukowania odbiorców o wyznawanych wartościach i przyjętej filozofii, poprawy reputacji, wzrostu konkurencyjności w branży oraz wzmocnienia zaufania do marki.
Jakie konsekwencje niesie za sobą niewłaściwe pozycjonowanie marki premium?
Umiejętne pozycjonowanie marek premium generuje wiele korzyści. Trzeba jednak pamiętać, że każdy medal ma dwie strony. Należy więc jednocześnie dowiedzieć się, jakie skutki przynosi popełnianie błędów związanych ze złym zaplanowaniem poszczególnych zadań składających się na przyjętą strategię. Najczęściej problemem staje się spadek jakości pozyskiwanych leadów. Dochodzi do tego, gdy marka premium jest promowana wśród osób, które nie są nią zainteresowane, nie doceniają jej renomy i nie kierują się podobnymi wartościami. Występuje wtedy zjawisko dysonansu społecznego, ponieważ oczekiwania obu stron nie są spójne, co rodzi swego rodzaju konflikt. Warto więc postawić na profesjonalne SEO w wykonaniu ekspertów od szeroko rozumianego marketingu internetowego, którzy wiedzą, jakie podejście przyjąć w przypadku luksusowych marek, aby osiągnąć zamierzone efekty i dotrzeć do właściwej grupy docelowej.
Działania marketingowe dla marki premium – podsumowanie
Już teraz wiesz, że efektywne pozycjonowanie marki premium wymaga zastosowania spersonalizowanej strategii marketingowej, która uwzględnia jej specyfikę oraz bierze pod uwagę ściśle określone, wygórowane oczekiwania, potrzeby i pragnienia odbiorców. Istotne znaczenie ma kreowanie oryginalnego przekazu poprzez nawiązywanie do unikalnej historii marki, konsekwencję w komunikacji (zarówno pod względem treści komunikatów, jak i kanałów, jakimi się je przekazuje), aż po generowanie pozytywnych doświadczeń u klientów i dostarczanie im konkretnej wartości dodanej. Kluczową rolę we wpływaniu na percepcję luksusu, budowanie relacji oraz wzmacnianie zaufania odgrywa ponadto autentyczność i transparentność.
W przypadku marek premium, które cały czas mają zajmować stabilną pozycję i powinny być na swój sposób wyjątkowe, priorytetem jest nieustawanie w dążeniu do doskonałości, zarówno pod względem jakości produktów oraz oferowanych usług, jak i realizowanych w sieci działań marketingowych (w tym pozycjonowania). Dlatego opłaca się w praktyce wykorzystywać wiedzę o tym, że SEO pozwala budować wizerunek na rynku dóbr luksusowych.