Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Praca jako copywriter – jak zacząć? 4 przydatne wskazówki!

Karolina 2 maja 2022

Podstawowym narzędziem pracy copywritera jest słowo. Osoby wykonujące ten zawód dają upust swojej kreatywności i łączą ze sobą pojedyncze wyrazy, tworząc z nich krótsze lub dłuższe zdania. W taki sposób powstają teksty zapleczowe, opisy produktów i kategorii, treści na firmowe strony internetowe, wpisy blogowe, artykuły sponsorowane, czy posty publikowane w mediach społecznościowych.

Copywriterzy nie mogą narzekać na nudę, ponieważ zapotrzebowanie na publikowane w Internecie teksty jest bardzo duże. Dodatkowym atutem takiej pracy jest ogromna różnorodność – oczywiście są osoby specjalizujące się w jednej dziedzinie, jednak w większości przypadków pisze się na różne tematy, w zależności od branż, w jakich działają klienci. Pozwala to nieustannie poszerzać swoją wiedzę na wielu płaszczyznach.

Uważasz, że posiadasz tak zwane „lekkie pióro”, a pisanie leży w kręgu Twoich zainteresowań i sprawia Ci przyjemność? Chcesz dołączyć do grona przedstawicieli tej profesji i zarabiać na swojej pasji? W każdym zawodzie początki bywają trudne, zatem warto poznać odpowiedzi na podstawowe pytania, które stawiają początkujący copywriterzy. Jak zacząć swoją przygodę z copywritingiem? Co trzeba wiedzieć na starcie, aby szybko odnaleźć się w tej branży i zrobić karierę? Jakimi ścieżkami warto podążać, aby zostać copywriterem? Poznaj 4 porady, które wesprą Cię na drodze do upragnionego celu!

Spis treści:

Po pierwsze – zdobądź teoretyczną wiedzę!

Wiele osób zainteresowanych karierą w tym zawodzie pyta: jakie studia trzeba skończyć, aby zostać copywriterem? Polskie uczelnie coraz częściej oferują studentom możliwość kształcenia się na kierunkach takich jak filologia polska lub dziennikarstwo, gdzie jako specjalizację można wybrać właśnie copywriting lub kreatywne pisanie. Taki wybór okazuje się trafny, ponieważ wykształcenie humanistyczne niejednokrotnie przydaje się w codziennej pracy nad tworzeniem tekstów. Jednak nie jest to obligatoryjny wymóg, a raczej kwestia drugorzędna – świetnymi copywriterami zostają również osoby, które zdobyły dyplom na zupełnie innym kierunku albo w ogóle nie skończyły studiów.

Jeśli chce się zdobyć teoretyczną wiedzę z zakresu copywritingu można to uczynić dzięki udziale w kursach i szkoleniach (stacjonarnych, jak i online), czy też poprzez regularne śledzenie trendów dotyczących marketingu internetowego oraz czerpanie z dorobku autorytetów w tej branży, którzy chętnie dzielą się swoim doświadczeniem w mediach społecznościowych, czy na własnych stronach www.

Po drugie – pisz!

Jedno jest pewne – trening czyni mistrza. Na nic nie zda się teoretyczna znajomość najważniejszych zasad rządzących copywritingiem, jeśli ktoś nie będzie potrafił wykorzystać tych informacji w praktyce. Fundamentem jest zatem stawianie na konsekwencję w działaniu, a więc regularne pisanie. Warto tworzyć treści różnego typu, w których poruszana będzie różnorodna tematyka. Takie podejście pozwoli szlifować swój talent, doskonalić warsztat i wypracować indywidualny styl pisania. Świetnym pomysłem jest utworzenie własnego profilu w mediach społecznościowych albo prowadzenie bloga, co równocześnie będzie elementem budowania swojej marki osobistej w Internecie.

Po trzecie – nawiąż współpracę z agencją marketingową w formie praktyk lub stażu!

Początkującemu copywriterowi dość trudno jest dotrzeć do dużej liczby klientów, czy znaleźć stałe zatrudnienie w agencji marketingowej lub interaktywnej. Dlatego wiele osób rozpoczyna swoją karierę od praktyk lub staży – to formy współpracy, które pozwalają od środka poznać realia tej branży i uczyć się od doświadczonych specjalistów. Dzięki temu na własnej skórze można przekonać się, czy jest się stworzonym do wykonywania zawodu copywritera, czy też rozbieżności pomiędzy wyobrażeniami a rzeczywistością są zbyt duże.

Po czwarte – czytaj!

O zaletach czytania chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Każdy mól książkowy mógłby w tym miejscu przytoczyć co najmniej kilka korzyści, jakie wynikają z takiej formy spędzania wolnego czasu. Z punktu widzenia copywriterów największe znaczenie mają następujące kwestie związane z obcowaniem ze słowem pisanym: poszerzenie zasobu słownictwa, pobudzenie wyobraźni, poprawa umiejętności komunikacyjnych, zdobycie nowej wiedzy oraz rozwinięcie zdolności pisania (poprawnego pod względem stylistycznym, gramatycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym).

Zatem copywriter, który chce odnieść sukces polegający na tworzeniu skutecznego przekazu, powinien czytać niemal tak samo dużo, jak pisać. Nie muszą to być jedynie książki dotyczące copywritingu lub marketingu internetowego. W zależności od indywidualnych upodobań warto sięgać po różne gatunki literackie oraz czasopisma.

Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać i rozwijać dobry copywriter?

Kto nadaje się do pracy na stanowisku copywritera? Co warto umieć, żeby zostać prawdziwym mistrzem słowa? Jakie kwalifikacje i predyspozycje trzeba posiadać, aby tworzyć teksty, które wzbudzą zainteresowanie czytelników? Które cechy charakteru są przydatne podczas przygotowywania treści publikowanych w Internecie? Na tej liście znajduje się przede wszystkim:

  • kreatywność i bujna wyobraźnia,
  • doskonała znajomość języka polskiego,
  • dobra organizacja pracy,
  • zdolność zarządzania czasem,
  • dotrzymywanie ustalonych terminów,
  • indywidualny styl,
  • rzetelność,
  • samodyscyplina,
  • elastyczność i otwartość na nowe rozwiązania,
  • dociekliwość i wytrwałość w trakcie przeprowadzania wnikliwego researchu oraz przy weryfikacji odnalezionych informacji,
  • znajomość zagadnień z zakresu marketingu internetowego, SEO oraz psychologii,
  • analityczne myślenie.

Wiele ze wskazanych powyżej umiejętności można nabyć we własnym zakresie. Jednocześnie większość tych kompetencji należy cały czas odpowiednio kształtować – raz zdobyta wiedza powinna być na bieżąco aktualizowana i uzupełniana. Dlatego copywritera musi cechować ambicja oraz ukierunkowanie na ciągły rozwój.

Jak zostać copywriterem? Podsumowanie

Copywriter to zawód, w którym bardziej od wykształcenia liczą się umiejętności. Dlatego punktem wyjścia powinno stać się opracowanie portfolio z tekstami własnego autorstwa. Jest to sprawdzona metoda na zaprezentowanie innym osobom (potencjalnym klientom lub pracownikom agencji marketingowych odpowiedzialnych za rekrutację) swojego warsztatu pisarskiego, poziomu i możliwości. To nic innego, jak wizytówka każdego copywritera, forma pierwszej styczności z napisanymi przez niego tekstami, dlatego priorytetem podczas jego tworzenia ma być profesjonalizm pozwalający przedstawić się z jak najlepszej strony.

Dobierając przykłady swojej twórczości, którymi warto się pochwalić, trzeba stawiać na różnorodność (pod względem rodzaju contentu, jak i poruszanej tematyki) oraz przywiązywać uwagę do wizualnej atrakcyjności swojego portfolio (np. poprzez zastosowanie estetycznego szablonu).

A co może pokazać początkujący copywriter? Brak doświadczenia nie jest tu czynnikiem dyskryminującym. Wystarczy po prostu przygotować kilka przykładowych tekstów albo wykorzystać w tym celu niewykorzystane dotąd treści, które pisało się „do szuflady”. Za każdym razem należy pamiętać, aby prezentować wysokiej jakości teksty, stanowiące potwierdzenie umiejętności oraz silny argument przemawiający na korzyść i zachęcający do nawiązania współpracy.