Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Recykling treści w content marketingu, czyli jak dać drugie życie starym tekstom i nie tylko

Redakcja 26 maja 2021

Niezależnie od tego, czy w życiu zawodowym jesteś content marketerem, copywriterem czy media planerem, przychodzi taki czas, kiedy pomysły się kończą, popularne narzędzia nie podsuwają nic nowego. Zastanawiasz się wówczas, jak przełamać rutynę na swojej witrynie i tchnąć w nią nowe życie. Odpowiedzią na wszystkie te problemy może być pojęcie recyklingu treści, który ostatnimi czasy przeżywa prawdziwe odrodzenie, a największe autorytety marketingowe odkrywają w nim nowy potencjał, którego wykorzystanie może być wysoce opłacalne dla Twojej strony internetowej. W tym wpisie pokażę Ci, dlaczego recyklingiem treści warto się zainteresować, a zero waste możesz wprowadzić nie tylko w życiu, ale również na swojej stronie WWW. Zapraszam!

Spis treści

Recykling treści – co to właściwie jest?

Recykling to pojęcie, które oznacza wykorzystywanie zasobów, które już posiadamy i wyciskanie z nich jak największego potencjału. Podobnie jak idea zero waste, także recykling wyraźnie opiera się na tym, aby wykorzystywać wielokrotnie to, czym już dysponujemy. W przypadku stron internetowych zasobami, które mamy, mogą być różnego rodzaju artykuły, treści, tematy, zagadnienia lub wszystko inne, co do tej pory przynosiło naszej witrynie ruch i zainteresowanie.

W tym miejscu warto podkreślić fakt, że recykling treści nie ma nic wspólnego z ich dublowaniem! Jest to złożony proces twórczy, którego zadaniem jest odświeżenie, odnowienie lub ożywienie starych treści, które czasy swojej świetności mają już dawno za sobą, ale wciąż stanowią cenne źródło ruchu na stronie lub posiadają dobre współczynniki klikalności.

Nie oznacza to, że każda treść na naszej stronie czy blogu powinna przechodzić od razu skomplikowaną edycję. Recykling daje szansę na to, aby niektóre tematy rozwinąć, nadać im lepszy, nowszy format, lub po prostu lepiej wykorzystać potencjał, który posiadają. Optymalizacja już istniejących treści pozwoli im zacząć „pracować na nowo” np. na swoją pozycję w wyszukiwarce Google, co ma kluczowe znaczenie w przypadku działań SEO.

Recykling treści jest szalenie ważny, zwłaszcza dla content marketingu, który zakłada, że wszystko, co publikujemy na naszej witrynie, musi przynosić wielowymiarowe korzyści. Dróg wykorzystania jednego artykułu, który dla przykładu, ma wysoką pozycję w wyszukiwarce, jest bardzo wiele. Za jego pomocą możemy dotrzeć do nowych odbiorców, dodać na swojej stronie nowe źródła informacji, zaktualizować te, które już są, lub zmienić ich formę, aby przyciągnęły odbiorców na nowo.

Nie zapominaj o evergreen content!

Rozwodząc się nad recyklingiem już istniejących treści na naszej witrynie, nie sposób nie wspomnieć o pojęciu evergreen contentu, które również powinno być brane pod uwagę, zarówno podczas planowania strategii contentowych, jak i recyklingu tekstów.

Evergreen content to określenie powstałe do określania treści i zagadnień, które można podsumować stwierdzeniem: wiecznie żywe. Oznacza to, że niezależnie od upływu czasu lub trendów, zawsze będą one aktualne i zawsze będą zwracały na siebie uwagę, przyciągając nowych użytkowników i odbiorców. Treści tego typu mają nieskończony potencjał generowania ruchu na stronie, niezależnie od tego, czy publikowane były miesiąc temu, tydzień, czy dwa lata. Jak je rozpoznać?

Możemy to zrobić za pomocą różnego rodzaju narzędzi, takich jak Senuto czy Google Analytics, które odpowiedzą nam na pytanie, które treści na naszej witrynie są najczęściej odwiedzane, które najlepiej rankują, a także które, niezależnie od sezonowości, cieszą się taką samą popularnością.

Wytypowanie na swojej witrynie evergreen contentu jest podstawą do tego, aby planować mądry i zrównoważony recykling treści i rozsądnie wykorzystać to, czym już dysponujemy.

Sprawdź również, czym jest marketing konwersacyjny i jak używać go w swoim biznesie!

Jak zaplanować recykling treści krok po kroku?

  1. Określ, które artykuły i treści na Twojej witrynie mają najlepszy współczynnik klikalności i cieszą się największą popularnością. Możesz zrobić to za pomocą narzędzia Google Analytics, klikając kolejno Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony.
  2. Spośród widocznych artykułów i treści, oszacuj, które z nich możesz wykorzystać w taki sposób, aby na nowo trafiły one do Twoich odbiorców. Pamiętaj, że to od nich zależy forma i to, jak powinieneś wykorzystać już istniejące treści.
  3. Pamiętaj, że nie każdy z artykułów będzie nadawał się do przerobienia. Istotne jest innowacyjne podejście do tematu, analiza przez pryzmat odbiorców, a także to, jaki masz pomysł na odświeżenie zawartości swojej strony.

Wybór menu w Google anal

Jak można przeprowadzić recykling treści na Twojej stronie WWW?

Załóżmy, że udało Ci się wytypować jeden artykuł, który posiada bardzo wysoki współczynnik odwiedzin, temat jest wiecznie żywy, a sama treść nieco przestarzała i wymagająca odświeżenia. Jakie są najpopularniejsze sposoby na recykling treści?

  • Przypomnij swoim odbiorcom o treści. Możesz zrobić to za pomocą dowolnego kanału Social Media. Jest to najprostszy sposób na utrzymywanie danego zagadnienia „na fali”, jednak pamiętaj, że może okazać się, że sam artykuł nie jest na tyle dopieszczony, aby tego typu działania odniosły zamierzony cel.
  • Zaktualizuj wpis, poszerz o najnowsze informacje. Rzadko się zdarza, że udaje nam się wyczerpać dane zagadnienie w 100%. Zazwyczaj z upływem czasu, jesteśmy w stanie zaktualizować temat o najnowsze aktualizacje w danej dziedzinie. Warto śledzić nowinki i ulepszać swoje artykuły.
  • Zmień format. Dysponujesz artykułem, który posiada wysoką klikalność? Świetnie! Zaplanuj artykuł ekspercki, wzbogać go o ciekawe infografiki, dodaj post na Facebooku z zajawką do wpisu lub stwórz mini e-booka!
  • Zoptymalizuj tekst pod kątem SEO. Skoro Twój artykuł już odniósł niemały sukces, pracując na pozycje Twojej witryny, wspomóż go, wprowadzając aktualizacje treści pod kątem SEO. Dzięki temu może być on jeszcze lepiej widoczny w przeglądarce!

Dlaczego warto stosować recykling treści na swojej stronie?

Mogłoby się wydawać, że najlepszym sposobem na rozwijanie swojej strony lub witryny jest po prostu stała aktualizacja jej o nowe zagadnienia i treści z danej dziedziny. Nie zawsze tak jednak jest. Musimy pamiętać, że tworzymy naszą stronę dla odbiorców, a Ci posiadają swoje potrzeby i preferencje, do których powinniśmy się dostosować. Dlatego, jeżeli najpopularniejszym zagadnieniem na Twoim blogu jest artykuł pt. „Darmowe programy do grafiki”, zadbaj o to, aby na bieżąco go aktualizować i informuj o tym swoich odbiorców. Dzięki temu dopasujesz swoje treści do ich potrzeb!

Pozostają również aspekty techniczne takie jak ciągłe optymalizowanie treści pod kątem SEO, aby roboty przeglądarki mogły lepiej osadzić naszą witrynę w wyszukiwarce. A przecież właśnie na tym nam najbardziej zależy, prawda?

Recykling treści może również wzbogacić naszą witrynę o wartość merytoryczną, nadać jej bardziej wyrazistego charakteru oraz sprawić, że będzie ona dużo bardziej wartościowa dla odbiorców.

Korzyści płynące z recyklingu treści na Twojej stronie:

  • Różnorodność, która pozwoli każdemu odbiorcy znaleźć coś dla siebie,
  • Nowi odbiorcy, których przyciągną bogate artykuły i różnorodne treści,
  • Efektywne SEO, gdyż Google wspiera twórców, którzy nieustannie aktualizują swoje treści,
  • Oszczędność czasu – łatwiej jest coś przerobić i odświeżyć niż stworzyć od zera.

Poznaj tajniki gated contentu i sprawdź, jak go stosować!

Podsumowanie

Jak widzisz, recykling treści nie jest tylko prostym zabiegiem, który stanie się wsparciem dla Twojej strony, ale przede wszystkim rozszerzoną strategią tworzenia wartościowych i rozbudowanych treści, które pozwolą podnieść wartość Twojej witryny. Warto wprowadzić recykling treści jako obowiązkowy element planowania contentu na Twojej stronie WWW, bo efekty mogą być naprawdę spektakularne i zaskakujące!