Reklamy dynamiczne na Facebooku i Instagramie to jeden z najbardziej skutecznych formatów reklamowych dostępnych w Menadżerze Reklam. Personalizowanie reklam jest odpowiedzią na potrzebę potencjalnego Klienta. Dlatego, jeśli chcesz zwiększyć szansę na pozytywną decyzję zakupową konsumenta, zapoznaj się z tym formatem reklamowym.
Spis treści:
- Czym są reklamy dynamiczne na Facebooku – Display Dynamic Ads?
- Kto może wykorzystać reklamy dynamiczne?
- Czego potrzebujemy, aby utworzyć reklamę dynamiczną?
- Tworzenie reklamy dynamicznej krok po kroku
- Formaty reklamowe dla reklam dynamicznych
- Jakie są zalety reklamy dynamicznej na Facebooku?
- Podsumowanie
Czym są reklamy dynamiczne na Facebooku – Display Dynamic Ads?
Reklamy dynamiczne są dopasowane do interakcji konsumenta z Twoją stroną internetową lub powiązane z jego zainteresowaniami na podstawie podejmowanych aktywności i działań. Reklamy te wykorzystują uczenie maszynowe, jeśli oferujesz dużą liczbę produktów lub usług. Dlatego nie musisz ręcznie konfigurować dla każdego produktu lub usługi osobnej reklamy – możesz utworzyć katalog produktów, a algorytm sam dopasuje jakie produkty czy usługi wyświetlić danej osobie.
Reklamy dynamiczne mają dwie opcje targetowania, które docierają do konsumentów na różnych etapach ścieżki zakupowej:
- Reklamy dynamiczne kierowane do osób, które jeszcze nie weszły w interakcje z Twoją witryną internetową, ale wykazują zainteresowanie produktami lub usługami, które oferuje Twoja firma:
- Reklamy dynamiczne kierowane do konsumentów, którzy weszli w interakcję z Twoją witryną internetową i wykazali zainteresowanie określonymi produktami – na przykład poprzez wyświetlenie produktu, dodanie go do koszyka, bądź promowanie produktów uzupełniających:
Możliwości retargetowania w reklamie dynamicznej, które pozwolą jeszcze bardziej spersonalizować przekaz reklamowy na podstawie konkretnej aktywności konsumenta:
- Wyświetlono produkt lub usługę, ale nie zakupiono – reklama przypominająca, zachęcająca do wrócenia do naszej witryny internetowej.
- Dodano do koszyka, ale nie zakupiono – daje możliwość ratowania porzuconych koszyków np. poprzez proponowanie kodu rabatowego tylko dla użytkowników, którzy opuścili koszyk.
- Sprzedaż dodatkowych produktów – na podstawie wcześniejszej aktywności zakupowej użytkownika; pozwala wyświetlać reklamy z produktami, które mogą być uzupełnieniem wcześniejszych zakupów.
- Sprzedaż krzyżowa produktów – pozwala na wyświetlanie reklam osobom, które kupiły produkty znajdujące się w konkretnym zestawie produktów, artykuły z innego zestawu.
- Kombinacja niestandardowa – tym sposobem możemy promować wybrany zestaw produktów dla osób, które weszły w interakcję z produktem, ale nie wykonały konkretnego działania w określonym czasie.
Jak widać, platforma daje możliwość bardzo mocnej personalizacji reklam, w zależności od tego, jakie działania zostały podjęte w witrynie, dodatkowo można określić czas, w jakim doszło do interakcji.
W personalizacji reklamy ważny jest oferowany produkt lub usługa, ale równie istotne jest dopasowanie komunikatów reklamowych do konkretnego etapu ścieżki zakupowej, na jakiej dany klient się znalazł – takie działania zwiększają szansę na pozytywny proces zakupowy. Tym samym inny komunikat reklamowy będziemy chcieli przekazać użytkownikowi, który opuścił koszyk na poziomie transakcji, a inny tym, którzy już dokonali zakupu w naszym sklepie, a my w naszej reklamie proponujemy produkty dopasowane do wcześniejszej aktywności.
Kto może wykorzystać reklamy dynamiczne?
Reklamy dynamiczne Facebook Ads są najczęściej wykorzystywane w sklepach online e-commerce, jednak Facebook wychodzi z propozycją wykorzystania tego formatu reklamowego również w innych branżach.
Reklamę dynamiczną możemy wykorzystać do promocji:
- produktów,
- branży motoryzacyjnej,
- nieruchomości,
- hoteli i nieruchomości wakacyjnych.
Czego potrzebujemy, aby utworzyć reklamę dynamiczną?
Reklamy dynamiczne dają wiele możliwości tworzenia spersonalizowanych reklam, jednak aby móc tworzyć reklamy tego typu, należy odpowiednio skonfigurować konto w menadżerze firmy.
Co będzie potrzebne?
- Pixel Facebooka
Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy, w naszej witrynie internetowej musi być zaimplementowany kod śledzący.
- Konfiguracja zdarzeń
Jeśli chcemy wykorzystać możliwości proponowane przez platformę, musimy dodać odpowiednie zdarzenia, pozwalające odróżnić osoby przeglądające produkt od tych, które porzuciły koszyk.
Zdarzenia, które będą niezbędne do konfiguracji:
- View Content – wyświetlenie produktu,
- Add to Card – dodanie produktu do koszyka w witrynie,
- Purchase – zakup produktu w witrynie.
- Utworzenie katalogu produktu
Aby nasze reklamy dynamiczne wyświetlały się prawidłowo, kluczowe jest utworzenie katalogu produktów. Do tego będzie potrzebny feed produktowy XML, w którym znajdują się produkty oferowane przez Twój sklep, uzupełnione o wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą Ci wykorzystać reklamy dynamiczne.
Ważne jest, aby feed produktowy został utworzony według zaleceń Facebooka. Parametry jakie są wymagane to:
- Id – unikatowy identyfikator zawartości produktu, musi on być zgodny z tym, który jest przypisany dla danego produktu w kodzie piksela.
- Title – tytuł danego produktu, limit znaków 150 (zalecany maksymalnie 65).
- Description – krótki, dopasowany opis produktu, który zawiera unikatowe cechy produktu np. materiał lub kolor; limit znaków 5000.
- Availability – dostępność artykułu (aktualna), dzięki czemu produkty niedostępne nie będą pojawiały się w reklamach.
- Condition – stan produktu (nowy lub używany).
- Price – aktualna cena produktu.
- Link – adres URL konkretnej strony produktu w witrynie.
- Image link – adres URL głównego zdjęcia przedstawiającego konkretny produkt; minimalna rozdzielczość to 500×500 px, rozmiar do 8 MB.
- Brand – nazwa marki, numer części producenta, numer GTIN; limit znaków: 100.
Wszystkie parametry w feedzie produktowym powinny być odpowiednio uzupełnione, aby katalog nie pokazywał błędów, a reklamy były wyświetlane w sposób prawidłowy.
Po wgraniu feedu produktowego możemy podzielić nasze produkty na konkretne zestawy produktów wg. konkretnych kategorii, bestsellerów, akcesoriów, czy dzieląc produkty na te dla kobiet i dla mężczyzn.
Tworzenie reklamy dynamicznej krok po kroku
Jeśli Twój pixel jest skonfigurowany, a feed produktowy został pomyślnie przesłany, możesz przejść do tworzenia reklam dynamicznych. Nie powinno to przysporzyć większych problemów pod warunkiem, że znasz system reklamowy Facebooka.
Wybór celu reklamowego
W zależności od celu kampanii reklamowej możesz wskazać katalog produktów na poziomie kampanii, zestawu reklam lub reklamy.
Dostępne cele reklamowe dla reklam dynamicznych to:
- sprzedaż z katalogu – wskaż katalog produktowy na poziomie kampanii,
- pozyskiwanie kontaktów lub instalacja aplikacji – wskaż katalog produktów na poziomie zestawu reklam,
- wiadomości, ruch, konwersje – wskaż katalog produktów na poziomie reklamy.
Kolejne etapy przejdziemy na przykładzie tworzenia kampanii dynamicznej z celem sprzedaż z katalogu.
Następnym krokiem jest wybranie zestawu produktów lub usług na poziomie zestawu reklam.
Wybór zestawu produktów
Kolejnym ważnym krokiem podczas tworzenia reklamy dynamicznej jest zdefiniowanie kierowania reklam. Można wybrać jedną z dwóch wspomnianych wcześniej możliwości kierowania tj.:
- nowi użytkownicy,
- remarketing.
Kierowanie reklam
W przypadku wyboru opcji remarketingu możemy wybrać jedną z pięciu dostępnych możliwości kierowania reklam w zależności od interakcji, jaką podjął użytkownik na stronie.
Czas wykonania działania
W każdym przypadku możemy dodatkowo zdefiniować kierowanie reklam o zakres czasu, w jakim doszło do interakcji.
Formaty reklamowe dla reklam dynamicznych
Dla tego typu reklam dostępne są 3 rodzaje formatów reklamowych:
- kolekcja,
- reklama karuzelowa,
- pojedynczy obraz lub film.
Najczęściej wybieranym formatem reklamowym dla reklam dynamicznych jest reklama w formie karuzeli. Pozwala ona zaprezentować kilka wybranych produktów odbiorcy, które są dopasowane do jego wcześniejszej aktywności.
Kolekcja – pełnoekranowa reklama na urządzeniach mobilnych.
Zalecenia dotyczące treści reklamowych:
- podstawowy tekst reklamy: max 125 znaków,
- nagłówek: max 40 znaków.
Reklama karuzelowa – reklama z dopasowanymi kartami produktów.
Zalecenia dotyczące treści reklamowych:
- podstawowy tekst reklamy: max 125 znaków,
- nagłówek: max 40 znaków,
- opis: max 20 znaków.
Reklama z pojedynczym zdjęciem (lub film) – pozwala na wyeksponowanie spersonalizowanego produktu oraz zwrócenie uwagi na detale.
Zalecenia dotyczące treści reklamowych:
- podstawowy tekst reklamy: max 125 znaków,
- nagłówek: max 40 znaków,
- opis: max 30 znaków.
Jakie są zalety reklamy dynamicznej na Facebooku?
Początkowo reklamy dynamiczne wymagają znacznie więcej nakładu pracy oraz odpowiedniego skonfigurowania i przygotowania niezbędnych narzędzi tj. pixel i feed produktowy. Jednak w dłuższej perspektywie zdecydowanie warto poświęcić dodatkowy czas w celu podniesienia wyników naszych działań.
Reklamy dynamiczne dają bardzo wiele możliwości i kombinacji wyświetlania reklam. Ich główne zalety to:
- Personalizacja – reklamy są odpowiedzią na potrzeby konsumentów; treści dopasowuje się na podstawie aktywności i zainteresowań.
- Oszczędność czasu – reklamy stale się optymalizują, wyświetlając katalog lub poszczególny zestaw produktów, bez konieczności tworzenia reklamy dla każdego produktu osobno.
- Retargeting – wyświetlanie spersonalizowanych reklam do konsumentów, którzy weszli w interakcję z naszą witryną internetową.
- Docieranie do nowych Klientów – wyświetlanie reklam dopasowanych do użytkowników, którzy nie weszli w interakcję z naszą witryną, jednak wykazują zainteresowanie produktami z naszej oferty.
- Zaawansowane kombinacje (propozycja dodatkowych produktów) – dzięki zaawansowanym kombinacjom, możemy wyświetlać reklamy z dodatkowymi produktami dla użytkowników, którzy już dokonali zakupu w Twoim sklepie.
Podsumowanie
Dobrze przygotowana i odpowiednio optymalizowana kampania dynamiczna jest warta dodatkowego nakładu pracy na początkowym etapie. Personalizacja i dopasowanie reklam jest jedną z najskuteczniejszych metod reklamowych, ponieważ odpowiada na rzeczywistą potrzebę konsumenta. Tym samym taka reklama nie jest przypadkowa. Dlatego, jeśli Twoja firma zajmuje się e-commerce, branżą motoryzacyjną lub nieruchomościami koniecznie przetestuj u siebie ten rodzaj reklamy!