Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Reklama dynamiczna na Facebooku krok po kroku

Ania 16 listopada 2021

Reklamy dynamiczne na Facebooku i Instagramie to jeden z najbardziej skutecznych formatów reklamowych dostępnych w Menadżerze Reklam. Personalizowanie reklam jest odpowiedzią na potrzebę potencjalnego Klienta. Dlatego, jeśli chcesz zwiększyć szansę na pozytywną decyzję zakupową konsumenta, zapoznaj się z tym formatem reklamowym.

Spis treści:

Czym są reklamy dynamiczne na Facebooku – Display Dynamic Ads?

Reklamy dynamiczne są dopasowane do interakcji konsumenta z Twoją stroną internetową lub powiązane z jego zainteresowaniami na podstawie podejmowanych aktywności i działań. Reklamy te wykorzystują uczenie maszynowe, jeśli oferujesz dużą liczbę produktów lub usług. Dlatego nie musisz ręcznie konfigurować dla każdego produktu lub usługi osobnej reklamy – możesz utworzyć katalog produktów, a algorytm sam dopasuje jakie produkty czy usługi wyświetlić danej osobie.

Reklamy dynamiczne mają dwie opcje targetowania, które docierają do konsumentów na różnych etapach ścieżki zakupowej:

  1. Reklamy dynamiczne kierowane do osób, które jeszcze nie weszły w interakcje z Twoją witryną internetową, ale wykazują zainteresowanie produktami lub usługami, które oferuje Twoja firma:
  2. Reklamy dynamiczne kierowane do konsumentów, którzy weszli w interakcję z Twoją witryną internetową i wykazali zainteresowanie określonymi produktami – na przykład poprzez wyświetlenie produktu, dodanie go do koszyka, bądź promowanie produktów uzupełniających:

Możliwości retargetowania w reklamie dynamicznej, które pozwolą jeszcze bardziej spersonalizować przekaz reklamowy na podstawie konkretnej aktywności konsumenta:

  1. Wyświetlono produkt lub usługę, ale nie zakupiono – reklama przypominająca, zachęcająca do wrócenia do naszej witryny internetowej.
  2. Dodano do koszyka, ale nie zakupiono – daje możliwość ratowania porzuconych koszyków np. poprzez proponowanie kodu rabatowego tylko dla użytkowników, którzy opuścili koszyk.
  3. Sprzedaż dodatkowych produktów – na podstawie wcześniejszej aktywności zakupowej użytkownika; pozwala wyświetlać reklamy z produktami, które mogą być uzupełnieniem wcześniejszych zakupów.
  4. Sprzedaż krzyżowa produktów – pozwala na wyświetlanie reklam osobom, które kupiły produkty znajdujące się w konkretnym zestawie produktów, artykuły z innego zestawu.
  5. Kombinacja niestandardowa – tym sposobem możemy promować wybrany zestaw produktów dla osób, które weszły w interakcję z produktem, ale nie wykonały konkretnego działania w określonym czasie.

Jak widać, platforma daje możliwość bardzo mocnej personalizacji reklam, w zależności od tego, jakie działania zostały podjęte w witrynie, dodatkowo można określić czas, w jakim doszło do interakcji.

W personalizacji reklamy ważny jest oferowany produkt lub usługa, ale równie istotne jest dopasowanie komunikatów reklamowych do konkretnego etapu ścieżki zakupowej, na jakiej dany klient się znalazł – takie działania zwiększają szansę na pozytywny proces zakupowy. Tym samym inny komunikat reklamowy będziemy chcieli przekazać użytkownikowi, który opuścił koszyk na poziomie transakcji, a inny tym, którzy już dokonali zakupu w naszym sklepie, a my w naszej reklamie proponujemy produkty dopasowane do wcześniejszej aktywności.

Kto może wykorzystać reklamy dynamiczne?

Reklamy dynamiczne Facebook Ads są najczęściej wykorzystywane w sklepach online e-commerce, jednak Facebook wychodzi z propozycją wykorzystania tego formatu reklamowego również w innych branżach.

Reklamę dynamiczną możemy wykorzystać do promocji:

  • produktów,
  • branży motoryzacyjnej,
  • nieruchomości,
  • hoteli i nieruchomości wakacyjnych.

Czego potrzebujemy, aby utworzyć reklamę dynamiczną?

Reklamy dynamiczne dają wiele możliwości tworzenia spersonalizowanych reklam, jednak aby móc tworzyć reklamy tego typu, należy odpowiednio skonfigurować konto w menadżerze firmy.

Co będzie potrzebne?

  1. Pixel Facebooka

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy, w naszej witrynie internetowej musi być zaimplementowany kod śledzący.

  1. Konfiguracja zdarzeń

Jeśli chcemy wykorzystać możliwości proponowane przez platformę, musimy dodać odpowiednie zdarzenia, pozwalające odróżnić osoby przeglądające produkt od tych, które porzuciły koszyk.

Zdarzenia, które będą niezbędne do konfiguracji:

  • View Content – wyświetlenie produktu,
  • Add to Card – dodanie produktu do koszyka w witrynie,
  • Purchase – zakup produktu w witrynie.
  1. Utworzenie katalogu produktu

Aby nasze reklamy dynamiczne wyświetlały się prawidłowo, kluczowe jest utworzenie katalogu produktów. Do tego będzie potrzebny feed produktowy XML, w którym znajdują się produkty oferowane przez Twój sklep, uzupełnione o wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą Ci wykorzystać reklamy dynamiczne.

Ważne jest, aby feed produktowy został utworzony według zaleceń Facebooka. Parametry jakie są wymagane to:

  • Id – unikatowy identyfikator zawartości produktu, musi on być zgodny z tym, który jest przypisany dla danego produktu w kodzie piksela.
  • Title – tytuł danego produktu, limit znaków 150 (zalecany maksymalnie 65).
  • Description – krótki, dopasowany opis produktu, który zawiera unikatowe cechy produktu np. materiał lub kolor; limit znaków 5000.
  • Availability – dostępność artykułu (aktualna), dzięki czemu produkty niedostępne nie będą pojawiały się w reklamach.
  • Condition – stan produktu (nowy lub używany).
  • Price – aktualna cena produktu.
  • Link – adres URL konkretnej strony produktu w witrynie.
  • Image link – adres URL głównego zdjęcia przedstawiającego konkretny produkt; minimalna rozdzielczość to 500×500 px, rozmiar do 8 MB.
  • Brand – nazwa marki, numer części producenta, numer GTIN; limit znaków: 100.

Wszystkie parametry w feedzie produktowym powinny być odpowiednio uzupełnione, aby katalog nie pokazywał błędów, a reklamy były wyświetlane w sposób prawidłowy.

Po wgraniu feedu produktowego możemy podzielić nasze produkty na konkretne zestawy produktów wg. konkretnych kategorii, bestsellerów, akcesoriów, czy dzieląc produkty na te dla kobiet i dla mężczyzn.

Tworzenie reklamy dynamicznej krok po kroku

Jeśli Twój pixel jest skonfigurowany, a feed produktowy został pomyślnie przesłany, możesz przejść do tworzenia reklam dynamicznych. Nie powinno to przysporzyć większych problemów pod warunkiem, że znasz system reklamowy Facebooka.

Wybór celu reklamowego

W zależności od celu kampanii reklamowej możesz wskazać katalog produktów na poziomie kampanii, zestawu reklam lub reklamy.

Dostępne cele reklamowe dla reklam dynamicznych to:

  • sprzedaż z katalogu – wskaż katalog produktowy na poziomie kampanii,
  • pozyskiwanie kontaktów lub instalacja aplikacji – wskaż katalog produktów na poziomie zestawu reklam,
  • wiadomości, ruch, konwersje – wskaż katalog produktów na poziomie reklamy.

Kolejne etapy przejdziemy na przykładzie tworzenia kampanii dynamicznej z celem sprzedaż z katalogu.         

Następnym krokiem jest wybranie zestawu produktów lub usług na poziomie zestawu reklam.

Wybór zestawu produktów

Kolejnym ważnym krokiem podczas tworzenia reklamy dynamicznej jest zdefiniowanie kierowania reklam. Można wybrać jedną z dwóch wspomnianych wcześniej możliwości kierowania tj.:

  • nowi użytkownicy,
  • remarketing.

Kierowanie reklam

W przypadku wyboru opcji remarketingu możemy wybrać jedną z pięciu dostępnych możliwości kierowania reklam w zależności od interakcji, jaką podjął użytkownik na stronie.

Czas wykonania działania

 W każdym przypadku możemy dodatkowo zdefiniować kierowanie reklam o zakres czasu, w jakim doszło do interakcji.

Formaty reklamowe dla reklam dynamicznych

Dla tego typu reklam dostępne są 3 rodzaje formatów reklamowych:

  • kolekcja,
  • reklama karuzelowa,
  • pojedynczy obraz lub film.

Najczęściej wybieranym formatem reklamowym dla reklam dynamicznych jest reklama w formie karuzeli. Pozwala ona zaprezentować kilka wybranych produktów odbiorcy, które są dopasowane do jego wcześniejszej aktywności.

Kolekcja – pełnoekranowa reklama na urządzeniach mobilnych.

Zalecenia dotyczące treści reklamowych:

  • podstawowy tekst reklamy: max 125 znaków,
  • nagłówek: max 40 znaków.

Reklama karuzelowa – reklama z dopasowanymi kartami produktów.

Zalecenia dotyczące treści reklamowych:

  • podstawowy tekst reklamy: max 125 znaków,
  • nagłówek: max 40 znaków,
  • opis: max 20 znaków.

Reklama z pojedynczym zdjęciem (lub film) – pozwala na wyeksponowanie spersonalizowanego produktu oraz zwrócenie uwagi na detale.

Zalecenia dotyczące treści reklamowych:

  • podstawowy tekst reklamy: max 125 znaków,
  • nagłówek: max 40 znaków,
  • opis: max 30 znaków.

Jakie są zalety reklamy dynamicznej na Facebooku?

Początkowo reklamy dynamiczne wymagają znacznie więcej nakładu pracy oraz odpowiedniego skonfigurowania i przygotowania niezbędnych narzędzi tj. pixel i feed produktowy. Jednak w dłuższej perspektywie zdecydowanie warto poświęcić dodatkowy czas w celu podniesienia wyników naszych działań.

Reklamy dynamiczne dają bardzo wiele możliwości i kombinacji wyświetlania reklam. Ich główne zalety to:

  • Personalizacja – reklamy są odpowiedzią na potrzeby konsumentów; treści dopasowuje się na podstawie aktywności i zainteresowań.
  • Oszczędność czasu – reklamy stale się optymalizują, wyświetlając katalog lub poszczególny zestaw produktów, bez konieczności tworzenia reklamy dla każdego produktu osobno.
  • Retargeting – wyświetlanie spersonalizowanych reklam do konsumentów, którzy weszli w interakcję z naszą witryną internetową.
  • Docieranie do nowych Klientów – wyświetlanie reklam dopasowanych do użytkowników, którzy nie weszli w interakcję z naszą witryną, jednak wykazują zainteresowanie produktami z naszej oferty.
  • Zaawansowane kombinacje (propozycja dodatkowych produktów) – dzięki zaawansowanym kombinacjom, możemy wyświetlać reklamy z dodatkowymi produktami dla użytkowników, którzy już dokonali zakupu w Twoim sklepie.

Podsumowanie

Dobrze przygotowana i odpowiednio optymalizowana kampania dynamiczna jest warta dodatkowego nakładu pracy na początkowym etapie. Personalizacja i dopasowanie reklam jest jedną z najskuteczniejszych metod reklamowych, ponieważ odpowiada na rzeczywistą potrzebę konsumenta. Tym samym taka reklama nie jest przypadkowa. Dlatego, jeśli Twoja firma zajmuje się e-commerce, branżą motoryzacyjną lub nieruchomościami koniecznie przetestuj u siebie ten rodzaj reklamy!