Pieczywo to podstawowy produkt spożywczy, który zjadamy na śniadanie lub kolację, przygotowując z niego smakowite kanapki. Często odgrywa on również rolę dodatku do zup, sałatek, czy dań mięsnych. Duża popularność wypiekanych na wiele sposobów chlebów, bułek, bagietek oraz rogalików może sugerować, że taki asortyment nie potrzebuje żadnej reklamy. Jednak nic bardziej mylnego! Zwłaszcza małe, lokalne piekarnie powinny mieć opracowaną skuteczną strategię marketingową, która pozwoli im wyróżnić się na tle konkurencji w branży i dotrzeć z ofertą do szerokiego grona odbiorców.
Co trzeba wiedzieć na temat kluczowych korzyści, jakie generuje takie podejście? Jakie działania promocyjne online (i nie tylko) warto prowadzić dla piekarni? Na co zwrócić największą uwagę, żeby wynieść swój biznes na nowy, wyższy poziom i pozyskać klientów? Podpowiadamy!
Spis treści:
- Jakie są tradycyjne metody promocji piekarni?
- Dlaczego warto reklamować piekarnię w Internecie?
- Pozycjonowanie strony internetowej piekarni – dlaczego warto?
- Blog na stronie www piekarni – to trzeba wiedzieć!
- Twoja piekarnia w mediach społecznościowych
- Profil Firmy w Google – stwórz go dla swojej piekarni
- Marketing dla piekarni – podsumowanie
Jakie są tradycyjne metody promocji piekarni?
Interesuje Cię reklama piekarni? Musisz wiedzieć, że promocja tego miejsca może być realizowana na wielu płaszczyznach. Na początku warto nieco bliżej przyjrzeć się tradycyjnym formom informowania o sprzedawanych produktach. Będą to między innymi: ulotki rozdawane na ulicy, plakaty, czy billboardy wielkoformatowe umieszczane w strategicznych miejscach w okolicy, przyciągające uwagę pieszych i kierowców. Istnieje możliwość, aby kampania reklamowa dla piekarni uwzględniała również obecność w lokalnych mediach – dobry pomysł to ogłoszenie w gazecie albo spot w radiu.
Małe, rodzinne piekarnie, działające na określonym obszarze, powinny w jak największym stopniu uczestniczyć w życiu społeczności, dla której wypiekają pyszne chleby, czy bułki (na przykład mieszkańców danego osiedla). Ciekawą opcją jest organizacja darmowych degustacji albo dni otwartych, podczas których od zaplecza można pokazać ludziom, jak krok po kroku wygląda proces powstawania ich ulubionych wypieków. Zwłaszcza w okresie letnim piekarnia może zaistnieć w świadomości lokalsów poprzez umieszczanie swojego stoiska na wydarzeniach takich jak targi, pikniki, festyny lub dożynki. Liczy się też sponsoring (chociażby drużyn sportowych), fundowanie posiłków dla osób potrzebujących, czy angażowanie się w inne akcje wizerunkowe. Ważny jest zatem tak zwany marketing lokalny (regionalny). Bardzo często istotnym punktem strategii marketingowej dla piekarni stają się programy lojalnościowe – klienci otrzymują karty, na których zbierają punkty i po osiągnięciu ustalonego pułapu mogą wymienić je na zniżki albo darmowe produkty. Ta uniwersalna metoda można przyczynić się do zwiększenia przywiązania i lojalności wobec marki, która przejawia się przede wszystkim regularnymi zakupami.
Wielu ludzi jest wzrokowcami, dlatego każdy właściciel musi również zadbać, aby witryna jego piekarni była atrakcyjna pod kątem wizualnym, przyciągała uwagę, a także zachęcała przechodniów do wejścia i dokonania zakupu świeżego pieczywa. Szyld z czytelnie zapisaną nazwą powinien być widoczny z daleka, duże okna mają pozwalać zajrzeć do środka, żeby można było zobaczyć asortyment wyeksponowany na przykład w wiklinowych koszach lub skrzynkach, natomiast tablica informacyjna ma być źródłem wiedzy o nowościach w ofercie oraz aktualnych promocjach. Pokazuje to, że odpowiednio zaprojektowana witryna jest nieoceniona w budowaniu dobrego pierwszego wrażenia u klientów.
Dlaczego warto reklamować piekarnię w Internecie?
Praktyka pokazuje, że przedstawione wcześniej tradycyjne metody promocji piekarni w pewnym sensie odchodzą na drugi plan – korzysta się z nich w nieco mniejszym zakresie niż jeszcze kilka lat temu, a pierwszoplanową rolę zaczyna teraz odgrywać reklama online. Dlaczego właściciele piekarni idą z duchem czasu i tak chętnie stawiają na e-marketing? Jest wiele powodów, dla których warto zdecydować się na tego typu inwestycję. Obecność w Internecie niesie za sobą długoterminowe korzyści składające się na biznesowy sukces:
- zwiększenie rozpoznawalności marki,
- wyróżnienie się na tle konkurencji,
- przedstawianie oferty w interesujący sposób,
- utrzymanie zainteresowania stałych klientów,
- dotarcie do nowych odbiorców,
- większa sprzedaż wyrobów piekarskich,
- wzrost osiąganych zysków,
- zbudowanie wizerunku eksperta w branży,
- optymalizacja kosztów marketingowych.
Pokazuje to, że reklama piekarni w Internecie rzeczywiście ma sens i okazuje się narzędziem, którego potencjału nie wolno ignorować, choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ze względu na specyfikę branży piekarniczej, działania online połączyć z tymi offline. Marketing wielokanałowy w branży piekarniczej sprawi, że przekaz reklamowy dotrze do odbiorców w różnym wieku – zarówno tych młodszych, jak i tych starszych. Zwiększa się wtedy szanse na to, że kampania promocyjna przyniesie oczekiwane rezultaty, a więc uda się zaspokoić różnorodne oczekiwania swoich dotychczasowych klientów, ale też poprawi się atrakcyjność w oczach potencjalnych odbiorców.
Pozycjonowanie strony internetowej piekarni – dlaczego warto?
W dobie cyfrowej rewolucji za fundament marketingu internetowego piekarni uznaje się posiadanie strony internetowej przyciągającej klientów już od pierwszego spojrzenia. W końcu to wizytówka biznesu, która ma dostarczać pakiet najważniejszych informacji – prezentować ofertę (nie tylko przez treść, ale również poprzez zdjęcia), czy dawać możliwość wygodnego zamówienia wypieków online. Taka witryna ma być szybka, responsywna, intuicyjna w obsłudze i przyjazna dla użytkowników.
Jeśli prowadzisz piekarnię, powinny zainteresować Cię działania marketingowe określane mianem SEO, których celem jest poprawa widoczności Twojej firmy w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Umiejętnie zaprojektowane i wdrożone pozycjonowanie pozwala dotrzeć do szerszej grupy klientów, którzy szukają w Internecie lokalnej piekarni. Zadbaj o wysoką pozycję witryny, aby w pierwszej kolejności trafili na stronę prowadzonego przez Ciebie biznesu, a nie do konkurencji. Za punkt wyjścia uznaje się tutaj poprawne wyselekcjonowanie słów kluczowych dopasowanych do specyfiki działalności, gdzie bierze się pod uwagę popularność zapytań oraz ich trafność – trzeba uwzględniać ogólne frazy (np. „świeże wypieki”, „pieczywo bezglutenowe”, czy „chleb na zakwasie”), słowa kluczowe long-tail (np. „piekarnia z dostawą świeżego pieczywa na terenie Wrocławia”, czy „chleb pszenno-żytni wypiekany tradycyjnymi metodami”), nie można też ignorować wyszukiwań lokalnych (np. „najlepsza piekarnia w Tarnowie”).
To wszystko sprawi, że wzrośnie ruch na stronie, a od tego już prosta droga do maksymalizacji zysków ze sprzedaży pieczywa. Miej świadomość, że kluczem do sukcesu okazuje się tutaj sprawne zarządzanie obraną strategią, monitorowanie efektów oraz wprowadzanie ewentualnych zmian do stworzonego na początku planu działania – jeśli obawiasz się, że samodzielnie nie sprostasz temu zadaniu, skorzystaj z profesjonalnych usług, jakie świadczy agencja SEO.
Blog na stronie www piekarni – to trzeba wiedzieć!
Ważnym elementem strony internetowej piekarni jest blog, który stanowi podstawę kampanii content marketingowej. Jakie kwestie możesz poruszać w publikowanych tam wpisach? Tematów, które zasługują na uwagę, jest naprawdę wiele. Pamiętaj, aby zawsze dobierać je, kierując się rzeczywistymi potrzebami swoich klientów – merytoryczne artykuły poradnikowe, tworzące swoistą bazę wiedzy, powinny inspirować i stanowić odpowiedź na ich pytania. Dodatkowo trzeba zadbać, żeby w treści znalazły się starannie wyselekcjonowane słowa kluczowe, które pasują do profilu prowadzonej przez Ciebie działalności.
Można pisać między innymi o najpopularniejszych rodzajach chleba, tradycjach związanych z produkcją różnorodnego pieczywa oraz wypiekach polecanych dla osób na diecie odchudzającej. Typy mąki i ich zastosowanie to kolejny pomysł na ciekawy artykuł. Ponadto warto w ten sposób przekazać wskazówki dotyczące prawidłowego przechowywania chleba, aby jak najdłużej zachował on świeżość i chrupkość. Popularność zdobędą zapewne przepisy na dania, w których główną rolę odgrywa pieczywo. Za sprawą wysokiej jakości publikacji ludzie będą wracali na Twoją stronę, aby zapoznać się z nowymi, regularnie publikowanymi treściami.
Dlaczego opłaca się poświęcać zasoby na prowadzenie firmowego bloga swojej piekarni? Oto najważniejsze korzyści, jakie przynosi content marketing i dostarczanie wartościowych treści:
- budowanie wizerunku autorytetu i eksperta w branży poprzez edukowanie klientów,
- zwiększenie rozpoznawalności marki,
- wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
- wzmacnianie więzi z grupą odbiorców,
- rozbudzanie zainteresowania ofertą.
Przykład bloga na stronie internetowej piekarni.
Twoja piekarnia w mediach społecznościowych
Dążysz do tego, żeby zwiększyć sprzedaż pieczywa w swojej piekarni? Choć SEO w branży piekarniczej jest ważne, jeszcze więcej klientów możesz przyciągnąć i zatrzymać u siebie, gdy zdecydujesz się promować biznes w social media. Instagram oraz Facebook nadają się do tego idealnie. Reklama piekarni w mediach społecznościowych powinna rozpocząć się od utworzenia tam oficjalnego profilu firmy, natomiast na późniejszym etapie główną rolę odgrywa regularna publikacja interesujących postów.
Jaki content może zaciekawić klientów? Czym powinny wyróżniać się posty w mediach społecznościowych, które mają zachęcać do tego, żeby kupować pieczywo? W przypadku piekarni bez dwóch zdań mile widziane są wysokiej jakości fotografie prezentujące asortyment – poszczególne rodzaje chleba, bułki, rogaliki, bagietki itd. W taki sposób można zapoznać klientów z ofertą. Dobrze przyjmowane są także krótkie filmiki ukazujące proces wypieku.
Portale społecznościowe są również odpowiednim kanałem do informowania o aktualnościach (nowościach w asortymencie albo bieżących promocjach). Dlaczego reklama na Facebooku lub Instagramie okazuje się tak ważna? Kampanie w mediach społecznościowych tworzą przestrzeń do wzmacniana relacji z klientami, interakcji z obserwującymi, co sprzyja budowaniu zaangażowanej społeczności, odpowiadaniu na pytania, przekazywaniu feedbacku.
Przykładowy profil piekarni na Instagramie.
Przykładowy profil piekarni na Facebooku.
Profil Firmy w Google – stwórz go dla swojej piekarni
Zależy Ci na tym, żeby klienci mogli z łatwością odnaleźć w Internecie podstawowe informacje na temat Twojej piekarni? Załóż Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma), który jest darmową wizytówką przedsiębiorstwa. W ten sposób możesz pokazać klientom, kim jesteś – wystarczy, że określisz nazwę, główną kategorię swojego biznesu, opis działalności, prezentację oferty, a także dane kontaktowe (adres i numer telefonu) oraz aktualne godziny otwarcia. Ponadto istnieje możliwość, żeby opublikować tam logo firmy, czy też zdjęcia sprzedawanych produktów.
Jednocześnie jest to miejsce, w którym osoby kupujące u Ciebie pieczywo mogą dodać pozytywną lub negatywną opinię, oceniając jakość wypieków, poziom obsługi w piekarni albo jakikolwiek inny aspekt funkcjonowania Twojej piekarni. Miej na uwadze, że odpowiadanie na te recenzje pozwoli Ci budować zaufanie do marki wśród odbiorców.
Przykładowy Profil Firmy w Google.
Marketing dla piekarni – podsumowanie
Piekarnia to miejsce, które wszystkim kojarzy się z miłym dla oka widokiem bochenków chleba z chrupiącą skórką oraz apetycznym zapachem świeżo upieczonych bułek. Już ta kwestia pokazuje, że w branży piekarniczej, jak nigdzie indziej, liczy się marketing sensoryczny, w ramach którego bezpośrednio oddziałuje się na zmysły potencjalnych klientów, wywołując u nich określone reakcje emocjonalne ukierunkowane w głównej mierze na skłonienie do zakupu. Osoby prowadzące taki biznes powinny pamiętać o tej zasadzie i uwzględniać ją przy tworzeniu strategii marketingowej dla piekarni, którą później trzeba konsekwentnie wdrażać oraz monitorować.
Widać więc, że pomysłów na interesującą reklamę pieczywa jest wiele – od tych tradycyjnych, aż po takie realizowane w wirtualnej przestrzeni. Wystarczy, że spośród dostępnych opcji wybierze się te skrojone na miarę potrzeb własnej piekarni i potem umiejętnie się je wykorzysta. W rezultacie biznes sporo na tym zyska.