Remarketing to świetne narzędzie, które pozwala na wyświetlanie reklam tym użytkownikom, którzy odwiedzili daną stronę w przeszłości. Dzięki niemu mamy możliwość uruchomienia ponownie procesu zakupowego i podniesienia wyników sprzedaży lub zwiększenia ilości pozyskanych kontaktów. Narzędzie to umożliwia kierowanie przekazu do konkretnej grupy odbiorców z uwzględnieniem różnych parametrów, takich jak m.in. czas od ostatniej wizyty w witrynie lub konkretne odwiedzone miejsca w witrynie.
Spis treści:
- Jak działa remarketing Google Ads?
- Zalety wykorzystania remarketingu Google Ads
- Remarketing Google Ads – stosowane rodzaje kampanii
- Kampania remarketingowa krok po kroku
- Jakich błędów uniknąć tworząc kampanię remarketingową?
- Podsumowanie
Jak działa remarketing Google Ads?
Aby zacząć korzystać z remarketingu w Google Ads, należy zaimplementować w całej witrynie odpowiedni tag, którego zadaniem jest zapisanie ciasteczka (ang. cookie) u odwiedzających daną witrynę użytkowników. Można to zrobić na kilka sposobów:
- samodzielnie wklejając go w kodzie strony,
- za pomocą zainstalowanej wtyczki w panelu administracyjnym witryny,
- poprzez Google Tag Manager.
Dzięki temu osoba, która odwiedzi Twoją witrynę, zostanie automatycznie dodana do listy remarketingowej. W Google Ads i Google Analytics można tworzyć takie listy jak:
- wszyscy użytkownicy,
- nowi użytkownicy,
- powracający użytkownicy,
- porzucone koszyki,
- kupili,
- poniżej x czasu na stronie,
- poniżej x odsłon na stronie,
- byli na „takiej i takiej zakładce”,
- byli na stronie, ale nie dokonali zakupu.
To tylko podstawowe listy, do których możesz dodawać kolejną zmienną, jaką jest czas, w którym są zbierani użytkownicy (dostępne jest wykluczanie ich lub uwzględnianie w danym przedziale czasowym). Możliwości jest wiele, a ogranicza cię tylko Twoja wyobraźnia!
Można skorzystać z dwóch modeli remarketingowych:
- Remarketing standardowy – polega na wyświetlaniu jednego przekazu (treści reklamowej), niezależenie od tego, którą część witryny użytkownik odwiedził.
- Remarketing dynamiczny – w tym przypadku wyświetlany jest danemu użytkownikowi konkretny produkt, który wcześniej odwiedził on na stronie.
Zalety wykorzystania remarketingu Google Ads
Remarketing pomaga przede wszystkim w osiąganiu odpowiednich wyników sprzedażowych lub uzyskiwaniu zamierzonej liczby leadów (dane zostawione przez klienta takie jak numer telefonu lub e-mail). Dzięki niemu można kierować precyzyjne treści reklamowe do danej grupy klientów i budować z nimi długotrwałe relacje. Reklamy stosowane w remarketingu pomagają klientowi nie zapominać o Twojej ofercie, budując jednocześnie rozpoznawalność Twojej marki. Za jego pomocą możesz także uzyskiwać lepsze jakościowo konwersje, kierując reklamy do tych osób, które dokonały pożądanych czynności na stronie lub np. uratować porzucone koszyki i zwiększyć w ten sposób sprzedaż w swoim sklepie.
Remarketing to idealne rozwiązanie bez względu na rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności – sprawdzi się zarówno w branży e-commerce, jak i w biznesach opartych na usługach, takich jak np.: doradztwo, projektowanie wnętrz, wynajem sprzętu, usługi fotowoltaiczne, czy też usługi adwokackie.
Remarketing Google Ads – stosowane rodzaje kampanii
Sieć reklamowa GDN
Google Display Network to najczęściej wykorzystywany sposób na remarketing w Google Ads. Pozwala on na tworzenie odpowiednich kreacji banerowych dla wykorzystywanych list remarketingowych kierowanych do konkretnych użytkowników. Na sieć reklamową składają się ponad 2 miliony serwisów i aplikacji w sieci partnerskiej Google (w tym YouTube). Jest to duży potencjał, a Twoje reklamy mogą wyświetlać się wszędzie tam, gdzie będzie użytkownik z Twojej listy remarketingowej (oczywiście, jeżeli dana witryna korzysta z możliwości wyświetlania reklam).
W tego typu kampanii mamy możliwość skorzystania z wyżej omawianych typów remarketingu, czyli standardowego lub dynamicznego. W kampanii z remarketingiem standardowym możesz tworzyć grafiki spersonalizowane dla odpowiedniej grupy odbiorców np. dla porzuconych koszyków (można utworzyć grafikę, w której będzie informacja o kodzie rabatowym, który klient ma szansę wykorzystać, jeśli wróci do sklepu i dokończy zakupy). Dzięki tej formie reklamy utrwalasz swój przekaz i skłaniasz klienta do podjęcia pożądanej czynności. Z kolei w kampanii z wykorzystaniem remarketingu dynamicznego, który dotyczy tylko sklepów internetowych, przekaz jest tworzony automatycznie przez system na podstawie zebranych danych i wyświetla ostatnio oglądane przez klienta produkty.
W GDN lista remarketingowa powinna liczyć co najmniej 100 użytkowników, którzy byli aktywni w ciągu ostatnich 30 dni, aby móc z niej korzystać. Są to ograniczenia nakładane przez Google w celu uniemożliwienia identyfikacji ciasteczek (ang. cookies).
Remarketing w sieci wyszukiwania
RLSA (ang. Remarketing List for Search Ads). Jest to wykorzystanie remarketingu w wyszukiwarce Google. Wyświetlana jest ona w tym samym miejscu, co standardowe reklamy w sieci wyszukiwania, z tą różnicą, że RLSA możesz kierować do osób, które już wcześniej odwiedziły Twoją witrynę. Aby utworzyć taką kampanię, lista remarketingowa powinna liczyć co najmniej 1000 użytkowników, którzy byli aktywni w ciągu ostatnich 30 dni.
Inteligentna kampania produktowa
W tego typu kampanii także jest wykorzystywany element remarketingu, ponieważ inteligentna kampania produktowa to połączenie standardowej kampanii produktowej z kampanią remarketingową w sieci reklamowej. Tutaj należy mieć co najmniej 100 aktywnych użytkowników w ciągu ostatnich 30 dni na listach remarketingowych.
Można także utworzyć kampanię remarketingową dla poczty Gmail. Reklamy są w niej wyświetlane w kartach „Społeczność” i „Oferty”. Tutaj masz możliwość kierowania reklam do osób, które znajdują się na Twojej liście mailingowej. Wymagana liczba użytkowników na liście remarketingowej to co najmniej 1000 osób, które były aktywne w sieci reklamowej w ciągu ostatnich 30 dni.
Remarketing wideo w YouTube
W tym przypadku remarketing polega na wyświetlaniu treści wideo na platformie YouTube osobom, które weszły wcześniej w interakcje z Twoją witryną lub obejrzały film na Twoim kanale. W tym przypadku wymagana liczba osób na liście to 1000 użytkowników, którzy byli aktywni w ciągu ostatnich 30 dni.
Kampania remarketingowa krok po kroku
Tworzenie kampanii remarketingowej różni się w zależności od wybranych narzędzi i typu kampanii. Tutaj pokażemy Ci ogólny schemat i najważniejsze elementy, które należy zastosować, aby móc korzystać z remarketingu.
W pierwszej kolejności należy zainstalować odpowiednie tagi. Jeżeli chcemy korzystać z list odbiorców Google Analytics to musimy zainstalować tag o nazwie gtag.js. Natomiast w Google Ads, jeśli nie korzystamy z usługi Google Analytics, dodajemy do witryny globalny tag, który posłuży nam do zbierania danych, a następnie do tworzenia list remarketingowych. Aby korzystać z remarketingu dynamicznego, należy wdrożyć na stronie jeszcze tzw. fragment kodu zdarzenia, który przekazuje do Google Ads dane o konkretnych działaniach użytkowników w witrynie, takich jak oglądany produkt czy dokonany zakup.
Kolejnym krokiem jest utworzenie list odbiorców do remarketingu. W Google Analytics musimy włączyć funkcję „remarketingowe” i utworzyć pierwszą listę (automatycznie tworzy się lista o nazwie „wszyscy użytkownicy”). Zrobimy to, wchodząc w Google Analytics do panelu „administracja”, a następnie w kolumnie „usługa” klikamy w „informacje o śledzeniu” oraz w „gromadzenie danych”, aby włączyć remarketing. Następnie przechodzimy do zakładki „definicje list odbiorców” i klikamy w „odbiorców”, aby utworzyć pierwszą listę.
Następnie w odbiorcach wybieramy „nowi odbiorcy”, żeby utworzyć odpowiednie dla siebie listy remarketingowe. Ważne jest, aby mieć połączone usługi Google Ads z Google Analytics. Pozwoli to nam na pojawienie się list z Google Analytics w Google Ads.
W Google Ads, aby utworzyć listy w tym narzędziu, wybieramy opcję „narzędzia i ustawienia” u góry ekranu, następnie w „zasobach wspólnych” wybieramy „zarządzanie odbiorcami”.
Klikamy w niebieskie kółko z białym plusem, które znajduje się po lewej stronie.
I wybieramy opcję, która nas interesuje, uzupełniając w dalszych krokach niezbędne dane potrzebne do utworzenia listy.
Po utworzeniu list można przejść do utworzenia kampanii remarketingowej.
Wybieramy jeden z wcześniej omawianych typów kampanii, który nas interesuje i klikamy „dalej”. Następnie proces tworzenia takiej kampanii wygląda dokładnie tak samo, jak utworzenie zwykłej, nie-remarketingowej kampanii. Ważne jest tutaj, aby w sekcji odbiorców wybrać swoją listę remarketingową, którą utworzyliśmy wcześniej. W ten sposób kampania będzie kierowana tylko do tej grupy odbiorców, która miała wcześniej styczność z witryną.
Jakich błędów unikać tworząc kampanię remarketingową?
Najpopularniejsze błędy podczas tworzenia takiej kampanii, to przede wszystkim stosowanie zbyt ogólnych list, które nie są przystosowane do etapu zakupowego, na którym znajduje się obecnie klient. Taka lista jest dobra, kiedy chcemy wysłać do wszystkich klientów identyczny komunikat. Jednak, gdy mamy reklamy dla segmentu użytkowników, którzy porzucili koszyk lub są zainteresowani jedną kategorią produktu – wtedy użycie takiej listy będzie mijało się z celem.
Należy też zwrócić uwagę na odpowiedni poziom stawek i budżetu – zbyt niskie mogą ograniczać kampanię i docierać do zbyt małego grona klientów, a zbyt duża stawka może wyświetlać za dużą ilość reklam jednemu użytkownikowi, co może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego i wyczerpać nieefektywnie budżet. Dlatego należy pamiętać o cappingu, który pozwala określić, ile razy dana kreacja wyświetli się użytkownikowi w ciągu całego dnia. Trzeba wybrać odpowiednią częstotliwość wyświetlania się reklamy, zarówno w ciągu dnia, jak i tygodnia (można wskazać konkretne dni, w jakich będzie wyświetlać reklama).
Twórz różne kreacje do różnych list, ciągle testując nowe grafiki i treści reklam. Nie opieraj się tylko i wyłącznie na jednej. Ważne jest też wykluczanie tych użytkowników z kampanii remarketingowej, którzy nie są w obrębie naszego zainteresowania – pozwoli to zaoszczędzić część budżetu.
Podsumowanie
Kampanie remarketingowe to idealne rozwiązanie, aby wspomóc inne kampanie reklamowe na koncie Google Ads. Różnorodność tworzenia list remarketingowych i wyboru typów kampanii daje wiele możliwości na poprawę uzyskiwanych wyników. Jeśli masz jakieś wątpliwości w tym zakresie to śmiało, skontaktuj się z nami! Odpowiemy na wszelkie nurtujące Cię pytania.