Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Skuteczna reklama Google Ads – co powinna zawierać?

Paulina
Paulina 24 marca 2020

Każda reklama, niezależnie od tego czy jest tradycyjna, czy bardziej nowoczesna powinna być dobrze przemyślana i zaplanowana. Dzisiaj opowiemy więcej o reklamach tekstowych w kampaniach w sieci wyszukiwania. Dowiesz się, jakie praktyki sprawdzają się najlepiej, które elementy reklamy są kluczowe dla użytkowników i co powinno się w nich znaleźć, aby zrealizować swój cel marketingowy lub sprzedażowy.

Wynik jakości reklam Google Ads

Zanim przejdziemy do przykładów wziętych z życia codziennego kampanii Google Ads, musimy wyjaśnić kilka teoretycznych kwestii.

Po pierwsze, czym jest wynik jakości reklam? To bardzo ważny wyznacznik skuteczności, który opracowany został w oparciu o algorytmy Google. Oznacza przybliżoną jakość reklam, stron docelowych i słów kluczowych użytych w kampanii. Oto 3 najważniejsze elementy, które składają się na wynik jakości, a także poziom skuteczności reklam.

Po drugie, zastanawiasz się pewnie od czego zależy wynik jakości? Obliczany jest w skali 1-10 i obejmuje takie kryteria jak:

  • przewidywany współczynnik klikalności CTR;
  • trafność reklamy;
  • ocenę jakości strony docelowej.

W rezultacie im wynik jakości okaże się lepszy, tym pozycja reklam staje się coraz wyższa, a koszty niższe. Ma to związek również z konkurencyjnością fraz i analizą aukcji reklam, które przeprowadzane są za każdym razem, gdy użytkownik wyszukuje dane hasło. Aukcja decyduje o wyświetlaniu się reklam i obejmuje m.in. stawki słów kluczowych, jakość reklamy czy kontekst wyszukiwania użytkownika.

Jak poznać swój wynik jakości reklam? Wystarczy, że na widoku Słów kluczowych w sieci wyszukiwania klikniesz w ikonę Kolumny , gdzie pojawi się kategoria Wynik jakości. Znajdują się tam poszczególne komponenty mierzenia jakości reklam, stron docelowych czy słów kluczowych.

Słowa kluczowe w reklamach – klucz do sukcesu

Powinny stanowić główne źródło inspiracji podczas tworzenia reklam tekstowych. Słowa kluczowe muszą znaleźć się w nagłówkach i treściach reklam. Jeśli jeszcze nie znalazłeś odpowiednich słów kluczowych dla swojej grupy reklam, to koniecznie powinieneś skorzystać z Planera słów kluczowych, który znajdziesz w górnym panelu Google Ads Narzędzia i ustawienia -> Planowanie.

planer słów kluczowych

Powinny pojawić się 2 okienka, z których pierwsze dotyczy wyszukiwania nowych słów kluczowych na podstawie tego, co już masz. Chodzi o wpisanie kolejno różnych haseł związanych z Twoim produktem lub usługą, a następnie zobaczysz również pozostałe podpowiedzi od Google z historycznymi zapytaniami użytkowników wraz z informacją o ilości wyszukiwań, poziomie konkurencji i stawkami za kliknięcie.

Z kolei drugie okienko umożliwia sprawdzenie gotowej listy słów kluczowych pod kątem ich popularności czy stawek CPC według danych historycznych z poprzedniego okresu i w określonej lokalizacji.

Również nie można zapominać o wykluczaniu haseł, które nie pasują do Twoich zapytań, są przeciwieństwem Twojej oferty lub kompletnie odbiegają od tematyki biznesu. W ten sposób uda się uniknąć przepalania budżetu i ograniczyć kliknięcia użytkowników niezainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.

Strona docelowa dla użytkownika

Teraz trzeba jeszcze pokrótce wspomnieć o jakości stron internetowych, które także ma spory wpływ na skuteczność reklam w kampaniach Google Ads. Podczas tworzenia reklam tekstowych trzeba uzupełnić pole Końcowego URL, gdzie powinna znaleźć się strona www prowadząca do danego produktu, usługi czy podstrona odpowiadająca na pytanie użytkownika.

reklama tekstowa

To bardzo ważne, aby klient wchodząc na konkretną stronę www, odnalazł odpowiedź na swoje wcześniejsze zapytanie – powiązane ze słowami kluczowymi. Podczas projektowania stron internetowych, które w późniejszym czasie będą również służyć do przekierowania reklam Google Ads należy mieć na uwadze:

  • dobrą jakość stron docelowych – powinny ładować się maksymalnie szybko i być zaprojektowane w sposób intuicyjny;
  • estetykę – wygląd powinien zachęcać użytkowników do pozostania na stronie, a nie odwrotnie;
  • dopasowanie do pozostałych urządzeń – strona powinna odpalać się równie szybko i atrakcyjnie również na telefonach, z których korzysta coraz więcej użytkowników reklam Google Ads.

Reklama Google Ads – treść to podstawa

Kiedy już masz ustaloną grupę słów kluczowych, a także przygotowaną odpowiednio stronę docelową, możesz przystąpić do ostatniego kroku – tworzenia treści reklam. To najbardziej wymagająca i jednocześnie kreatywna część, w której trzeba spełnić kolejno wszystkie wymagania:

  1. Poznaj swoich odbiorców – musisz dowiedzieć się kim są osoby, do których planujesz dotrzeć? Czym się interesują? Jakie mają potrzeby i czego oczekują?

Warto poznać ich motywy i powody, dla których szukają takich, a nie innych produktów czy usług. Może akurat czynnikiem decydującym jest czas, jak dzieje się w przypadku okresu letniego, gdy większość osób poszukuje ofert wakacyjnych. Również należy zastanowić się, co użytkownik może zyskać dzięki Twojej ofercie? Co może wyróżnić Cię na tle konkurencji – cena, różnorodność, niepowtarzalność produktu lub usługi?

  1. Tekst reklamy powinien odpowiadać na wymagania użytkowników i Google.

Dla użytkowników najważniejszy jest prosty i czytelny przekaz, dlatego nie warto szczegółowo rozpisywać się na temat cech produktu lub elementów usługi, a należy przejść do konkretów. Musisz stworzyć hasło, które zaciekawi i w pierwszej chwili rozwiąże problem Twojego odbiorcy.

Natomiast z perspektywy Google najważniejsze jest podporządkowanie się zasadom Google Ads, których cały spis znajdziesz tutaj. Trzeba uważać na niektóre zwroty i zabiegi marketingowe, które mogą być niedozwolone we wszystkich krajach. Wówczas Google może zablokować wyświetlanie Twoich reklam, a Tobie pozostaną dwa rozwiązania: poprawa treści lub konsultacja z suportem ds. Google AdWords.

  1. Wykorzystaj mądrze doświadczenie handlowca, marketingowca i specjalisty Google Ads.

W przypadku skutecznych reklam tekstowych w kampaniach w sieci wyszukiwania trzeba połączyć wszystkie te role i sprawić, by treść reklam wraz z nagłówkami przykuły uwagę użytkowników.

W tym celu należy zgłębić wiedzę na temat technik i praktyk pisania tekstów marketingowych. Wiele przydatnych wskazówek znajdziesz w jednym z naszych poprzednich  – Jak tworzyć tytuły artykułów, które skutecznie przyciągną uwagę czytelnika. Ważne, aby opierać się na mowie korzyści, która będzie skupiała uwagę użytkownika głównie na zaletach danego produktu lub usługi zamiast na pojedynczych cechach, które ciężko nam sobie wyobrazić.

gads example

Jak widać na powyższych dwóch przykładach, reklama skupia się na rozwiązaniu problemu użytkownika, którego intencją najprawdopodobniej był zakup odkurzacza bezprzewodowego. W nagłówkach czy w treściach reklam znajdują się różnego rodzaju zwroty, np. zamów już dziś, wysyłamy w 24h czy bezpieczne zakupy online. Wszystko to ma na celu wzbudzić u użytkownika poczucie bezpieczeństwa, które podczas zakupów internetowych jest bardzo istotne.

Świetnie działać będą również oceny czy opinie konsumentów, które tylko zwiększą ufność klientów i sprawią, że staniesz się dla nich bardziej atrakcyjnym oferentem. Koniecznie zwróć uwagę także na takie hasła jak: zamów do godziny 20:00 czy teraz w ratach 0% – to celowe zabiegi, które mają za zadanie uświadomić konsumenta o ograniczonym czasie trwania promocji albo limitowanej wersji produktu. Powstaje wtedy niekontrolowane poczucie niepokoju i pośpiechu, który może mieć wpływ na ostateczną decyzję zakupową.

Nie zapominaj też o tzw. CTA (call to action), których celem jest wezwanie do działania. Mowa tutaj o zwrotach: kup teraz, zamów, zarezerwuj, sprawdź czy dowiedz się więcej. Te i wiele innych działach wspomagających znajdziesz w rozszerzeniach reklam, które warto wykorzystywać w reklamach. Im jest ich więcej, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy zauważą Twoją reklamę i zdecydują się w nią kliknąć.

Na pewno nasze powyższe wskazówki przydadzą Ci się w tworzeniu skutecznych reklam tekstowych w sieci wyszukiwania, ale pamiętaj – nie można zatrzymać się na jednym schemacie. Reklamy trzeba tworzyć na nowo, testować i sprawdzać, które z nich klikają się najlepiej i przynoszą realne korzyści dla Twojego biznesu.