Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Co to jest lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy to szereg działań marketingowych, które podzielone są na określone etapy i mają na celu wywołać sfinalizowanie transakcji sprzedażowej. Nazwa lejka pochodzi od jego kształtu, gdzie dokładnie poznaje się cały proces zakupowy. Etapy lejka uzależnione są również od modelu sprzedaży poszczególnej branży.

Wygląd lejka sprzedażowego obrazuje tak naprawdę całą podróż klienta – od zwrócenia jego uwagi, zwiększenia rozpoznawalności marki, aż do dokonania finalnego zakupu. Lejek sprzedażowy rozpoczyna się od szerokiej grupy odbiorców, często jeszcze nieokreślonych klientów, a kończy się na bardzo wąskiej grupie, która jest skłonna do dokonania zakupu.

Lejek sprzedażowy składa się z kilku etapów, zależnych od modelu sprzedażowego. Jednak można go podzielić na:

Etap budowania świadomości – klient poznaje markę, informuje się go o istnieniu marki. Na tym etapie nie należy podejmować żadnych działań sprzedażowych, a jedynie skupić uwagę, aby zaprezentować się klientowi od jak najlepszej strony.

Etap zainteresowania – na tym etapie klient poznaje swoje potrzeby, jest bardziej pewny i wie, jakie produkty bądź usługi go interesują. Nie jest jeszcze zdecydowany, gdzie dokona zakupu, dlatego na tym etapie warto zbudować z klientem relację, zachęcić go do wyboru konkretnej marki.

Etap rozważania lub oceny – klient rozważa różne rozwiązania, przegląda także konkurencję, dlatego niezbędne będzie zdobycie zaufania. To właśnie na tym etapie nastaje wybór marki czy produktu.

Etap dokonania zakupu – klient podejmuje ostateczną decyzję o zakupie. Jednak nie powinno kończyć się na tym etapie – warto również i tutaj podtrzymać komunikację z klientem, dziękując mu za dokonanie zakupu oraz oferując dodatkowe profity na kolejne transakcje.

Słownik pojęć marketingowych