Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Storytelling w biznesie

Storytelling w biznesie
Redakcja 28 sierpnia 2019

Chcesz porwać tłumy podczas spotkań biznesowych i wychodzić z nich zwycięsko? Teraz to możliwe dzięki prostej i wbrew pozorom skutecznej metodzie opowiadania. Dzisiaj pokażemy Ci – jak nie zanudzić swoich słuchaczy oraz w jaki sposób wciągnąć ich do Twojej historii. Poznasz wszystkie najważniejsze tajniki storytellingu w biznesie i dowiesz się, kiedy najlepiej go wykorzystać.

Co to jest storytelling?

Na początku trzeba wyjaśnić pewną różnicę pomiędzy zwykłym opowiadaniem, a storytellingiem w biznesie. Bardzo często jest mylony z historią firmy czy też krótką anegdotką odnoszącą się do konkretnego produktu. Wówczas z takich opowiadań nie wynika nic przydatnego dla słuchacza poza schematyczną reklamą, o której nazajutrz zapomni.

Storytelling to nic innego jak tworzenie historii, której głównym bohaterem ma stać się sam klient. Powinien poczuć się zaangażowany i przejęty opowiadaniem, a na samym końcu wysnuć z niego wnioski. Nie mogą one być zbyt proste i nakierowane wyłącznie na kupno Twojego produktu czy usługi, ale powinny również prowadzić do pewnego morału.

Biznesowe storytelling powinno być właściwie obmyślane i stosowane rozsądnie – nie dlatego, że wszyscy to robią, ale w związku z własnym świetnym pomysłem, ciekawą koncepcją i opracowanym planem działania. Tylko wtedy możesz liczyć na skuteczność opowiadań i zaciekawienie Twoich odbiorców, którzy w bliskiej przyszłości staną się również Twoimi klientami.

Metoda storytelling – co musisz wiedzieć

Twoja opowieść, jak każda inna powinna mieć swój początek, rozwinięcie i zakończenie z wcześniej wymienionym morałem. Warto nad nią popracować dłużej, by faktycznie od pierwszych wypowiedzianych słów uchwycić uwagę słuchacza, co obecnie jest bardzo trudne, ale nie niemożliwe. Należy uruchomić swoją wyobraźnię i zdolność kreatywnego myślenia, a już na pewno zrezygnować z usilnego tworzenia historii opartej na nieprawdziwych wydarzeniach.

Ludzie oczekują od firm szczerości, dlatego czasami nawet warto wspomnieć o pewnych niepowodzeniach i błędach, które teraz doprowadziły do pełnego sukcesu. Musisz pamiętać, że produkt czy usługa, na których się skupiasz, są w metodzie storytellingu odłożone na drugi plan. Twoja narracja ma koncentrować się na kliencie, którego problem możesz rozwiązać w skuteczny i szybki sposób.

  1. Trzeba zastanowić się nad potrzebami klienta, czyli bohatera opowieści. Tylko wtedy, gdy uda Ci się lepiej go poznać, będziesz mógł zaoferować najlepsze rozwiązanie.
  2. Opowieść powinna zahaczyć o temat trudny, niewygodny i uciążliwy – problem Twojego klienta. W tej części należy kłaść szczególny nacisk na emocje, które słuchasz będzie utożsamiał ze sobą.
  3. Należy uświadomić mu, że sam nie będzie w stanie rozwiązać tego problemu i właśnie Twoja firma rozumie jego trudności, a co więcej, jest w stanie pomóc.
  4. Przedstawienie konkretnego planu działania powinno być krótkie i możliwe najprostsze, by pokazać rozwiązanie w zasięgu ręki klienta.
  5. Na sam koniec trzeba wezwać klienta do działania„Spróbuj”, „Zadzwoń”, „Kup teraz”. Ma on poczuć ulgę po podjęciu decyzji i mieć przeświadczenie, że postąpił słusznie, uratował wręcz swój biznes przed klęską.

I tak właśnie powstaje przysłowiowy „happy end”, którego pomysłodawcą jesteś Ty. Storytelling wymaga sporego przygotowania i szerokiego spojrzenia na problemy oraz oczekiwania klientów. Nie warto tutaj bawić się w skomplikowane i wysoko niosące historie, a zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze storytellingiem.

Storytelling w reklamie i biznesie – czy to działa?

Pewnie widziałeś już wiele reklam albo słyszałeś mnóstwo motywujących i chwytających za serce przemówień prowadzonych przez profesjonalnych mówców. Wkrótce możesz być jednym z nich, o ile zastosujesz się do naszych powyższych wskazówek.

Storytelling jest obecnie wykorzystywany w wielu miejscach i na różny sposób – nie zawsze skutecznie. Bardzo często przytaczane są tzw. Case Study, czyli przykładowe historie wzięte z życia firmy, które doskonale obrazują konkretne problemy i tym samym rozwiązania. Z drugiej strony mogą to być przytoczone w ciekawy sposób codzienne trudności i problemy, a właśnie jednym z rozwiązań jest Twój produkt czy usługa, jednak na pierwszym planie stawiany dylemat, przeszkoda czy inny kłopot.

Z pewnością storytelling oddziałuje na słuchaczy, pozwala im mocniej zaangażować się w działalność Twojej firmy, uświadomić sobie pewne problemy i spojrzeć na nie z innej perspektywy. Co więcej, jest to sposób na wzbudzenie większego zaufania, a co za tym idzie również rozpoznawalności marki.

Jest wiele korzyści związanych z biznesowym storytellingiem, ale żeby miały one odzwierciedlenie w Twojej firmie, musisz najpierw stworzyć historię wyjątkową, niebanalną i realistyczną.