Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Strategia marketingowa w Social Mediach – 5 kroków

Strategia marketingowa w social mediach
Social Media Specialist
Ania 10 grudnia 2019

Social media to niewątpliwie kanał społecznościowy o bardzo dużych możliwościach wzmacniania wizerunku dla każdej firmy, która może za ich pośrednictwem promować swój biznes oraz budować zaufanie swoich odbiorców. Bezdyskusyjnie media społecznościowe tworzą ludzie – nasza społeczność. Nie ma wątpliwości, że kluczem do osiągnięcia sukcesu jest zatrzymanie uwagi naszego odbiorcy, wzbudzenie pożądanych emocji – zaciekawienie naszym produktem i finalnie doprowadzenie do sprzedaży.

Marka, która nie poświęca wystarczającej uwagi swoim działaniom w mediach społecznościowych, publikuje niestaranne i przypadkowe treści, bądź nie prowadzi dobrej komunikacji, np. nie odpowiada na wiadomości odbiorców regularnie, może tylko stracić i uzyskać odwrotny efekt od zamierzonego. Zniechęca wówczas potencjalnego Klienta, który rozpoczyna poszukiwania odpowiedzi u konkurencji.

By zapobiec takiej sytuacji, bardzo ważne jest, aby swoje działania oprzeć na odpowiedniej strategii, która będzie dopasowana do naszych odbiorców. Stworzenie strategii nie musi wiązać się ze skomplikowanym procesem, poniżej przedstawiamy 5 kluczowych kroków strategii w Social Mediach.

Krok pierwszy: Analiza

Na początku warto skupić się zarówno na mocnych, jak i słabszych stronach działalności naszego Klienta. Najlepiej będzie poznać funkcjonowanie mechanizmów oraz indywidualne podejście do działalności. W sytuacji, gdy mamy promować park trampolin, musimy wcielić się w potencjalnego odbiorcę, odwiedzając siedzibę, poznając charakter firmy, zalety oraz napotykane problemy. Podczas wizyty w miejscu, gdzie odbywają się zajęcia, kluczowe będzie, aby spotkać się z osobami, które odpowiadają za obsługę Klienta na co dzień. Poznać ich postrzeganie oraz wysłuchać przydatnych wskazówek i wspólnie dopełniać swoje działania.

Pomijając ten podstawowy etap ryzykujemy, że umknie nam sporo wartościowych informacji. Nie będziemy mieć również świadomości, jak funkcjonuje dana marka, jak wygląda etap obsługi Klienta oraz czy nasze działania przyniosą efekt.

Krok drugi: Weryfikacja działań w mediach społecznościowych

W kolejnym kroku powinniśmy ustalić:

  • Czy Klient prowadził jakiekolwiek działania w mediach społecznościowych. Jakie były efekty?
  • Czy Klient sam prowadził poprzednie działania, a może zajmowała się tym agencja?
  • Czy poprzednie działania były podparte konkretną strategią?
  • Czy firma Klienta posiada własny dział marketingu?

Im więcej uda nam się ustalić na tym etapie, tym otrzymamy wiele wartościowych informacji oraz zaoszczędzimy czas w trakcie prowadzenia naszych działań. Będą one również bardziej precyzyjne i dopasowane do ustalonych celów z Klientem.

Krok trzeci: Konkurencja

Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest ustalenie i omówienie konkurencji naszego Klienta. Przeanalizowanie, jakie działania prowadzi – ustalenie, co nam się podoba, a co nie.

Podczas analizy konkurencji warto zwrócić uwagę na to, jak działają, jaką mają ofertę i w odpowiedni sposób reagować na to, co my możemy zaoferować naszym Klientom.

Warto również prześledzić sposób komunikacji naszej konkurencji i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Analiza sprawdzonego sposobu komunikacji, dopasowanego do naszej branży jest jednym z ważniejszych czynników, który pozwala dość szybko przynieść pozytywne efekty.

Krok czwarty: Analiza Twoich odbiorców

Świadomość, kim są nasi odbiorcy jest kluczowym elementem budowania strategii działań dla marki. Dzięki tej świadomości możemy zbudować angażującą i wartościową komunikację z naszymi odbiorcami.

Na tym etapie warto zwrócić uwagę, na jakie treści chętnie reagują nasi odbiorcy, jaka jest średnia wiekowa, zainteresowania itp. Pomocnym narzędziem, by poznać odbiorców, jest m.in. Facebook Analytics, gdzie znajdziemy wszystkie najważniejsze informacje o osobach, które polubiły nasz profil.

analiza odbiorców

Jak widzimy z narzędzia, możemy dowiedzieć się, jaki procent odbiorców to kobiety, a jaki mężczyźni, jakie są najbardziej popularne polubienia innych stron, lokalizacja odbiorców czy ich aktywność. Warto przeanalizować wszystkie informacje, które możemy uzyskać o naszych odbiorcach – bądź potencjalnych Klientach.

Krok 5: Cel

Na ostatnim etapie budowania strategii warto zadać sobie pytania: co chcemy osiągnąć? Jaki jest nasz cel?

W budowaniu skutecznej i mocnej strategii marketingowej w social mediach ważna jest nie tylko świadomość naszych odbiorców, ale również cel, jaki chcemy osiągnąć – poprzez prowadzone działania na kanałach społecznościowych.

Kanały w  social media często są głównym źródłem w komunikacji z odbiorcami, a co za tym idzie – przekazywania informacji o nowościach, otwarcia nowej lokalizacji, promocjach a przede wszystkim budowaniu relacji oraz zaufania do marki. Gdy bezpośrednio nasze kanały nie dowodzą określanym celom, np. w sprzedaży – profile w social mediach są bardzo ważnym etapem wspierającym ostateczne zachowania naszych Klientów.

cel

Reasumując, decyzja o prowadzeniu kont na różnych kanałach społecznościowych musi być przemyślana oraz zaplanowana, aby profil był prowadzony systematycznie, odpowiadał na potrzeby odbiorców, angażował i wzbudzał zaufanie oraz wizerunek naszej marki. Warto pamiętać, że nieprzemyślane działania w mediach społecznościowych mogą doprowadzić do zniechęcenia użytkowników, powodując, że odejdą do naszej konkurencji.

Aby tego uniknąć, zachęcamy do przestrzegania 5 wspomnianych kroków budowania strategii i aktywnego reagowania na potrzeby naszych odbiorców, by budować relację z naszą społecznością.