Mogłoby się wydawać, że są to dwa synonimiczne słowa, które można traktować jako zamienne. Przecież copywriting należy poniekąd do usług SEO, prawda? Jednak w teorii jesteśmy w stanie je rozróżnić i wskazać podstawowe rozbieżności między nimi. Z dzisiejszego artykułu na pewno dowiesz się, czym jest SEO copywriting oraz jak go nie mylić z powszechnie znanym copywritingiem. Co więcej, postaramy się odpowiedzieć na pytanie – czy da się je skutecznie połączyć?
Tradycyjny copywriting, czyli pisanie dla ludzi
W tym przypadku treści tworzone są głównie z myślą o czytelnikach, aby były dla nich zrozumiałe i przede wszystkim odpowiadały na ich pytania. Copywriting może dotyczyć m.in.:
- artykułów sponsorowanych;
- tekstów na zaplecza;
- wpisów na blogu;
- sloganów i haseł reklamowych;
- tekstów sprzedażowych i ofertowych.
To tylko część rodzajów treści, gdzie można spotkać się z tradycyjnym copywritingiem. Ich głównym zadaniem jest przekazanie pewnej informacji, zachęcenie użytkowników do zakupu lub wybrania dane usługi czy też odpowiedzenie na ich oczekiwania. Tutaj najważniejszą umiejętnością copywritera czy copywriterki powinna być znajomość zasad marketingu i psychologii sprzedaży, aby potrafili nakierować swoich odbiorców na konkretne działania, a przy dokładnie rozpoznać ich potrzeby i oczekiwania.
Można śmiało powiedzieć, że tradycyjny copywriting kierowany jest do ludzi, a dopiero potem na cel firmy. Istotne są także takie aspekty jak prawidłowa pisownia zgodna z ortografią i stylistyką języka polskiego. Takie teksty musi się przede wszystkim dobrze czytać, aby każdy fragment był zrozumiały i napisany z myślą o konkretnym problemie, charakterze czytelników i ich zamysłach.
Tylko w ten sposób Twój klient będzie mógł osiągnąć sukces, dotrzeć do wybranych odbiorców i zaproponować im najlepsze z możliwych rozwiązań.
SEO copywriting z myślą o wyszukiwarce
Pierwszą i najważniejszą różnicą pomiędzy tradycyjnym copywritingiem, a tworzeniem treści pod kątem SEO jest zwrócenie uwagi na odmienne potrzeby. Wcześniej mówiliśmy o kierowaniu treści do ludzi, tym razem mowa o wyszukiwarce i jej oczekiwaniach.
SEO copywriting ma być przyjazny przede wszystkich dla systemów Google, dzięki czemu konkretne słowa kluczowe znajdą się w przysłowiowej TOP10 w wynikach wyszukiwania. Tutaj copywriting połączony jest głębszą analizą potrzeb wyszukiwarki, która podpowiada nam za pomocą profesjonalnych narzędzi, które frazy są najczęściej wyszukiwane oraz jaki mają potencjał, biorąc pod uwagę m.in. język czy lokalizację. Domyślasz się już o jakie narzędzie nam chodzi?
Tak, dokładnie! To planer słów kluczowych dostępny w panelu Google Ads, do którego możesz się zalogować po uprzednim założeniu konta. Więcej przydatnych narzędzi, o których już wspominaliśmy znajdziesz – we wpisie: „Dobra strategia Content Marketingowa na blogu – jak ją przygotować?. Zatem tworzeniem tekstów dla SEO wygląda zupełnie inaczej, gdzie zwraca się szczególną uwagę na:
- ilość wyszukiwań dla danego słowa kluczowego;
- całą konstrukcję tekstu z naciskiem na poprawne meta title oraz meta description;
- długość artykułu, by zawierała odpowiednią ilość znaków dla konkretnego typu treści;
- nagłówki czy śródtytuły;
- linkowanie fraz.
Jak można zauważyć SEO copywriting stawia głównie na techniczny aspekt treści, co może mieć oczywiście pozytywny wydźwięk względem miejsca w wyszukiwarce, aczkolwiek może okazać się to równie nieskuteczne i niebezpieczne dla Twojej firmy. Chcesz wiedzieć dlaczego? Zostań z nami i znajdź poniżej idealne połączenie obu form copywritingu, które pomogą Ci odnieść sukces.
Profesjonalny copywriting – na czym polega?
Nie sztuką jest tworzyć tzw. precle, czyli treści dopasowane do statystyk wyszukiwarki, ale kompletnie oderwane od rzeczywistości i oczekiwań czytelników. Również skutecznie nie jest wyłączne pisanie dla ludzi, gdyż nie chodzi o hobbystyczne prowadzenie bloga. Twoim celem jako firmy jest rozwijanie się, zdobywanie nowych klientów, zwiększanie swojego zysku i stawanie się coraz bardziej konkurencyjnym na rynku. Jak tego dokonać za pomocą copywritingu?
Należy połączyć obie metody i znaleźć złoty środek. Tworząc idealne treści, trzeba mieć na uwadze jednocześnie:
- odbiorców, którzy po przeczytaniu tekstu mają go zrozumieć, zaciekawić i znaleźć odpowiedzi na swoje pytania;
- wymagania wyszukiwarki, która nakazuje utrzymać odpowiednio zoptymalizowaną strukturę tekstu, by mógł on wznosić się w wynikach wyszukiwania coraz wyżej.
Wystarczy tylko uruchomić myślenie i własną intuicję, by spełnić wszystkie te potrzeby. Twój tekst powinien być zrozumiały dla obu stron i przede wszystkim przydatny dla jednej z nich – Twoich klientów. To na nich powinno zależeć najbardziej, ale żeby do nich dotrzeć – wszystko się zapętla – trzeba również umieć wpasować się w kryteria wyszukiwarki.