Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Webinar – co to jest i dlaczego warto go zorganizować?

Redakcja 8 marca 2021

Obecne webinar cieszy się dużym zainteresowaniem jako wygodna forma przeprowadzania spotkań z większą ilością uczestników. Z pewnością wielu z nas spotkało się z takim wydarzeniem. Nic dziwnego, staje się on realną podstawą w budowaniu komunikacji online. W dalszej części naszego artykułu dokładnie zapoznasz się z tym terminem.

Webinary skutecznie odpowiadają za generowanie wysokiej jakości leadów, dlatego może być to świetna opcja dla wszystkich, którzy budują bazę kontaktów, a także chcą rozwijać swoją markę i skutecznie ją promować. Zyskuje na tym również uczestnik, który otrzymuje wartościową i merytoryczną wiedzę, która go interesuje, może zadać pytanie prowadzącemu czy dowiedzieć się niezbędnych informacji, przydatnych w pracy czy rozwijaniu własnych zainteresowań.

W poniższym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest webinar, jakie ma najważniejsze zalety i w jaki sposób go zorganizować, aby przyniósł oczekiwane efekty. Zapraszamy do lektury!

Spis treści:

Webinar – co to właściwie jest?

Webinar jest połączeniem dwóch angielskich słów – „web” (sieć) i „seminar” (seminarium). To nic innego jako rodzaj prezentacji, która odbywa się w zupełności online. Realizowana jest z wykorzystaniem technologii webcast, która umożliwia transmitowanie na żywo wydarzenia z udziałem prowadzących i uczestników prezentacji. Tego typu webinary organizuje się zazwyczaj w celach edukacyjnych lub informacyjnych, niekiedy takie wydarzenia stają się również jednym z celów marketingowych. Pozwalają na interakcję z innymi osobami, budowanie świadomości marki czy pozyskanie nowych odbiorców.

Proces tworzenia emocjonalnej więzi z marką pokazany na screenie.

Czego potrzebujemy do uczestnictwa w webinarze?

Po zapisaniu się na webinar od razu dostajemy link, gdzie po przejściu na stronę widnieje już docelowa strona, na której odbywa się webinar. Nie potrzebujemy specjalnego sprzętu, czy oprogramowania. Jeśli chcemy być uczestnikami takiego wydarzenia, wystarczy nam odpowiednie urządzenie do słuchania konferencji – laptop, czy telefon, a także dostęp do Internetu. Natomiast jeśli chcemy rozpocząć sami prowadzenie webinaru, należy posiadać odpowiednie urządzenie z dobrym wejściem audio, mikrofonem, głośnikami czy kamerą.

Miejscem, gdzie odbywa się webinar, jest tzw. pokój webinarowy, czyli inaczej wirtualna sala konferencja, w której można spotkać się z innymi prowadzącymi lub uczestnikami wydarzenia. Jako prowadzący webinar można w pokoju webinarowym uruchomić przygotowaną prezentację, pliki graficzne, rysować i pisać po wirtualnej tablicy, włączyć materiały video, udostępnić swój pulpit, czy nawet przeprowadzać różnego rodzaju ankiety, testy oraz konkursy. Poprzez wydarzenia webinarowe można bez problemu kontaktować się z innymi uczestnikami poprzez czat czy specjalną sesję Q&A, które często są organizowane na takich spotkaniach. Mamy wtedy możliwość zadać konkretne pytania związane z tematyką webinaru.

Dziewczyna siedząca przed komputerem.

Jak przygotować webinar?

Zastanawiasz się nad organizacją webinaru? Poznaj kilka najważniejszych wskazówek, które pomogą Ci przeprowadzić takie wydarzenie!

Tematyka webinaru

Zawsze takie spotkanie online najlepiej przeprowadzić z tematyki, w której dobrze się czujemy, jesteśmy ekspertami. Obecnie bardzo często możemy spotkać możliwość uczestnictwa czy prowadzenia webinarów na różny temat. Taki rodzaj szkoleń stał się bardzo popularny ze względu na wygodny format prowadzenia – z każdego miejsca, jedynie z dostępem do Internetu i urządzenia.

Planowanie webinaru

Organizacja takiego wydarzenia nie obędzie się bez dobrego planu, który powinien opierać się również o konkretne cele biznesowe jak:

  • pozyskanie nowych klientów i odbiorców,
  • stworzenie bazy kontaktów,
  • budowanie świadomości marki,
  • szkolenie klientów, uczestników i użytkowników,
  • promocja produktów, marki bądź usług.

Warto jednak cały czas mieć na uwadze, że webinar stanowi przede wszystkim formę dzielenia się wiedzą na odległość, dlatego przedstawione treści podczas wydarzenia powinny być maksymalnie merytoryczne i ciekawe dla każdego uczestnika. Należy także zastanowić się, jaką formę webinaru przyjąć – darmową lub płatną. Zdecydowanie darmowy wariant webinarów jest popularniejszy, wówczas więcej osób jest chętny do uczestnictwa. Długość webinaru, a także godzina jego prowadzenia również będzie istotna dla naszej docelowej grupy odbiorców, do której kierujemy wydarzenie.

Promocja wydarzenia

Należy pamiętać o odpowiedniej promocji webinarium. Jednak na samym początku musimy stworzyć odpowiedni formularz rejestracyjny, dzięki któremu uczestnicy będą zapisywać się na wydarzenie. Zaplanuj jego odpowiednią reklamę w różnych kanałach społecznościowychFacebook, Instagram, LinkedIn. Możliwości jest naprawdę sporo. Dzięki temu dotrzemy do znacznie większej liczby osób, które będą chętne, aby wziąć udział. Wybierz najlepszy dzień na swoje wydarzenie i skutecznie promuj, pozyskując wartościowe adresy e-mail, na  które następnie zostanie pokierowany link do wydarzenia.

Sesja pytań i odpowiedzi pokazana na screenie.

Webinar – poznaj jego najważniejsze zalety

Przede wszystkim webinary są bardzo wygodne zarówno dla samych prowadzących, jak i uczestników. Jak już wspomnieliśmy, obecnie ich forma, jest niezwykle popularna. Pomagają w komfortowy sposób prowadzić wszelkie konferencje i spotkania, a ich uczestnictwo może odbywać się z dowolnego miejsca – domu, czy biura. Nie trzeba też martwić się o wynajęcie przestrzeni czy dodatkowych atrakcji na takie wydarzenie, jeśli chcielibyśmy je samodzielnie organizować w wersji stacjonarnej. Dzięki nim cały czas możemy poszerzać swoją wiedzę i zainteresowania związane z daną tematyką.

Podsumowanie

Możliwości webinarów są ogromne, można poprzez użycie takiego sposobu komunikacji przedstawić prezentacje, pisać po wirtualnej tablicy, czy przeprowadzać ankiety. Bardzo łatwo nawiązujemy kontakty z innymi poprzez czat i specjalne sesje pytań oraz odpowiedzi. Webinar pozwala na przedstawienie tematu, w którym prowadzący czuje się najlepiej, jest ekspertem, czy jednocześnie promuje swoją markę lub usługi. Zdecydowanie warto nie tylko prowadzić takie wydarzenia, ale przede wszystkim w nich uczestniczyć, aby cały czas poszerzać swoją branżową wiedzę, a także nawiązywać znajomości z osobami z naszej branży!