Z umiarem i dokładnością, czyli jak pisać, aby nie przesadzić?

Bycie copywriterem nie jest prostym zadaniem wbrew pozorom, o czym mogę zaświadczyć z ręką na sercu. Codzienne tworzenie treści o różnorodnej tematyce może okazać się trudniejsze niż sądzisz, dlatego postanowiłam przygotować krótką listę zasad poprawnego pisania na podstawie własnego doświadczenia i wiedzy innych copywriterów. Pamiętaj, że przesadzenie z niektórymi z poniższych punktów albo całkowite ich pominięcie, z pewnością, nie pomoże Ci w rozwinięciu swojej kariery freelancera w dziedzinie content marketingu.

 

#1 Zagłębianie się w tematykę

Oto pierwsza zasada, której absolutnie nie można pominąć. Bez tego żadne treści, a zwłaszcza specjalistyczne artykuły, nie będą traktowane poważnie zarówno przez czytelników, jak i samego klienta, który doskonale powinien znać się na własnej branży. Jeśli zatem nie chcesz popełnić żadnej gafy, musisz liczyć się z koniecznością przeczytania kilku, jak i nie kilkunastu artykułów internetowych odnoszących się do konkretnej tematyki.

Przykładowo, pisząc teksty związane z pracami budowlanymi, radzę wpisać w wyszukiwarkę hasło: „prace budowlane blog”, dzięki czemu wyświetlenia będą dotyczyć w większości artykułów stworzonych przez rzekomych specjalistów.

W tym przypadku należy zajrzeć i przeczytać parę pozycji wymienionych w wyszukiwarce, by porównać informacje i w swoim artykule zamieścić jedynie te sprawdzone i prawdziwe. Na pewno pomoże Ci również wrodzona kreatywność oraz szerokie zainteresowania, dzięki którym łatwiej będzie Ci podjąć się różnym tematom.

#2 Zakaz kopiowania

Kiedy już znajdziesz konkretne informacje w innych artykułach, oczywiście, możesz się nimi inspirować, ale absolutnie, pod żadnym pozorem nie wolno kopiować z nich treści. To najgorszy z błędów jaki może popełnić copywriter, a wyszukiwarka Google od razu wyciągnie konsekwencje i nie pozwoli na pozycjonowanie Twoich treści, a właściwie – w połowie Twoich.

#3 Kto pyta, nie błądzi

Niektóre treści wymagają również konsultacji z klientem, który może posiadać dodatkowe materiały pomocnicze odnośnie jego branży czy sprzedawanych produktów. Zawsze warto zapytać o pewne sugestie, wskazówki czy inne konkrety odnośnie wartości merytorycznej tekstów. Czasami klienci mogą okazać się bardzo pomocni w tej kwestii, a co za tym idzie, będziesz mógł ewentualnie uniknąć dokonywania kolejnych poprawek.

#4 Czytanie swoich tekstów

To również podstawa, ponieważ w przeciwnym razie nie wiesz, co tak naprawdę wysłałeś klientowi. Nie zawsze jest też osoba nad Tobą, która będzie czytała każde zdanie po kolei i sprawdzała, czy wszystko się zgadza. Jeśli poświęcisz tych kilka minut na przeczytanie swoich artykułów, możesz zaoszczędzić swój czas potem, gdy konieczne będzie poprawianie treści i zapanuje dość nerwowa atmosfera pomiędzy Tobą a klientem.

#5 Poprawna pisownia

Praca copywritera to niekiedy powrót do przeszłości, a dokładniej do czasów szkolnych, gdy napisanie wypracowania wymagało poświęcenia dużej ilości czasu, skupienia i oczywiście, znajomości wszystkich zasad ortografii, stylistyki, gramatyki, poprawności językowej i interpunkcji. Oto najważniejsze elementy polszczyzny, które powinieneś doskonale znać i pamiętać, a przede wszystkim stosować w praktyce. Ponoć tego się nie zapomina, ale czasami warto sprawdzić niektóre słowa czy wyrażenia i rozwiać swoje wątpliwości.

#6 Proste i zwięzłe słownictwo

Wydawałoby się, że treści stworzone przez profesjonalnego copywritera powinny być bogate w dużą ilość przymiotników, przysłówków, porównań, metafor i trudnych specjalistycznych słów. Jednak, tak jak wspomniałam w tytule niniejszego wpisu – najważniejszy jest umiar. Przesadna ilość barwnych opisów i niezrozumiałych słów wyjętych z kontekstu nie wpłynie pozytywnie na odbiór czytelników, a wręcz przeciwnie – tekst może okazać się sztuczny, trudny do odczytania i odpychający, a przecież nie o to chodzi. Czasami najprostsze wyrażenie myśli jest najtrafniejszym rozwiązaniem i nie warto przedobrzać, gdyż nietrudno wtedy o przekroczenie granicy pomiędzy umiarem a kiczowatością.

#7 Synonimy na brakujące słowa

Czasami podczas wielogodzinnego pisania Twoje treści mogą zacząć się powtarzać i powielać w niektórych fragmentach, a to również oznaka kopiowania cudzych treści. W takiej chwili gdy brakuje Ci innego słowa, polecamy skorzystanie z internetowych słowników synonimów, dzięki którym znów powraca kreatywność i wena do pisania.

#8 Budowa tekstu

Jest równie ważna jak jego zawartość, ponieważ najpierw czytelnik ocenia artykuł na podstawie jego wyglądu, a dokładniej długości, akapitów, wypunktowanych fragmentów, cytatów czy też zdjęć. Pamiętaj, że pisane przez Ciebie treści muszą być kierowane głównie do zwykłych użytkowników, którzy poszukują artykułów przyjemnych do czytania również dla oka.

Długi, niepodzielony i zwarty tekst z pewnością odstraszy, dlatego zachęcam do tworzenia mniejszych akapitów, wstawiania tabelek czy wypunktowania poszczególnych informacji, co sprzedaje się znacznie lepiej. Podobnie zdjęcia, które przyciągają uwagę i skłaniają do przeczytania artykułu im towarzyszącego. Równie istotne jest tworzenie tytułów i śródtytułów, dzięki czemu treść zostaje uporządkowana i lepiej przyswajana przez czytelników.

#9 Czas wolny

I ostatnią rzeczą, o której nie może zapomnieć żaden copywriter jest odpoczynek. Codzienna praca po kilka lub kilkanaście godzin pisania może być męcząca nie tylko dla Twojego kręgosłupa czy oczu, ale również umysłu. Po pewnej ilości napisanych znaków człowiek przestaje logicznie myśleć, a treść zawarta w artykułach posiada coraz mniejszą wartość merytoryczną, dlatego bądź dla siebie łaskawy i znajdź w ciągu dnia chwilę wolnego, by odejść od laptopa i zająć się czymś innym.

Powodzenia!

Autor wpisu
Paulina
Copywriter Specialist
Wspiera wszystkich naszych Klientów z różnorodnych branż w budowaniu pozytywnego wizerunku marki, tworzeniu koncepcji kreatywnych treści marketingowych oraz zwiększeniu sprzedaży on-line.
KOMENTARZE

DO WPISU