Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Czym jest system CMS – jak działa i jakie są jego rodzaje?

Avatar
Marcin 29 marca 2021

System zarządzania treścią, częściej nazywany po prostu CMS (ang. Content Management System), to oprogramowanie, które pomaga użytkownikowi tworzyć, zarządzać i modyfikować treści na stronie bez potrzeby posiadania wiedzy technicznej. Prościej, CMS to narzędzie, które pozwala zbudować stronę internetową bez potrzeby pisania całego kodu od zera. Zamiast budować cały system do tworzenia stron, postów, przechowywania obrazów i innych funkcji, możemy skorzystać z CMS, dzięki czemu skupimy na budowaniu samej strony w kontekście np. jej zawartości merytorycznej.

Spis treści

  1. Jak działa CMS?
  2. Jakie są zalety korzystania z CMS?
  3. Jakie są rodzaje CMS?
  4. Przykładowy platformy CMS
  5. Jaka jest najlepsza platforma CMS?
  6. Jak zbudować stronę wykorzystując CMS?

Jak działa CMS?

Żeby zrozumieć, jak działa CMS, najpierw musimy zacząć od zrozumienia tego, jak tworzy się strony:

  1. Zaczniemy od stworzenia kodu HTML, czyli szkieletu naszej strony. W nim dodamy teksty, obrazy, menu nawigacji i inne części witryny. Następnie napiszemy CSS, żeby nadać elementom unikalny wygląd zgodny z naszym designem i wyobrażeniami. Do tego uzupełnimy trochę JavaScript’em żeby nasza strona była bardziej zaawansowana i funkcjonalna.
  2. Po wszystkim musimy przesłać nasze pliki na serwer.
  3. Za każdym razem kiedy chcemy wprowadzić jakieś zmiany – nawet tak proste jak zmiana tekstu czy obrazu – musimy pobrać pliki, zmienić ręcznie kod w odpowiednim miejscu i przesłać je z powrotem na serwer.

Dla programistów to żaden problem, ale dla osób nietechnicznych może to być wyzwaniem lub po prostu niepotrzebną stratą czasu.

W tym przypadku idealnym rozwiązaniem jest wykorzystanie CMS dla naszej strony, ponieważ programiści są w stanie stworzyć szablon – czyli w skrócie wygląd strony – a użytkownik będzie mógł w łatwy sposób z poziomu panelu administratora, zmieniać i publikować treści, bez potrzeby zaglądania do wnętrza plików lub skomplikowanego, na pierwszy rzut oka, kodu.

Jakie są zalety korzystania z CMS?

Główną zaletą systemów zarządzania treścią jest to, że nie wymagają wiedzy technicznej, by edytować stronę oraz dodawać do niej nowe treści.

Większość systemów CMS jest stale rozwijana i aktualizowana, więc wszelkie błędy są szybko odnajdywane i usuwane. W razie problemów lub chęci poszerzenia swojej wiedzy posiadają spore społeczności, które chętnie udzielają odpowiedzi. Posiadają wiele darmowych rozszerzeń czy szablonów, które pomagają osiągnąć zamierzony efekt – czyli zbudowanie działającej strony z interesującymi nas funkcjonalnościami.

Jakie są rodzaje CMS?

Open-source CMS, czyli system zarządzania treścią z otwartym kodem źródłowym – jego zaletą jest głównie brak kosztów użytkowania, spore społeczności, które dbają o bezpieczeństwo, rozwój systemu, tworzą do nich różne rozszerzenia i szablony. Minusem takiego rozwiązania są ograniczenia związane z funkcjonalnością, nie zawsze znajdziemy rozszerzenie, które spełni nasze oczekiwania oraz mniejsza kontrola nad kodem.

Systemy autorskie, czyli takie, które są tworzone przez firmę jako produkt dla klienta, stworzone od podstaw i zapewniają całkowite dostosowanie do jego potrzeb i wymagań. Przy takim rozwiązaniu możliwe jest wdrożenie dowolnych funkcjonalności, a ograniczeniem jest tylko budżet.

Przykładowe platformy CMS

  1. WordPress
  2. Joomla
  3. PrestaShop
  4. Magento

1. WordPress

WordPress to jeden z najbardziej popularnych systemów zarządzania treścią. Jest łatwy w obsłudze, ma sporo możliwości rozbudowy, masę dostępnych wtyczek i szablonów, dzięki którym szybko możesz zbudować swoją stronę. Dla bardziej wymagających użytkowników deweloperzy mogą stworzyć spersonalizowane rozwiązania – wtyczki które poszerzają funkcjonalności lub szablony zgodne z designem graficznym.

 

2. Joomla

Jeśli szukasz CMS, który ma więcej wbudowanych funkcjonalności możesz spróbować skorzystać z Joomli. To, co odróżnia te dwa systemy, to wbudowane wsparcie dla stron wielojęzykowych (w przypadku WordPress’a musimy skorzystać z dodatkowej wtyczki ), bardziej zaawansowany system zarządzania użytkownikami oraz treścią.

3. PrestaShop

System zarządzania treścią, który świetnie sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów internetowych to PrestaShop. Jest jednym z popularniejszych takich rozwiązań na licencji open-source. Posiada łatwy w obsłudze i przyjemny interfejs. Ogromna ilość dodatków i szablonów do wyboru, które pozwalają na zbudowanie sklepu szybko nawet z ograniczoną wiedzą techniczną.

4. Magento

Magento to bardzo elastyczny i bezpieczny, ale trudniejszy w nauce systemów zarządzania treścią. Opanowanie całego systemu i wykorzystanie w pełni jego wbudowanych funkcji oraz rozszerzeń, wymaga trochę więcej czasu.

Pozwala on na zarządzanie wieloma sklepami, używania różnych dostawców usług transportowych, dokonywania transakcji w różnych krajach, językach, walutach i to wszystko z poziomu jednego interfejsu. Więc jeśli masz czas na naukę obsługi systemu oraz środki, aby zainwestować w konfiguracje i utrzymanie, będziesz w stanie zbudować sklep internetowy z ogromną ilością produktów.

Jak jest najlepsza platforma CMS?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na takie pytanie, oczywiście, każdy ma swój ulubiony CMS, ale ciężko jest wybrać jeden z nich który będzie najlepszy w każdej sytuacji.

To, co możemy zrobić to spojrzeć na statystyki odnośnie wykorzystania CMS przez strony internetowe i zobaczymy, że większość z nich korzysta z WordPress’a.

Dla większości typów stron ma najbardziej przyjazny dla użytkownika interfejs i spore możliwości rozbudowy. Nie jest zawsze najlepszym wyborem, ale jest najlepszym wyborem w większości przypadków.

Jak zbudować stronę wykorzystując CMS?

Jeśli chcesz zbudować stronę, używając CMS, proces będzie wyglądał mniej więcej tak:

  • Zakup serwera oraz domeny
  • Instalacja wybranego systemu zarządzania treścią
  • Konfiguracja systemu zarządzania treścią tak, aby wyglądała i działała jak chcemy
  • Publikacja treści przy użyciu interfejsu systemu zarządzania treścią

Jeśli nie wiesz jak lub wolisz, żeby zrobili to za Ciebie profesjonaliści, to zapraszamy Cię do kontaktu z naszym działem IT! Z pewnością Cię nie zawiedziemy!