Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak działa Google? Poznaj zasady rankingu w wyszukiwarce!

Dawid 29 lutego 2024

Zestawienia najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych jednoznacznie wskazują, że niekwestionowanym liderem w tej kategorii jest oczywiście Google. Każdego dnia użytkownicy Internetu zarówno w Polsce, jak i na świecie wykorzystują go do poszukiwania potrzebnych informacji, zadając konkretne pytania lub wpisując w pole wyszukiwania interesujące ich frazy. O tym, jaki będzie ranking Google, a więc kolejność wyświetlania się stron www w wynikach wyszukiwania stanowiąca odpowiedź na wprowadzone zapytanie, odpowiadają zaawansowane algorytmy. Chcesz dowiedzieć się, jakie mechanizmy w tym zakresie stosuje gigant z Mountain View? Sprawdź, jak działa wyszukiwarka Google i jakie ma metody rankingowe, warunkujące pozycję oraz widoczność konkretnej witryny – to naprawdę ciekawe zagadnienie!

Spis treści:

Czym jest algorytm Google i jak działa w 2024 roku?

Algorytm Google to złożony mechanizm, na którego podstawie zostaje ustalone, na jakich pozycjach wyświetlają się strony internetowe. Ten system automatycznego wyszukiwania obejmuje liczne zasady, procesy, reguły, obliczenia oraz założenia pozwalające sortować witryny według określonej hierarchii. Jest to możliwe dzięki wszechstronnej analizie całej masy czynników rankingowych.

Należy mieć świadomość, że algorytm Google jest ciągle rozwijany oraz regularnie aktualizowany, aby elastycznie dostosowywać się do zmieniających się trendów i zachowań użytkowników, a tym samym skanować (wykrywać adresy URL), indeksować oraz dostarczać internautom zestaw najbardziej trafnych (spójnych oraz zgodnych z intencjami i oczekiwaniami) informacji w odpowiedzi na ich zapytania.

Kolejne aktualizacje algorytmu Google mają swoje nazwy, na przykład:

  • Product Reviews Update,
  • Broad Core Update,
  • Link Spam Update,
  • Helpful Content Update,
  • Page Experience Update,
  • Local Search Update.

Warto więc trzymać rękę na pulsie i na bieżąco śledzić stale aktualizowaną listę mniejszych albo większych ulepszeń oraz zmian w algorytmie Google. Dzięki temu można dowiedzieć się, dokąd zmierza SEO.

Czynnik rankingowy Google – co to jest? Definicja

Czynniki rankingowe Google (z języka angielskiego: ranking factors) to elementy, które wpływają na widoczność witryny i pozycję, jaką konkretna strona internetowa zajmuje w organicznych wynikach wyszukiwania. Okazuje się, że mają one różną moc (niektóre są bardzo ważne, z kolei inne mają mniejszą wagę) – ich znaczenie zmienia się wraz z nowymi aktualizacjami. Algorytmy Google wykorzystują te czynniki do oceny tego, czy zawartość danej strony www pasuje do zapytania wskazanego przez użytkownika. Jak najlepsze poznanie oraz zrozumienie tych kryteriów to podstawowy składnik przepisu na sukces w postaci skutecznego pozycjonowania stron w Google.

Podstawowa kategoryzacja wskazuje na dwa rodzaje czynników rankingowych Google:

  • on-site – dotyczące działań, które są prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej,
  • off-site – obejmujące wszelkie prace, związane z pozycjonowaniem strony www poza jej obrębem.

Ile jest czynników rankingowych wyszukiwarki Google?

Osoby, które zastanawiają się, jak działa pozycjonowanie Google, często zadają sobie następujące pytanie: jak dużo czynników rankingowych uwzględnia ta wyszukiwarka? Ich dokładna liczba nie jest oficjalnie potwierdzona i może zmieniać się wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu Google. Jednak według różnych źródeł oraz stanowisk zajmowanych przez ekspertów SEO istnieje ponad 200 różnych czynników, które mogą wpływać na pozycjonowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Ta liczba robi wrażenie i pokazuje, jak skomplikowany jest sposób działania wyszukiwarki Google.

Jakie są najważniejsze czynniki rankingowe Google? Przykłady

Choć jest tak dużo tych czynników rankingowych Google, warto nieco bliżej przyjrzeć się przynajmniej niektórym z nich. Które zasługują na największą uwagę? Będzie to na przykład:

  • historia i wiek domeny – domeny z dłuższym stażem mają zazwyczaj przewagę nad nowymi domenami,
  • architektura strony internetowej – dzięki której roboty wyszukiwarek internetowych potrafią lepiej przeanalizować kontekst tekstu i jego zawartość,
  • autorytet strony www (Domain Authority),
  • analiza i dobór odpowiednich słów kluczowych – kluczem jest tutaj dobór słów kluczowych względem intencji użytkowników oraz oferty którą prezentujesz na stronie,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • optymalizacja meta tagów (zwłaszcza title),
  • zachowanie struktury nagłówków H1-H3,
  • unikalność contentu – który spełni oczekiwania użytkowników,
  • jakość tekstów – które pisane są pod użytkowników, a nie wyszukiwarki internetowe,
  • zasada E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness),
  • regularna publikacja i aktualizacja treści – aby cyklicznie zwiększać wartościowy content na Twojej stronie,
  • popularność marki w wirtualnej przestrzeni,
  • optymalizacja zdjęć poprzez opisanie ich atrybutem alt,
  • szybkość ładowania się strony internetowej,
  • wersja mobilna i responsywna strony www,
  • certyfikat bezpieczeństwa SSL,
  • sitemap, czyli mapa strony internetowej,
  • zoptymalizowany plik robots.txt,
  • geolokalizacja,
  • dane strukturalne,
  • czas spędzony na stronie przez użytkownika,
  • interakcje na stronie internetowej,
  • wyszukiwanie wizualne (visual search),
  • znaczniki schematu,
  • użyteczność strony www i intuicyjność menu (User Experience),
  • Core Web Vitals,
  • i wiele innych.

Jakie korzyści przynosi znajomość czynników rankingowych Google?

Dobra znajomość kryteriów, na podstawie których tworzony jest ranking Google, to kluczowa umiejętność każdego, kto chce zwiększyć dotychczasową wiedzę w dziedzinie SEO, a potem skutecznie promować swoją stronę internetową i osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, docierając dzięki temu do szerokiego grona odbiorców. Warto więc stale poszukiwać sprawdzonych informacji na ten temat oraz na bieżąco śledzić zmiany, jakie pojawiają się chociażby w zakresie funkcjonowania algorytmu Google. Dogłębna znajomość czynników rankingowych wpływających na widoczność witryny oraz właściwe zrozumienie roli, jaką mają one do odegrania w praktyce, stwarza przestrzeń do przyjęcia świadomego podejścia, a więc opracowania kompleksowej strategii pozycjonowania, trafnie identyfikującej obszary wymagające udoskonalenia oraz skupiającej się na uwzględnieniu działań przynoszących najlepsze efekty. Nie licz na to, że klient sam Cię odnajdzie – musisz mu w tym pomóc, odpowiadając na jego zapytania i wyróżniając się na tle konkurencji!

Jak działa pozycjonowanie Google? Podsumowanie

Pozycjonowanie Google jest procesem ciągłym i dynamicznym. Algorytmy wyszukiwarki są regularnie aktualizowane, aby lepiej odpowiadać na potrzeby użytkowników i eliminować praktyki, które mogłyby negatywnie wpływać na jakość wyników wyszukiwania dostarczanych internautom w odpowiedzi na wpisywane przez nich frazy. Dlatego wiedza dotycząca tego, jak działa pozycjonowanie Google i jakie są główne kryteria rankingowe, daje szansę na prowadzenie w doniesieniu do konkretnej witryny odpowiednich działań on-site oraz off-site, uwzględniających między innymi: poprawianie UX witryny, czy też przygotowywanie oraz publikowanie merytorycznych treści, edukujących odbiorców i budujących wizerunek marki jako eksperta. Skuteczne SEO wymaga też nieustannego monitorowania zmian, analizy wyników oraz dostosowywania obranej strategii do pojawiających się przekształceń. W rezultacie można osiągnąć upragniony sukces w postaci strony zajmującej wysoką lokatę w rankingu Google.